عصبانیت فرو خورده

عصبانیت یک اختلال مهم در روان شناسی است. در واقع افراد ممکن است در واکنش به یک سری اتفاقات عصبانیت خود را نشان دهند. برای مثال ممکن است یکی از اطرافیان شما در وضعیت دشواری قرار گیرد و به قدری عصبانی شود که بخواهد به خودش یا دیگران آسیب بزند. روان شناسی می گوید اگر این عصبانی آگاهانه باشد به شدت آسیب زا خواهد بود. این عصبانیت و خشم می تواند ریشه در کودکی داشته باشد. برخی افراد هستند که در کودکی خشم خانواده یا اطرافیان را دیده اند و این باعث می شود که این فرآیند در بزرگسالی هم برای آن ها اتفاق بیفتد. در ادامه می خواهیم به بررسی فرآیند عصبانیت فرو خورده بپردازیم. 

عصبانیت از نظر مریام وبستر

به گفته مریام وبستر، عصبانیت به عنوان احساس عمیق تحریک و به طور معمول خصومت تعریف می شود. تعریف دیگر احساسی است که هنگام بروز اتفاق ناراحت کننده، اشتباه یا غیرمنصفانه به شما دست می دهد. آن چه  در مورد خشم جالب است این است که آنچه شما را عصبانی می کند ممکن است باعث عصبانیت همسرتان نشود. به طور مشابه، آن چه آن ها را عصبانی می کند ممکن است برای شما چیزی نباشد. عوامل محرک خشم برای همه متفاوت است. با این حال، موارد خاصی می تواند باعث عصبانیت در هر شخص شود، مانند تهدید، بی عدالتی، آزار و اذیت، قلدری و صدمه زدن. برخورد با خشم می تواند پیچیده و طاقت فرسا باشد – این کار را به تنهایی انجام ندهید

عصبانیت یک احساس طبیعی است

از آن جا که عصبانیت یک احساس عادی است، شما واقعاً نمی توانید آن را از زندگی خود حذف کنید. اگر می دانید چگونه می توانید آن را کنترل کنید بدون این که اجازه دهد بر زندگی شما حکمرانی کند، خشم یک پاسخ سالم به برخی محرک ها است. روش هایی وجود دارد که با استفاده از نوعی مدیریت خشم می توانید با احساس خشم خود مقابله کنید. اجازه ندهید که این احساسات عصبانی زندگی شما را تسخیر کنند. همه ما می توانیم یاد بگیریم که چگونه خشم را کنترل کنیم. نه با جلوگیری از خشم بلکه با بیان آن.

انواع مختلف خشم و عصبانیت فرو خورده

خشم انواع مختلفی دارد که ممکن است فقط بخشی از شخصیت شما باشد یا یک اختلال در کنترل خشم باشد. در حالی که عصبانیت یک احساس طبیعی است که همه احساس می کنند، اما اغلب به روش های مختلف بروز می یابد. برخی از رایج ترین انواع خشم شامل پرخاشگری، انفعالی، خودآزاری، خشم مزمن، قضاوتی و ناپایدار است.

خشم پرخاشگرانه

عصبانیت پرخاشگرانه می تواند یک نوع عصبانیت جدی خطرناک باشد که می تواند از هیچ جا بیرون آمده و شما و همچنین همه اطرافیان شما را بترساند. ممکن است با چیز کوچکی شروع شود و به ساختن ادامه دهد تا این که سرانجام آن قدر عصبانی شوید که منفجر شوید. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است علائم جسمی مانند سردرد، درد قفسه سینه، سرگیجه، حالت تهوع، ضربان قلب سریع و لرزیدن پیدا کنید. برخی از افرادی که خشم پرخاشگری را تجربه می کنند ممکن است واکنش های خشونت آمیزی مانند پرتاب چیزها، فریاد زدن روی مردم و حتی صدمه زدن به کسی داشته باشند.

خشم منفعل

بسیاری از مردم سعی می کنند عصبانیت خود را حفظ کنند زیرا از درام و رویارویی خوششان نمی آید. آن ها ممکن است این احساس خشم را نادیده بگیرند اما ممکن است در حالی که سعی می کنند وانمود کنند که همه چیز خوب است، غر زدن یا خم شدن را مشاهده می کنند. مشكل این مسئله این است كه عصبانیت دوست ندارد درون فزد نگه داشته شود و فرقی نمی كند چه اتفاقی بیفتد. در این حالت می تواند به عنوان کنایه، نادیده گرفتن و حتی خصمانه با دیگران ظاهر شود. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تمرینات کنترل خشم را یاد بگیرید که می تواند به روش های سالم در خشم کمک کند.

خشم خودآزار

وقتی خشم خود را به جای دیگران به سمت خود سوق می دهید، این به عنوان خشم خودآزاری شناخته می شود. مبتلایان به این نوع عصبانیت ممکن است ناخودآگاه با اختلالات خوردن مانند گرسنگی در خود (بی اشتهایی) یا پرخوری (پرخوری) به خود آسیب برسانند. دیگران ممکن است به الکل یا مواد مخدر روی آورند. حتی اگر آن ها از کاری که شخص دیگری انجام داده عصبانی شده باشند، تمایل دارند راهی پیدا کنند تا آن را به گردن خود بیندازند.

خشم مزمن

کسانی که به نظر می رسند همیشه عصبانی هستند یا کاملاً متوسط ​​هستند ممکن است از خشم مزمن رنج ببرند. آن ها از دنیا عصبانی هستند و حتی برای عصبانی شدن نیازی به دلیل ندارند. آن ها فقط عصبانی هستند. اگر بخواهید از آن ها بپرسید که از چه عصبانی شده اند، احتمالاً نمی توانند دلیل شما را بیاورند. آن ها فقط باید یاد بگیرند که چگونه خشم را به روش بهتری کنترل کنند.

خشم قضاوتی

کسی که دائما دیگران را به زمین می اندازد یا آن ها را تحقیر می کند، ممکن است یک مورد عصبانیت قضاوتی داشته باشد. آن ها ممکن است خشم را مانند بقیه تجربه کنند اما به طرز متفاوتی آن را کنترل کنند. شرم آوردن عزیزان و یا هر کس دیگری که به طور تصادفی در اطراف باشد یکی از راه های ابراز خشم است. آن ها از قضاوت خود ابراز پشیمانی نمی كنند زیرا از همه به جز خودشان منفی می اندیشند. درمانگران سایت های مختلف  می توانند به آن ها کمک کنند تا منبع عصبانیت خود را برای کنترل خشم به روش بهتری پیدا کنند.

خشم فرار

این نوع عصبانیت خطرناکی است که می تواند شما را به دردسر بیندازد. هرکسی که عصبانیت بی ثباتی داشته باشد، در معرض خطر قرار گرفته است زیرا تحریک کردنش چندان طول نمی کشد و وقتی این اتفاق می افتد، به دیگران آسیب می رساند یا از نظر جسمی یا کلامی. هیچ کس نمی داند چه چیزی آن ها را از بین می برد، از جمله آن ها، بنابراین می تواند بدون هیچ گونه هشدار رخ دهد. سایت ها می توانند به آن ها در یافتن درمانگر مناسب برای کمک به آن ها در کنترل خشم کمک کند.

 عصبانیت فرو خورده چه مشکلی دارد؟

حتی اگر این ها همه روش هایی است که مردم عصبانیت خود را ابراز می کنند، اما هیچ یک از این ها سالم نیستند. وقتی خشم خود را بروز ندهید، باعث خشم فروخورده می شود. در حقیقت، عصبانیت منفعل و عصبانیت فرار مانند خشم فروخورده است که می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. این فقط بر سلامت روان شما تأثیر نمی گذارد بلکه بر کل احساسات شما تاثیر خواهد گذاشت. این به این دلیل است که وقتی عصبانی هستید، بدن شما هورمون های خاصی را به نام هورمون های استرس در بدن آزاد می کند.

هورمون های استرس

هورمون هایی که هنگام عصبانیت ترشح می شوند شامل کورتیزول، نورآدرنالین و آدرنالین هستند. کورتیزول میزان گلوکز (قند خون) شما را افزایش می دهد، سیستم ایمنی بدن را تغییر داده و سیستم رشد، تولید مثل و هضم را سرکوب می کند. آدرنالین ضربان قلب شما را افزایش می دهد، فشار خون را افزایش می دهد و سیستم قلبی عروقی را تحت فشار قرار می دهد. نورآدرنالین (که به آن نوراپی نفرین نیز گفته می شود) همان چیزی است که هورمون ها را در سیستم عصبی مرکزی و محیطی منتقل می کند.

برخورد با عصبانیت فرو خورده، طاقت فرسا می باشد

بدن شما این هورمون ها را ترشح می کند تا به شما کمک کند با هر چیزی که باعث ایجاد استرس یا عصبانیت می شود کنار بیایید. هنگامی که عصبانیت خود را ابراز یا مدیریت نمی کنید، هورمون ها راهی ندارند که بدانند چه زمانی باید سرعت خود را کاهش دهند. دسترسی طولانی مدت به این هورمون ها می تواند باعث انواع مشکلات جسمی شود، مانند:

  • تمرکز و از دست دادن حافظه
  • افزایش وزن
  • بیخوابی
  • بیماری قلبی
  • سردرد
  • مسائل گوارشی
  • افسردگی
  • اضطراب

چگونه می توانید آن عصبانیت فرو خورده را برطرف کنید؟

از آن جا که هر کاری که می توانید انجام دهید نمی توانید از خشم در زندگی خود خلاص شوید، فکر خوبی است که یاد بگیرید چگونه در صورت بروز آن را کنترل کنید. نمی توانید مدام آن را نگه دارید زیرا باعث آسیب رساندن به بدن و همچنین ذهن شما می شود. همچنین می تواند باعث شود شما روزی منفجر شوید که حداقل انتظار آن را نداشته باشید، که می تواند شما را به دردسر بیندازد.

مثالی در ارتباط با عصبانیت فرو خورده

به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید که حالتان خوب است و سپس یک روز، در حالی که در محل کار خود هستید، کسی چیزی را بیان می کند که شما را به راه انداخته و شما عصبانی می شوید. اگر به زندان بیفتید این می تواند برای شما در زمینه شغل و حتی آزادی شما هزینه داشته باشد. به جای این که چنین اتفاقی بیفتد، چرا برخی از راه های پیدا کردن کنترل این خشم را پیدا نمی کنید؟

 

 

منابع
regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا