خشم مزمن چیست و نحوه کنترل آن چگونه است؟

خشم در همه افراد ممکن است وجود داشته باشد. برخی از افراد آن را در سنین و شرایط خاص بروز می دهند. برخی هم ممکن است آن را از ابتدا با خود داشته باشند. این که یک فرد چه زنانی از خودش خشم نشان بدهد بستگی به موقعیت های مختلفی دارد. برخی افراد هستند که ممکن است با کوچک ترین چیزی خود را خشمگین کنند. برخی از افراد هم هستند که با یک تنش یا بحث و جدلی در محل کار دچار خشم می شوند. همان طور که قبلاً در مقاله ها گفتیم یک فرد ممکن است چند نوع خشم درون خودش داشته باشد. اما آن خشمی که نیاز به درمان و استفاده از مشاور یا درمانگر دارد خشم مزمن است.

خشم مزمن در واقع به گونه ای است که همیشه همراه با یک فرد باقی می ماند. حال این که هر روان شناس یا هر درمانگری برای این خشم چه نوع دارو یا درمانی تجویز کند بستگی به شرایط فرد دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خشم مزمن چیست و نحوه کنترل آن چگونه است؟ صحبت کنیم.

خشم مزمن یک حالت عاطفی بسیار نگران کننده است

خشم مزمن یک حالت عاطفی بسیار نگران کننده است که در آن احساسات، رفتار و افکار فرد تحت تأثیر خشم است. برخلاف سایر اشکال خشم، احساس خشم مزمن طولانی شده و اغلب با گذشت زمان فروکش نمی کند. این نوع عصبانیت می تواند باعث اختلال قابل توجهی در زندگی روزمره شود.

نکته

اگر خشم مزمن درمان نشود یا برطرف شود، می تواند تأثیرات جسمی نامطلوبی بر سیستم ایمنی بدن فرد بگذارد، و این می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان او بگذارد.

موارد مهمی که باید در مورد خشم مزمن درک کنید

خشم مزمن چیست و نحوه کنترل آن چگونه است؟

برای درک واقعی عصبانیت مزمن، موارد مهمی وجود دارد که هر کس باید آن ها را درک کند. اول و مهم ترین، خشم مزمن با مجموعه ای از مسائل بهداشت روانی و روانی، مانند اختلال دو قطبی، اختلال سرپیچی مخالفت و اختلال شخصیت مرزی مرتبط است.

آیا هر فردی که عصبانیت مزمن را تجربه می کند یکی از موارد ذکر شده در مورد سلامت روان را دارد؟

این لزوماً به این معنا نیست که هر فردی که عصبانیت مزمن را تجربه می کند یکی از موارد ذکر شده در مورد سلامت روان را دارد، اما این یک احتمال است. نکته دیگری که باید از آن آگاه باشید این است که خشم مزمن با گذشت زمان تمایل به افزایش دارد. این مسئله حتی می تواند مشکل سازتر باشد، زیرا فقط تاکنون ممکن است قبل از منفجر شدن فرد مبتلا و یا صدمه زدن به خود، اطرافیان یا هر دو.

علائم قابل اجرا

یک سری علائم وجود دارد که به طور کلی با خشم مزمن همراه است. فردی که بیش از یکی از علائم خشم مزمن را از خود نشان می دهد، ممکن است این مسئله را تجربه کند. مواجهه یا مقابله با این مسئله دشوار است، اما آگاهی از این موضوع بسیار مهم است. علائم مرتبط با خشم مزمن به شرح زیر است:

  • عصبانیت که ماه ها زیادی ادامه دارد
  • افزایش احساس خشم در طول روز
  • مسائل مربوط به اجرای قانون
  • عدم ارتباط با افراد دیگر
  • نمایش خشم در جاده ها
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • جداشدگی عاطفی در حال انجام

اعمال خشونت جسمی یا پرخاشگری

بیشتر اوقات، وقتی کسی علائم متعددی را در ارتباط با عصبانیت مزمن نشان می دهد، این نشان دهنده یک موضوع عمیق تر است. هر از گاهی احساس نارضایتی یا تحریک طبیعی است، اما عصبانیت مداوم و بی امان طبیعی نیست.

علل چیست؟

هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که با عصبانیت مزمن مرتبط باشد. با این حال، عوامل و شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند باعث عصبانیت مزمن یا مرتبط با آن شود. تجربیات قبلی سرکوب شده ناشی از ضربه به خشم مزمن مرتبط بوده است و عوامل این تجربیات می توانند مردم را به راه بیندازند.

نکته

در مواردی از این قبیل، غیر معمول نیست که فرد آگاهانه از عصبانیت خود آگاهی نداشته باشد. متأسفانه، تا زمانی که صدمات سرکوب شده به درستی مقابله نکنند، نمایش خشم مزمن ممکن است باقی بماند.

عوامل وراثتی نیز با تجربه خشم مزمن مرتبط هستند.

عوامل وراثتی نیز با تجربه عصبانیت مزمن مرتبط هستند. افرادی که خشم مزمن را تجربه می کنند اغلب دارای فرزندانی هستند که علائم عصبانیت مزمن را نیز از خود نشان می دهند. البته توجه به این نکته مهم است که داشتن والدینی که به طور مزمن عصبانی هستند همیشه به این معنی نیست که کودک قرار است همین مسئله را تجربه کند. با این حال، منصفانه است که بگوییم احتمال و حساسیت بسیار افزایش می یابد.

خشم مزمن می تواند ناشی از بی نظمی در مغز باشد.

در موقعیت های دیگر، عصبانیت مزمن می تواند ناشی از بی نظمی در مغز باشد. افرادی که به آسیب لوب گیجگاهی یا صرع لوب گیجگاهی مبتلا هستند ممکن است بیشتر در معرض خشم مزمن باشند. این بدان دلیل است که لوب گیجگاهی ناحیه ای از مغز است که احساسات هر فرد را کنترل می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که نمایش خشم مزمن در افرادی دیده شده است که دارای مشکلات لوب گیجگاهی فوق الذکر هستند، هنوز مطالعاتی در حال انجام است که به دنبال پیوند علمی بیشتر است.

عوامل محیطی نیز در خشم مزمن نقش دارند.

عوامل محیطی نیز در خشم مزمن نقش دارند. فردی که در اطراف افراد عصبانی مزمن رشد می کند، حتی اگر از بستگان هم نباشند، احتمال بروز علائم عصبانیت مزمن بسیار بیشتر از فردی است که در یک محیط آرام و مثبت رشد می کند.

حساسیت به عصبانیت مزمن برای چه افرادی است؟ 

همچنین حساسیت به عصبانیت مزمن برای افرادی که مرتباً تحت انواع مجازات های جسمی قرار می گیرند، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. البته، هرکسی که در یک محیط سمی رشد کند، بعداً در زندگی دچار خشم مزمن نمی شود.

نکته

با این حال، مهم است که تصدیق کنیم که سوابق فرد و آن چه در سال های شکل گیری جوانتر تحت تأثیر قرار می گیرند، می تواند در زندگی بزرگسالان او تأثیر بگذارد.

چگونه خشم مزمن را کنترل کنیم

خشم مزمن چیست و نحوه کنترل آن چگونه است؟

افراد عصبانی مزمن تمایل دارند به دیگران با عصبانیت حرف بزنند یا کاملاً خود را منزوی کنند. هیچ یک از این موارد برای یک سبک زندگی مثبت، سالم یا مولد مناسب نیست.

نکته

در حقیقت، عصبانیت مزمن می تواند باعث از دست رفتن فرصت ها، دوستی ها و تجربیات مفید شود. اگر مزمن باشد.

توانایی مدیریت خشم مزمن در درجه اول اهمیت است.

به همین دلایل و موارد دیگر، توانایی مدیریت خشم در درجه اول اهمیت است. بسته به میزان خشم مزمن فرد و دلایلی که باعث آن شده است، ممکن است فرد بدون کمک خارجی بتواند آن را کنترل کند. خوشبختانه، مجموعه ای از مراحل وجود دارد که در صورت جدی بودن در بهبود، می توان آن ها را برداشت.

از تحریک ها آگاه باشید

در بسیاری از موارد، خشم مزمن اغلب توسط افراد خاص، موقعیت ها، مکان ها یا سناریوها ایجاد می شود. آگاهی و هوشیاری نسبت به این عوامل محرک تفاوت ایجاد می کند زیرا اولین قدم برای کنترل خشم مزمن شامل دانستن علت آن است.

تغییرات لازم در شیوه زندگی را برای از بین بردن منابع خشم

پس از استنتاج این امر، می توانید تغییرات لازم در شیوه زندگی را برای از بین بردن منابع خشم انجام دهید. در بسیاری از موارد، این گفته اغلب آسانتر از انجام است، اما در آخر ارزش آن همیشه است. عوامل خشم مزمن سالم نیستند و فقط در دراز مدت شما را خراب می کنند.

با خشم مزمن تعادل را در زندگی پیدا کنید

حفظ تعادل زندگی یک راه عالی دیگر برای کنترل خشم است. عدم تعادل به دلایل زیادی ناسالم است، اما مطمئناً با عصبانیت مزمن به خوبی سازگار نیست و اغلب می تواند این حالت عاطفی سمی را تشدید کند. روش های زیادی برای یافتن تعادل وجود دارد.

شرکت کردن در ورزش و انجام فعالیت های متنوع

اگر کار شما شامل نشستن مداوم شما می شود، ممکن است برای شما خوب باشد که هفته ای چند بار به دویدن بپردازید یا برای عضویت در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید. به همین ترتیب، اگر مرتباً با سر و صدا و صداهای بلند احاطه شده اید، مراقبه ممکن است برای شما مفید باشد. یافتن تعادل مناسب، زندگی فواید بسیاری دارد. مدیریت خشم مزمن یکی از آن ها است.

یک خروجی سالم کشف کنید

خشم مزمن چیست و نحوه کنترل آن چگونه است؟

کشف راه خروجی سالم برای عصبانیت مزمن یکی دیگر از روش های عالی مدیریت است. بنابراین بسیاری از مردم بر این باورند که پر کردن خشم یا تظاهر به عدم وجود باعث از بین رفتن آن می شود. این به سادگی درست نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حقیقت، پر کردن خشم مزمن یک دستورالعمل برای فاجعه است و می تواند به نمایش علائم اضافی و حتی بدتر منجر شود. به همین دلیل یافتن و مشارکت در یک خروجی سالم بسیار مهم است. بنابراین بهتر است افراد سعی کنند برای بدتر نشدن خشم مزمن حتما با پزشک مشاور یا درمانگر در ارتباط باشند.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا