مهارت های ارتباطی نوشتاری در روان شناسی چیست؟

یکی از کزینه هایی که همیشه در روان شناسی مهم بوده است مهارت های ارتباطی است. بسیاری از افراد هستند که نمی توانند به درستی ارتباط برقرار کنند. در دنیایی که زندگی می کمیم ممکن است افرادی را دیده باشید که گوشه گیر هستند و نمی توانند به درستی ارتباط برقرار کنند. این ممکن است در بین دوستان شما نیز باشد. برای مثال یکی از دوستان شما از قرار گرفتن در جمع دوستانه خودداری می کند چرا که می داند مهارت های ارتباطی نوشتاری، و در نتیجه توانایی ارتباط را ندارد. این گونه افراد معمولا اعتماد به نفس پایینی دارند. 

مهارت های نوشتاری روان شناسی

 ممکن است از شما خواسته شود که در کار خود گزارش، برنامه یا استراتژی بنویسید. یک برنامه کمک مالی یا بیانیه مطبوعاتی را در یک نقش داوطلبانه بنویسید. یا می توانید ایده های خود را از طریق یک وبلاگ به صورت آنلاین برقرار کنید. و مطمئناً، اگر شغل جدیدی می خواهید، ایجاد یک CV یا رزومه کاملاً مکتوب و بدون غلط املایی یا دستوری ضروری است.

نمونه های ضعیف در مهارت های نوشتاری در دنیا

امروزه، وقتی هرکسی می تواند ناشر خودش باشد، نمونه های بیشتری از مهارت های نوشتاری ضعیف را برای مثال چه در چاپ و چه در وب سایت ها می بینیم. مهارت ضعیف نوشتن، برداشت های اول را ضعیف ایجاد می کند و بسیاری از خوانندگان در صورت مشاهده غلط املایی یا دستور زبان، واکنش منفی فوری خواهند داشت. فقط به عنوان یک مثال، اشتباه املایی در یک صفحه وب تجاری ممکن است باعث شود مشتریان بالقوه را در اعتبار وب سایت و سازمان شک کنند.

عدم آموزش درست مهارت نوشتاری برای ارتباط

برای بسیاری از ما مدت زیادی است که هیچ مهارت نوشتاری به ما آموزش داده نشده است و ممکن است به یک تازه سازی نیاز باشد. این بخش از مقاله ما قصد دارد شما را به فکر درباره نوشتن خود  از گرامر، هجی و علائم نگارشی، چگونگی برنامه ریزی برای نوشتن ث، و مراحل مختلف و بررسی هایی که باید قبل از نوشتن انجام دهید و این که چه تاثیری برای مهارت های ارتباطی شما دارد صحبت خواهد شد.  همچنین راهنماهای خاصی برای نوشتن که ممکن است لازم باشد تهیه کنید، چه در مدرسه، دانشگاه یا در محل کار، فراهم می کند.

دستور زبان، هجی و علائم نگارشی

دستور زبان صحیح، علائم نگارشی و هجی کلیدی ترین ارتباطات مهارتی نوشتاری است. خواننده هم از نظر محتوا و هم از طریق ارائه نظر شما، توانایی مهارت شما را بیان می کند و احتمالاً خطاها باعث ایجاد یک تأثیر منفی می شود. برخی از کارفرمایان ​​اظهار داشتند که رزومه  حاوی غلط های املایی یا دستوری رد خواهد شد.

بررسی ضعف در نوشتن و تاثیر آن بر مهارت ارتباطی

بررسی ضعف در نوشتن و غلط های املایی باید به عنوان احترام به خوانندگان شما تلقی شود زیرا اگر بخواهند برای رمزگشایی از این متن فکر کنند و دوباره متن را بخوانند، درک پیام های نوشتاری شما طولانی تر می شود.

بنابراین کلیه ارتباطات کتبی باید قبل از ارسال مجدداً خوانده شود، زیرا احتمال وجود خطاهایی وجود دارد. تصور نکنید که جستجوگرهای املایی و دستور زبان همه اشتباهات را تشخیص می دهند، زیرا بسیاری از کلمات نادرست را می توان به درستی هجی کرد.  قبل از خواندن مجدد و بررسی نوشته ها، کمی استراحت کنید، زیرا هنگام تازه خواندن احتمالاً متوجه مشکلات می شوید.

چه کارهایی انجام دهیم تا مهارت ارتباطی نوشتاری ما بهتر شود؟

حتی اگر از قوانین املایی و گرامری اطلاع دارید، باز هم باید کار خود را دوبار بررسی کنید یا حتی بهتر این که آن را توسط شخص دیگر قرار دهید که بخواند. مغز ما سریع تر از تایپ انگشتان ما کار می کند و اشتباهات تایپی تصادفی (اشتباه تایپی) به ناچار وارد می شوند.

مهارت های نوشتاری خود را بهبود ببخشید

خبر خوب این است که نوشتن مهارتی است که می توان آن را مانند سایر مهارت ها یاد گرفت. یک ترفند برای بررسی و بهبود کار شما این است که آن را با صدای بلند بخوانید. خواندن متن شما را مجبور به کند کردن سرعت می کند و ممکن است با مشکل جریانی مواجه شوید که در غیر این صورت چشم شما از آن عبور می کند.

خواندن

راه دیگر برای بهبود مهارت های نوشتاری ارتباطی خواندن است.  هنگام مطالعه واژگان جدیدی را انتخاب می کنید و با سبک های مختلف نوشتاری درگیر می شوید.

هنگام نوشتن باید زمینه های مختلفی را در نظر داشته باشید.

علاوه بر دستور زبان، هجی و علائم نگارشی و درست بیان کردن کلمات در کنار احساست شخصی، یادآوری مخاطبان مهم است. همیشه با توجه به مخاطب خود متن را بنویسید، و همچنین می تواند در ذهن داشتن رسانه ای که قصد انتشار آن را دارید کمک کند. این دانش به شما کمک می کند تا در مورد نیاز به نوشتن به سبک رسمی یا غیررسمی تر، تصمیم بگیرید و همچنین در تصمیم گیری در مورد یک ساختار مناسب به شما کمک می کند. نوشتن تحت شرایط  خاص برای بهبود مهارت های ارتباطی شما مناسب است.  در زندگی شما بارها پیش می آید که از شما خواسته می شود چیز بسیار خاصی بنویسید. این که آیا یادداشت برداری از مکالمه، نوشتن صورت جلسات  رسمی یا تهیه گزارش برای مهارت ارتباطی شما در روان شناسی مهم است یا خیر نیازربه تحقیقات بیشتری دارد.

مهارت های نوشتاری و روان شناسی

این ها بخشی جدایی ناپذیر از آموزش هنرهای لیبرال و پایه اصلی مطالعه پیشرفته در اکثر موضوعات علوم انسانی هستند. چنین نوشتاری مستلزم تلفیق و سازماندهی مقادیر زیادی از مطالب و ابلاغ نتایج است. دانشجویان روانشناسی تجربیات زیادی را در این ژانر نوشتن هم در روانشناسی و هم در رشته های علوم انسانی مرتبط کسب می کنند.

گزارش های تجربی

 نظم و انضباط قابل توجهی لازم است که در محدوده دقیق این ژانر باقی بماند.

گزارش های مشاهده ای و مطالعات موردی

کمتر از گزارش های تجربی و در ساختار آن ها  این نوع نوشتن بعضی اوقات برای دانشجویان مقطع کارشناسی مورد نیاز است. این ژانرها با نوشتن مقاله نیاز به سازماندهی مقادیر زیادی از اطلاعات، تشخیص موارد ضروری و برقراری ارتباط صحیح و منسجم را با هم انشا می كنند، اما در الزام افرادی که به دنبال بهبود این‌ مهارت هستند  برای جمع آوری مطالب خاص و بخصوصی كه از نظر دست اول جمع شده اند،  با كلیات بیشتر متفاوت خواهد بود. 

 انتقال مهارت های ارتباطی نوشتاری به شاخه های روان شناسی

 انتقال دادن چگونگی انجام روانشناسی است. همان طور که می دانید ، از نظر تجربه، ما فکر می کنیم موسسات در دنیا برای دادن فرصت به دانشجویان برای انجام کارهای عملی مورد نیاز برای تمرین موارد لازم برای روانشناس شدن، عالی هستند. ما مقاله می نویسیم، آزمایش می کنیم، سخنرانی می کنیم. این عالی است زیرا ما تجربه کارهایی را که باید انجام دهیم برای به عهده گرفتن فرآیند های ارتباطی عملی تجربه می کنیم.

تدریس فرآیند های ارتباطی نوشتاری در دانشگاه های روان شناسی

مطمئناً، به همین دلیل دانشجویان برای یادگیری این موارد به دانشگاه می روند. کلاس های نوشتن، کارگاه های ارائه ، جلسات آزمایشگاه طراحی آزمایش و…  از أنواع این تمرین های پیشرفت مهارتی است. ممکن است در  برخی از دانشجویان و برخی افراد این “توانایی” بیشتر به نظر برسد، اما سپس آن ها  را حرفه ای نمی کند. در واقع اگر شما می خواهید برای بهبود مهارت های ارتباطی خود در روان شناسی از طریق نوشتن اقدام کنید باید تلاش زیادی داشته باشید. شما باید بتوانید مهارت خود را با تمرین زیاد بهتر کنید چرا که این یک عامل موثر برای اراباط برقرار کردن با دیگران است.

 

منابع
skillsyouneed.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا