راه های یادگیری تفکر انتقادی

آیا شما هم این حس را داشته اید که اگر کسی از شما انتقاد کند نسبت به حرف های او واکنش نشان دهید؟ طبیعتا جواب مثبت است. همه ما دوست داریم در هر زمینه در زندگی مان یا شغل مان تمامی افراد از ما تعریف کنند یا مدیر شرکتی که در آن کار می کنیم همیشه از ما راضی باشد. اما گاهی اوقات ممکن است هر چقد هم کاری انجام دهیم یک نفر از ما انتقاد کند یا در محل کار بسیاری از همکاران ما به ما انتقاد کنند، همه این ها باعث شده تا است تا ما موضوع یادگیری تفکر انتقادی و راه های آن را برای شما توصیف کنیم. بررسی راه های تفکر انتقادی از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

تفکر انتقادی

 مهارت های تفکر انتقادی به شما امکان می دهد موقعیت ها را بر اساس همه حقایق و اطلاعات موجود درک کرده و آن ها را برطرف کنید. به طور معمول ، استفاده از تفکر انتقادی در محل کار شامل پردازش و سازماندهی واقعیت ها ، داده ها و سایر اطلاعات برای تعریف یک مشکل و توسعه راه حل های موثر است.

ایده خوبی است که به مهارت های تفکر انتقادی که قبلاً دارید و آنچه ممکن است برای توسعه نیاز داشته باشید ، تأمل کنید. شما باید قوی ترین مهارت های تفکر انتقادی خود را در رزومه خود بگنجانید و در هنگام مصاحبه درباره آن ها بحث کنید. علاوه بر این ، شما ممکن است تعیین اهداف و اتخاذ روش هایی را برای کمک به خودتان در ایجاد مهارت های تفکر انتقادی لازم برای موفقیت در شغل خود در نظر بگیرید.

تفکر انتقادی چیست؟

تفکر انتقادی عملی تجزیه و تحلیل واقعیت ها برای درک کامل یک مسئله یا موضوع است. روند تفکر انتقادی معمولاً شامل مراحلی مانند جمع آوری اطلاعات و داده ها ، پرسیدن سوالات متفکرانه و تجزیه و تحلیل راه حل های ممکن است. در اینجا دوره های عملی دیگری وجود دارد که می توانید هنگام استفاده از تفکر انتقادی برای حل مسئله در محل کار انجام دهید:

یک مشکل یا مسئله را شناسایی کنید. در مورد دلیل وجود مشکل و چگونگی حل آن نتیجه گیری کنید. از طریق تحقیق اطلاعات یا داده های مربوط به موضوع را جمع آوری کنید. سازماندهی و مرتب سازی داده ها و یافته ها. راه حل ها را توسعه و اجرا کنید. تجزیه و تحلیل کنید که چه راه حل هایی کار کردند یا کار نکردند. راه های بهبود راه حل را مشخص کنید.

عینی بودن بخشی اساسی از تفکر انتقادی است

عینی بودن بخشی اساسی از تفکر انتقادی است. این به معنای تجزیه و تحلیل مسئله است ، بدون اینکه تعصب شخصی ، احساسات یا فرضیات بتواند بر نحوه تفکر شما در مورد آن تأثیر بگذارد. در عوض ، یک متفکر منتقد قوی فقط مسئله را بر اساس زمینه و حقایق جمع آوری شده پس از انجام تحقیقات دقیق و بی طرفانه تحلیل می کند.

مهارت های تفکر انتقادی در هر صنعت در هر سطح شغلی ، از همکاران سطح ابتدایی تا مدیران ارشد ، ضروری است. متفکران خوب انتقادی به طور مستقل و با دیگران برای حل مشکلات خوب کار خواهند کرد.

چرا مهارت های تفکر انتقادی مهم هستند؟

مهارت های تفکر انتقادی از این جهت مهم هستند که به افراد کمک می کند تا با حل مشکلات ، توسعه راه حل ها و ایجاد ایده های جدید ، به راحتی و بی نقص کار کنند. مسائلی مانند ناکارآمدی فرآیند ، مدیریت یا امور مالی را می توان با استفاده از تفکر انتقادی بهبود بخشید. به همین دلیل ، کارفرمایان برای داوطلبانی که مهارتهای تفکر انتقادی قوی از خود نشان داده اند ، ارزش قائل می شوند و آنها را جستجو می کنند. به عنوان مثال ، اگر در منابع انسانی کار می کنید و باید تعارض بین دو کارمند را حل کنید ، برای درک ماهیت درگیری و اینکه برای حل آن چه اقدامی باید انجام شود ، از تفکر انتقادی استفاده خواهید کرد.

نمونه هایی از مهارت های تفکر انتقادی

در اینجا پنج مثال از مهارت های رایج و تأثیرگذار تفکر انتقادی آورده شده است که شما ممکن است از جمله در رزومه خود در نظر بگیرید و در مصاحبه خود در مورد آنها صحبت کنید تا به کارفرمایان نشان دهید آنچه برای کمک به موفقیت شرکتشان لازم است را در اختیار دارید:

 مشاهده

مهارت های مشاهده ای نقطه شروع تفکر انتقادی است. افرادی که مراقب هستند می توانند به سرعت یک مشکل جدید را درک و شناسایی کنند. افراد ماهر در مشاهده همچنین قادر به درک این مسئله هستند که چرا ممکن است مشکلی ایجاد شود. آن ها حتی ممکن است براساس تجربه خود بتوانند پیش بینی کنند که چه مشکلی پیش می آید.

تجزیه و تحلیل

پس از شناسایی مشكل ، مهارت های تجزیه و تحلیل ضروری می شوند. توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی موثر وضعیت شامل دانستن اینکه چه واقعیت ها ، داده ها یا اطلاعاتی درباره مسئله مهم هستند ، می باشد. این نیز اغلب شامل جمع آوری تحقیقات بی طرفانه ، پرسیدن سوالات مربوطه در مورد داده ها برای اطمینان از صحت آنها و ارزیابی عینی نتایج است.

 استنباط

استنتاج مهارتی است که شامل نتیجه گیری درباره اطلاعاتی است که جمع آوری می کنید و ممکن است شما را ملزم به داشتن دانش یا تجربه فنی یا خاص صنعت کند. وقتی استنباط می کنید ، این بدان معناست که شما در حال توسعه پاسخ های مبتنی بر اطلاعات محدود هستید. به عنوان مثال ، یک مکانیک اتومبیل ممکن است لازم باشد آنچه را که باعث می شود موتور اتومبیل در زمان هایی به ظاهر تصادفی متوقف کند ، براساس اطلاعات موجود در اختیار آنها قرار دهد.

راه های یادگیری تفکر انتقادی

علی رغم اینکه در این سالها درباره تفکر انتقادی بسیار شنیدم ، فهمیدم که هنوز نمی توانیم تعریف مشخصی از آن ارائه دهیم و مطمئناً نمی توانیم نحوه انجام آن را توضیح دهیم. به نظر می رسید چیزی که معلمان انتظار داشتند ما در طول تحصیل انتخاب کنیم این بود که خود دنبال بررسی موضوع باشیم. در حالی که فکر می کنم بسیاری از ما آن را یاد گرفته ایم ، من ترجیح می دهم که عمداً به یادگیری نزدیک شوم ، و بنابراین تصمیم گرفتم تفکر انتقادی را برای خودم بررسی کنم.

تفکر انتقادی فقط پردازش عمدی و سیستماتیک اطلاعات است تا بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید و به طور کلی مسائل را بهتر درک کنید. تعریف فوق شامل بسیاری از کلمات است زیرا تفکر انتقادی شما را ملزم به استفاده از ابزارهای مختلف فکری برای اطلاعات متنوع می کند.

روش های تفکر انتقادی درباره اطلاعات عبارتند از:

  • تصور کردن
  •  تجزیه و تحلیل
  •  سنتز کردن
  •  ارزیابی کردن

لحظه به لحظه ، بیشتر تفکرات به صورت خودکار اتفاق می افتد. هنگامی که انتقادی فکر می کنید ، عمداً هر یک از ابزارهای فکری فوق را به کار می گیرید تا به نتیجه گیری دقیق تری از آنچه مغزتان به طور خودکار انجام می دهد ، برسید. اکنون به بخشی رسیدیم که مطمئنم همه منتظر آن بوده اید: چگونه می توانیم در تفکر انتقادی بهتر شویم؟ در زیر، چند روش برای شروع پیدا خواهید کرد.

سوالات اساسی بپرسید.

گاهی اوقات یک توضیح چنان پیچیده می شود که سوال اصلی گم می شود. برای جلوگیری از این مسئله ، به طور مداوم به سوالات اساسی که برای حل مشکل تعیین کردید ، برگردید.

راه های یادگیری تفکر انتقادی – فرضیات اساسی را در نظر بگیرید.

در نظر گرفتن فرضیات اساسی در هنگام حل مسئله بسیار مهم است. بسیار ساده است که به راحتی و با عدم زیر سوال بردن فرضیات اساسی خود خودتان را فردی ساده لوح جلوه دهید.

در تاریخ بشر کسانی بودند که فقط لحظه ای به بالا نگاه می کردند و می پرسیدند که آیا یکی از فرض های کلی همه اشتباه است. از نیوتن تا انیشتین گرفته تا ییتانگ ژانگ، زیر سوال بردن فرض ها همان جایی است که نوآوری اتفاق می افتد.

‌از روندهای ذهنی خود آگاه باشید.

فکر انسان شگفت آور است ، اما سرعت هم با آن اتفاق می افتد. هنگامی که می خواهیم انتقادی بیندیشیم ممکن است یک ضررذهنی باشد. مغز ما به طور طبیعی از روشهای ابتکاری (میانبرهای ذهنی) برای توضیح آنچه در اطراف ما اتفاق می افتد استفاده می کند. این برای انسان مفید بود وقتی که ما شکار بزرگ می کردیم و با حیوانات وحشی مبارزه می کردیم ، اما وقتی می خواهیم تصمیم بگیریم به چه کسی رای بدهیم می تواند فاجعه باشد.

راه های یادگیری تفکر انتقادی – چیزهای معکوس را امتحان کنید.

یک راه عالی برای “گیر نیفتادن” در یک مشکل سخت این است که همه چیز را برگردانید. ممکن است بدیهی به نظر برسد که X باعث Y می شود ، اما اگر Y باعث X شود چه باید کرد؟ “مسئله مرغ و تخم مرغ” یک نمونه کلاسیک از این موضوع است. در ابتدا ، بدیهی به نظر می رسد که مرغ باید اول از همه باشد. بالاخره مرغ تخم را می گذارد. اما بعداً به سرعت متوجه می شوید که مرغ باید از جایی آمده باشد و از آنجا که مرغ از تخم مرغ است ، تخم مرغ باید اول از همه باشد. یا آن را انجام داد؟

شواهد موجود را ارزیابی کنید.

وقتی می خواهید مشکلی را حل کنید ، همیشه مفید است که کارهای دیگری را که در همان زمینه انجام شده است ، انجام دهید. هیچ دلیلی برای شروع حل یک مشکل از ابتدا وجود ندارد وقتی کسی قبلاً مقدمات کار را گذاشته است. با این حال ، مهم است که این اطلاعات را به صورت انتقادی ارزیابی کنید ، در غیر این صورت می توانید به راحتی به نتیجه غلط برسید.

منابع
collegeinfogeek.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا