تفکر انتقادی چیست؟

همان طور که همه ما می دانیم هیچ کاری وجود ندارد که انسان ها بدون اشتباه و همیشه درست انجام دهند. خیلی زمان ها برای ما اتفاق افتاده که بسیاری از افراد در مورد کار ها و اعمال ما انتقاد کنند. اما ما زمانی می توانیم از این انتقاد ها به نحو احسنت استفاده کنیم که در ابتدا شخصی انتقاد پذیر باشیم و دوم انتقاد های سازنده را درک کنیم. امروز می خواهیم به بررسی تفکر انتقادی بپردازیم. اگر در زمینه تفکرات و ذهن خود به مشکل برخورده باشید می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره است. شما می توانید از خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی توانایی تفکر روشن و منطقی ، درک ارتباط منطقی بین ایده ها است. تفکر انتقادی از زمان فیلسوفان اولیه یونان مانند افلاطون و سقراط مورد بحث و تفکر بوده است و همچنان در عصر مدرن موضوع بحث بوده است ، به عنوان مثال توانایی تشخیص اخبار جعلی. اگرچه توافق کمی در مورد معنای تفکر انتقادی در روانشناسی وجود دارد ، من تعریف گسترده زیر را دوست دارم: تمایل و مهارت برای فعالیت با شک و تردید انعکاسی متمرکز بر تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی را باور کنیم یا انجام دهیم.

این تفکر را می توان توانایی درگیر کردن تفکر بازتابی و مستقل توصیف کرد. در واقع ،این تفکر مستلزم استفاده از توانایی خود در استدلال است. این در مورد یک یادگیرنده فعال است تا یک دریافت کننده منفعل اطلاعات. متفکران منتقد ، ایده ها و فرضیات را دقیقاً زیر سوال می برند تا این که ارزش آن ها را قبول کنند. آن ها همیشه به دنبال تعیین اینکه آیا ایده ها ، استدلال ها و یافته ها نمایانگر کل تصویر هستند یا خیر ، می توانند دریابند که چگونه می توان تفکر نمود. متفکران مهم به طور منظم و نه با شهود یا غریزه ، مشکلات را شناسایی ، تحلیل و حل می کنند.

توانایی های افراد دارای تفکر انتقادی

  • پیوندهای بین ایده ها را درک می کنند.
  • اهمیت و ارتباط استدلال ها و ایده ها را تعیین می کنند.
  • استدلال ها را می شناسند ، می سازند و ارزیابی می کنند.
  • ناسازگاری ها و خطاهای موجود در استدلال را شناسایی می کنند.
  • به روشی منسجم و سیستماتیک نزدیک می شوند.
  • در توجیه فرضیات ، باور ها و ارزش های خود تأمل می کنند.

تفکر انتقادی ، تفکر در مورد مسائل به روش های خاصی است تا در شرایطی که متفکر از آن آگاه است ، به بهترین راه حل ممکن برسد. به زبان روزمره تر ، این یک روش تفکر درباره هر چیزی است که در حال حاضر ذهن شما را به خود مشغول کرده است تا به بهترین نتیجه ممکن برسید. تفکر انتقادی، روشی است برای تفکر درباره چیزهای خاص در یک زمان خاص. این جمع آوری حقایق و دانش چیز هایی نیست که شما می توانید یک بار یاد بگیرید و سپس برای همیشه در آن شکل استفاده کنید ، مثل جدول ضرب و استفاده در مدرسه.

مهارت هایی که ما برای تفکر انتقادی نیاز داریم.

مهارت هایی که برای اینکه بتوانیم انتقادی بیندیشیم به آن ها نیاز داریم متنوع است و شامل مشاهده ، تحلیل ، تفسیر ، تأمل ، ارزیابی ، استنباط ، توضیح ، حل مسئله و تصمیم گیری است. به طور کلی ما باید با استفاده از تفکر انتقادی بتوانیم:

  • به یک موضوع یا ایده به صورت عینی و انتقادی فکر کنیم.
  • استدلال های مختلفی را که در رابطه با یک مسئله خاص وجود دارد شناسایی کنیم.
  •  یک دیدگاه را ارزیابی کنید تا مشخص شود چقدر قوی یا معتبر است.
  • نقاط ضعف یا نکات منفی موجود در شواهد یا استدلال را بشناسید.
  • توجه داشته باشید که پشت یک بیانیه یا استدلال چه پیامدهایی وجود دارد.
  •  برای استدلالی که می خواهیم مطرح کنیم ، استدلال ساختاری و پشتیبانی ارائه می دهیم.

فرآیند تفکر انتقادی

باید توجه داشته باشید که هیچ یک از ما دائماً انتقادی نمی اندیشیم. گاهی اوقات ما تقریباً به هر روشی فکر می کنیم اما انتقادی. مثلاً وقتی کنترل خود بر ما تحت تأثیر عصبانیت ، غم و اندوه یا شادی قرار می گیرد یا وقتی احساس می کنیم کاملاً خونسرد هستیم. از طرف دیگر ، خبر خوب این است، از آنجا که توانایی این تفکر ما با توجه به ذهنیت فعلی ما متفاوت است ، بیشتر اوقات می توانیم یاد بگیریم که با توسعه برخی فعالیت های معمول و به کار بردن آنها در تمام مشکلاتی که دارند ، توانایی این تفکر خود را بهبود ببخشیم. هنگامی که شما تئوری تفکر انتقادی را درک کنید ، بهبود مهارت های این تفکر خود مستلزم پشتکار و تمرین است. این تمرین ساده را امتحان کنید تا به شما در شروع تفکر این تفکر کمک کند.

هدف از تفکر انتقادی

یکی از مهم ترین جنبه های این تفکر این است که تصمیم بگیرید چه چیزی را هدف قرار می دهید و سپس براساس طیف وسیعی از امکانات تصمیم گیری می کنید. هنگامی که این هدف را برای خود روشن کردید ، باید از آن به عنوان نقطه شروع در همه شرایط آینده که نیاز به فکر و احتمالاً تصمیم گیری بیشتر دارند استفاده کنید. در صورت لزوم ، همکاران، خانواده یا اطرافیان خود را از قصد خود برای پیگیری این هدف آگاه کنید. سپس باید خود را نظم و انضباط بگیرید تا در جریان باشید تا تغییر شرایط به این معنی است که شما مجبور هستید از آغاز روند تصمیم گیری مجدداً بازدید کنید.

نکته قابل توجه

با این وجود مواردی وجود دارد که مانع از تصمیم گیری ساده می شود. همه ما طیف وسیعی از دوست داشتن ها و دوست نداشتن ها ، رفتارهای آموخته شده و ترجیحات شخصی را که در طول زندگی مان ایجاد شده است ، با خود حمل می کنیم. آنها شاخصه های انسان بودن هستند. 

منفعت آینده نگری

شاید مهم ترین عنصر این تفکر آینده نگری باشد.

عناصر مورد نیاز به طور کلی متعدد و متنوع هستند. در بسیاری از موارد ، در نظر گرفتن یک عنصر از منظری متفاوت ، خطرات احتمالی در پیگیری تصمیم ما را نشان می دهد. این تفکر نیاز به ارزیابی روشن ، غالباً ناخوشایند تأثیر احتمالی آنها در تصمیماتی که می گیرید، دارد.

نکته قابل توجه

این تفکر تا حد امکان نیاز به توسعه و استفاده از آینده نگری دارد. همانطور که دوریس دی آواز می خواند ، “آینده دیدن ما نیست.

 ارزیابی دقیق رفتار بسیار ضروری است ، با این حال معلمان کمی وقت صرف می کنند تا به دانش آموزان کمک کنند درک کنند که تفسیرهای خودشان در برابر خطرات چگونه آسیب پذیر هستند.

منابع
psychologicalscience.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا