راه های پرورش مهارت همدلی

مهارت همدلی یا در بعضی موارد هم دردی یکی از انواع مهارت های ارتباطی است. همه ما انسان ها باید برای ارتباط برقرار کردن با دیگران مهارت های ارتباطی را بشناسیم و از آن ها استفاده کنیم. یکی از این مهارت ها، مهارت همدلی است. در ادامه این مقاله به تعریفی از مهارت های ارتباطی، مهارت همدلی و راه های پرورش مهارت همدلی برای افراد مختلف خواهیم پرداخت. برای پرورش راه های همدلی اما می توانید به متخصصان و مشاوره مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. این مرکز اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران با ارائه خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مهارت ارتباطی چیست؟

توانایی برقراری ارتباط موثر شاید مهم ترین مهارت در زندگی باشد. این همان چیزی است که ما را قادر می سازد اطلاعات را به افراد دیگر منتقل کنیم  و آنچه را که به ما گفته می شود درک کنیم. فقط باید مشاهده کنید که نوزادی با دقت به مادرش گوش می دهد و سعی می کند صدا هایی را که از دهان او بیرون می آید تکرار کند تا درک کند که اصرار برای برقراری ارتباط چقدر اساسی است. ارتباطات ، در ساده ترین حالت ، عمل انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر است.

ممکن است به صورت صوتی (با استفاده از صدا) ، نوشتاری (با استفاده از رسانه چاپی یا دیجیتال مانند کتاب ، مجله ، وب سایت یا ایمیل) ، بصری (با استفاده از آرم ، نقشه ، نمودار یا تصویر) یا غیر کلامی (با استفاده از زبان بدن ، حرکات و موارد دیگر لحن و میزان صدا) باشد. در عمل ، اغلب ترکیبی از چندین مورد از این موارد است. تحلیل و تکمیل مهارت های ارتباطی ممکن است یک عمر طول بکشد. اما افرادی هستند که می تواند ادعا کند که بر آن ها مهارت دارند. با این حال ، موارد بسیاری وجود دارد که شما می توانید به راحتی انجام دهید تا مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشید و اطمینان حاصل کنید که قادر به انتقال و دریافت اطلاعات به طور موثر هستید.

اهمیت مهارت های ارتباطی خوب

توسعه مهارت های ارتباطی با راه های پرورش مهارت همدلی می تواند به همه جنبه های زندگی شما ، از زندگی حرفه ای شما گرفته تا اجتماعی و همه چیز در این میان ، کمک کند.  توانایی برقراری ارتباط دقیق ، واضح و مطابق با هدف ، یک مهارت حیاتی در زندگی است و چیزی است که نباید از آن غافل شد. کار بر روی مهارت های ارتباطی خود هرگز دیر نیست و با این کار به خوبی می توانید کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید. مهارت های ارتباطی تقریباً در همه جنبه های زندگی مورد نیاز است:

  • از نظر حرفه ای ، اگر متقاضی شغل هستید یا به دنبال ارتقا سطح شغلی با کارفرمای فعلی خود هستید ، مطمئناً باید مهارت های ارتباطی خوبی از خود نشان دهید.
  • مهارت های ارتباطی برای مکالمه مناسب با طیف گسترده ای از افراد در حالی که ارتباط چشمی خوبی برقرار می کنید ، واژگان متنوعی را به ارائه می گذارید،  زبان خود را برای مخاطبان خود متناسب می کنید ، به طور موثر گوش می دهید ، ایده های خود را به طور مناسب ارائه می دهید ، واضح و دقیق می نویسید و به خوبی در یک گروه کار می کنید، اهمیت دارند. بسیاری از این ها، مهارت های اساسی است که بیشتر کارفرمایان به دنبال آن هستند.

با پیشرفت شغلی ، اهمیت مهارت های ارتباطی افزایش می یابد. توانایی صحبت کردن ، گوش دادن ، سوال کردن و نوشتن با وضوح و دقت برای اکثر مدیران و رهبران ضروری است. در زندگی شخصی شما ، مهارت های ارتباطی خوب می تواند با کمک به شما در درک دیگران  و درک شدن ، روابط شخصی شما را بهبود بخشد. این تقریباً کلیشه ای است که روابط شخصی به برقراری ارتباط نیاز دارند. عدم گفتگو به دلیل از بین رفتن هر تعداد مشارکت و روابط مقصر شناخته شده است.

توانایی گوش دادن

اما توانایی گوش دادن نیز از عناصر مهم است. ارتباط در روابط خانوادگی گسترده تر نیز مهم است ، خواه بخواهید درباره تعطیلات در مورد برنامه هایتان بحث کنید ، یا اینکه از سلامتی و خوشبختی فرزندان نوجوان خود اطمینان حاصل کنید. مهارت های ارتباطی همچنین می تواند اطمینان بدهند که شما قادر به مدیریت تعاملات با مشاغل و سازمان ها هستید. در طول زندگی خود ، احتمالاً مجبور خواهید بود که با طیف وسیعی از سازمان ها و موسسات ، از جمله مغازه ها ، مشاغل ، ادارات دولتی و مدارس تعامل داشته باشید. مهارت های ارتباطی خوب می تواند این تعاملات را کاهش دهد  و اطمینان بدهد که شما می توانید نظر خود را با آرامش و شفافیت بیان کنید  و همچنین پاسخ ها را نیز به عهده بگیرید.

مهارت همدلی و راه های پرورش مهارت همدلی

همدلی در ساده ترین حالت آگاهی از احساسات و عواطف افراد از یک دیگر است. از همین طریق است که ما می فهمیم دیگران چه چیزهایی را تجربه می کنند ، انگار که خودمان آن را احساس می کنیم. همدلی فراتر از همدردی است ، که ممکن است “احساس برای” کسی تلقی شود. درعوض ، همدلی با استفاده از تخیل “احساس” با آن شخص است.  دانیل گلمن ، نویسنده کتاب هوش هیجانی ، می گوید که همدلی اساساً توانایی درک احساسات دیگران است. با این حال ، او همچنین یادآور شد که در یک سطح عمیق تر ، این مسئله در مورد تعریف ، درک و واکنش به نگرانی ها و نیازهایی است که زمینه ساز عکس العمل ها و واکنش های عاطفی دیگران است.

عناصر همدلی

دانیل گلمن چند عنصر همدلی را در کتاب خود به کار گرفته است. که این عناصرعبارتند از:

درک دیگران

این شاید همان چیزی است که اکثر مردم با “همدلی” می فهمند: به قول گلمان ، “احساسات و دیدگاه های دیگران را حس می کند  و علاقه جدی به نگرانی های آن ها دارند”. کسانی که این کار را می کنند در واقع برای درک دیگران قدم بزرگی برداشته اند.

کمک به رشد دیگران

 رشد دیگران به معنای عمل به نیاز ها و نگرانی های آن ها است و به آن ها کمک می کند تا در ظرفیت های بالقوه خود رشد کنند.

راه های پرورش مهارت همدلی – سرویس دهی

هدف اصلی آن موقعیت های کاری ، داشتن جهت گیری خدمات به معنای اولویت قرار دادن نیازهای مشتریان و جستجوی راه هایی برای بهبود رضایت و وفاداری آن ها است. در عین حال یکی از مهم ترین عناصر همدلی می باشد.

راه هایی برای تقویت و بهبود مهارت همدلی

همدلی توانایی درک و تقسیم احساسات و عواطف شخص دیگر است. این مهارت برای ایجاد روابط خوب ، هم در محل کار و هم در زندگی شخصی شما ضروری است. افرادی که همدلی از خود نشان نمی دهند ، سرد و از دیگران دور می شوند. آن ها اغلب زندگی جداگانه ای دارند. برخی افراد مشهور هم فاقد همدلی هستند. برعکس ، فردی که همدل باشد ، گرم و مراقب تلقی می شود. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که همدلی تا حدی ذاتی و بخشی آموخته شده است. با این وجود همه می توانند پیشرفت کنند.  در ادامه چندین روش برای تقویت و بهبود مهارت همدلی برای شما آورده شده است. این موارد عبارتند از:

خود را به چالش بکشید و وقایع های جدیدی را در زندگی تجربه کنید.

تجربه های چالش برانگیزی که شما را به خارج از منطقه راحتی خود سوق می دهد ، انجام دهید. مهارت جدیدی را بیاموزید ، مثلاً یک ساز ، سرگرمی یا زبان خارجی. یک کار یا پوزیشن حرفه ای جدید ایجاد کنید. انجام چنین کار هایی شما را فروتن می کند و فروتنی عامل اصلی همدلی است.

راه های پرورش مهارت همدلی – از محیط معمول و همیشگی خود خارج شوید.

 سفر ، به ویژه به مکان ها و فرهنگ های جدید در تقویت همدلی اثر بسیار زیادی دارد. این کار به شما آموزش  قدردانی بهتری از دیگران می دهد.

بازخورد بگیرید.

در مورد مهارت های ارتباطی خود (مثلاً گوش دادن) از خانواده ، دوستان و همکاران خود بازخورد بخواهید. سپس به صورت دوره ای با آن ها تماس بگیرید تا ببینید وضعیت شما چطور است.

به احساسات خود توجه کنید.

ادبیاتی بخوانید که روابط و احساسات شخصی را بررسی می کند. نشان داده شده است که این امر همدلی افراد جوان را بهبود می بخشد.

راه های پرورش مهارت همدلی – سعی کنید دیگران یا اطرافیانتان را درک کنید.

با دیگران یا دوستان و اطرافیان خود در مورد مشکلات یا کار هایشان صحبت کنید. در مورد مسائل و نگرانی های آنها و نحوه درک آن ها از تجربیاتی که هر دو به اشتراک گذاشته اید حرف بزنید.

تعصبات و حساسیت های خود را بررسی کنید.

همه ما تعصبات پنهان (و بعضاً نه چندان نهفته) داریم که توانایی گوش دادن و همدلی ما را مختل می کند. این موارد اغلب پیرامون عوامل قابل مشاهده مانند سن ، نژاد و جنسیت متمرکز می شوند. فکر نمی کنید تعصبی داشته باشید؟ دوباره فکر کنید! همه ما گمان می کنیم بدون تعصب هستیم اما این چنین نیست.

راه های پرورش مهارت همدلی – حس کنجکاوی خود را پرورش دهید.

از یک همکار بسیار جوان و حتی بی تجربه چه می توانید یاد بگیرید؟ از مشتری که به نظرات خاصی ارائه می دهد، چه چیزی می توانید یاد بگیرید؟ افراد کنجکاو سوالات زیادی را مطرح می کنند. این کار آن ها را به سمت درک درک بیشتری از افراد اطرافشان سوق می دهد.

سوالات مناسب را برای ایجاد ارتباط بهتر بپرسید.

در هر مکالمه ای که با مشتری یا همکار دارید سه یا چهار سوال متفکرانه ، حتی تحریک آمیز بیاورید. همدردی و ایجاد روابطی را که برای موفقیت شغلی واقعاً مهم است بیاموزید.

منابع
andrewsobel.comengagingleader.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا