تیپ شخصیتی چیره دست

تیپ شخصیتی چیره دست فردی است با خصوصیات رفتاری درون گرا، اهل تفکر و دقت و مشاهده و دارای قدرت پیش بینی خوب. آن ها می خواهند ذهنی فردگرایانه داشته باشند، اهداف خود را بدون نیاز به ارتباط بیرونی زیاد دنبال نمایند. آن ها زندگی را با مهارت های فردی خود و قدرت کنجکاوی شان دنبال می کنند و در صورت نیاز راه های مختلفی را امتحان خواهند کرد.

فرد چیره دست دوست دارد با دست و چشم خود جهان را کشف کند، هرچیزی در دنیای اطراف خود را لمس کرده و امتحان کند و از منطق و کنجکاوی درونی خود استفاده نماید. کسانی که دارای این سبک شخصیتی هستند اغلب به طور طبیعی ذاتی خالق دارند، از یک پروژه به دیگری رفته، با لذت زیاد این کار برای خود سود ساخته و با پیشرفت در کار از محیط اطراف خود درس می گیرند. اغلب مکانیک ها و مهندسین در تیپ شخصیتی چیره دست جای دارند، برای ان ها لذتی بیشتر از آلوده شدن دست هایشان با حدا کردن وسایل از هم و دوباره سرهم کردن آن وجود ندارد، تنها برای اینکه ان وسیله را کمی بهتر از قبل کنند.

نکته قابل توجه

افراد چیره دست ایده های خود را با ساخت، حل مشکل، ازمون و خطا و تجربیات دست اول ایجاد می کنند. آن ها از اینکه افراد دیگر به پروژه هایشان علاقه نشان دهند لذت می برند و گاه حتی به ورود دیگران به فضای کار خود اهمیت زیادی نمی دهند. البته این شرایطی است که در ان دیگران با قوانین و آزادی فرد چیره دست تضادی ایجاد نکنند و ان ها نیاز است پذیرای علاقه ی فرد چیره دست باشند.

افراد چیره دست از کمک کردن به دیگران و به اشتراک گذاشتن تجربیات خود لذت می برند، خصوصا در مورد کسانی که به آن ها اهمیت می دهد و البته با این خصوصیت چیز خوبی نیست که این گروه شخصیتی زیاد متداول نیستند و تنها پنج درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. زنان چیره دست خصوصا بسیار نادر هستند.

تیپ شخصیتی چیره دست، شهامت متفاوت بودن را دارند.

با وجودی که تمایلات این افراد ممکن است باعث شود در نگاه اول شخصیتی کاملا ساده به نظر برسند اما افراد چیره دست به شدت مرموز هستند. آن ها رفتاری بسیار دوستانه داشته اما شدیدا به دنبال حریم خصوصی برای خودشان می باشند. آن ها کلا شخصیت ارامی دارند اما ناگهان کنترل خود را از دست می دهند، این افراد به شدت کنجکاو هستند اما نمی توانند روی نوشته های معمولی تمرکز خود را حفظ کنند، افراد چیره دست می توانند یک چالش بزرگ با پیش بینی های خود باشند، خصوصا برای دوستان و کسانی که دوستشان دارند. شاید فرد چیره دست برای مدتی کاملا وفادار و ثابت قدم به نظر برسد اما آن ها انفجار انرژی و تغییرات زیادی برای دنبال کردن عقاید خود در مسیرهای جدید دارند.

تصمیمات فرد چیره دست ریشه در احساس رئالیسم عملی ان ها دارد و در قلب خود شدیدا حس تمایل به عدالت خواهند داشت. این ها کمک می کند بسیاری از خصوصیات رفتاری گیج کننده و مبهم افراد چیره دست را بتوان توضیح داد.

نکته قابل توجه

به جای اینکه شدیدا محتاط باشند و از ترس شکست خوردن یا آسیب دیدن نخواهند در راهی قدم بگذارند، افراد چیره دست دوست دارند پا پیش گذاشته و در عین عمل درست و عادلانه، نتیجه ی عمل خود را بپذیرند، چه خوب یا بد.

بزرگترین مشکلی که فرد چیره دست احتمال دارد با آن مواجه باشد این است که اغلب خیلی زود وارد عمل می شوند، آن ها به طبیعت آسان گیر خود تکیه کرده و بر این فرض هستند که دیگران نیز همینطور خواهند بود. شاید در ابتدا این افراد جک های جالبی بگویند، خود را درگیر پروژه ی فرد دیگری کنند، با دیگران بازی کرده و همراه شوند اما ناگهان برنامه های خود را تغییر دهند، زیرا کار جالب تری برایشان پیش امده است.

برای تیپ شخصیتی چیره دست، هیچ چیز به اندازه ی موافق بودن همه ی افراد برایش کسل کننده نیست.

تیپ شخصیتی چیره دست

افراد چیره دست یاد می گیرند که بسیاری از شخصیت های دیگر نسبت به آن ها حد و مرز مشخص تری برای خود در قوانین و رفتارهای قابل قبول دارند. آن ها نمی خواهند یک جک خنده دار را همیشه بشنوند یا در جواب برای شما جکی تعریف نخواهند کرد، و شاید نخواهند در بازی های شما وارد شوند، حتی اگر در یک مهمانی خوب و لذت بخش باشند.

نکته قابل توجه

با این وجود افراد چیره دست بیشتر تمایل دارند روابط خود را با کارهایشان گسترش دهند تا از طریق همدلی با دیگران که می تواند منجر به ایجاد شرایطی ناامید کننده شود. کسانی که در تیپ شخصیتی چیره دست جای دارند با محدودیت ها و راهنمایی ها اغلب مشکل دارند و ترجیح می دهند حرکت کرده و در صورتی که نیاز باشد از حد و مرزها عبور کنند.

نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی چیره دست

نقاط قوت

  • مثبت اندیش و سرشار از انرژی
  • ، تیپ شخصیتی چیره دست اغلب  در انجام پروژه ها روی پاهای خود می ایستند. این افراد با شوخ طبعی و ذات خوبی که دارند به ندرت دچار استرس های شدید خواهند شد و به جای ان ترجیح می دهند خود را با جریان زندگی هماهنگ کنند.
  • خلاق و اهل عمل،
  • افراد تیپ شخصیتی چیره دست وقتی صحبت از موضوعات عملی، مکانیک و کارهای دستی می شود قدرت تخیل بسیار خوبی دارند. ایده های جدید به سادگی به ذهن آن ها می رسد و دوست دارند برای کار کردن و عمل به ایده های خود از دست هایشان استفاده کنند.
  • خودجوش و منطقی،
  •  این خصوصیت باعث شده است افرادی انعطاف پذیر و تطبیق پذیر باشند.

تیپ شخصیتی چیره دست | مرکز مشاوره همکده

 

  • عملکرد بسیار عالی در شرایط بحرانی
  • ، با داشتن تمام این قدرت خلاقیت و انعطاف پذیری، جای تعجبی نیست که افراد تیپ شخصیتی چیره دست در موقعیت های بحرانی بسیار طبیعی عمل می کنند. آن ها در لحظه زندگی کرده و خود را با جریان زندگی هماهنگ می کنند و از اینکه بخواهند زیاد نگران آینده باشند اجتناب خواهند کرد.

نقاط ضعف افراد چیره دست

تیپ شخصیتی چیره دست | مرکز مشاوره همکده
  • سمج و یک دنده هستند،
  • افراد تیپ شخصیتی چیره دست به همان سادگی که با جریان زندگی همراه می شوند اما ممکن است کاملا به ان بی توجه باشند و اغلب با سماجت و لجبازی راه دیگری را ادامه خواهند داد.
  • احساس ندارند،
  • تیپ شخصیتی چیره دست از منطق استفاده می کنند و حتی زمانی که سعی در ارتباط با دیگران با همدلی و احساسات عاطفی دارند به ندرت به نظر می رسد.
  • به دنبال حریم شخصی و محفوظ زیادی برای خود هستند،
  • شناخت افراد تیپ شخصیتی چیره دست کار بسیار دشواری است. اغلب سکوت را به صحبت های کوتاه ترجیح می دهند.
  • به سادگی بی حوصله می شوند
  •  وقتی او چیزی را درک کرد به سادگی به سراغ موضوعی جدیدتر و جذاب تر خواهد رفت.

 

  • مکالمات و همراهی های طولانی مدت برای افراد شخصیت چیره دست می تواند بسیار نیاز به مهارت داشته باشد. ان ها کارهای روزانه را ترجیح می دهد و احساس گیر کردن طولانی مدت در چیزی برای ان ها ناراحت کننده است. این می تواند چالشی بزرگ برای روابط عاطفی افراد چیره دست باشد.
  • رفتارهای پرخطر،
  • این گروه شخصیتی که در مقابل احساسات دیگران سرسخت و لجوج هستند اغلب روی زمان حال تمرکز دارند و کمی بی حوصلگی می تواند برای آن ها منجر به رفتارهای غیرمفید شود. افراد چیره دست می خواهند خطر و تنش ها را تشدید کنند تنها برای اینکه بدانند این جریان به کجا خواهد رسید، چیزی که می تواند در صورت از دست دادن کنترل خود روی شرایط عواقب بسیار بدی برای همه ی اطرافیان آن ها داشته باشد.  

روابط عاشقانه

تیپ شخصیتی چیره دست | مرکز مشاوره همکده

وقتی صحبت از روابط عاشقانه با فرد چیره دست می شود کمی شبیه به انجام کاری پر خطر به نظر می رسد.

در اوایل دوران آشنایی، افراد دارای تیپ شخصیتی چیره دست می توانند بسیار بی ثبات و دمدمی مزاج باشند. ان ها در زمان حال زندگی می کنند و همیشه به دنبال فعالیت ها و سرگرمی های جدیدی هستند. اگر شریک عاطفی شان نتواند با این شرایط کنار بیاید فرد چیره دست به سادگی از او فاصله خواهد گرفت.

نکته قابل توجه

افراد چیره دست نیاز به حریم شخصی زیادی برای خود دارند، چه از نظر فیزیکی و چه ذهنی، و در تلاش هستند تا فرد دیگر را کنترل کرده یا طوری برنامه ریزی کنند که او را مجبور به خروج از این رابطه کرده و حتی به این کار سرعت خواهند داد.

 شخصیت های چیره دستی که حساس تر هستند اماده اند از تمام حواس خود در رابطه استفاده کنند، آن ها صمیمیت جنسی را یک هنر و منبعی برای لذت می دانند.

منابع
16personalities.com16personalities.com16personalities.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا