ترایپوفوبیا چیست؟ درمان فوبیای ترایپوفوبیا با توضیحات کامل

هر کدام از ما یک نوع ترس را در زندگی تجربه می‌کنیم. به صورت کلی برخی افراد با ترس هایشان کنار می آیند و آن را کنترل می کنند. از آن سمت برخی دیگر از افراد کنترلی بر ترس خود ندارند ترس بیش از حد خود را تا حد فوبیا و ایجاد مشکلات دیگر پیش می برند. ترایپوفوبیا یا ترس از حفره یکی از انواع اختلالات روانی است که در برخی از افراد به وجود می‌آید. ترایپوفوبیا یا ترس از حفره یکی از انواع فوبیا هست که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

یکی از آسیب هایی که همه ما با آن آشنا هستیم فوبیا هست. افراد به چیز های مختلفی فوبیا دارند. امروز ما در این مقاله یک نوع از انواع فوبیا را برای شما خواهیم گفت. حال، ببینیم ترایپوفوبیا چیست؟ ترایپوفوبیا یک انزجار یا ترس از خوشه های سوراخ های کوچک، برجستگی ها یا الگوها است. وقتی مردم این نوع خوشه را می بینند، علائم انزجار یا ترس را تجربه می کنند.

تصویر منافذ پوست یک شخص هنگامی که به آن نزدیک شویم می تواند نمونه ایی از اشیا است که ممکن است در پی آن در افراد بیمار ترس ایجاد شود. درمورد اینکه آیا ترایپوفوبیا یک بیماری واقعی است یا خیر، در بین محققان صحبت های بسیاری شده است.
نحوه درمان تریپوفوبیا کمی پیچیده و مشکل است.
گزارشات اولیه تریپوفوبیا برای اولین بار در یک انجمن آنلاین در سال 2005 شرح داده شد، اما به عنوان تشخیص متمایز در چاپ پنجم کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روان پزشکی آمریکا شناخته نشده است. اگرچه در DSM-5 ذکر نشده است، تا زمانی که علائم مداوم، بیش از حد باشد و منجر به اختلال یا پریشانی قابل توجهی شود، ترایپوفوبیا در طبقه بندی گسترده هراس های خاص قرار می گیرد.

بیماری ترایپوفوبیا (تریپوفوبیا)

ترایپوفوبیا چیست؟ درمان و توضیحات کامل فوبیای ترایپوفوبیا

ترایپوفوبیا یک ترس یا دفع اشیایی مانند حفره‌ های شکل لانه زنبور و اسفنج است که دارای الگوهای تکراری از سوراخ های کوچک هستند. افراد مبتلا به ترایپوفوبیا از الگوی سوراخ ها منزجر می شوند. آن‌ها لزوماً ترسی از سوراخ ها ندارند.

محرک های ترایپوفوبیا چیست؟

هر چه یک فرد به یک جسم حفره یا تصویر نزدیکتر باشد، احتمال بیشتری دارد که واکنش نامطلوبی به آن داشته باشد. محرک های ترایپوفوبیا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نان با سوراخ هایی که روی آن وجود دارد
  • پنیر های دارای حفره
  • میوه هایی با دانه های کوچک مانند توت فرنگی، تمشک، پاپایا و کیوی
  • لانه زنبور، گل آفتابگردان و غلاف دانه نیلوفر آبی.
  • حشرات و زنبورها
  • پوست روی مارها، مارمولک ها، قورباغه ها و سایر خزندگان
  • کف کفش
  • اسفنج ها

حفره ترایپوفوبیا

ترایپوفوبیا در حال حاضر در DSM-5 به عنوان یک اختلال روانی ذکر نشده است، بنابراین یک بیماری قابل تشخیص نیست. با این حال، ترایپوفوبیا ممکن است توسط برخی از متخصصان سلامت روان به عنوان یک فوبیا خاص تایید شود، اگر علائم و نشانه‌ها مداوم و بیش از حد باشد که منجر به پریشانی عاطفی و اختلال عملکردی شود.
مشابه سایر فوبیاها، تشخیص فوبیاهای خاص توسط یک متخصص سلامت روان عموماً بر اساس علائم فرد، همراه با بررسی سابقه پزشکی، اجتماعی و خانوادگی آن‌ها است.
در برخی موارد، معاینه فیزیکی، آزمایش‌های آزمایشگاهی (مانند آزمایش خون یا نمونه‌های ادرار) و تصویربرداری مغز ممکن است برای رد سایر شرایطی که ممکن است بر سلامت روانی فرد تأثیر بگذارد یا منجر به علائم مشابه ترایپوفوبیا شود. افراد مبتلا به تریپوفوبیا ممکن است شرایط سلامت روانی دیگری مانند افسردگی، اختلال وسواس فکری-اجباری یا مصرف مواد را داشته باشند. به منظور مدیریت مناسب شرایط مرتبط، ارزیابی کامل از یک متخصص سلامت روان بسیار مهم است.

مهم ترین حقایقی که باید در مورد ترایپوفوبیا بدانید چیست؟

ترایپوفوبیا چیست؟ درمان و توضیحات کامل فوبیای ترایپوفوبیا
ترایپوفوبیا چیست؟ درمان و توضیحات کامل فوبیای ترایپوفوبیا

ترایپوفوبیا نوع خاصی از فوبیا است که با ترس از سوراخ ها مشخص می شود. افراد مبتلا به ترایپوفوبیا ممکن است هنگام مواجهه با محرک های حاوی الگوهای نامنظم یا حفره های خوشه ای، احساس انزجار یا ترس و همچنین سایر علائم غیر اختصاصی را بروز دهند.
ترایپوفوبیا یک بیماری قابل تشخیص نیست. از آنجایی که علت دقیق ترایپوفوبیا ناشناخته است و علائم به تنهایی ممکن است غیراختصاصی باشند، شناسایی محرک های خاص ممکن است به بهینه سازی راهبردهای پیشگیری و درمان کمک کند. گزینه های درمانی ممکن است شامل اصلاح شیوه زندگی، گفتگو درمانی با یک متخصص سلامت روان یا گروه پشتیبانی، مواجهه درمانی (ET)، درمان شناختی رفتاری (CBT) و در برخی موارد، داروها باشد. به طور کلی، غلبه بر ترایپوفوبیا فرآیند ساده ای نیست و نیازمند صبر، پشتکار و فداکاری از سوی فرد مبتلا است.

علت ترایپوفوبیا چیست؟

شواهد علمی هنوز دلیل واضح ترایپوفوبیا را مشخص نکردند. اما چند توضیح بالقوه وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند که این ترس از سوراخ های بسته ممکن است به عنوان گسترش ترس بیولوژیکی از موجودات سمی یا خطرناک ایجاد شود. محققان تصاویری را که واکنش اضطرابی در افراد مبتلا به ترایپوفوبیا ایجاد می‌کرد، تجزیه و تحلیل کردند. آنان دریافتند که رنگ‌های کنتراست بالا در یک آرایش گرافیکی خاص، باعث ایجاد اضطراب، انزجار و سایر علائم می‌شوند.
تصاویر حیوانات خطرناک یک عامل ترایپوفوبیا
آن‌ها همچنین دریافتند که تصاویر برخی از حیوانات بسیار خطرناک، از جمله شاه کبرا، عقرب مرگبار، و اختاپوس حلقه آبی، ویژگی های طیفی خاصی را با تصاویر تریپوفوبیک به اشتراک می گذارند. ویژگی های طیفی به چیزهای ظریفی مانند کنتراست و فرکانس فضایی اشاره دارد که می تواند بر نحوه برداشت چشم و مغز شما در تصاویر تأثیر بگذارد.
بنابراین، ترس از حفره ها بیشتر یک ارتباط ناخودآگاه اقلام بی ضرر (مانند غلاف دانه) با حیوانات ترسناک (مانند اختاپوس) باشد، زیرا آن‌ها دارای ویژگی های طیفی خاصی هستند.

افزایش تنفر نسبت به بسورات پوستی در اختلال ترایپوفوبیا

ترایپوفوبیا چیست؟ درمان و توضیحات کامل فوبیای ترایپوفوبیا
ID:184025770

به عبارت دیگر، ترایپوفوبیا ممکن است ناشی از توانایی تکامل یافته شما برای شناسایی تهدیدات در محیط شما باشد. بسیاری از افراد مبتلا به ترایپوفوبیا نیز بیزاری شدیدی نسبت به جوش های پوستی، یا دیگر الگوهای بثورات و نشانه های پوستی دارند، که باعث می شود برخی از کارشناسان این فوبیا را به یک واکنش تکاملی دیگر مرتبط کنند.
در یک مطالعه در سال 2017 که شامل 94 کودک پیش دبستانی بود، که معمولاً مانند بزرگسالان ترس از مارها و عنکبوت ها را ندارند. محققان چندین مجموعه از تصاویر را به کودکان 4 ساله نشان دادند:

  • تصاویر تریپوفوبیک با سوراخ های کوچک
  • تصاویر و نقاشی هایی از حیوانات سمی

حشره ترایپوفوبیا

حشره قاتل Trypophobia یکی از خطرناک‌ترین و سمی ترین حشرات دنیا است. فقط لمس آن باعث سوختگی اسیدی روی پوست انسان می شود و می تواند در عرض چند روز منجر به مرگ شود. مرکز کنترل بیماری ادعا می کند که این حشره ویروسی را به محل کنترل بدن منتقل می کند و کل سیستم انسان را به گردش در می آورد. این حشره کشنده برای اولین بار در هند مشاهده شد.
از زمان تهاجم این ویروس در کشورهای مختلف مثل آمریکا، هزاران نفر در سراسر کشور تحت درمان قرار گرفتند و تا تاریخ 1 ژانویه 2016 تقریباً صد نفر جان خود را از دست داده‌اند.
محققان ادعا می کنند که هزاران نفر تحت تأثیر این بیماری قرار گرفتند و تا 100 نفر جان خود را از دست دادند.

درمان ترایپوفوبیا

حمایت یک متخصص سلامت روان می تواند کمک زیادی به کاهش علائم ترایپوفوبیا کند. رویکردهای بالقوه برای درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
چند نوع مختلف درمان می تواند به درمان فوبیا کمک کند، از جمله مواجهه درمانی و درمان شناختی رفتاری (CBT):

درمان از طریق مواجهه

این رویکرد به شما اجازه می‌دهد تا در محیط امن درمان با ترس خود مواجه شوید تا بتوانید – با حمایت درمانگر – یاد بگیرید که پاسخ خود را به شی یا موقعیتی که باعث ترس شما می‌شود تغییر دهید. کارشناسان عموماً مواجهه درمانی را مؤثرترین رویکرد برای فوبیا می دانند.

درمان ترایپوفوبیا با تکنیک CBT 

این رویکرد راهبردهایی را برای کمک به شناسایی، به چالش کشیدن و اصلاح افکار ناخواسته و احساسات ناراحت کننده می آموزد. تکنیک های CBT می تواند به شما کمک کند تا مدیریت احساسات طاقت فرسا، از جمله احساس اضطراب و ترس را یاد بگیرید.

دارو 

هیچ دارویی به طور خاص علائم ترایپوفوبیا را درمان نمی کند. اما یک روانپزشک یا سایر پزشکان تجویز کننده ممکن است در صورت تجربه داروها را توصیه کنند:

  • احساس شدید اضطراب یا وحشت در موقعیت های خاص
  • اضطراب به حدی زیاد است که مانع از زندگی روزمره شود یا شما را از پیشرفت در درمان باز دارد

گزینه های دارویی برای فوبیای خاص ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بنزودیازپین ها
  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای ضد افسردگی
  • بوسپیرون

درمان های دیگر ترایپوفوبیا

درمانگر شما همچنین ممکن است راهبردهای دیگری را برای کمک به مدیریت اضطراب و پریشانی عاطفی توصیه کند. این‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تکنیک های آرامش بخش، از جمله تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن
  • گذراندن وقت در طبیعت و سایر محیط های آرام بخش
  • تنفس آگاهانه، مشاهده و سایر ترفندهای ذهن آگاهی برای کمک به مقابله با استرس
  • وقت گذاشتن برای سرگرمی ها و فعالیت های لذت بخش

در حالی که مراقبت از سلامت جسمانی شما ممکن است به طور مستقیم به فوبیای شما نپردازد. اما خودمراقبتی خوب می تواند کمک زیادی به شما در مدیریت اضطراب و سایر علائم کند.

چند نکته که ممکن است به درمان ترایپوفوبیا کمک کند

سعی کنید هر شب حدود ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و غذاهایی را که می توانند باعث اضطراب شوند را محدود کنید.

  • اگر می توانید فعالیت بدنی منظم داشته باشید – ورزش می تواند به کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک کند.
  • کافئین را محدود کنید، به خصوص اگر به اثرات آن حساس هستید، زیرا می تواند علائم اضطراب را بدتر کند.
  • با دوستان و خانواده تماس بگیرید تا در مورد احساسات خود صحبت کنید.
  • یک گروه حامی پیدا کنید تا با سایر افرادی که با علائم مشابه زندگی می کنند ارتباط برقرار کنید.

تست ترایپوفوبیا

آیا تا به حال احساس کردید که ترایپوفوبیا دارید؟ این تست ترایپوفوبیا نشان می دهد که آیا شما از سوراخ ها یا حفره‌ها می ترسید یا خیر. این یک آزمون بی خطر با ده سوال برای کسانی است که می خواهند بدانند آیا قبلاً این شرایط را داشتند یا خیر. شما می توانید آن را برای ارزیابی شدت فوبیای خود نیز مصرف کنید. به این سوالات بدون اضطراب پاسخ دهید تا به یک نتیجه دقیق برسید.
پاسخ های شما کاملاً مشابه پاسخ های افراد مبتلا به ترایپوفوبیا شدید است. اگر در معرض انواع خاصی از الگوها یا حفره ها قرار بگیرید، به طور غیرعادی احساس اضطراب می کنید. بهتر است قبل از تبدیل شدن به اضطراب عمومی با یک درمانگر صحبت کنید. اگرچه، این فوبیا درمان خاصی ندارد.

تصاویر سوراخ ها یا حفره ها برای این افراد منزجر کننده است

بسیاری از مردم برخی از تصاویر سوراخ ترایپوفوبیا یا الگوها را منزجر کننده می دانند. اما این بدان معنا نیست که آن‌ها Trypophobic هستند. حتی برخی افراد نسبت به عکس ترایپوفوبیا هم حساسیت دارند. ترس شما به طور خطرناکی بر زندگی شما تأثیر نمی گذارد. با این حال، اگر زمانی احساس کردید که شما را آزار می دهد، این روش 5s را برای تشخیص ترایپوفوبیا امتحان کنید. (5 ثانیه نفس بکشید، 5 ثانیه نفس خود را نگه دارید و 5 ثانیه بازدم کنید). به این ترتیب می توانید احساسات خود را هنگام قرار گرفتن در معرض برخی تصاویر یا صحنه ها کنترل کنید.
خوب، به نظر می رسد که شما فقط بیش از حد فکر می کنید. پاسخ های شما به سوالات نشان می دهد که هیچ ویژگی مریضی ترایپوفوبیا ندارید. ممکن است از دیدن برخی تصاویر طرح دار متنفر باشید. با این حال، این شما را فردی با فوبیا از سوراخ ها نمی کند. بنابراین، نگران واکنش ها و احساسات خود نباشید.

ترایپوفوبیا چقدر متداول است؟

با وجودی که شواهد زیاد مشخص نیست اما برخی گزارش ها نشان داده اند ترایپوفوبیا تقریبا رایج است. گزارشی منتشر شده در سال 2013 می گوید 16 درصد از افراد با نگاه کردن به تصویر پوسته ی دانه ها احساسی بد یا حالت تنفر را تجربه می کنند.

محرک های ترایپوفوبیا

تحقیقات صورت گرفته روی ترایپوفوبیا هنوز بسیار کم است. اما برخی اشیای محرک که مشاهده شدند عبارتند از:

  • انار
  • حباب
  • مرجان ها
  • توت فرنگی
  • کندوی عسل
  • چشم حشرات
  • اسفنج دریایی
  • دانه ی میوه ها
  • مشماهای حبابی
  • پوسته ی درخت کنار
  • سوراخ یا حفره های روی گوشت

الگوهای ساخت بشر، همچنین حیواناتی که بدنشان نقطه دار بوده یا با طرح پوشانده شده است، می توانند باعث واکنش فوبیا شوند.

برای بهبود ترس های خود می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

منابع
.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا