روان شناسی ترس

ترس حسی بدوی و قوی در انسان است، ترس ما را نسبت به حضور خطر هشیار کرده و برای زنده ماندنمان در مقابل تهدیدها ضروری است. ترس می تواند به دو واکنش تقسیم شود: واکنش عاطفی و زیستی. واکنش زیستی همگانی است. اما واکنش عاطفی به هر فرد بستگی دارد. روان شناسی ترس این موارد را تشریح می کند.

واکنش زیستی در روان شناسی ترس

ترس یک حس طبیعی و مکانیسمی برای زنده ماندن است. وقتی ما در مقابل یک خطر یا تهدید قرار می گیریم بدن به شکلی خاص واکنش نشان خواهد داد. واکنش های فیزیکی به ترس شامل تعریق، افزایش ضربان قلب و بالا رفتن سطح ادرنالین می باشد که ما را بسیار هشیار خواهد کرد.

این واکنش فیزیکی با نام واکنش گریز یا مبارزه نیز شناخته می شود. که در ان بدن خودش را برای ورود به مبارزه یا فرار آماده می سازد. این واکنش زیستی مانند یک توسعه ی تکاملی است. در واقع واکنشی خودکار است که برای زنده ماندن ما ضروری می باشد.

روانشناسی ترس

واکنش عاطفی

واکنش عاطفی به ترس بسیار شخصی است. از انجایی که ترس باعث درگیری واکنش های شیمیایی مشابهی با شادی یا هیجان در مغز ما می شود. احساس ترس در برخی شرایط می تواند هیجان انگیز باشد. مانند وقتی که فیلم ترسناکی را نگاه می کنید.

برخی افراد به ادرنالین اعتیاد دارند. در ورزش های سخت یا دیگر شرایط و کارهای ترسناک شرکت می کنند. برخی دیگر واکنشی منفی به حس ترس داشته و از شرایط ترسناک به هر قیمتی دور می مانند. با وجودی که واکنش فیزیکی یکسان است. اما ترس می تواند مثبت با منفی برداشت شود و این بستگی به خود فرد دارد.

علل ایجاد ترس

روانشناسی ترس

ترس بسیار پیچیده است. برخی ترس ها می توانند نتیجه ی تجربیاتی مانند اتفاقات وحشتناک در گذشته باشند. و برخی دیگر ترس از چیز دیگری را یادآوری می کنند. مانند ترس برای از دست دادن کنترل خود. برخی ترس ها به خاطر علائم فیزیکی ای که ایجاد می کنند رخ خواهند داد، مثل ترس از ارتفاع زیرا باعث سرگیجه یا حالت تهوع می شود، حتی اگر فیلم یا تصویری مرتبط را نگاه می کنید و هچ خطر واقعی برای شما وجود ندارد.

دانشمندان در تلاش اند تا متوجه شوند ترس دقیقا چیست و چه چیزی باعث ان می شود اما این کار به خاطر تفاوت هایی که در نوع ترس افراد و علت آن وجود دارد بسیار دشوار است. هیچ توافقی بین دانشمندانی که در مورد ترس تحقیق کرده اند وجود ندارد که آیا ترس تنها نوعی رفتار قابل مشاهده است یا چیزی در مغز ما به طور فیزیکی این کار را انجام می دهد.

سازگاری

قرار گرفتن مکرر در شرایطی مشابه باعث آشنایی با ان موقعیت می شود. این اتفاق به طور قابل توجهی واکنش ترس و حس بعد از ان را کاهش خواهد داد، به همین دلیل کسانی که به دنبال هیجان هستند مرتبا ترس های جدید و بزرگتری را امتحان می کنند. این پایه ی درمان فوبیا را شکل می دهد، که به کاهش تدریجی واکنش ترس با آشنا ساختن آن شرایط تمرکز دارد.

روانشناسی ترس

روانشناسی ترس

یک جنبه از اختلالات اضطراب می تواند تمایل به ایجاد ترس از ترسیدن باشد. با وجودی که اغلب افراد تنها درشرایطی که ترسناک یا تهدیدکننده می دانند ترس را تجربه خواهند کرد کسانی که از اختلالات اضطراب رنج می برند شاید از اینکه یک واکنش ترس را تجربه کنند وحشت داشته باشند. ان ها واکنش های ترس را منفی تلقی کرده و برای اجتناب از این واکنش ها از ان شرایط دور می مانند.

فوبیا چرخش یک واکنش ترس عادی است. در این شرایط ترس مستقیم شی یا موقعیتی را هدف قرار داده است که در ان خطری واقعی وجود ندارد. شاید بدانید این ترس شما غیرمنطقی است اما نمی توانید به این واکنش کمکی کنید. به مرور زمان ترس شما بدتر می شود زیرا ترس از ترسیدن نیز ایجاد خواهد شد.

تشخیص فوبیا در روان شناسی ترس

برای اینکه یک فوبیا تشخیص داده شود باید تداخل قابل توجهی با زندگی روزانه ی شما داشته باشد. برای مثال یک ترس قوی از مارها شاید برای کسی که در شهر زندگی می کند و به ندرت با مارها مواجه می شود فوبیا نباشد. با این وجود برای کشاورزی که در محدوده ی خانه اش مارهای متعددی هستند این یک فوبیای شدید را آشکار می کند.

اختلالات اضطراب زیادی هستند، مانند اختلال اضطراب فراگیر، اختلال حملات پانیک و اختلال استرس پس از سانحه که می توانند باعث بروز واکنش هایی شبیه به فوبیا در موقعیت های خاصی شوند. یک متخصص سلامت روان باید ارزیابی کاملی از سابقه و تجربیات شما انجام دهد تا بتواند به یک تشخیص درست دست یابد.

درمان فوبیاها و روان شناسی ترس

درمان های فوبیا که بر پایه ی روان شناسی ترس هستند روی تکنیک هایی مانند حساسیت زدایی منظم (یکی از متداول ترین روش های درمان هراس های ویژه) و غرقه سازی یا فلودینگ (از بیمار خواسته می شود صحنه های ترسناکی را تجسم کند) تمرکز دارند. هردو این تکنینک ها روی واکنش های فیزیولوژیکی و روان شناسی برای کاهش ترس تمرکز دارند.

حساسیت زدایی منظم

در این درمان شما به تدریج در معرض یک سری از موقعیت های مختلف قرار داده می شوید. برای مثال اگر از مارها می ترسید ممکن است جلسات اول را صرف صحبت کردن در مورد مارها کنید. به تدریج بعد از چندین جلسه باید به تصاویر مارها نگاه کنید، با اسباب بازی های مار بازی کنید و در نهایت با مار زنده مواجه شوید. این درمان اغلب با یادگیری و استفاده از تکنیک های تطابقی جدید برای مدیریت واکنش ترس همراه است.

فلودینگ یا غرقه سازی در روان شناسی ترس

این نوعی تکنیک در معرض قرار دادن است که می تواند حدودا موفق باشد. این درمان بر اساس باوری است که فوبیا یک رفتار آموخته شده است و شما باید آن را از یاد ببرید. در غرقه سازی شما در یک محیط ایمن و کنترل شده برای زمانی تعیین شده در معرض مقدار زیادی از اشیا ترسناک یا موقعیتی ترسناک قرار می گیرید تا ترس شما از بین برود. برای مثال اگر از هواپیما می ترسید وارد یکی از آن ها خواهید شد. هدف مواجه کردن شما با اضطراب و ترسی شدید در موقعیتی است که با ترس خود مقابله کرده و در نهایت بفهمید خطری ندارد. این می تواند محرکی برای یک واکنش مثبت باشد (شما در خطر نیستید) با یک اتفاق ترسناک ( بودن در آسمان یا هواپیما) و در نهایت شما از ترستان عبور می کنید.

اینگونه موقعیت های مخالف تنها باید با راهنمایی و نظارت یک متخصص با تجربه در سلامت روان انجام شود زیرا این ها تکنیک هایی هستند که می توانند آسیب روانی زیادی همراه داشته باشند. امتحان کردن این راهکارها در اغلب مواقع با شانس موفقیت بالای همراه خواهد بود.

منابع
verywellmind.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا