خساست شوهر و مقابله آن

یکی از مشکلات و رنجش هایی که در زندگی زناشویی در برخی از مردان و یا زنان مشاهده می‌شود خسیس بودن همسر است. که این خساست در صورتی که بسیار حاد باشد می‌تواند در زندگی مشترک مشکلات زیادی را ایجاد کرده و زندگی زناشویی را دچار اختلال و حتی از هم پاشیدگی کند. خسیس بودن همسر تجربه یک زندگی زناشویی لذت بخش را از زوجین و خصوصاً طرف مقابل فرد خسیس خواهد گرفت. بهترین روش برای مقابله با همسر خسیس، شناخت نوع خساست همسر و برطرف کردن آن با روشی اصولی و صحیح است. بررسی خساست شوهر و مقابله آن شرایط خاصی دارد.

تعریف خساست چیست؟

خساست شوهر و روشهای مقابله با آن

خساست بر خلاف سخاوتمندی و گشاده دستی مانع از لذت بردن از داشته فرد می‌شود، فرد خسیس به راحتی به دیگران پول قرض نمی دهد و بیشتر تمایل به گرفتن دارند، برای صرفه جویی در هزینه های خود تلاش بیشتر از حد و خارج از تعادلی می‌کنند، یک فرد خسیس برای ذخیره کردن پول خود تلاش بیش از اندازه ای می‌کند البته تلاش برای ذخیره کردن پول در حد تعادل بسیار خوب است ولی فدا کردن زمان و انرژی برای ذخیره کردن پول زمانی که از حد اعتدال خارج شود خساست فرد را نشان می‌دهد.

خساست شوهر و مقابله آن – دلیل خسیس بودن همسر چیست؟

خساست شوهر و روشهای مقابله با آن

بسیاری از رفتارهای افراد ریشه در مسائل روانشناختی و تجربیات گذشته فرد خصوصاً در تجربیات دوران کودکی فرد دارند. برای مثال حس ناامنی مالی در زندگی به دلیل فقر و یا مشاهده نگرانی های خانواده به دلیل نداشتن پول و وضعیت اقتصادی نامناسب  ویا  الگو بردای از والدین خسیس همگی می‌توانند موجب شکل گیری و بروز این نوع رفتار در فرد شوند.

جالب است بدانیم دلیل ابتدایی بوجود آمدن خساست در فرد می‌تواند احساس ناامنی مالی است. این احساس در فرد به عنوان یک باور در او شکل گرفته است. ممکن است حتی در فردی که از نظر مالی هیچ مشکلی نداشته باشد. شرایط مالی بسیار مناسبی داشته باشد دیده شود. این فرد نیز  در وجود خود این احساس ناامنی را داشته باشد. در باور وی این حس شکل گرفته باشد و همین امر خساست وی را در روش زندگی او ماندگار کند. خساست شوهر و مقابله آن در ادامه بیان می شوند.

بین خسیس بودن و اقتصادی بودن تمایز قائل شوید.

خساست شوهر و روشهای مقابله با آن

شاید تعیین مرز دقیقی برای خساست و اقتصادی بودن کمی سخت باشد. اما باید بین این دو رفتار تمایز قائل شد، فردی که اقتصادی است برای جمع کردن پول و خرج کردن آن برنامه ریزی و هدفی مشخص دارد، برای مثال چه مقدار در ماه باید خرج کرد و چه میزان پس انداز، هدف از پس انداز چیست؟ فرد اقتصادی برای پس انداز خود هدف دارد، برای مثال خرید خانه، اتومبیل  و… هدفی که فرد برای خود و خانواده تعیین می‌کند در جهت رفاه زندگی خانواده خود است.

اما فرد خسیس به طور کلی برای هر هزینه و خرجی مقاومت می‌کند. پولی که پس انداز می‌کند برای اتفاق های مبهمی است که احتمال بروز اندکی دارند. و  از نظر بسیاری از افراد قابل درک نیستند. رفتار فرد خسیس بر خلاف فرد اقتصادی می‌تواند سلامت روانی و جسمی خانواده را به خطر بیاندازد. یکی از نشانه های فرد خسیس اشتغال بیشتر از حد وی به جمع کردن پول است به طوری که انرژی و زمان بیش از حدی را فدای جمع کردن پول می‌کند.

در هدفی که از جمع کردن پول و یا خرج نکردن آن و منطقی بودن، قابل درک بودن آن توسط دیگران می‌توان تفاوت فرد خسیس را با فرد اقتصادی متوجه شد.

خساست شوهر و مقابله آن

باید توجه داشته باشید این نوع رفتار همسر ممکن است به طور کامل درمان نشود. ولی بهتر شد شما در مقابل همسر خود چگونگی رفتار با همسر خسیس را بیاموزید. تا بتوانید این رفتار را کمی بهبود دهید و یا متعادل کنید، برخی از این نوع رفتارهای عبارتند از:

  • افراد خسیس کمتر پیش می‌آید که به کلی روال رفتاریشان تغییر کند. بنابراین بهتر است طبیعت خساست همسر خود را باور کنید. تا راحت تر بتوانید این نوع رفتار را تحمل کنید.
  • زمانی که خود همسر خسیس قصد دارد این نوع رفتار خود را بهبود دهد. سعی کنید دور از مورد تمسخر قراردادن وی و با درک طبیعت او برای حل این مشکل به او کمک کنیم.
  • قبل از خرید هر وسیله‌ای برای منزل با همسر خود مشورت کنید. تا پس از خرید با لجبازی و تنش های ناشی از آن روبرو نشوید.
  • معمولا افراد خسیس برای خرید هر وسیله ای ابتدا به قیمت آن بسیار توجه می‌کنند. به یاد داشته باشید به جای مورد تمسخر قرار دادن او و یا ناراحت شدن از رفتارش از خرید آن از وی تشکر کنید. فراموش نکنید همینکه او برای خرید یک وسیله هزینه ای پرداخت کرده است با تشکر شما، او را تشویق به این نوع رفتار وی خواهید کرد.
  •  سعی کنید در برنامه ریزی مالی منزل و خرج کردن و پس انداز کردن با همسر خود مشارکت داشته باشید تا به آرامی و قدم به قدم بتوانیم در این خصوصیت همسر خود تاثیر مثبتی بگذاریم.
  • می‌توانید از کمک یک مشاور متخصص بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا