تفاوت آسیب های احساسی با آسیب های جسمانی

در دنیایی که زندگی می کنیم هر لحظه ممکن است با مشکلاتی رو به رو شویم. یکی از این مشکلات اختلالات هستند. اختلالات هم جسمی هستند و هم روحی روانی. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم اگر اختلالات روانی درمان نشوند بسیار آسیب زا خواهد بود. آسیب های آن می تواند زندگی فرد را مختل کند. یک سری تفاوت ها بین آسیب های احساسی و آسیب های جسمانی وجود دارد. این آسیب‌ ها باعث می شود پیشرفت در زندگی افراد متوقف شود. بنابراین بهتر است با رعایت یک سری قوانین از بروس این آسیب ها جلوگیری کنیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که تفاوت آسیب های احساسی یا عاطفی با آسیب های جسمانی در چیست.

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله می خواهیم ببینیم که دلایل عمده اختلالات خوردن چه چیز هایی است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با تفاوت آسیب های احساسی یا عاطفی با آسیب های جسمانی صحبت کنیم.

احساسات منفی، مانند اضطراب و استرس، بخش های عادی تجربه انسان هستند.

احساسات منفی، مانند اضطراب و استرس، بخش های عادی تجربه انسان هستند. با این وجود، دانستن این امر مقابله با این احساسات را چندان دشوار نمی کند. یادگیری بهبودی از حوادث آسیب زا یا نگرش های ناسالم می تواند افراد را در مسیرهای مختلف قرار دهد. همانطور که در این مسیر حرکت می کنید، باید بیاموزید که چگونه با درد عاطفی و آسیب جسمی خود کنار بیایید. این به شما در مسیر بهبود عاطفی کمک می کند. وقتی صحبت از آسیب های عاطفی و جسمی می شود، این دو فرایند اغلب با هم مرتبط هستند. ترومای احساسی در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری جسمی شود. ضربه جسمی می تواند باعث ایجاد درد روحی شود. سفر به سمت درمان می تواند طولانی و نامشخص باشد، اما می توان با کمی کمک و مشاوره از یک متخصص بهداشت روانی حرکت کرد.

علل شایع آسیب های احساسی

تفاوت آسیب های احساسی با آسیب های جسمانی

اهمیت تفاوت آسیب های احساسی با آسیب های جسمانی در بخش های مختلف یاست. تروما یا آسیب های احساسی می تواند توسط چندین رویداد مختلف ایجاد شود. رویدادهای استرس زا و آسیب زا، مانند طلاق یا سوءاستفاده، می تواند به شدت بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد. حتی یک رویداد یک بار مانند تصادف رانندگی یا صدمات ورزشی می تواند ضربه های شدیدی ایجاد کند. سایر علل احتمالی ضربه عبارتند از:

  • گذر از یک بیماری شدید مانند سرطان یا انجام عمل جراحی
  • تجربه مرگ یکی از عزیزان
  • مجروح شدن در اثر حمله
  • زندگی در محله ای فقیرنشین که جنایت بر آن غلبه کرده است
  • از طریق یک رابطه سوء استفاده کننده رنج می برند
  • زندگی در بلایای طبیعی مانند زلزله یا آتش سوزی
  • شاهد تصادف بودن

گذر از تروما می تواند باعث ایجاد ترس و غم و اندوه شود. حتی اگر این رویداد آسیب زا چندی پیش رخ داده باشد، اگر آن را بدون درمان رها کنید، ممکن است شما را آزار دهد و به شما صدمه بزند.

علائم آسیب های عاطفی و ضربه دیدن

افرادی که با آسیب های احساسی دست و پنجه نرم می کنند، اغلب احساس درماندگی و از دست دادن می کنند. احساسات منفی و خاطرات ناخوشایند آن ها را آزار می دهد و باعث می شود که نسبت به دیگران بی اعتماد شوند. گاهی اوقات، مردم از آسیب خود منکر می شوند. در مواقع دیگر، آن ها گیج می شوند و در پردازش آن دچار مشکل می شوند. هر کس واکنش متفاوتی به ضربه دارد. اگر پس از برخورد با یک رویداد فوق العاده استرس زا این علائم روانی را تجربه می کنید، ممکن است به شفای عاطفی نیاز داشته باشید:

  • از افکار مزاحم یا خاطرات رویداد رنج می برید
  • کابوس ها
  • احساس شوک یا انکار
  • مشکل در خوابیدن یا بی خوابی
  • ناتوانی در حفظ روابط نزدیک و سالم
  • افسردگی و ناامیدی
  • خروج از روابط با دوستان و خانواده
  • تحریک پذیری
  • رفتار خصمانه با دیگران

درد عاطفی در کودکان و نوجوانان با تفاوت آسیب های احساسی با آسیب های جسمانی

تروما می تواند در اوایل دوران کودکی رخ دهد. نوجوانانی که در محیط خشونت آمیز خانگی زندگی می کنند، شاهد آزار و اذیت خانگی بین والدین خود هستند، تحت عمل جراحی قرار می گیرند یا دچار بیماری جدی می شوند، می توانند دچار آسیب شوند. هر چیزی که احساس امنیت کودک را مختل کند می تواند باعث آسیب شود. وقتی در کودکی یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنید، می توانید از پیامدهای آن تا مدت بزرگسالی رنج ببرید. جستجوی درمان در اسرع وقت برای کمک به شما در غلبه بر دردی که ایجاد کرده است و به شما امکان می دهد با دیگران ارتباط مجدد برقرار کنید، بسیار مهم است. با بزرگ شدن، باید بیاموزید که چگونه دوباره اعتماد کنید و در درمان عاطفی شرکت کنید.

گزینه های درمانی برای بهبود درد و ضربه روحی در افراد مختلف چگونه است؟

تفاوت آسیب های احساسی با آسیب های جسمانی

افرادی که از مشکلات مربوط به سلامت روانی، اعتیاد، ADHD، اضطراب یا سایر علائم ناشی از ضربه رنج می برند معمولاً تحت روان درمانی و مشاوره گروهی قرار می گیرند. درمان شناختی رفتاری معمولاً برای درمان موارد اختلال استرس پس از سانحه استفاده می شود. بیمارانی که دارای مشکلات جدی در زمینه سلامت روانی، اعتیاد، ADHD، اضطراب و سایر مشکلات هستند می توانند بیاموزند که چگونه الگوهای فکری منفی را به چالش بکشند تا به آن ها در بهبود آسیب ها کمک کند.

نکته ای در ارتباط با تفاوت آسیب های احساسی با آسیب های جسمانی

پیروی از رژیم غذایی مناسب و روال تناس اندام نیز می تواند به تسکین علائم ضربه کمک کند. برای برخی از افراد پیوستن به گروه های حمایتی می تواند به آن ها کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه با آسیب های خود کنار بیایند و از آن ها شفا پیدا کنند. بسته به موقعیت و وضعیت آن ها، ممکن است دارو نیز کمک کند.

نشانه هایی که نشان می دهد ممکن است دچار اختلال استرس پس از سانحه شده باشید

اگر متوجه شدید که علائم شما بهبود نمی یابد یا با گذشت زمان بدتر می شود، ممکن است دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) باشید. PTSD یک بیماری روانی جدی است که با تجربه یک رویداد آسیب زا ایجاد می شود. اکثر مردم PTSD را با جانبازان جنگ مرتبط می دانند. در حالی که جانبازان می توانند در برابر PTSD آسیب پذیر باشند، افراد خارج از ارتش نیز می توانند آن را توسعه دهند. سوء استفاده فیزیکی، تجاوز جنسی یا تصادف شدید نیز می تواند باعث PTSD شود.

علائم رایج PTSD عبارتند از:

  • کابوس در مورد این رویداد
  • تجربه استرس شدید احساسی ناشی از عوامل ایجاد کننده رویداد
  • فلاش بک هایی از این رویداد که باعث می شود احساس کنید در حال تجربه آن هستید
  • مشکل در به خاطر سپردن بخش های خاصی از رویداد
  • تلاش برای جلوگیری از صحبت در مورد رویداد آسیب زا
  • جدا شدن از عزیزان
  • به راحتی شوکه کننده است

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، مراجعه به پزشک بسیار مهم است. آن ها می توانند شما را به یک متخصص بهداشت روانی ارجاع دهند که یک برنامه درمانی برای شما تنظیم کند. هر چه زودتر درمان را شروع کنید، زودتر می توانید زندگی خود را به حالت عادی بازگردانید.

صدمات جسمانی و گذراندن شفا جسمی

تفاوت آسیب های احساسی با آسیب های جسمانی

ضربه جسمی می تواند همزمان با ضربه روحی هنگام بهبودی از تصادف، نبرد یا سوء استفاده باشد. هر کسی، صرف نظر از سن و جنسیت، می تواند از آسیب جسمی در نتیجه سوء استفاده یا تصادف جدی رنج ببرد. کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند اغلب با پیامدهای منفی جسمی بر رشد ذهنی و عاطفی خود رو به رو می شوند. اگر آن ها دچار هرگونه ضربه سر شوند، این می تواند بر رشد عاطفی آن ها در سن بالا تأثیر بگذارد. این موارد جزو تفاوت آسیب های احساسی با آسیب های جسمانی می باشند.

قربانیان سوء استفاده می توانند از آسیب های جسمی شدید رنج می برند

قربانیان سوء استفاده می توانند از آسیب های جسمی شدید مانند شکستگی استخوان ها و سوختگی رنج ببرند. در موارد شدید، این سوء استفاده منجر به مرگ می شود. علاوه بر روان درمانی و سایر خدمات حمایتی عاطفی، ممکن است برای درمان جراحات خود نیاز به درمان فیزیکی داشته باشند. متأسفانه، این آسیب ها گاهی اوقات می توانند اثرات مادام العمر بر روی کودک داشته باشند.

سوالات متداول در مورد شفای عاطفی و شفای جسمانی

روند بهبود عاطفی و جسمی می تواند طولانی و سخت باشد. اگر در مورد هر یک از این مراحل سوالی دارید، می توانید ببینید در زیر به هر کدام از آن ها پاسخ می دهیم یا خیر. اگر نه، می توانید برای اطلاعات بیشتر با تیم مرکز مشاوره همکده تماس بگیرید.

چگونه هوش هیجانی را در افراد مختلف را اندازه گیری می کنید؟

هنگام اندازه گیری هوش هیجانی فرد، باید پنج عنصر اصلی آن را در نظر بگیرید: خودآگاهی، مهارت های اجتماعی، همدلی، انگیزه و خودتنظیمی.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا