تفاوت بین عشق دلسوزانه و پرشور

مقوله عشق و ارتباط برای همه ما به وجود خواهد آمد. هیچ کسی را نمی توانید پیدا کنید که بگوید هرگز عاشق نخواهد شد. در روان شناسی رابطه و عشق انواع مختلفی وجود دارد. برخی اوقات عشق ممکن است از طریق یک روابط دلسوزانه ای باشد و گاهی اوقات هم ممکن است عشق از نوع پرشور بین دو طرف باشد. تفاوت بین عشق دلسوزانه و پرشور موضوعی است که ما امروز در این مقاله قصد داریم آن را برای شما توضیح دهیم. روابط عاشقانه نیاز به حضور مشاوران دارد. از این رو در این زمینه می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. این مرکز اولین و بزرگ ترین مرکز در ایران می باشد.

عشق دلسوزانه

نظریه مثلثی عشق، که توسط روانشناس رابرت استرنبرگ پیشگام شد، ادعا می کند که تمام روابط عاشقانه بر روی سه پایه مثلث بنا شده است: صمیمیت، تعهد و اشتیاق. روابط را می توان با توجه به اینکه کدام یک از مولفه ها را دارند، توصیف و تعریف کرد. عشق کامل شامل هر سه در تعادل یکسان است. عشق همنشینی روابطی را توصیف می کند که دارای صمیمیت و تعهد هستند، اما اشتیاق ندارند. این یک احساس آرام همراه با تعهد است. درک این نوع عشق می تواند کلید نجات یک رابطه طولانی مدت باشد.

تفاوت بین عشق دلسوزانه و پرشور | مرکز مشاوره همکده

صمیمیت و تعهد

 طبق این نظریه، صمیمیت پیوند های عمیق دلبستگی و اعتماد را در بر می گیرد. تعهد به وعده بلند مدت شما برای گفتن هر یک از دیگر در مورد وجود آن اشاره دارد. در این عناصر لنگر انداخته، عشق همنشینی و نوعی عشق محکم و پایدار است که در روابط خانوادگی و دوستی های عمیقاً پیوند یافته نیز دیده می شود. این یک پایه محکم مبتنی بر تجربیات مشترک و عطوفت و درک عمدی و هدفمند را فراهم می کند. این در حالی است که تفاوت بین عشق دلسوزانه و پرشور هم قابل بررسی است.

روابط دلسوزانه بلند مدت

 اینکه آیا یک رابطه دوستانه طولانی مدت دوستانه برای یک عمر راضی کننده باشد، بستگی زیادی به شخصیت و مرحله زندگی شما و همسرتان دارد. زوج های مسن با یک عمر سابقه مشترک، زوج هایی که در هیچ زمینه ای از زندگی خود علاقه خاصی به اشتیاق ندارند و کسانی که با موقعیت های جدی زندگی رو به رو هستند ممکن است کاملاً عاشق و همراه عشق باشند. از طرف دیگر، برای بسیاری از افراد ، زندگی بدون شور و اشتیاق کامل نیست. این زوج ها ممکن است بیشتر در معرض خطر گمراهی باشند، و با حفظ رابطه دوستانه راحت خود در خانه ، با شرکای جدید به دنبال علاقه و تازگی باشند. خوشبختانه، اشتیاق چیزی نیست که فقط به صورت پراکنده ظاهر شود و لزوماً از روابط طولانی مدت هم برای همیشه دور نمانده است.

درست است که حباب پرشور روابط عاشقانه در اوایل مرحله منفجر می شود و بسیاری از زوج ها در آن زمان از هم جدا می شوند. اما اگر قبلاً با موفقیت در آن مرحله گام برداشته اید و عشق واقعی و همراهی ایجاد کرده اید، پس رابطه شما نیازی به احساس خطر نخواهد داشت.

تفاوت بین عشق دلسوزانه و پرشور

همان طور که هر کسی که تا به حال زندگی کرده و دوست داشته باشد می تواند تأیید کند، همه انواع عشق یکسان نیستند. عشقی که در مراحل اولیه یک رابطه عاشقانه نسبت به شریک زندگی خود احساس می کنید، می تواند متفاوت از عشقی باشد که ممکن است سال ها بعد از برقراری رابطه داشته باشید. روان شناس، ایلین هاتفیلد، دو نوع متفاوت از عشق رمانتیک را توصیف کرده است: دلسوزانه (به اصطلاح همدم) و پرشور. عشق ترحم آمیز شامل احساس احترام متقابل، اعتماد و محبت است در حالی که عشق پرشور شامل احساسات شدید و کشش جنسی است.

عشق پرشور چیست؟

تفاوت بین عشق دلسوزانه و پرشور | مرکز مشاوره همکده

 هتفیلد عشق پرشور را چنین تعریف می کند: “یک حالت اشتیاق شدید برای اتحاد با دیگری”. این نوع عشق در ابتدای رابطه بیشتر متداول است. افراد در این حالت عاشقی احساسات بسیار قدرتمندی نسبت به یکدیگر تجربه می کنند. آن ها باید نزدیک ترین فرد دیگر باشند، ممکن است دائماً در مورد شخص دیگر فکر کنند و هنگام جدا شدن ناراحتی شدید را تجربه کنند. عشق پرشور نیز به دو شکل متفاوت وجود دارد.

عشق مورد نیاز زمانی اتفاق می افتد که این دو فرد در یکدیگر جذابیت و احساس متقابل داشته باشند. از طرف دیگر، عشق غیرقابل پاسخ می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فقط یک نفر احساس عشق پرشور کند یا به دلایلی از کنار هم قرار گرفتن این دو نفر جلوگیری شود. عشق مورد نیاز منجر به ایجاد رابطه و دو نفر در کنار هم می شود، در حالی که عشق غیرقابل پاسخ موجب احساس ناامیدی، اضطراب و تنهایی می شود. برخی از اصلی ترین ویژگی های شناختی، عاطفی و رفتاری عشق پرشور عبارتند از:

افکار سرزده در مورد شریک زندگی

 افراد معمولاً افکار تقریباً دائمی درباره شخصی که عاشق او هستند را تجربه می کنند. این افکار نه تنها پایدار هستند، بلکه می توانند تقریباً در هر ساعت از شبانه روز در ذهن دخالت کنند.

ایده پردازی شخص دیگر یا رابطه

 افراد عاشق پرشور تمایل دارند این باور را داشته باشند که با محبت های خود هیچ اشتباهی نمی توانند انجام دهند. آن ها همچنین تمایل دارند باور داشته باشند که رابطه آن ها بدون نقص است، سرنوشت در آن وجود دارد یا “مطابقت کامل” است.

تمایل شدید به دانستن و شناخته شدن

افراد عاشق پرشور می خواهند همه چیز را در مورد شریک زندگی خود بدانند. آن ها همچنین می خواهند شریک زندگی شان همه چیز را در مورد آن ها بداند.

احساسات شدید درباره شخص دیگر

 افراد در این نوع عشق وقتی اوضاع خوب پیش می رود احساس خوبی دارند اما وقتی اوضاع خراب شود ممکن است ویران شوند.

نیاز به حفظ نزدیکی جسمی

 ​​افرادی که عاشقانه پرشور هستند علاوه بر اینکه به شدت مورد توجه طرف مقابل قرار می گیرند، سعی می کنند نزدیکی جسمی را نیز حفظ کنند.

عشق دلسوزانه چیست؟

تفاوت بین عشق دلسوزانه و پرشور | مرکز مشاوره همکده

 جایی که عشق پرشور با شدت آن مشخص می شود، عشق دلسوزانه با سطح صمیمیت آن مشخص می شود. عشق ترحم آمیز که به آن عشق همنشینی نیز گفته می شود، در مورد صمیمیت، اعتماد، تعهد و محبت است. در یک رابطه طولانی مدت، عشق پرشور معمولاً طی یک تا دو سال به عشق دلسوزانه می رسد. افرادی که در عشق ترحم آمیز هستند، هنوز نسبت به یکدیگر احساس شور می کنند، اما شدت آن معمولاً کمتر طاقت فرسا و مبرم است.

این نوع عشق شامل مراقبت عمیق از شخص دیگر، شناخت واقعی فرد دیگر، و متعهد بودن به شخص مقابل در هر دو زمان خوب و بد است. حتی وقتی اختلاف نظرها رخ می دهد ، افرادی که عشق مهربانانه دارند، عاشق یکدیگر می شوند و به یکدیگر فداکار هستند. برخی از اصلی ترین ویژگی های شناختی، عاطفی و رفتاری عشق ترحم آمیز (همراه) عبارتند از:

تعهد بلند مدت

عشق همراه با یک تعهد طولانی مدت و پایدار نسبت به یکدیگر مشخص می شود.

صمیمیت عمیق

افرادی که عشق ترحم آمیز دارند، قادرند همه جنبه های خود را با یکدیگر تقسیم کنند. تقسیم متقابل احساسات و نگرانی ها مشخصه این شکل از عشق است.

اعتماد

عشق دلسوزانه با اعتماد عمیق به شخص مقابل مشخص می شود.

عوامل تاثیرگذار

 چه چیزی تعیین می کند که سرانجام افراد در یک عشق پرشور یا مهربانانه قرار بگیرند؟ به گفته هاتفیلد ، برخی از عوامل مرتبط با عشق پرشور عبارتند از:

 زمان بندی

 “آماده” بودن برای عاشق شدن با شخص دیگر ضروری است. اگر در مرحله ای از زندگی خود هستید که مطمئن نیستید می خواهید با هم رابطه داشته باشید، احتمال اینکه عاشق شوید نیز کمتر احساس می شود.

سبک های دلبستگی اولیه

 افراد با ایمنی دلبسته بیشتر تمایل به ایجاد عشق عمیق تر و طولانی مدت دارند در حالی که کسانی که به اضطراب وابسته هستند به سرعت عاشق می شوند و از آن خارج می شوند. کسانی که به طور ایمن به هم وابسته هستند ممکن است هنوز عشق پرشوری را تجربه کنند، اما این عشق در نهایت رشد می کند.

تفاوت های عشق دلسوزانه و پر شور

تفاوت بین عشق دلسوزانه و پرشور | مرکز مشاوره همکده

هتفیلد و راپسون توجه دارند که ما تمایل داریم عاشقانه عاشق افرادی شویم که نسبتاً خوش تیپ، با شخصیت، با محبت و شبیه خودمان هستند. سازگاری همچنین عامل مهمی است که به عشق پرشور کمک می کند تا به یک عشق دلسوزانه تبدیل شود. در حالی که ممکن است موارد متضاد در بعضی مواقع جلب شود، اما افراد معمولاً اگر چیزهای مشترکی داشته باشند، عاشق یکدیگر می شوند.

اصلی ترین تفاوت بین عشق دلسوزانه و پرشور

یک نکته مهم که باید در مورد این دو نوع عشق به خاطر بسپارید این است که عشق پرشور معمولاً سردرگم کننده است، در حالی که عشق ترحم آمیز ممکن است به مرور زمان امتحان کند. عشق پرشور شدید است ، اما به طور کلی بسیار زودگذر است.
محققان در مورد چگونگی پیشرفت روابط بین زوج های جدید، تازه عروس ها و کسانی که مدت بیشتری ازدواج کرده اند بررسی کرده اند و دریافته اند که گرچه عشق پرشور در ابتدای روابط شدید تر است، اما تمایل دارد جای خود را به عشق ترحم آمیز که متمرکز بر صمیمیت و تعهد است، بدهد. عشق پرشور ممکن است زود محو شود، اما عشق دلسوزانه پایدار است. مدت هاست که محققان اظهار داشتند که عشق پرشور بیشتر محو شدن عشق است.

جالب اینجا است که تحقیقات اخیر هاتفیلد و همکارانش حاکی از آن است که زمان می تواند به همان اندازه مخرب بر عشق پرشور و همنشینی تأثیر بگذارد. یک مطالعه در مقایسه عشق پرشور و همراهانه بین تازه ازدواج کرده ها و ازدواج های طولانی مدت همچنین نشان داد که زنان و مردان تازه ازدواج کرده تمایل به احساس سطح اشتیاق مساوی دارند. با این حال، محققان همچنین دریافتند که زنان تازه ازدواج کرده به احتمال زیاد شریک زندگی خود را در سطح بالاتری از  خود در مقابل عشق ابراز وجود می کنند.

 

 

 
منابع
verywellmind.comtheanatomyoflove.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا