فواید رابطه جنسی | رابطه ی جنسی بیشتر چه فوایدی دارد

دلایل متعددی برای داشتن رابطه ی جنسی بیشتر وجود دارد، حداقل اینکه در یک رابطه ی حمایتی باید رابطه ی جنسی با کیفیتی نیز وجود داشته باشد. فعالیت جنسی بیشتر همراه با فوایدی برای سلامت فیزیکی خواهد بود از جمله کاهش فشار خون، منافعی برای وضعیت عاطفی مثل کاهش یافتن سطح استرس و فوایدی برای رابطه ای که در آن هستید مانند صمیمیت بیشتر و کاهش میزان طلاق. با وجودی که برای تعداد دفعات ایده آل برای رابطه ی جنسی نمی توان عدد خاصی را بیان کرد اما نتایج تحقیقات متعدد به یک برداشت کلی دست یافته اند. فواید رابطه جنسی چیست؟

با وجودی که تعداد دفعات رابطه با زیاد شدن سن کاهش می یابد اما فعالیت جنسی برای بسیاری از افراد با سن زیاد هنوز هم اهمیت زیادی دارد. کسانی که ازدواج کرده اند اغلب نسبت به افراد دیگر تمایل بیشتری برای برقراری رابطه ی جنسی خواهند داشت.

حد میانگین برای رابطه ی جنسی چقدر است؟

سن میانگین بزرگسالان: 54 بار در سال ( یک بار در هفته )

برای دهه ی 20سالگی: حدود 80 بار در سال

برای دهه ی 60 سالگی: 20 بار در سال

رابطه ی جنسی بیشتر چه فوایدی دارد

فواید رابطه جنسی از بعد روانی

فواید عاطفی و روانی زیادی برای رابطه ی جنسی وجود دارد که با کیفیت زندگی شما مستقیما در ارتباط است. برخی از این فواید عبارتند از:

شاد بودن

بر اساس تحقیقات رابطه ی جنسی بیشتر و کیفیت بهتر آن سطح شاد بودن افراد را زیاد خواهد کرد (اگرچه رابطه ی جنسی ناخواسته شاد بودن را کاهش می دهد)

کاهش استرس

اغلب افرادی که با استرس شدید مبارزه می کنند از رابطه ی جنسی دوری کرده و دلیل بزرگ بیشتر افراد برای داشتن رابطه ی کمتر استرس است. این می تواند یک اثر ناخوشایند باشد، زیرا رابطه ی جنسی خود یک تکنیک برای مدیریت استرس است.

بدن در واکنش به استرس از خود کورتیزول و آدرنالین آزاد می سازد. این هورمون ها (واکنش مبارزه یا فرار) می توانند باعث خستگی، فشار خون بالا و …. شوند. رابطه ی جنسی می تواند سطح این هورمون ها را کاهش دهد و در کنار آن اثرات خوب دیگری نیز دارد که به روز بعد هم منتقل می شوند.

رابطه ی جنسی بیشتر چه فوایدی دارد

 بهبود وضعیت روحی

مواد شیمیایی زیادی هستند که بدن در طول رابطه ی جنسی آزاد می سازد و می تواند روی حس شما اثر بگذارد. در طول رابطه ی جنسی، بدن از خود اندروفین آزاد می سازد، مواد شیمیایی ایجاد کننده ی حس خوب که می تواند زودرنجی و حس افسردگی فرد را کاهش دهد.

 هورمون دیگر، اوکسی توسین، با تحریک سینه ها و دیگر فعالیت های جنسی آزاد می شود. اوکسی توسین مشابه اثری که روی مادران شیرده دارد می تواند حس آرامش و رضایت ایجاد نماید.

در نهایت ارگاسم باعث آزادسازی هورمون دیگری به نام پرولاکتین نیز خواهد شد که می تواند به خواب فرد کمک کند.

بهبود تصویر فردی فواید رابطه جنسی

رابطه ی جنسی می تواند اعتماد به نفس فرد را بالا برده و حس عدم امنیت در او را کاهش دهد که این ها باعث نگرش مثبت فرد نسبت به خودش خواهد شد.

فواید برای سلامت فیزیکی

قابل درک است که رابطه ی جنسی می تواند سلامت عاطفی را بهبود بخشد. اما باید بدانید برای سلامت جنسی نیز فوایدی دارد. برخی از آن ها عبارتند از:

بهبود تناسب اندام فیزیکی

رابطه ی جنسی یک فعالیت فیزیکی است و تحقیقات متعددی بین ورزش و سلامت بهتر رابطه ی مستقیمی را نشان داده اند. فعالیت جنسی با فعالیت های فیزیکی متوسط مانند پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها برابری می کند. حرکاتی که همراه با رابطه ی جنسی هستند می توانند عضلات شکم و ماهیچه های لگن را سفت کنند. برای زنان بهبود وضعیت این ماهیچه می تواند باعث کنترل بهتر ادرار گردد.

در طی سی دقیقه رابطه ی جنسی 200 کالری سوزانده شده و این همراه با کاهش میل به غذا و آزادسازی موادی شیمیایی در طول رابطه است که برای سلامت مفید می باشند.

عملکرد بهتر سیستم ایمنی

فعالیت جنسی بیشتر می تواند اثرات مثبتی روی عملکرد ایمنی بدن داشته باشد. این ها به معنای احتمال کمتر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا می باشد.

رابطه ی جنسی بیشتر چه فوایدی دارد

کاهش درد فواید رابطه جنسی

آندورفینی که در طول رابطه آزاد می شود تاثیری فراتر از آرامش و سلامت دارد. این ماده باعث کاهش درد نیز خواهد شد (مانند دردهای میگرن و کمردرد)

اثرات روی دستگاه قلبی عروقی

فعالت جنسی (البته نه استمناء) با کاهش فشار خون سیستولیک (فشار خون داخل سرخرگ ها) در ارتباط است. بالا رفتن فشار خون با افزایش خطر بیماری های قلبی، سکته ی مغزی و … مرتبط می باشد. گفته می شود فعالیت جنسی به انبساط رگ های خونی کمک می کند. رسیدن اکسیژن و مواد غذایی به سلول های بدن را افزایش داده و درعین حال فشار خون را کاهش می دهد.

حتما باید دقت داشته باشید که داشتن رابطه ی جنسی می تواند احتمال حملات قلبی در افرادی که در معرض خطر هستند را زیاد کند اما داشتن رابطه ی جنسی زیاد و منظم اغلب به کاهش این نگرانی کمک خواهد کرد. با وجودی که رابطه ی جنسی می تواند محرکی برای حملات قلبی در افراد مستعد باشد و این افراد باید قبل از هر رابطه ای با پزشک خود مشورت داشته باشند اما این خطر در کسانی که فعالیت جنسی منظم و زیاد دارند از بین می رود. به بیان دیگر درست مانند هر نوع فعالیت فیزیکی دیگر مثل دویدن، فعالیت غیرمتداول می تواند بر جریان خون در رگ های قلب فشار وارد نماید اما فعالیت منظم می تواند مفید باشد.

فواید رابطه جنسی روی مغز

در گذشته، محققان با بررسی موش ها به این نتیجه رسیده بودند که دخول بیشتر با عملکرد شناختی بهتر و رشد سلول های جدید مغزی همراه است. امروه محققان دریافته اند که مشابه همین وضعیت برای زنان نیز وجود دارد. تحقیقی در سال 2018 تعداد 6000 فرد بزرگسال را زیر نظر گرفته و به این نتیجه رسید که اغلب رابطه ی جنسی بیشتر با حافظه ی بهتر در سنین پنجاه و بالاتر همراه خواهد بود.

اثرات جنسی

داشتن فعالیت جنسی بیشتر باعث افزایش میل جنسی و بالا رفتن میزان لغزندگی واژن در زنان خواهد شد. داشتن رابطه اغلب همراه با قاعدگی هایی با درد کمتر بوده و انقباضات آزاردهنده در این دوران کمتر خواهد شد.

برای مردان، زمانی این باور وجود داشت که رابطه ی جنسی خطر سرطان پروستات را زیاد می کند. اما در سال 2016 محققان دریافتند که مردانی که انزال بیشتری دارند. (21 بار یا بیشتر در طول ماه) در مقایسه با مردان دیگر (هفت انزال در ماه یا کمتر) به احتمال کمتری به این بیماری مبتلا می شوند. از آنجایی که سرطان پروستات دومین سرطان کشنده در بین مردان است رابطه ی جنسی می تواند چیز باارزشی برای شما باشد.

فواید فیزیکی دیگر

تعدادی فواید فیزیکی دیگر نیز با فعالیت جنسی بیشتر در ارتباط می باشد. مانند بهبود حس بویایی، دندان های سالم تر، بهبود هضم غذا و پوستی درخشان که به خاطر افزایش آزادسازی هورمون دی هیدرواپی آندروسترون یاDHEA  در بدن است.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا