تستوسترون در زنان چگونه است؟ عوارض و درمان کاهش یا افزایش تستوسترون در زنان چیست؟

وقتی صحبت از هورمون های جنسی می شود، در زنان به نام استروژن و در مردان به تستوسترون می رسیم. اما تستوسترون نقش مهمی برای زنان در همه چیز از میل جنسی گرفته تا سلامت استخوان دارد. زنان به مقادیر کمی از آن به عنوان بخشی از ترکیبی از هورمون هایی نیاز دارند که خلق و خو، سطح انرژی، میل جنسی و عملکردهای بدن را به آرامی حفظ می کند. تستوسترون در بدن زنان (Testosterone in the female body) می تواند کاهش یا افزایش یابد که با کمبود این هورمون و یا افزایش بیش از مقدار مجاز هورمون مردانه با عوارض خاصی در بدن زن همراه است. تستوسترون در زنان به دلایلی افزایش بیش ار حد لازم دارد و با تکنیک های خاصی می تواند درمان شود. همینطور زنان به دلایلی دچار کمبود هورمون تستوسترون هستند که قابل درمان است. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده بطور کاملا کاربردی توضیح داده ایم.

کاهش (کمبود deficiency) تستوسترون در زنان

تستوسترون هورمونی است که به نام آندروژن شناخته می شود. این هورمون اغلب به عنوان یک هورمون “مردانه” در نظر گرفته می شود. با این حال، زنان در بدن خود نیز تستوسترون دارند.

عدم تعادل تستوسترون به صورت بیش از حد یا خیلی کم می تواند بر سلامت کلی زن تأثیر بگذارد. برخی از عملکردهای تستوسترون در بدن زنان عبارتند از:

  • تولید سلول های خونی جدید
  • افزایش میل جنسی

طبق گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی در استرالیا؛ تولید تستوسترون در زنان اغلب به سن بستگی دارد. زمانی که یک زن به 40 سالگی می رسد، سطح آندروژن های او به نصف کاهش پیدا می‌کند.

پزشکان در مورد تستوسترون پایین(Testosterone deficiency) در زنان و درمان های کاهش تستوسترون تحقیقات زیادی دارند. با این حال، درمان‌های جدیدی در حال مطالعه هستند که ممکن است به درمان سطح پایین تستوسترون در زنان کمک کند.

عوارض کاهش تستوسترون در زنان

یکی از عوارض کاهش یا کمبود تستوسترون در زنان بر عملکرد میل جنسی در هنگام برقراری رابطه جنسی است. بسیاری از زنان گمان می کنند که علت کاهش تستوسترون یا سایر سطوح آندروژن پایینی آن‌ها به علت پایین بودن میل جنسی است. با این حال، تستوسترون پایین تنها یکی از دلایل ممکن برای کاهش میل جنسی است. سایر احتمالات عبارتند از:

  • افسردگی
  • اختلال نعوظ در شریک جنسی
  • خستگی
  • مسائل رابطه

پرداختن به مسائل فوق با ترکیبی از درمان، تکنیک های کاهش استرس، استراحت کافی و مشاوره می تواند به بازیابی طبیعی میل جنسی کمک کند.

شرایط پزشکی که باعث سطوح پایین تستوسترون می شوند، مانند تومورهای تخمدان، باید توسط یک متخصص پزشکی درمان شوند.

درمان کاهش (کمبود) تستوسترون در زنان

درمان های کاهش تستوسترون در زنان (Treatment of testosterone deficiency) تا حد زیادی توسط متخصصان پزشکی مورد مطالعه قرار نگرفته است. در حالی که پزشکان در مورد اثرات تستوسترون اضافی در زنان می دانند، علائم تستوسترون با شدت کم به خوبی قابل شناخت نیست. در نتیجه، پزشکان همیشه راه حل یکسانی برای درمان‌های مربوط به سطح پایین تستوسترون ندارند.

برخی پزشکان ممکن است دارویی به نام Estratest را برای زنان یائسه تجویز کنند. این دارو هم استروژن و هم تستوسترون در خود دارد. با این حال، فرم تستوسترون مصنوعی است و ممکن است در درمان تستوسترون پایین یا کمبود آن خیلی هم موثر نباشد.

استفاده از تزریق برای درمان کاهش تستوسترون در زنان

پزشکان همچنین می توانند برای جبران کمبود هورمون مردانه در بدن زنان تزریق تستوسترون را انجام دهند. محققان پزشکی امروزه در حال بررسی اثرات تستوسترون و هورمون های مرتبط در پوست هستند. برخی از زنان نیز ممکن است فرمولاسیون ژل تستوسترون را از داروخانه ها تهیه کنند. با این حال، این ژل ها به طور سنتی برای مردانی استفاده می شود که سطح تستوسترون بسیار بالاتری نسبت به زنان دارند.

افزایش تستوسترون (High testosterone levels) در زنان

سطوح بالاتر یا تستوسترون اضافی (Too much testosterone) در زنان ممکن است نشان دهنده وجود تومور در تخمدان ها باشد. همینطور بالا بودن هورمون مردانه (Excess testosterone) در بدن زن می تواند نشانه وجود تومور در غدد فوق کلیوی باشد. درمان بیماری های زمینه ای ممکن است به تعادل تولید تستوسترون و سایر آندروژن ها کمک کند. اما در برخی موارد، درمان بیماری‌های زمینه‌ای تولید این هورمون‌ها را عادی نمی‌کند.

افزایش تستوسترون در زنان مبتلا به PCOS

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS شایع ترین علت افزایش تستوسترون و تولید هورمون اضافی مردانه در بدن زنان است.  هورمون ها به تنهایی عمل نمی کنند و به طور مستقیم بر یکدیگر تأثیر می گذارند. مقاومت به انسولین در PCOS رایج است. 50 تا 60 درصد از بیماران PCOS نیز سندرم متابولیک دارند. انسولین هورمونی است که قند را از خون به سلول‌های شما منتقل می‌کند و زمانی که قند خون و انسولین بالا باشد، با گذشت زمان، سلول‌ها به سختی سیگنال انسولین را می‌شنوند.

انسولین بالا و آسیب های ناشی از افزایش تستوسترون در زنان

هنگامی که انسولین بالا باشد، تخمک گذاری مهار می شود که منجر به چرخه های نامنظم مشترک با PCOS می شود. انسولین بالا اغلب باعث افزایش استروژن در رابطه با پروژسترون می شود.

انسولین بالا همچنین به تخمدان ها و غدد فوق کلیوی سیگنال می دهد. این کار باعث می شود تا تستوسترون بیشتری تولید کنند. با انسولین، استروژن و تستوسترون بالا، وزن و باروری هر دو تحت تأثیر قرار می گیرند. یعنی وزن فرد با این اتفاق افزایش و در پی آن افزایش چربی خواهد داشت. از آنجایی که سلول های چربی نیز می توانند تستوسترون بسازند، شکستن این چرخه می تواند دشوار باشد.

عوارض افزایش (بالا بودن) تستوسترون در زنان

افزایش یا تستوسترون اضافی در زنان و عدم تعادل تستوسترون در زنان می تواند ظاهر فیزیکی و سلامت کلی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

عوارض علائم تستوسترون بالا (High testosterone levels) در زنان عبارتند از:

  • آکنه
  • صدای عمیق
  • موهای زائد روی صورت و بدن
  • افزایش توده عضلانی
  • دوره های قاعدگی نامنظم
  • کلیتوریس بزرگتر از حد متوسط
  • از دست دادن میل جنسی
  • تغییرات خلق و خوی
  • کاهش سایز سینه
  • نازک شدن مو

سطوح بالای تستوسترون در زنان می تواند باعث چاقی و ناباروری شود.

درمان افزایش تستوسترون در زنان (Treatment of increased testosterone)

برخی از زنان با سطوح بالاتر تستوسترون ممکن است تصمیم بگیرند برای کاهش تولید طبیعی این هورمون در بدن خود و کاهش علائم مرتبط مانند ویژگی های مردانه به دنبال درمان باشند.

افزایش تستوسترون در زنان معمولاً با موارد زیر درمان می شود:

  • گلوکوکورتیکواستروئیدها
  • متفورمین
  • داروهای ضد بارداری خوراکی
  • اسپیرونولاکتون

چگونه تستوسترون را در زنان کاهش دهیم؟

تستوسترون همیشه در صدر لیست ما در مورد تعادل هورمونی نیست، به خصوص برای زنان، اما این هورمون فوق العاده مهم است و به ما کمک می کند تا احساس انرژی، انگیزه، جذاب و قوی داشته باشیم.

تا به اینجا ما در ارتباط با عوارض عدم تعادل هورمون تستوسترون در زنان صحبت کردیم. برای کاهش هورمون جنسی مردانه یک سری خوراکی های کاهش دهنده تستوسترون وجود دارد که زنان می توانند برای کاهش و به تعادل رساندن آن در بدن خود از آن کمک بگیرند.

کاهش تستوسترون در زنان یا استفاده از کدام روش ها امکان پذیر است؟

برخی اقدامات معمولی وجود دارد که برای کاهش تستوسترون یا از بین بردن هورمون مردانه در زنان مناسب است.

قند خون را متعادل کنید

با استفاده از غذا و سایر ابزارهای سبک زندگی برای متعادل کردن قند خون، الگوی متابولیک افزایش انسولین و مقاومت به انسولین را که به افزایش تستوسترون، التهاب و عدم تعادل هورمونی کمک می‌کند، بهبود می‌بخشید. این ممکن است نیاز به کاهش یا حذف کامل مواد قندی و کربوهیدرات ها از رژیم غذایی داشته باشد. در عوض، روی غذاهای طبیعی و مفید که در خانه طبخ می کنید، مانند سبزیجات، میوه های کم گلیسمی، پروتئین با کیفیت بالا و چربی های سالم تمرکز کنید. مصرف منظم برخی مکمل ها مانند کروم، فیبر و میو اینوزیتول نیز مفید است.

چای سبز بنوشید

تحقیقات نشان می دهد که چای سبز گلوبولین باندینگ هورمون جنسی (SHBG) را افزایش می دهد. این هورمون می تواند تستوسترون اضافی را در بدن متصل کند. EGCG موجود در چای سبز نیز یک آنتی اکسیدان بسیار مهم است و خواص ضد سرطانی را نشان می دهد.

مصرف برخی گیاهان را در نظر بگیرید

شیرین بیان، گزنه، چای نعناع، ​​مصرغ برخی قارچ های گیاهی و سایرین همگی عملکردی برای حمایت از اثرات کاهش تستوسترون دارند. همچنین معمولا در PCOS و سایر موارد افزایش تستوسترون در زنان استفاده می شوند. ( توجه: برای کاهش تستوسترون از طریق مواد غذایی حتماً با مشاور تغذیه خود در ارتباط باشید).

مصرف ماده روی را در بدن خود افزایش دهید

کمبود روی در بدن ما رایج است و روی یک ماده معدنی مهم برای سرکوب آندروژن ها از جمله تستوسترون است. در عین حال از عملکرد تخمدان نیز پشتیبانی می کند. غذاهای غنی از روی عبارتند از تخم کدو تنبل، دانه شاهدانه، نخود، عدس، کاکائو، قارچ و آووکادو. سعی کنید در رژیم غذایی خود مواد پر از روی را بگنجانید. گوشت گاو که با علف تغذیه می شود دارای مقدار زیادی روی است.

آجیل و تاثیر آن بر کاهش تستوسترون در زنان

آجیل منبع عالی بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله فیبر، چربی های مفید برای قلب و مواد معدنی مانند اسید فولیک، سلنیوم و منیزیم است. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می دهد که انواع خاصی از آجیل ممکن است سطح تستوسترون را کاهش دهد. یک مطالعه روی 31 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نشان داد که گردو و بادام سطح گلوبولین اتصال دهنده به هورمون جنسی (SHBG) را به ترتیب 12.5% و 16% افزایش دادند.

وجود SHBG در آجیل چه فوایدی برای کاهش این هورمون دارد؟

SHBG نوعی پروتئین است که به تستوسترون متصل می شود، که می تواند منجر به کاهش سطح تستوسترون آزاد در بدن شما شود. آجیل همچنین به طور کلی دارای اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه بالایی است که در برخی مطالعات با کاهش سطح تستوسترون مرتبط است. علیرغم این اطلاعات، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه انواع خاصی از آجیل ممکن است بر سطح تستوسترون تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

چگونه تستوسترون را کاهش دهیم؟

چند روش مختلف در کنار مواد غذایی کاهش دهنده تستوسترون وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

غذا

همان گونه که قبلا گفتیم یک سری مواد غذایی شامل سویا، آجیل، ماهی، نعناع، ​​بذر کتان، کربوهیدرات های تصفیه شده و هورمون های موجود در گوشت می تواند تستوسترون را کاهش دهد. برای مبارزه صحیح با این اثرات، مهم است که این غذاها را در حد اعتدال مصرف کنید.

ورزش

ورزش منظم به طور طبیعی سطح تستوسترون شما را افزایش می دهد. اما اگر ورزش بیش از حد را انجام دهید می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد. محققان دانشگاه کارولینای شمالی نشان می‌دهند که ورزش‌های با شدت بالا با کاهش میل جنسی و کاهش سطح تستوسترون در مردان و زنان مرتبط هستند.

فشارهای روانی

استرس مزمن سطح کورتیزول را افزایش می دهد و عبور هورمون ها از مسیرهای مرکزی را دشوار می کند. این امر ترشح هورمون های تولید مثلی از جمله تستوسترون را سرکوب می کند.

سخن آخر

همان طور که می دانید بدن ما از هورمون هابی تشکیل شده که یکی از مهم ترین آن ها تستوسترون است. ما در این مقاله در ارتباط با افزایش و کاهش تستوسترون در زنان صحبت کردیم. همچنین در بخش های مختلف مقاله روش هایی را برای کاهش تستوسترون در زنان بیان کردیم.

منابع
وبسایت های theforkclinic , healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا