با خلاقیت از سلامت روان خود مراقبت کنید

مولفه های بسیار زیادی بر شرایط زندگی هر فرد تاثیر دارد. اما نکته بسیار مهم مراقبت از سلامت روان در کنار سلامت جسم است. برای بهبود سلامت روان و مراقبت از روح و ذهن، راهکار های زیادی وجود دارد. یکی از این موارد، مراقبت از سلامت روان خود با خلاقیت می باشد. هر فردی بر مبنای سیستم زندگی خود یا ذهنیت شخصی می تواند اقداماتی را برای سلامت روان انجام دهد. ممکن است فردی برای حضور در دفتر روانشناس اقدام نماید یا حتی از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نماید. در نقطه مقابل شخص می تواند از تکنیک های آرام سازی روحی یا پاکسازی ذهنی هم برای مراقبت از سلامت روان خود استفاده نماید. در این مقاله اما هدف ما استفاده از خلاقیت برای مراقبت از سلامت روحی می باشد. پس به توصیه ما اهمیت دهید و با خلاقیت از سلامت روان خود مراقبت کنید. 

شرایط تاثیرگذار بر سلامت روان

قبل از این که راهکار هایی خلاقانه برای بهیود سلامت روان پیدا کرده و آن ها را بررسی کنیم باید به ارائه نکته  مهمی بپردازیم. شرایط بسیار زیادی بر سلامت روان افراد تاثیر گذار هستند. صدای منفی درون ذهن یکی از اصلی ترین فاکتور های تاثیرگذار بر سلامت روح و روان هر فرد است. این مسئله مانند دومینویی می باشد که به سایر مناطق زندگی هم می پیچد. از این رو صدا های منفی اثر بسیار زیادی بر زندگی شخصی خواهند داشت.

ممکن است فرد با احساسات نادرست خود اطرافیان را دور کند و یا همه دوستان خود را از دست بدهد. مسائل بسیار زیادی مانند صدا های منفی ذهنی، احساسات نادرست، عدم کنترل حالت های منفی و غیره در دراز مدت سلامت روانی افراد را رو به وخامت برده و کم کم تبدیل به احساس تنهایی و بی انگیزگی می شود. گویی فرد از اقیانوسی زیبا وارد مردابی سخت و باتلاقی شده است. شخص حتی در بیان احساسات خود دچار مشکل شده و در ترس و اضطراب گرفتار می شود. از این رو کنترل شخصیتی هم از دست می رود. پس می توان گفت شرایط تاثیرگذار بر سلامت روان متفاوت هستند. در نهایت می توان با مشاوره تلفنی روان شناسی اقداماتی صحیح در این باره داشت.

مراقبت از سلامت روان با خلاقیت

حال که شرایط تاثیرگذار بر سلامت روان را متوجه شده ایم، باید ببینیم که چگونه می توان با خلاقیت خود ابراز احساست نمود. یکی از روانشناسان در این باره از داستان خود می گوید: از دوران دبستان تا سال های دانشگاه متوجه شدم که به سمت موضوعات خلاق تر گرایش پیدا می کنم. رفتار من برای معلمان مشهور شد و من در مواردی مانند تئاتر، موسیقی، هنر و فناوری طراحی بسیار عالی عمل کردم. چیزی که من در مورد این موضوعات دوست داشتم این است که اساتید مکانی بی خطر را برای بیان حالت های خاصی که من احساس می کردم بدون نیاز به استفاده از کلمات نیاز دارم، ایجاد کردند. در واقع از سخن مهم این شخص می توان برداشتی مهم تر و تحلیلی عمیق تر داشت. علاقه داشتن به کار های خلاقانه و گام برداشتن در مسیر استفاده از روند های خلاقیت ساز، به مرور زمان خود را تبدیل به نوعی نحوه بیان می کند. این مسئله در طول زمان تاثیر مهمی بر دیدگاه شخصی فرد به خود و دیگران خواهد داشت.

علاوه بر آن نحوه برخورد شخص با مسائلی که قبلا دشوار به نظر می رسیدند با تفاوت های بسیاری مواجه می شود. از این رو دکمه شروع خلاقیت، مساوی است یا دکمه خاموش کردن صدا های منفی ذهن! بر طبق آزمایشاتی، اشخاص بر این باور هستند که خلاقیت حتی دوره های پر از عصبانیت زندگی را کاهش داده و کمک بسیار زیادی به کنترل احساس خشم نموده است. در حقیقت خلاقیت روند زندگی را متفاوت کرده و آرامش ذهنی را به فرد باز می گرداند. حتی زمانی که افراد شروع به منزوی شدن یا درگیری های شخصی با خود می کنند، قدرت درگیر شدن در هنر های خلاقانه به خوبی خود را نشان می دهند و شخص می تواند از آن ها به نفع خود استفاده نماید. برای بهبود استفاده از احساسات با خلاقیت می توانید از متخصصان این حوزه هم کمک بگیرید یا از مشاوره تلفنی روانشناسی استفاده نمایید.

به بدن خود گوش دهید.

آگاهی و توجه به بدن باعث موفقیت های اساسی در زندگی شخصی می شود. در واقع بدن ما پر از خرد است. اگر وقت بگذاریم و به آن ها به عنوان ندای درونی گوش دهیم ،متوجه می شویم که اغلب سیگنال های هشدار دهنده اولیه درباره وضعیت ما نمود پیدا خواهند کرد. به طور مثال تنش های کوچک در بدن به ما می گویند که اگر آرام نشویم، طوفان های بزرگتری در راه خواهد بود. طوفان هایی که حتی می توانند خرابی های بسیاری با خود به همراه داشته باشند. از این رو بهتر است که به بدن و احساسات خود، خوب یا بد توجه کنید.

به طور مثال برخی افراد زمانی که بیش از حد دچار فشار و استرس می شوند، علی رغم داشتن استراحت کافی مرتبا احساس خستگی می کنند. اما زمانی که شما این عوامل را شناسایی کنید و به مقابله آن ها با خلاقیت بپردازید، احساس راحتی خواهید داشت و تمام ذهنیت های منفی را کنترل می نمایید. شما به راحتی می توانید بدانید که شرکت در فعالیت های خلاقانه ای مانند نقاشی به طرز چشمگیری روحیه تان را بهبود می بخشد. خلاقیت برای هر فرد تمرکز جدیدی ایجاد می کند و به ذهن امکان می دهد تا ثبات ایجاد کرده و همه چیز را تحت کنترل قرار دهد. یکی از روانشناسان در این باره می گوید: من معتقدم بزرگترین فایده استفاده از هنر به عنوان روشی خلاقانه برای از بین بردن استرس، ترس و اضطراب این است که شما می توانید بدون استفاده از کلمات این کار را انجام دهید.

چگونه خلاقیت بر سلامت روان تاثیر می گذارد؟

از نقاشی گرفته تا پخت و پز و بافندگی، خلاقیت بخش ذاتی از انسان بودن است. اما در میان خواسته های زندگی مدرن و تسلط بر فناوری ، بسیاری از ما استفاده از پتانسیل خلاقیت خود را فراموش کرده ایم. نظریه های علمی بسیاری این مطلب را ثابت کرده اند که خلاقیت، به افراد کمک می کند تا سلامت روان خود را مدیریت کنند. اما چگونه این اتفاق می افتد؟ْ هنگامی که در حال خلاقیت هستیم ، ذهن ما به طور معمول وارد یک جریان می شود. اساساً، جذب کارهایی می شویم که انجام می شود و عمل خلاق، ذهن ما را به خود جلب می کند.

این کار باعث بهبود وضعیت روانی شده و حتی ضربان قلب را کاهش می دهد. این امر به ویژه برای افرادی که از افسردگی یا اضطراب رنج می برند قابل توجه است. ماهیت غوطه ور شدن در خلاقیت می تواند به شما کمک کند تا ذهن خود را متمرکز کرده و افکار خود را کنترل کنید. حرکات تکراری خلاقانه مانند بافندگی یا کاردستی، باعث آزاد سازی دوپامین در مغز می شود. دوپامین که عموما به عنوان ماده شیمیایی احساس شادی شناخته می شود، یک انتقال دهنده عصبی است و مانند داروی ضد افسردگی طبیعی عمل می کند. بنابراین نه تنها خلاقیت به ما احساس خوبی می دهد بلکه مغز با ترشح دوپامین ما را مجبور به ادامه می کند.

خلاقیت به عنوان یک روش درمانی

کار های خلاقانه به افراد کمک می کند تا از آسیب های روحی و مشکلاتی که در زندگی با آن مواجه هستند، دوری کنند. به عنوان مثال عمل نوشتن یا روزنامه نگاری می تواند به افراد کمک کند تا افکار منفی خود را به روشی مولد هدایت کنند. مطالعات نشان می دهند که که نوشتن در مورد یک موضوع احساسی باعث کاهش سطح کورتیزول در افراد می شود. به همین ترتیب، نقاشی یا ترسیم درباره مشکلاتی که فرد در زندگی متحمل می شود، روش خوبی برای ابراز احساسات یا تجربیاتی است که قادر به بیان آن نیستند یا آن ها را یادداشت نمی کنند. افراد می توانند از روش های خلاقانه مختلفی برای درمان خود استفاده کنند. شما می توانید روش های درمانی خلاقیت را از مشاوره تلفنی روان شناسی هم دریافت نمایید.

برای خلاقیت وقت بگذارید.

با خلاقیت از سلامت روان خود مراقبت کنید | مرکز مشاوره همکده

دقیقاً مانند اینکه ورزش بدنی به نفع بدن شما است، خلاقیت نیز نوعی تحریک و آموزش ذهن می باشد. با این حال، برخلاف ورزش بدنی، بسیار سریع می توان متوجه تأثیر خلاقیت بر سلامت روان شد. البته دقت کنید احساس خلاقیت با اجبار بهبود نمی یابد. برای بهره مندی از مزایای خلاقیت در سلامت روان نیاز به ساخت یک شاهکار ندارید. در واقع کافی است کم کم شروع کنید و به تدریج ظرفیت خود را افزایش دهید. هر هفته زمان هایی را برای تمرین خلاقیت اختصاص دهید. این کار می تواند حتی در رفت وآمد های روزانه باشد یا در پایان روز و زمان استراحت. اگر واقعا وقت کافی ندارید فعالیتی را انتحاب کنید که می توانید در زمان های محدود انجام دهید. به عنوان مثال رنگ آمیزی کتاب های ماندالا گزینه ای مناسب است. پس تنها کافی است آنچه برای شما لازم است را پیدا کرده و از آن استقبال کنید.

منابع
mentalhealth.org.ukmentalhealth.org.uk/forbes.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا