حساسیت زدایی سیستماتیک | تعریف و فرآیند

ترس از عنکبوت یا زنبور عسل تا ترس از ارتفاع (اکروفوبیا) و ترس از محصور شدن در فضاهای کوچک (کلوستروفوبیا) دامنه وسیعی را در پیش گرفته است. این لیست فوبیا یک لیست طولانی است و فوبیا از قرن ها قبل وجود داشته است. مهم نیست که از چه چیزی می ترسید و مهم نیست که ترسهای شما تا چه حد بر شما تأثیر بگذارد، روشهای درمانی مانند حساسیت زدایی سیستماتیک وجود دارد که به شما کمک می کند بر آنها غلبه کنید و به شما کمک می کند زندگی سالم و طبیعی داشته باشید.

روند ایجاد حساسیت زدایی سیستماتیک

حساسیت زدایی سیستماتیک | تعریف و فرآیند

روانپزشکی در آفریقای جنوبی به نام جوزف ولپه نوعی روش درمانی ایجاد کرد به نام حساسیت زدایی سیستماتیک که از دهه 1950 برای کمک به افراد در مدیریت هراس خود ایجاد می شود. حساسیت زدایی نوعی رفتار درمانی است که ریشه در شرطی سازی کلاسیک دارد. حساسیت زدایی سیستماتیک درمانی است که با از بین بردن ترس از پاسخ به هراس و پاسخ آرامش آن را جایگزین می کند. درمانگران با استفاده از ضد تهویه و قرار گرفتن تدریجی در معرض محرک به مشتریان خود احساس ترس کمتری می دهند.

یکی از مشتریان Wolpe نمونه ای از قدرت حساسیت زدایی سیستماتیک را ارائه می دهد. در تمرین وولپه، او با یک بزرگسال جوان روبرو شد که مجبور به شستن دست شدیدی شد. مرد جوان به شدت می ترسید دیگران را با ادرار خود آلوده کند. پس از ادرار کردن، او 45 دقیقه به تمیز کردن دستگاه تناسلی بدن خود، حدود دو ساعت شستن دستان و حدود چهار ساعت زیر دوش پرداخت.

نکته قابل توجه

در معالجه مرد جوان، وولپه او را در حالت آرامش قرار داد و از او خواست که صحنه هایی را تصور کند که میزان اضطراب کمی را تحریک می کند، مانند تصور اینکه شخصی در یک ظرف بزرگ آب را لمس می کند و یک قطره ادرار در آن است. از آنجا که مشتری او قادر به تحمل این تصویر بود، وولپه از او خواست که صحنه هایی را تصور کند که غلظت ادرار خیالی افزایش می یابد.

با گذشت زمان، مرد جوان توانست یک بطری ادرار واقعی را در مقابل خود تحمل کند. در نهایت، مشتری قادر به تحمل چند قطره ادرار رقیق شده در پشت دست خود بدون احساس اضطراب بود. ولپه چهار سال بعد بیمار را پیگیری کرد تا متوجه شود که وی در حال بهبودی کامل از رفتارهای اجباری خود است.

در یادگیری نتیجه موفقیت آمیز این مورد، باید این امیدواری را به شما بدهد که فارغ از هر نوع فوبیایی که با آن دست و پنجه نرم می کنید، درمان می تواند بسیار موثر باشد.

تئوری پشت حساسیت زدایی سیستماتیک چیست؟

حساسیت زدایی سیستماتیک ثابت شده است که در درمان اختلالی که اضطراب ناشی از یک وضعیت آموخته شده و در درمان هراسهای خاص است بسیار موثر است. هنوز هم برای درمان اختلالات جدی بهداشت روان مانند افسردگی یا اسکیزوفرنی موثر نیست. آرامش می تواند بخشی از حساسیت زدایی سیستماتیک باشد، اما مهمترین مولفه آن قرار گرفتن در معرض مکرر در معرض شی یا وضعیت ترس است. پیش فرض حساسیت زدایی سیستماتیک یادگیری رفتارهای غیر عادی است. رویکرد بیولوژیکی برای درمان هراس، فرض می کند که افراد با رفتارهای خاص متولد می شوند و باید تحت درمان پزشکی قرار گیرند.

حساسیت زدایی علائم را درمان می کند.

حساسیت زدایی بیش از آنکه علت فوبیا باشد، علائم مشکل را درمان می کند. از آنجا که حساسیت زدایی سیستماتیک فقط علائم قابل مشاهده و قابل اندازه گیری هراس را درمان می کند. دلیل اصلی این مشکل را به حساب نمی آورد. افکار و احساسات غالباً باعث ایجاد انگیزه در رفتار می شوند. خصوصاً در زمینه هراسهای اجتماعی و آگورافوبیا (ترس از به دام افتادن، درماندگی یا خجالت کشیدن)، که تمایل به بهبود آن هنگام درمان با حساسیت زدایی سیستماتیک ندارند. به عنوان مثال، ترس از سخنرانی در جمع می تواند ناشی از هراسی باشد یا داشتن مهارت های اجتماعی ضعیف. در این شرایط، درمان مناسب ممکن است درمان علت اصلی، حساسیت زدایی سیستماتیک یا هر دو باشد.

حساسیت زدایی سیستماتیک چگونه کار می کند؟

حساسیت زدایی سیستماتیک | تعریف و فرآیند

در مراحل حساسیت زدایی سیستماتیک سه مرحله وجود دارد. در مرحله اول، درمانگر به همراه تمرینات تنفسی، به وی روش آرامش عضلانی عمیق را می آموزد. درمانگران ممکن است به مشتریان خود یاد دهند که چگونه مراقبه کنند، تنفس خود را کنترل کنند، یا اینکه چگونه عضلات خود را از تنش خارج کنند. هنگامی که ترس یا هراسی را تجربه می کنید، باعث تنش می شوند و تنش با آرامش سازگار نیست، بنابراین جایی برای هر دو وجود ندارد.

مرحله دوم حساسیت زدایی سیستماتیک با قرار دادن مشتری در معرض محرک هایی که کمترین میزان اضطراب را ایجاد می کنند و محرک هایی ایجاد می کند که باعث ایجاد ترس در مراحل مختلف می شود تا زمانی که مشتری به بیشترین تصاویر ترس آور برسد. قرار گرفتن تدریجی در معرض محرک ها، همراه با تمرین تکنیک های آرام سازی، باعث می شود افراد هنگام حرکت به هر مرحله از سلسله مراتب، ترس کمتری داشته باشند. اگر انتقال به مرحله جدید اضطراب را افزایش دهد، مشتری می تواند به روند او برگردد.

نکته قابل تو

قرار گرفتن مداوم در معرض شرایط با کمک حساسیت زدایی به مشتری کمک می کند. تا جایی که هیچ اضطرابی را تجربه نکند و این به معنای موفقیت آمیز بودن درمان است. به عنوان مثالی از نحوه عملکرد، تصور کنید که شخصی به آرخنوفوبیا (ترس از عنکبوت) مبتلا است. درمانگر ممکن است با قرار دادن مشتری در معرض یک عنکبوت کوچک با فاصله از مشتری شروع کند. از آنجایی که مشتری اضطراب کمتری نسبت به عنکبوت نشان می دهد، درمانگر اندازه عنکبوت را افزایش می دهد یا عنکبوت را به مشتری نزدیک می کند (یا هر دو) تا زمانی که مشتری با دیدن عنکبوت دیگر ترس ظاهر نشود. تعداد جلسات حساسیت زدایی سیستماتیک که کسی به آن نیاز دارد، به شدت ترس هراس وی بستگی دارد. جلسات ممکن است تقریباً بین چهار تا دوازده جلسه باشد.

روش های در معرض محرک قرار دادن

به دو روش می توان مشتری را در معرض محرک ها قرار داد:

  • در شرایط آزمایشگاهی – به این معنی، مشتری به راحتی تصور می کند که در معرض محرک ها (عنکبوت خیالی) قرار دارد.
  • in vivo – به این معنی که مشتری در معرض محرک های واقعی قرار دارد (یک عنکبوت واقعی).

محققان دریافته اند که تکنیک های in vivo به طور کلی موفقیت بیشتری نسبت به تکنیک های آزمایشگاهی دارند.

حساسیت زدایی سیستماتیک و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR) چیست؟

حساسیت زدایی سیستماتیک براساس تهویه مطبوع کلاسیک است و منجر به توسعه حساسیت زدایی حرکات چشم می شود، حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم نوعی روان درمانی است که برای کمک به افراد در مقابله با علائم و استرس ناشی از تجربه های زندگی نگران کننده استفاده می شود.

درک صدمات جسمی اغلب آسان تر است زیرا ما می توانیم اثرات زخم را از نظر جسمی ببینیم. تصور اینکه مغز کسی در اثر یک واقعه آسیب زا آسیب دیده یا صدمه دیده باشد دشوارتر است. همانطور که بهبود جراحات جسمی مدتی طول می کشد، بهبود زخم های عاطفی نیز می تواند مدت زمان زیادی طول بکشد.

نکته قابل توجه

بدن ما از قابلیت های طبیعی درمانی برخوردار است. اگر کسی دست خود را قطع کند، خون به طور طبیعی لخته می شود و شروع به ساختن بافت جدید می کند. با گذشت زمان، پوست جدیدی روی بافت ایجاد شده و زخم را بهبود می بخشد. اگر کثیفی یا جسم خارجی دیگری وارد زخم شود، روند طبیعی ترمیم را مسدود می کند. تقریباً به همین ترتیب، اگر فردی نوعی ضربه شدید روحی یا روحی را تجربه کند که به مغز آسیب می رساند، بدن تلاش می کند تا مغز را از آن ضربه بهبود بخشد. خاطرات مربوط به تروما و فلاش بک های مکرر ضربه می تواند مانع از بهبودی مغز شود. مفهوم EMDR حذف بلوکی است که در روند بهبودی طبیعی مغز تداخل ایجاد می کند.

افرادی که یک بار ضربه روحی یا عاطفی را تجربه کرده اند سالها طول کشید تا از آسیب های خود شروع به درمان کنند و بسیاری از افراد به هیچ وجه قادر به بهبود آن نبودند. مطالعات متعدد نشان داده است که درمان EMDR نوعی موثر از حساسیت زدایی سیستماتیک برای افرادی است که با آسیب روحی یا عاطفی روبرو هستند. محققان بیش از 30 مطالعه انجام داده اند كه اثربخشی درمان EMDR را نشان می دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که 84 تا 90 درصد از قربانیان یک ضربه تنها پس از دریافت تنها سه جلسه 90 دقیقه ای از درمان EMDR از علائم PTSD رهایی می یابند.

نکته قابل توجه

حساسیت زدایی سیستماتیک | تعریف و فرآیند

HMO Kaiser Permanente مطالعه ای را بر روی EMDR تأمین كرد كه نشان داد 100٪ از قربانیان یك تروما و 77٪ از قربانیان چندین ضربه دیگر فقط پس از شش جلسه EMDR كه 50 دقیقه طول داشتند، دیگر علائم PTSD را نداشتند.

در مطالعه ای بر روی سربازان جنگی، 77٪ از آنها پس از 12 جلسه EMDR از علائم اختلال استرس پس از سانحه عاری بودند. انجمن روانپزشكي آمريكا، سازمان بهداشت جهاني و وزارت دفاع همگي EMDR را به عنوان نوعي موثر در درمان تروما و ساير تجارب آزار دهنده مي شناسند. بیش از 100000 پزشک در سراسر جهان از EMDR درمانی برای کمک به مشتریان در بهبود آسیب های روحی و روانی استفاده می کنند.

طی 25 سال گذشته، تقریباً میلیون ها نفر با موفقیت تحت درمان حساسیت زدایی سیستماتیک قرار گرفته اند. با بسیاری از مطالعات انجام شده در مورد اثربخشی درمان EMDR، منطقی است که برای افرادی که با مسائل و خاطراتی روبرو هستند که باعث عدم اعتماد به نفس پایین، احساس عدم قدرت و بسیاری از موارد مختلف می شود، موثر خواهد بود.

 انواع مشکلاتی که باعث می شود افراد به دنبال مزایای درمان باشند.

اگر با نوعی ترس، ترس، استرس یا آسیب جدی روحی یا روانی روبرو هستید. مجبور نیستید که با آن زندگی کنید و مجبور نیستید به تنهایی با آن روبرو شوید. یک کلینیک مجاز مجوز شرح حال مشکل شما را می گیرد. دوره ای را برای حساسیت زدایی سیستماتیک، EMDR یا سایر پروتکل های درمانی مناسب برای شرایط شما تنظیم می کند. هرچه زودتر درمان را شروع کنید، زودتر شروع به آرامش و احساس بهتر می کنید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا