نشانه های کاهش هورمون جنسی تستوسترون و خوراکی های موثر در افزایش هورمون جنسی تستوسترون (قسمت اول)

تستوسترون یکی از مهمترین هورمون‌های مردانه است که برای رشد و تکامل اندام‌های جنسی و همچنین صفات ثانویه جنسی مانند بم شدن صدا، رشد عضلات و استخوان‌ها، رویش موی صورت و … نیاز است. این هورمون جنسی در کنار هورمون‌های دیگر جنسی مانند دی هیدروتستوسترون و آندروستن دیون، توسط بیضه ترشح می‌شود که به مجموع این هورمون‌ها آندروژن می‌گویند و هورمون تستوسترون به نسبت هورمون‌های دیگر بسیار زیاد بوده که از این جهت می‌توان هورمون تستوسترون را هورمون اصلی بیضه دانست. کاهش هورمون جنسی تستوسترون شرایط خاصی ایجاد می کند.

نشانه های کاهش هورمون جنسی تستوسترون

کاهش هورمون تستوسترون ( Testosterone)  هم در مردان و هم در زنان می‌تواند به دلایلی بروز کند. با نشانه‌هایی قابل تشخیص است که برای مثال نشانه های آن در مردان شامل:

  • اختلال نعوظ
  • ریزش موی سر
  • بزرگ شدن سینه
  • کاهش میل جنسی
  • کوچک شدن بیضه
  • کاهش توده عضلانی
  • کاهش تولید اسپرم و در نتیجه ناباروری
  • تغییرات در خلق و خوی فرد مانند زودرنجی، کاهش تمرکز، تحریک پذیری زیاد و کاهش انرژی فرد
  • کاهش توده استخوان و پوکی استخوان و احتمال شکنندگی آن به دلیل نازک شدن و ضعیف شدن

همچنین نشانه های کاهش تستوسترون در زنان شامل:

نشانه های کاهش هورمون جنسی تستوسترون و خوراکی های موثر در افزایش هورمون جنسی تستوسترون (قسمت اول)
  • گرگرفتگی
  • کاهش میل جنسی
  • از دست دادن موی بدن
  • کاهش تراکم استخوانی
  • احساس خستگی مداوم و همیشگی
  • بروز افسردگی، اضطراب و نداشتن انگیزه
  • افزایش وزن در میانسالی خصوصاً در ناحیه کمر و شکم

خوراکی‌های افزایش دهنده هورمون جنسی تستوسترون

مقدار مناسب هورمون تستوسترون برای مردان و زنان نیاز است و معمولا در مردان از حدود سن 30 سالگی این تولید این هورمون رو به نزول می‌رود، با ما همراه باشید تا به مواد غذایی افزایش دهنده هورمون تستوسترون را مورد بررسی قرار دهیم.

عسل

عسل در کنار خاصیت شفابخشی و التیام دهندگی دارای یک عنصر شیمیایی به نام بور است که سرشار از هورمون تستوسترون است و اکسید نیتریک موجود در آن با بهبود انبساط رگ‌های خونی و باز کردن آن به داشتن نعوظ کامل در فرد کمک می‌کند.

مارچوبه

مارچوبه می‌تواند به عنوان یک داروی تقویت کننده جنسی استفاده شود زیرا این ماده غذایی حاوی اسید فولیک، پتاسیم و همچنین ویتامین E است که این مواد مغذی برای تولید هورمون جنسی تستوسترون تاثیر بسیار مثبتی دارد.

آووکادو برای افزایش تستوسترون

برخی مطالعات درباره  تاثیر میوه آووکادو در افزایش ترشح هورمون تستوسترون نشان‌دهنده این است که این میوه تاثیری روی افزایش هورمون تستوسترون ندارد ولی برعکس در برخی مطالعات دیگر به دلیل اسیدهای چرب تک غیراشباع، تاثیر آن را در ترشح بیشتر این هورمون مثبت بیان کردند.

مصرف توت برای افزایش هورمون تستوسترون

مصرف توت‌ها به دلیل اینکه در کاهش سطح استروژن تاثیر گذار هستند در افزایش تولید تستوسترون بسیار مفید هستند و جزء بهترین مواد غذایی برای افزایش این هورمون جنسی در بدن هستند. توت ها مخصوصاً توت فرنگی به دلیل سرشار بودن از ویتامین C تاثیر بسزایی در افزایش هورمون جنسی تستوسترون در فرد خواهد شد.

برای تقویت هورمون تستوسترون موز بخورید.

میوه از جمله میوه‌هایی است که در افزایش تولید و ترشح هورمون تستوسترون بسیار موثر است و یک منبع خوب از قندهای دیر جذب بوده که انرژی زیادی را برای فرد فراهم می‌کند، موز دارای آنزیم برومیلین است که این آنزیم نقش مهمی در افزایش ترشح هورمون جنسی تستوسترون دارد.

آب انار تقویت کننده جنسی

نشانه های کاهش هورمون جنسی تستوسترون و خوراکی های موثر در افزایش هورمون جنسی تستوسترون (قسمت اول)

میوه انار سرشار از آنتی‌اکسیدان هایی است که باعث بهبود جریان خون، پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود، که یکی از فواید این میوه تاثیر آن در ترشح هورمون جنسی تستوسترون است که طبق تحقیقاتی که در دانشگاه ادینبورگ انگلستان انجام شد به این نتیجه رسیدند که آب انار محرک قوای جنسی است و در زنان و مردان این تاثیر را دارد، آب انار می‌تواند هورمون جنسی تستوسترون که معمولاً با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند را کنترل کرده و موجب افزایش آن خواهد شد.

خوراکی های موثر در افزایش هورمون جنسی تستوسترون (قسمت دوم)

بلوبری افزایش دهنده تستوسترون و کاهش استروژن

بلوبری به دلیل داشتن رزوراترول یک  ترکیب آنتی‌ اکسیدانی است که می‌تواند با تاثیرش در از بین بردن رادیکال‌های آزاد، موجب تقویت سیستم ایمنی و محافظت در مقابل برخی بیماری‌های مزمن شود، و این ترکیب آنتی اکسیدانی به افزایش تولید هورمون تستوسترون برای بدن بسیار نقش دارد، یکی دیگر از تاثیرات این میوه نیز در کاهش هورمون استروژن در بدن است.

برای ترشح هورمون تستوسترون آناناس میل کنید.

قبلاً اشاره کردیم که موز حاوی آنزیم بروملین است در کنار آن میوه آناناس نیز مانند موز به دلیل این آنزیم مهم، نقش بسیار مهمی در تر ترشح هورمون تستوسترون دارد .

بادام سرشار از آندروژن و مناسب درمان ناباروری

این ماده مغذی سرشار از پروتئین و همچنین آندروژن، ویتامین E، منیزیم، کلسیم و پتاسیم است و به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع در افزایش تولید هورمون جنسی تستوسترون بسیار مهم است.

مصرف چغندر برای افزایش ترشح تستوسترون

چغندر در خانواده‌ی سبزیجات یکی از خوراکی‌هایی است که در تولید هورمون تستوسترون به دلیل دارا بودن ماده معدنی به نام بور  و همچنین ترکیب تری متیل گلایسین بسیار موثر و مفید خواهد بود.

قارچ افزایش دهنده هورمون تستوستورن

قارچ‌های خوراکی ارزش غذایی بسیاری دارد، این ماده مغذی حاوی روی بوده که برای سلامت پوست و مو اهمیت بسیار داشته، سلنیوم موجود در قارچ از بروز سرطان و رشد تومورهای بدخیم پیشگیری می‌کند، این خوراکی مفید دارای ویتامین C و B و D و آنتی اکسیدان است.

مصرف قارچ باعت افزایش هورمون جنسی تستوسترون در فرد خواهد شد و دلیل آن ناشی از ترکیبات فعال آن است که باعث غیر فعال کردن آنزیم آروماتاز می‌شود، این آنزیم موجب تبدیل آندروژن به استروژن می‌شود و نتیجتاً تولید هورمون جنسی تستوسترون در بدن بیشتر خواهد شد.

مواد غذایی دیگری نیز برای افزایش هورمون جنسی تستوسترون مفید هستند که در مقاله ی دیگر به بررسی آن می‌پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا