مشکلات جنسی مردان و راه های درمان آن

رابطه جنسی دارای یک چرخه‌ی واکنشی است که به ترتیب میل جنسی و هیجان، برانگیختگی، ارگاسم یا اوج لذت جنسی و آخرین مرحله آرامش است، که در این بین مشکلاتی که در یکی از زوجین وجود داشته باشد می‌تواند موجب عدم رضایت از رابطه جنسی شود، حل این مشکلات بسیار مهم بوده و باید تشخیص داده شده و درمان شود. برخی از مشکلات جنسی مردان بسیار شایع بوده و عدم توجه و درمان آن حتی می‌تواند به فروپاشی یک خانواده منجر شود در ادامه به معرفی برخی از این اختلالات جنسی در مردان اشاره خواهیم کرد.

مشکلات جنسی مردان

مشکلات جنسی مردان و راه های درمان آن

اختلال نعوظ

این اختلال معمولاً به ناتوانی نعوظ در فرد و همچنین عدم توانایی در حفظ نعوظ به مدت کافی در طی یک رابطه جنسی گفته می‌شود. که با عنوان ناتوانی جنسی نیز شناخته می‌شود. اختلال نعوظ اگر برخی اوقات در فرد بوجود بیاید طبیعی است. ولی اگر بصورت مداوم وجود داشته باشد نشانه بیماری در او است.

اختلال زودانزالی

اختلال انزال زودرس یا همان زودانزالی زمانی است که مرد نتواند زمان انزال یا ارگاسم خود را کنترل یا به تاخیر بیاندازد. به این ترتیب بعد از مدت زمان کوتاهی از شروع رابطه انزال اتفاق افتاده و همین امر موجب نارضایتی شریک جنسی خواهد شد.

اختلال دیر انزالی یا اختلال در ارگاسم

ناتوانی یا دشواری در رسیدن به ارگاسم در رابطه جنسی و یا ناتوانی در به ارگاسم رسیدن در مدت زمان مشخص را اختلال در مرحله ارگاسم یا اختلال دیرانزالی می‌‎گویند که نسبت به انزال زودرس درصد بسیار کمتری از مردان به این نوع اختلال مبتلا هستند.

مشکلات آلت تناسلی

انحراف و کجی آلت تناسلی هم بصورت مادرزادی و هم بصورت اکتسابی وجود دارد و جزء مشکلات جنسی مردان محسوب می‌شود، همچنین بیماری پیرونی که دلیل دچار شدن به آن علی رغم اینکه هنوز ناشناخته است ولی برخی دانشمندان دلیل ضربه به آلت تناسلی در هنگام نعوظ را عامل آن می‌دانند، نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

بی میلی به رابطه جنسی

بی علاقه بودن به رابطه جنسی و عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی و یا کم بودن میل جنسی نیز از جمله مشکلات جنسی در مردان محسوب می‌شود.

عوامل ایجاد کننده اختلالات جنسی

مشکلات جنسی مردان و راه های درمان آن

عواملی که موجب مشکلات جنسی در مردان می‌شود به دو علت جسمی و روانی تقسیم می‌شوند.

علل جسمی اختلالات جنسی

ابتلا به برخی بیماری‌ها و همچنین عوارض جسمانی ناشی از برخی بیماری‌ها مانند دیابت، اختلالات عصبی، بیماری های قلب و عروق، مشکلات هورمونی، نارسایی کلیه، کبد و یا اعتیاد به مواد مخدر و الکل می‌تواند موجب اختلالات جنسی در آقایان شده و همچنین عوارض برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی هم می‌تواند عملکرد جنسی را دچار مشکل کند.

علل روانی اختلالات جنسی

برخی مشکلات روانی مانند استرس، اضطراب، افسردگی، مشکلات زناشویی و خانوادگی و داشتن تصویر ذهنی نامناسب از بدن خود می‌تواند عواملی روانی برای بروز برخی از اختلالات جنسی در مردان باشد.

مشکلات جنسی مردان و راه های درمان آن | مرکز مشاوره همکده

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که با یک نعوظ طولانی مدت یا دردناک مواجه شدید که این نعوظ بدون تحریک جنسی اتفاق افتاد. برای چند ساعت به طول انجامید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. همچنین در هنگام برخورد با موارد زیر توصیه می‌کنیم با پزشک مشورت کنید:

  • نعوظ یا رابطه جنسی دردناک
  • اختلالات نعوظ مانند عدم نعوظ و یا عدم پایداری یا حفظ نعوظ به مدت کافی در رابطه
  • عدم ارگاسم در رابطه جنسی
  • عدم تمایل به رابطه جنسی
  • بروز مشکلات جنسی، ناتوانی جنسی، اختلالات جنسی و در نتیجه بروز مشکلات بین شما و همسرتان
  • عدم کنترل زمان ارگاسم یا انزال

درمان مشکلات جنسی

مشکلات جنسی مردان و راه های درمان آن

درمان مشکل نعوظ

برای درمان اختلال نعوظ درمانگر در ابتدا باید تشخیص دهد این مشکل به دلایل روانی در فرد بوجود آمده است یا جسمی، سپس به درمان مناسب خواهد پرداخت.

در صورتی که این اختلال به دلایل روانی باشد به روانشناس یا روانپزشک ارجاع داده می‌‎شود. در غیر این صورت با تشخیص و انتخاب روش درمان، برای مثال با استفاده از داروهای خوراکی (قرص)، تزریق و حتی جراحی، پروتز آلت یا جراحی عروق (سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌هایی که به آلت خون رسانی می‌کنند.) برای درمان اختلال نعوظ در فرد اقدام می‌کنند.

درمان مشکل دیر انزالی

در ابتدا درمانگر با شرح حال بیمار نسبت به تشخیص دلیل اختلال دیر انزالی در فرد اقدام می‌کند و یا با آزمایش ادرار و خون مشکلات پزشکی که ممکن است در فرد وجود داشته باشد مانند عفونت، مشکلات هورمونی و … را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ممکن است تاثیر برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی و یا سوء مصرف الکل دلیل این اختلال در فرد باشد. که با تغییر داروی ضد افسردگی و قطع مصرف الکل به بهبود اختلال دیر انزالی کمک می‌کنند. در غیر این صورت با پیدا کردن دلیل جسمی مشکل نسبت به درمان مناسب برای فرد اقدام خواهند کرد.

درمان مشکل زودانزالی

زودانزالی در بیشتر واقع به دلایل روانی مانند تازگی یک رابطه، استرس، اضطراب، هیجان، عدم تجربه جنسی و … است و معمولا بهبود پیدا می‌کنند ولی در صورتی که این مشکل ادامه دار شود با کمک یک متخصص روابط جنسی نسبت به درمان زودانزالی اقدام خواهد شد.

در مواقعی که برای درمان اختلال زودانزالی نیاز به استفاده از دارو باشد. پزشک بعد از بررسی سابقه جنسی بیمار نسبت به درمان این اختلال در فرد اقدام می‌کند.

یکی از روش‌ های درمان زودانزالی درمان موضعی است که با استفاده از کرم‌های بی‌حس کننده و اسپری تاخیری باعث کاهش تحریک آلت تناسلی می‌شوند، ولی استفاده بلند مدت از این بی‌حس کننده‌ها می‌تواند باعث از دست دادن نعوظ فرد و بی‌حسی شود و همچنین علی‌رغم اینکه این بی‌حسی برای مرد قابل قبول نیست باعث تاثیر گذاشتن این بی‌حسی در زن نیز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا