مشکلات جنسی متداول در مردان

یک مشکل جنسی یا عدک کارکرد درست جنسی مرتبط با مشکلی است که در طول هر مرحله از چرخه ی واکنش جنسی اتفاق افتاده و مانع از تجربه کردن رضایت و لذت در طول فعالیت جنسی برای مرد یا همسر او می شود. این چرخه ی واکنش جنسی چهار مرحله دارد: هیجان، به اوج رسیدن، ارگاسم و ارضای جنسی. در نهایت مشکلات جنسی متداول در مردان چیست؟

با وجودی که تحقیقات می گویند اختلال در عملکرد جنسی امری متداول است. (43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان می گویند تا حدی مشکل دارند.) این موضوعی است که افراد زیادی از صحبت کردن در مورد آن خجالت می کشند. خوشبختانه اغلب موارد از اختلال در عملکرد جنسی قابل درمان است. بنابراین حتما باید نگرانی های خود را با شریک جنسی و پزشکتان در میان بگذارید.

چه چیزی باعث مشکلات جنسی متداول در مردان می شود؟

اختلال در عملکرد جنسی در مردان می تواند نتیجه ی مشکلات در سلامت فیزیکی یا روانی باشد.

  • علل فیزیکی: بسیاری از مشکلات فیزیکی و سلامت می توانند منجر به مشکلاتی در عملکرد جنسی شوند. این شرایط عبارتند از دیابت، مشکلات قلبی و بیماری قلبی عروقی (رگ های خونی)، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، بیماری هایی شدید مانند مشکلات کلیه یا کبد، اعتیاد به الکل و اعتیاد به مواد. بعلاوه عوارض جانبی برخی داروها نیز می توانند باعث اختلال جنسی گردد مانند برخی داروهای ضدافسردگی، که می توانند روی میل جنسی و عملکرد شما اثر بگذارد.
  • علل روانی: این ها مرتبط با استرس و اضطراب کار هستند، نگرانی در مورد عملکرد جنسی، مشکلات در روابط و ازدواج، احساس گناه، افسردگی، اثرات تجربیات تلخ جنسی در گذشته.

چه کسانی تحت تاثیر مشکلات جنسی قرار دارند؟

هردو مردان و زنان تحت تاثیر مشکلات جنسی قرار می گیرند. مشکلات جنسی در بزرگسالان در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد. در میان کسانی که تحت تاثیر بیماری در سنین بالا قرار دارند مشکل می تواند مرتبط با مشکلات سلامت مرتبط با پیری باشد.

مشکلات جنسی متداول در مردان  چگونه روی مردان اثر می گذارد؟

متداول ترین مشکلات جنسی در مردان مرتبط با اختلالات انزال، اختلالات نعوظ و کاهش میل جنسی است.

اختلالات انزال چه هستند؟

مشکلات جنسی متداول در مردان | مرکز مشاوره همکده

انواع متفاوت از اختلالات نزول در مردان دیده می شود، از جمله:

  • انزال زودرس. مرتبط با انزالی است که قبل یا بلافاصله بعد از دخول اتفاق می افتد.
  • انزال عقب افتاده یا متوقف شده. زمانی که انزال دیر اتفاق می افتد.
  • انزال بازگشتی. زمانی که در هنگام ارگاسم، با بروز انزال مایع منی به  جای خارج شدن از دستگاه ادراری و بیرون آمدن از انتهای آلت به داخل مثانه برمی گردد.
  • در برخی موارد، انزال زودرس و متوقف شده بر اثر فاکتورهای روان شناختی ایجاد می شوند، از جمله یک پیش زمینه ی مذهبی که باعث می شود فرد رابطه ی جنسی را گناه بداند، علاقه ی خود به شریک جنسی را از دست داده باشد یا اتفاقات تلخ در گذشته. انزال زودرس، متداول ترین نوع از اختلال جنسی در مردان، اغلب بر اثر مشکلات عصبی و نگرانی برای عملکرد جنسی در طول رابطه است. برخی داروها، از جمله داروهای ضدافسردگی، ممکن است روی انزال اثر بگذارند، زیرا می توانند به اعصاب کمر یا ستون فقرات آسیب برسانند.
  • انزال بازگشتی در مردان مبتلا به دیابت که از آسیب به اعصاب بر اثر دیابت رنج می برند متداول است. این ها بر اثر مشکلاتی در اعصاب مثانه یا دهانه ی مثانه است که اجازه می دهد مایع انزال به سمت عقب برگردد. در مردان دیگر، انزال بازگشتی بعد ازعمل روی دهانه ی مثانه، پرستات یا دیگر عمل های شکمی اتفاق می افتد. بعلاوه برخی داروها، خصوصا داروهایی که برای درمان اختلالات روانی استفاده می شوند، می توانند باعث بروز مشکلاتی در انزال شوند.

اختلال جنسی به عنوان مشکلات جنسی متداول در مردان چگونه درمان می شود؟

مشکلات جنسی متداول در مردان | مرکز مشاوره همکده

در بسیاری از موارد اختلالات جنسی می تواند با درمان مشکلات فیزیکی یا روانی درمان حل شود. استراتژی های درمانی می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درمان های پزشکی؛ شامل درمان هرگونه مشکل فیزیکی که می تواند منجر به اختلال در عملکرد جنسی مردان شود.
  • داروها؛ برخی داروها می توانند با افزایش گردش خون در آلت تناسلی به بهبود عملکرد جنسی کمک کنند. برای مثال پروموسنت دارویی است که برای درمان انزال زودرس استفاده می شود. این اسپری موضعی به الت تناسلی زده شده و دارای لودیکائین است که حساسیت فرد را کاهش داده و بهتر می تواند انزال را کنترل کند.
  • هورمون ها؛ مردانی که سطح پایینی از تستوسترون دارند می توانند از درمان جایگزینی تستوسترون سود ببرند.
  • درمان روان شناختی؛ درمان با مشاوری آموزش دیده می تواند به فرد کمک کند احساساتی مانند اضطراب، ترس یا احساس گناه که می توانند روی عملکرد جنسی اثر داشته باشند را بیان کنند.
  • کمک های مکانیکی؛ کمک هایی مانند دستگاه های وکیوم یا کاشت چیزی شبیه به آلت می تواند به مردانی که دچار اختلالاتی در عملکرد جنسی هستند کمک کند.
  • تحصیلات و مکالمات؛ کسب اطلاعات در مورد رابطه ی جنسی و رفتارهای جنسی و واکنش های آن می تواند به مردان کمک کند بر نگرانی های خود در مورد عملکرد جنسی غلبه یابند. مکالمات آزاد با شریک جنسی در مورد نیازها و نگرانی ها نیز کمک می کند بتوانید بر موانعی که در راه زندگی جنسی سالم هستند غلبه یابید.

 آیا مشکلات جنسی متداول در مردان  قابل درمان هستند؟

موفقیت درمان برای اختلال در عملکرد جنسی به علت نهفته ای که در مشکل وجود دارد بستگی خواهد داشت. دیدگاه مثبتی در رابطه با اختلال عملکرد جنسی که مرتبط با مشکلی در سلامت فیزیکی که قابل درمان یا برگشت پذیر است وجود دارد. اختلال جنسی خفیف مرتبط با استرس، ترس یا اضطراب می تواند اغلب با مشاوره، کسب اطلاعات و بهبود مکالمات با شریک جنسی بهبود یابد.

آیا مشکلات جنسی قابل پیشگیری هستند؟

با وجودی که نمی توان از مشکلات جنسی پیشگیری کرد اما برخورد با علت نهفته در اختلال عملکرد می تواند کمک کند درک بهتری از شرایط داشته و در زمان بروز مشکل با آن برخورد کنید.

چیزهایی هستند که می توانند کمک کنند عملکرد جنسی خوبی داشته باشید:

  • سیگارتان را ترک کنید.
  • مصرف الکل را محدود نمایید.
  • مکالمات خود با همسرتان را افزایش دهید.
  • برنامه ی درمانی پزشک برای وضعیت سلامت خود را دنبال کنید.
  • با هر مشکل در سلامت روان یا عاطفی خود برخورد کنید مانند استرس، افسردگی و اضطراب. در صورت نیاز به سراغ درمان بروید.

چه زمانی باید برای اختلال در عملکرد جنسی با پزشک تماس گرفت؟

مشکلات جنسی متداول در مردان | مرکز مشاوره همکده

بسیاری از مردان هراز گاهی مشکلی را در عملکرد جنسی خود تجربه می کنند. با این وجود وقتی مشکلات ماندگار شوند می توانند برای مردان و همسران ان ها استرس ایجاد کرده و تاثیری منفی روی روابط داشته باشد. اگر مرتبا مشکلاتی را در عملکرد جنسی خود تجربه می کنید برای ارزیابی شرایط و دریافت درمان با پزشکتان دیداری داشته باشید.

مواردی که میل جنسی مردان را از بین می برند.

مشکلات جنسی متداول در مردان | مرکز مشاوره همکده
استرس

برخی افراد وقتی استرس دارند کارهای زیادی را بازهم خوب انجام می دهند. اما داشتن حس جنسی یکی از آن ها نیست. استرس در کار و روابط می تواند برای هر فردی اتفاق بیفتد. یادگیری چگونگی مدیریت استرس به شکلی سالم واقعا بع شما کمک خواهد کرد. می توانید کارهای زیادی را برای کاهش استرس خودتان انجام دهید. دیدن یک پزشک یا مشاور نیز به شما کمک خواهد کرد.

مشکلات با شریک جنسی

مشکلاتی که با شریکتان دارند در بین اولین قاتلان میل جنسی هستند. دیدن از بین رفتن رابطه با دعواها، مکالمات ضعیف، احساس بی چارگی یا دیگر مشکلات در اعتماد از جمله این موارد می باشند. اگر دوست دارید دوباره به مسیر قبل بازگردید می توانید از مشاوره ی زوجین کمک بگیرید.

الکل و مشکلات جنسی متداول در مردان

کمی نوشیدنی شاید میل شما به رابطه را بیشتر کند. اما زیاده روی در مصرف الکل باعث بی حسی در میل جنسی تان خواهد شد. نوشیدن الکل می تواند یک نقطه ی خاموش برای شریک جنسی شما باشد. اگر برای کمتر نوشیدن مشکل دارید می توانید از متخصصان کمک بگیرید.

خواب خیلی کم

اگر تمایلات جنسی شما از بین رفته است شاید دلیلش این باشد که به اندازه ی کافی نمی خوابید. آیا دیر به رختخواب می روید یا زود بلند می شوید؟ آیا مشکلاتی در خواب مانند مشکل در خوابیدن یا خواب ماندن، یا شرایطی مانند آپنه ی خواب را تجربه می کنید؟ هرچیزی که باعث برهم خوردن خواب خوب شب شما می شود می تواند میل جنسی تان را برهم بریزد. خستگی احساسات جنسی شما را از بین می برد. روی عادات خوابتان کار کنید و اگر به شما کمکی نکرد با پزشکتان مشورت داشته باشید.

بچه داشتن

وقتی شما پدر می شود شریک جنسی تان میل جنسی خود را از دست نداده است. با این وجود با نگهداری بچه ها دیگر زمان کمی برای او می ماند. استخدام کردن یک پرستار یا کمک گرفتن از پدر و مادرتان می تواند برای همسر شما خوب باشد. می توانید در طول زمان خواب کودک رابطه ی جنسی را امتحان کنید.

 داروها و مشکلات جنسی متداول در مردان

برخی داروها می توانند میل جنسی شما را کم کنند. این ها شامل برخی از انواع داروهای زیر هستند:

  • فیناستراید
  • داروهای ضد HIV
  • شیمی درمانی
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای فشارخون، قرص های کنترل بارداری (برخی تحقیقات ارتباطی بین این دو را نشان داده اند و برخی نه)

تغییر در داروها یا دوز آن ها می تواند به شما کمک کند. در این مورد از پزشکتان سوال کرده و هیچگاه خودتان مصرف دارویی را قطع نکنید. اگر بعد از مصرف دارویی جدید به سرعت میل جنسی شما رو به کاهش بود با پزشک خود مشورت داشته باشید.

ذهنیت بد به تصویر بدنی خود

اگر ظاهر خود را دوست داشته باشید ساده تر تمایل جنسی پیدا خواهید کرد. کار کردن روی پذیرش بدنتان به همان شکلی که هست را شروع کنید، حتی اگر برای کسب تناسب اندام کار می کنید. داشتن حس خوب نسبت به خودتان کمک می کند حس خوبی داشته باشید. اگر همسر شما عزت نفس کمی دارد به او اطمینان دهید از نظر شما زیباست.

چاقی

وقت اضافه وزن دارید یا چاق هستید میل جنسی شما کاهش می یابد. شاید علت این باشد که از رابطه ی خود لذت نمی برید، نمی توانید آنطور که می خواهید رفتار کنید یا اعتماد به نفس کمی دارید. کار کردن روی حسی که نسبت به خودتان دارید، و در صورت نیاز تماس با مشاوره، می تواند تفاوت بزرگی را ایجاد کند.

 افسردگی

افسرده بودن می تواند لذت شما برای چیزهای زیادی را از بین ببرد، از جمله رابطه ی جنسی. دلایل متعددی هستند که باید کمک دریافت کنید. اگر درمان شما شامل داروها نیز می شود به پزشکتان بگویید میل جنسی شما کاهش یافته است زیرا برخی داروهای افسردگی میل جنسی را از بین می برند. در مورد آن با یک پزشک متخصص نیز مشورت داشته باشید.

مشکلات در نعوظ یکی از مشکلات جنسی متداول در مردان

مردانی که دچار اختلال نعوظ هستند اغلب برای اینکه چگونه بتوانند فعالیت جنسی داشته باشند نگرانند و این نگرانی می تواند میل جنسی ان ها را از بین ببرد. اختلال نعوظ قابل درمان است و زوج ها اغلب تلاش دارند تا مانع از اثر گذاشتن آن روی روابط خود شوند.

سطح پایین تستوسترون

هورمون T، تستوسترون، به میل جنسی شما سوخت رسانی می کند. با زیاد شدن سن مردان سطح هورمون T آن ها ممکن است کمی کاهش یابد. با این اتفاق تمام میل جنسی ان ها از بین نخواهد رفت اما برای برخی این اتفاق می افتد. بسیاری چیزهای دیگر، از روابط گرفته تا وزن – روی میل جنسی مردان و سطح تستوسترون اثر می گذارد، در نتیجه پاسخ یکسانی برای تمامی مردان وجود نخواهد داشت.

منابع
webmd.comwebmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا