انواع اختلالات جنسی در مردان

یک مشکل جنسی یا اختلال جنسی به هر مشکلی در هر مرحله از چرخه‌ی واکنش جنسی برمی‌گردد که مانع از رضایت مرد یا هر دو زوج از فعالیت خود می‌شود. چرخه ی واکنش جنسی چهار مرحله دارد: هیجان یا میل جنسی، برانگیختگی یا تحریک، ارگاسم و فرونشینی. اختلالات جنسی در مردان در ادامه بیان شده است.

تحقیقات نشان داده اند اختلالات جنسی مشکلی متداول هستند (43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان درجه‌ای از مشکل را گزارش داده‌اند) اما موضوعی است که افراد بسیاری از بیان آن اجتناب می‌کنند. خوشبختانه بیشتر موارد اختلالات جنسی قابل درمان هستند بنابراین باید حتما نگرانی‌های خود را با شریک جنسی و پزشکتان در میان بگذارید.

چه چیزی باعث مشکلات جنسی در مردان می شود؟

انواع اختلالات جنسی در مردان

اختلالات جنسی در مردان می‌تواند نتیجه‌ی مشکلات روانی یا فیزیکی باشد.

  • عوامل فیزیکی: بسیاری از عوامل فیزیکی و سلامت می‌توانند باعث اختلال جنسی شوند. این شرایط شامل دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های سخت مثل مشکلات کلیه یا از کار افتادن کبد، مصرف الکل و مواد. بعلاوه عوارض جانبی برخی داروها مثل بعضی داروهای ضدافسردگی، می‌توانند روی میل و عملکرد جنسی اثر بگذارند.
  • عوامل روانی: استرس و اضطراب مربوط به کار، نگرانی در مورد عملکرد جنسی، مشکلات در روابط زناشویی، افسردگی، احساس گناه، یا اثرات تجاوز جنسی در گذشته.

 چه کسی تحت تاثیر مشکلات جنسی قرار می گیرد؟

هر دو زنان و مردان تحت تاثیر مشکلات جنسی قرار دارند. مشکلات جنسی در بزرگسالان در هر سنی ممکن است ایجاد شوند. در این بین اختلالات میان افراد سالخورده رایج‌تر است، کسانی که به احتمال بالاتری به خاطر پیری وضعیت سلامت کاملی ندارند.

مشکلات جنسی چگونه روی مردان اثر می گذارد؟

انواع اختلالات جنسی در مردان

متداول ترین مشکلات جنسی مردان اختلالات نعوظ، اختلال انزال و کاهش میل جنسی است.

اختلال انزال چیست؟

انواع متفاوتی از این اختلال در بین مردان وجود دارد که عبارتند از:

  • یک، انزال زودرس: انزالی که قبل یا کمی بعد از دخول است.
  • دو، انزال دیررس: وقتی انزال بسیار آرام و دیر انجام می‌شود.
  • سه، انزال برگشتی: در این مشکل در زمان انزال مایع منی به جای رفتن به آلت تناسلی به عقب برگشته و وارد مثانه می‌شود.

در برخی موارد انزال زودرس و دیررس بر اثر فاکتورهای روانی ایجاد می‌شوند، از جمله یک زمینه‌ی مذهبی سخت که باعث شده فرد رابطه‌ی جنسی را نوعی گناه بداند، نداشتن توجه به همسر یا تجربیات جنسی وحشتناک در گذشته. انزال زودرس متداول ترین نوع از اختلال جنسی در بین مردان است و اغلب بر اثر عصبی بودن و نگرانی به خاطر نوع عملکرد در طول فعالیت جنسی ایجاد می‌شود. برخی داروها از جمله داروهای ضدافسردگی نیز می‌توانند روی انزال اثر داشته باشند زیرا باعث آسیب به اعصاب ناحیه‌ی کمر یا ستون فقرات می‌شوند.

انواع اختلالات جنسی در مردان | مرکز مشاوره همکده

انزال برگشتی در بین مردان مبتلا به دیابت که از آسیب به اعصاب بر اثر بیماری خود رنج می‌برند متداول است. علت مشکلاتی در اعصاب مثانه و دهانه‌ی آن است که اجازه می‌دهد مایع منی به عقب برگردد. در مردان دیگر انزال بازگشتی بعد از جراحی دهانه‌ی مثانه یا پروستات ایجاد می‌شود یا بعد از جراحی‌های دیگر در ناحیه‌ی شکم. بعلاوه برخی داروها، خصوصا داروهایی که برای تغییر وضعیت روانی هستند، می‌توانند باعث ایجاد مشکل در انزال شوند.

اختلال نعوظ چیست؟

انواع اختلالات جنسی در مردان

اختلال نعوظ عدم توانایی برای رسیدن به نعوظ یا حفظ آن برای عمل دخول است. علل اختلال نعوظ عبارتند از بیماری‌هایی که روی جریان خون اثر دارند، فاکتورهای روانی مثل استرس، افسردگی و اضطراب از عملکرد جنسی ( نگرانی برای توانایی انجام رابطه‌ی جنسی) و آسیب به آلت تناسلی. بیماری‌های حاد، برخی داروها و بیماری پیرونی ( زخم در بافت آلت تناسلی ) نیز می‌تواند باعث اختلال نعوظ شود.

کاهش میل جنسی چیست؟

کاهش تمایل یا از دست دادن میل جنسی به کاهش علاقه برای فعالیت جنسی بر می‌گردد، کاهش میل جنسی می‌تواند نتیجه ی فاکتورهای روانی یا فیزیکی باشد. این مشکل شاید با کاهش سطح هورمون تستوسترون همراه باشد. ممکن است دلیل آن مشکلات روانی باشد، مثل اضطراب و افسردگی. بیماری‌هایی مانند دیابت یا فشارخون بالا. برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی و مشکلات در روابط.

چگونه مشکلات جنسی تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص مشکلات جنسی مردان، پزشک شاید سابقه‌ی کاملی از علائم و یک آزمایش بگیرد. شاید او تست‌های دیگر نیز پیشنهاد دهد تا هر مشکلی در سلامت که بتواند مربوط به اختلال شما باشد را ارزیابی نماید. شاید او شما را به متخصصان دیگری ارجاع دهد، از جمله یک اورولوژیست ( پزشکی که متخصص در زمینه‌ی دستگاه ادراری و سیستم تولید مثل در مردان است)، درمانگر رابطه‌ی جنسی و دیگر مشاوران.

اختلال جنسی مردان چگونه درمان می شود؟

بسیاری از اختلالات جنسی می توانند با درمان مشکلات روانی یا فیزیکی حل شوند. استراتژی‌های درمان عبارتند از:

  • درمان پزشکی؛ درمان هر مشکل فیزیکی که می‌تواند با اختلال جنسی فرد در ارتباط باشد.
  • داروها؛ داروهایی مانند Cialis می‌توانند با افزایش گردش خون به آلت تناسلی به بهبود اختلال نعوظ در مردان کمک کنند. Promescent دارویی است که برای درمان انزال زودرس استفاده می‌شود. اسپری آن روی آلت تناسلی زده شده و حاوی لیدوکائین است، که حساسیت را کم کرده و اجازه‌ی کنترل بیشتر روی انزال را می‌دهد.
  • هورمون ها؛ مردانی که سطح کمی از تستوسترون دارند می توانند از درمان جایگزینی هورمون بهره‌مند شوند.
  • روان درمانی؛ درمان با یک مشاور آموزش دیده می‌تواند به فرد کمک کند تا هرگونه احساس اضطراب، ترس یا گناه که روی فعالیت جنسی او اثر دارد را بیان کند.
  • کمک های مکانیکی؛ کمک‌هایی مانند وسایل وکیوم یا ایمپلنت‌های آلت تناسلی می‌توانند به مردان مبتلا به اختلال نعوظ کمک کنند.
  • کسب اطلاعات و ارتباط؛ دریافت اطلاعات درباره ی رابطه‌ی جنسی و رفتارهای جنسی و واکنش‌های آن می‌تواند به مردان کمک کند به نگرانی‌های خود در مورد عملکرد جنسی شان غلبه یابند. صحبت‌های آزاد با همسر خود در مورد نیازها و نگرانی‌ها نیز می‌تواند به غلبه بر موانع برای داشتن یک زندگی جنسی سالم کمک کند.

آیا مشکلات جنسی قابل درمان اند؟

موفقیت درمان اختلال جنسی به عامل مشکل ساز بستگی دارد. برای اختلالی که ناشی از یک شرایط فیزیکی تغییرپذیر و قابل درمان است خروجی خوب خواهد بود. اختلالات خفیف مربوط به استرس، ترس یا اضطراب نیز اغلب با مشاوره، کسب اطلاعات و بهبود روابط بین زوجین با موفقیت درمان خواهد شد.

منابع
webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا