شروع رابطه بعد از سزارین

شروع رابطه بعد از سزارین بهتر است با گذشت مدت زمان خاصی صورت بگیرد. اگر چه مطمئنا سزارین بر شروع سکس و رابطه جنسی پس از زایمان تأثیر می‌گذارد. درد مربوط به بخیه های رحم و شکم،  جزء جدایی ناپذیر زایمان سزارین هستند. بسیاری از خانم هایی که سزارین می شوند، به خصوص در اولین روزهای بعد از زایمان هیچ گونه تمایلی برای برقراری رابطه جنسی ندارند.

 بررسی ها نشان می دهد که هم خانم هایی که زایمان طبیعی دارند و هم خانم هایی که سزارین می شوند در سه ماه اول پس از زایمان مشکلات جنسی متعددی را تجربه می کنند.  به همین علت توصیه می شود که خانم ها حداقل 6 هفته پس از سزارین از هرگونه رابطه جنسی خودداری کنند. حتی بهتر است اطلاعات لازم برای بهترین زمان شروع رابطه جنسی بعد از سزارین را از پزشک معالج خود کسب کنند. گاهی مردان می پرسند که چرا زنان شروع کننده رابطه نیستند که پاسخ های بساری برای ان وجود دارد.

سزارین و شروع سکس  بعد از آن

سزارین یک نوع روش زایمان است که در آن پزشک متخصص زنان برشی را در دیواره رحم و شکم ایجاد می کند. نوزاد از طریق این برش از رحم مادر خارج می شود. در واقع زایمان سزارین یک نوع عمل جراحی است و فقط وقتی توصیه می شود که مادر امکان زایمان طبیعی را نداشته باشد. بررسی ها نشان می دهد که از هر چهار زن باردار، یک نفر تحت عمل سزارین قرار می‌گیرد.

اگر به تازگی از طریق سزارین زایمان کرده اید و در دوران نقاهت به سر می برید، مطمئنا از سرگیری فعالیت جنسی آخرین چیزی است که ممکن است به ذهن شما برسد.

با این حال، این سوال برای بسیاری از خانم ها مطرح است که از چه زمان می توان دوباره رابطه جنسی را برقرار کرد.  برخی از خانم ها تصور می کنند که در زایمان سزارین هیچ مشکلی برای از سرگیری فعالیت جنسی وجود ندارد، زیرا آسیب زیادی به ناحیه واژن وارد نمی شود، در حالیکه این تصور کاملا اشتباه است.

شروع رابطه پس از سزارین

چه مدت پس از سزارین می توان رابطه جنسی را شروع کرد؟

در واقع هیچ زمان استاندارد و مشخصی برای شروع رابطه جنسی بعد از سزارین وجود ندارد که بر اساس آن بگوییم چه مدت پس از سزارین می توان رابطه جنسی را شروع کرد. اما با این حال در صورتی که به تازگی سزارین شده اید باید قبل از شروع فعالیت‌های جنسی منظم صبر کنید تا زمانی که پزشک شما تشخیص بدهد که این کار بی‌خطر است.

با اینکه سرعت بهبودی هر فرد متفاوت است اما اغلب خانم ها 6 هفته پس از زایمان می توانند رابطه جنسی خود را از سربگیرند. بسیاری از خانم های که تحت عمل سزارین قرار گرفته اند ترجیح می دهند برای شروع رابطه جنسی حداقل 4 تا 6 هفته منتظر بمانند زیرا پس از زایمان دچار درد، خونریزی واژن، ضعف و خستگی شدید می شوند.

خونریزی بعد از زایمان که در اصطلاح پزشکی لوشیا نام دارد معمولا تا 4 هفته ادامه پیدا می کند. خانم ها باید در این مدت از نوار بهداشتی های ساده استفاده کنند. زیرا استفاده از تامپون می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

شروع رابطه جنسی بعد از سزارین چه عوارضی دارد؟

پس از اینکه پزشک تایید کرد که شروع فعالیت جنسی برای شما بی خطر است، برای کاهش خطر عوارض، توصیه می شود که موارد احتیاطی زیر را در نظر بگیرید:

  • معمولاً کبودی شدید در امتداد و اطراف محل برش وجود دارد که در هفته‌های بعد از جراحی به آرامی از بین می رود.
  • ممکن است در اطراف محل برش مقداری درد و تورم داشته باشید و در پوست اطراف شکم احساس سفتی یا کشیدگی کنید.
  • محل بخیه های شما با گذشت چند هفته هنوز مستعد پارگی خواهد بود، بنابراین از فعالیت های شدید جنسی، خودداری کنید.
  • واژن معمولا بعد از زایمان بازتر می شود و حالتی متورم یا کبود دارد. دهانه رحم نیز به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد و به اندازه معمول خود بازگردد.

سزارین و رابطه جنسی پس از ان چه عوارضی دارد

اگر اخیراً تحت عمل سزارین قرار گرفته اید باید مراقب علائم عفونت و سایر عوارض باشید. این علائم عبارتند از:

  • درد شدید
  • نشت ادرار
  • تنگی نفس
  • کهیر یا راش
  • دفع لخته های بزرگ
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • تورم یا درد در ساق پا
  • درد هنگام ادرار کردن
  • تورم در اطراف محل برش
  • استفراغ، اسهال یا حالت تهوع
  • خونریزی شدید یا مداوم از برش
  • تب بیش از 34 درجه سانتی گراد
  • ترشحات بدبو که از محل برش خارج می شود.
  • اضطراب، افسردگی یا هراس غیر قابل توضیح
  • سردرد شدیدی که به طور ناگهانی ایجاد می شود و از بین نمی رود.
  • خونریزی شدید واژن، طوری که یک پد بزرگ بهداشتی را در 1 ساعت خیس کند.

چگونه عوارض رابطه جنسی پس از سزارین را کاهش دهیم؟

اگر محل  و جای برش بعد از سزارین هنوز زخم است، می توانید برای شروع رابطه جنسی بعد از سزارین پوزیشن هایی را امتحان کنید که هیچ فشاری به شکم وارد نمی کند. تغییرات هورمونی پس از تولد معمولا منجر به خشکی واژن می شود، بنابراین بهتر است از روان کننده های واژن استفاده کنید.

همچنین باید به خاطر داشته باشید که رابطه جنسی باید لذت بخش باشد. بنابراین اگر فعالیت جنسی باعث هر گونه درد یا ناراحتی شد، بهتر است آن را متوقف کنید. به خاطر داشته باشید بهبودی بعد از سزارین در زنان مختلف متفاوت است. دوره بهبودی در برخی خانم ها ممکن است طولانی تر باشد. اما اگر فعالیت جنسی به مرور زمان دردناک تر شد، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر دخول ناخوشایند یا دردناک است، بهتر است از انجام این کار خودداری کنید. به جای دخول می توانید از روش های دیگری مانند نوازش و ماساژ استفاده کنید.  با این روش ها می توانید تا حدودی آرام تر شوید و از تجربه جنسی خود لذت ببرید.

شروع رابطه بعد سزارین سخت تر است یا زایمان؟

ممکن است بعد از تولد نوزاد، رابطه جنسی برای شما از اولویت بالایی برخوردار نباشد. بسیاری از خانم ها تا چند هفته یا حتی چند ماه پس از زایمان، تمایلی به شروع رابطه جنسی ندارند. این وضعیت هم در زایمان های طبیعی و هم در زایمان های سزارین یکسان است. نیازی به عجله نیست. اکثر خانم ها و همسران آنها در طول این مدت درگیر مراقبت از نوزاد می شوند، بنابراین برای بسیاری از زوج ها رابطه جنسی در لیست اولویت ها قرار نمی گیرد.

بررسی ها نشان می دهد که میزان مشکلات جنسی در مادرانی که بار اول زایمان کرده اند از 38 درصد قبل از بارداری به 83 درصد در 3 ماه اول پس از زایمان افزایش می یابد. اما خوشبختانه این رقم 6 ماه پس از زایمان به 64 درصد کاهش پیدا می کند. همچنین بر اساس این بررسی ها مشکلات جنسی پس از زایمان در میان خانم هایی که زایمان طبیعی دارند و آنهایی که تحت عمل سزارین قرار می گیرند، هیچ تفاوتی ندارد. با این حال، به نظر می رسد که خانم های که سزارین می شوند، نسبت به خانم های که به‌صورت طبیعی زایمان می کنند، بیشتر احتمال دارد که شروع رابطه جنسی خود را به تاخیر بیاندازند.

رابطه جنسی پس از سزارین

آیا احتمال خونریزی در شروع سکس در سزارین بیشتر است؟

همه خانم ها پس از زایمان، دوره ای از خونریزی واژینال را تجربه می کنند که لوشیا نامیده می شود. این خونریزی تا زمانی ادامه می یابد که رحم کوچک شده و به اندازه معمول خود برگردد. لوشیا باعث نشت خون قرمز روشن از واژن می شود. اکثر خانم ها در این مدت از پدهای فوق العاده جاذب یا لباس های زیر پددار استفاده می کنند. خونریزی لوشیا در نهایت تغییر رنگ می دهد و از قرمز روشن به قرمز تیره یا صورتی کم رنگ تغییر می کند و سپس با گذشت زمان به تدریج محو می شود.

تعداد دفعات و شدت فعالیت جنسی می تواند بر این دوره از خونریزی تأثیر بگذارد. اگر مقدار خون به طور ناگهانی افزایش یابد، به این معنی است که فعالیت جنسی خود را خیلی زود شروع کرده اید.

برای 1 یا 2 هفته پس از سزارین، ممکن است خونریزی جزئی از محل برش داشته باشید. هر گونه فعالیت شدید، از جمله رابطه جنسی، می تواند خطر باز شدن برش بخیه یا لخته شدن خون را افزایش دهد.

از نظر پزشکی، یک زن صرف نظر از اینکه شیر می دهد یا خیر می تواند 3 هفته پس از زایمان باردار شود. این بدان معنا است که احتمال دارد شما از طریق رابطه جنسی باردار شوید. بنابراین بهتر است از روش های مختلف کنترل بارداری استفاده کنید.

سوالات متداول

کدام وضعیت برای رابطه جنسی بعد از سزارین مناسب است؟ بهترین رابطه جنسی بعد از سزارین برای زنان مختلف متفاوت است. اما به طور کلی، قرارگیری در پوزیشن بالا و درازکشیدن به پهلو بهترین پوزیشن های رابطه جنسی برای زنان بعد از سزارین هستند به شرطی که جای زخم و برش را تحت تاثیر قرار ندهد.

آیا رابطه جنسی بعد از سزارین درد دارد؟ یک باور غلطی که در مورد شروع رابطه جنسی بعد از سزارین وجود دارد این است که درد در سکس بعد از زایمان کمتر از سزارین است. اما واقعیت این است که درد لگن بعد از سزارین، به ویژه در هنگام رابطه جنسی، بسیار شایع است.

سخن آخر

بعد از سزارین، اکثر خانم ها باید حداقل 3 تا 4 روز را در بیمارستان سپری کنند. پس از 24 ساعت، باید بلند شوید و به آرامی حرکت کنید. پرستار روش هایی را برای راه رفتن به شما نشان می دهد که درد کمتری را در محل برش احساس کنید. بیشتر برش های سزارین بین 10 تا 20 سانتی متر طول دارند. آنها به صورت افقی بر روی شکم، معمولا درست بالای خط لباس زیر قرار می گیرند.

قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید، پزشک دستورالعمل هایی را ارائه می دهد تا مطمئن شود که زخم شما به درستی بهبود می یابد و عاری از عفونت باقی می ماند. اما شروع رابطه جنسی بعد از سزارین در برخی زنان ممکن است با برخی عوامل روانی و افسردگی همراه باشد. حتی شروع دیرهنگام سکس بعد از سزارین می تواند باعث بروز برخی عوارض روانی و مشکلات در بین زوجین شود. در این شرایط مشورت با یک روانشناس در زمینه سکس تراپی می تواند تاثیر موثر و بسیار زیادی داشته باشد تا زوجین بتوانند روابط خود را بهبود ببخشند.

منابع
https://www.medicalnewstoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا