چند راه برای پایان دادن به چرخه سو استفاده

یکی از مخرب ترین اتفاقاتی که در هر خانواده یا رابطه ای می تواند رخ دهد سواستفاده است. انواع مختلفی از سواستفاده وجود دارد، اما یک نکته در مورد هر نوع معمول است این است که برای پایان دادن به چرخه سو  استفاده واقعی تلاش می شود. شناخت آنچه خشونت در خانواده را تشکیل می دهد. چند راه برای پایان دادن به چرخه سو استفاده بررسی شده اند.

خشونت خانگی، که اغلب به عنوان سواستفاده خانگی شناخته می شود، به عنوان هر الگوی کنترل، رفتار قهرآمیز در هر رابطه ای، به ویژه روابطی که شامل همسران، شرکای صمیمی و / یا فرزندان است، برای بدست آوردن یا حفظ قدرت یا کنترل بر آنها تعریف می شود اشخاص حقیقی). خشونت خانگی ممکن است به صورت آزار جسمی، جنسی، اقتصادی، روانی یا عاطفی باشد. پیگیری، گفتگوی سایبری و تهدید به آسیب از انواع خشونت های خانوادگی محسوب می شود. بعلاوه، خشونت خانگی هیچ محدودیتی در رابطه با سن، قومیت، مذهب، گرایش جنسی، وضعیت مالی یا اجتماعی ندارد. 

درک انواع مختلف خشونت خانگی

اگرچه سو استفاده خانگی انواع مختلفی دارد، اما غیرقابل پیش بینی است که قربانیان بیش از یک نوع سو استفاده را به طور همزمان یا در زمان های مختلف انجام دهند. بیایید نگاهی دقیق به انواع سو استفاده های خانگی بیندازیم.

سوءاستفاده فیزیکی

سوءاستفاده فیزیکی نوعی آزار است که اکثر مردم با شنیدن کلمه “سوءاستفاده” به آن فکر می کنند. این شامل هر نوع حمله است. این می تواند از فشار، فشار دادن، ضربه زدن، خفگی، تیراندازی یا چاقو زدن باشد. این می تواند شامل مواردی باشد که می تواند آسیب های جسمی بالقوه ای به قربانی وارد کند، مانند حمله به فضای شخصی شخص به طرز تهدیدآمیز، رانندگی بی پروا به قصد آسیب رساندن یا ایجاد ترس از آسیب.

سوءاستفاده جنسی

سوءاستفاده جنسی می تواند شامل اجزای جسمی و غیر فیزیکی باشد، سوءاستفاده جنسی ممکن است شامل تجاوز جنسی یا سایر اعمال جنسی اجباری، جلوگیری از رابطه جنسی، یا استفاده از رابطه جنسی به عنوان سلاح باشد. سو ءاستفاده کنندگان همچنین ممکن است از رابطه جنسی به عنوان راهی برای بی ارزش کردن یا قضاوت قربانیان خود استفاده کنند.

سوءاستفاده مالی

سوءاستفاده اقتصادی یا مالی یکی از راه هایی است که سوءاستفاده کننده می تواند قدرت و کنترل خود را بر روی یک قربانی اعلام کند. این نوع سو استفاده ممکن است شامل بازداشت پول از قربانی، تهیه بودجه برای بودجه خانوار و عدم اجازه به قربانی دسترسی به حساب های بانکی خود و یا صرف هزینه باشد. سوءاستفاده کنندگان ممکن است کارت های اعتباری یا سایر خطوط اعتباری را باز کنند و بدهی را به نام قربانی ایجاد کنند. این یکی از نمونه های نحوه کنترل سوءاستفاده کننده بر قربانی است زیرا اعتبار نامناسب می تواند بر توانایی قربانی در گرفتن آپارتمان، ماشین یا سایر موارد ضروری که ترک رابطه سو استفاده را ممکن می کند، تأثیر بگذارد.

سوءاستفاده عاطفی

تشخیص سوءاستفاده عاطفی اغلب دشوارتر است زیرا زخم ها برای ذهن است و از نظر جسمی مشخص نیست. این نوع سو استفاده ممکن است شامل صحبت کردن با روشی تحقیرآمیز باشد، مانند اینکه به قربانی گفته شود احمق، بی ارزش، زشت یا نامطلوب هستند. جای زخم ناشی از سو استفاده عاطفی اغلب سالها طول می کشد تا بهبود یابد.

روانشناختی / روانی زمانی رخ می دهد که سوءاستفاده کننده از اعمال یا کلماتی استفاده کند که بر سلامت روانی و سلامتی قربانی تأثیر می گذارد. این نوع سو استفاده می تواند قربانیان عقل سلیم خود را زیر سوال ببرد. از نظر بسیاری از سوءاستفاده کنندگان، تمسخرهای روانشناختی بسیار شبیه یک بازی است. به عنوان مثال، آنها ممکن است عمداً چیزی را جابجا کنند تا قربانی نتواند آن را پیدا کند یا چراغ ها را خاموش و روشن کند تا قربانی را بترساند و سپس وقوع آن را انکار کنند. بازماندگان سو استفاده روانشناختی غالباً گزارش می دهند که بارها به آنها گفته شده است که آنها دیوانه هستند به گونه ای که باور آنها را از دست دادند

عوامل خطر مرتبط با خشونت خانگی

چند راه برای پایان دادن به چرخه سو استفاده

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، برخی از عوامل خطر با احتمال بیشتر خشونت خانگی یا خشونت شریک زندگی صمیمی مرتبط هستند. گرچه این عوامل خطر ممکن است از عوامل موثر باشند، اما علل مستقیم نیستند. CDC همچنین توصیه می کند که “هرکسی که” در معرض خطر “شناخته شود درگیر خشونت نمی شود.” عوامل خطر برای خشونت خانگی ممکن است به عنوان عوامل خطر انفرادی (مانند اعتماد به نفس پایین یا سابقه سو استفاده قبلی)، عوامل رابطه (مانند مشکلات مالی)، جامعه و / یا عوامل اجتماعی (مانند هنجارهای فرهنگی که رفتار پرخاشگرانه را پشتیبانی می کنند) طبقه بندی شوند. نسبت به دیگران، یا سیاست های ضعیف بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی).

“چرخه سو استفاده” چیست؟

به زبان ساده، چرخه خشونت خانگی همان چیزی است که به نظر می رسد یک رولر تکراری و بی پایان برای حوادثی است که شامل تهدید به خشونت، خشونت، عذرخواهی و وعده تغییر است. ایجاد تنش در حادثه توهین آمیز رخ می دهد، سو استفاده کننده عذرخواهی می کند، سو استفاده را انکار می کند یا بهانه می آورد مرحله آرام یا ماه عسل (تکرار)

در ابتدا تکرار در چرخه خشونت اتفاق می افتد زیرا قربانیان فکر می کنند که اولین وقوع خشونت “یکبار مصرف” است. قربانیان ممکن است احساس صدمه و شوک کنند ، اما معمولاً عذرخواهی یا عذرخواهی سو استفاده کننده خود را می پذیرند. این سرعت را برای چرخه تعیین می کند.

یک رویداد خشن یا پرخاشگرانه، گناه سو استفاده کننده را به دنبال دارد. این گناه معمولاً به دلسوزی برای ایجاد آسیب مربوط نیست، بلکه به تلاش برای گرفتار نشدن و مجازات شدن اعمال آنها مربوط می شود. پس از یک حادثه خشونت آمیز، سو استفاده کنندگان سعی خواهند کرد که در سریعترین زمان ممکن اوضاع را “به حالت عادی برگردانند”. در این مدت، آنها ممکن است برای قربانی هدایای اسراف خریداری کنند، به جزئیات بیشتر توجه کنند و سعی کنند قربانی را باور کنند که تغییر کرده اند.

یک قربانی ممکن است به آرامی کمتر از حالت دفاعی برخوردار شود و ممکن است در معرض ارتباط و محبت سو استفاده کننده باشد. متأسفانه، از آنجا که قربانی شروع به پایین آوردن مراقبت خود یا خود می کند، بدرفتاران اغلب در مرحله ای از چرخه سو استفاده قرار می گیرند که در فکر آسیب رساندن دوباره به قربانی هستند. آنها حتی ممکن است برنامه ای برای آسیب رساندن داشته باشند.

مرحله آخر چرخه سوءاستفاده

چند راه برای پایان دادن به چرخه سو استفاده

مرحله آخر در چرخه سوءاستفاده زمانی اتفاق می افتد که قربانی توسط سو استفاده کننده برای ایجاد سناریویی تنظیم شود که در آن سوءاستفاده کننده را توجیه کند. به عنوان مثال، سوءاستفاده کنندگان ممکن است از قربانی بخواهند که یک مشاغل خانگی انجام دهد که می دانند وی بدون کمک نمی تواند آن را کامل کند. سپس، هنگامی که او قادر به پیگیری نیست، آنها در “مجازات” او به دلیل بی لیاقتی خود احساس توجیه می کنند.

درک راه های پایان دادن به چرخه سوءاستفاده

دشوارترین قسمت یک رابطه سوءاستفاده، شکستن چرخه سوءاستفاده است. قربانیان باید بدانند که هرچه بیشتر در یک رابطه توهین آمیز بمانند، خشونت آن بیشتر می شود. برای پایان دادن به چرخه سوءاستفاده، این بدان معنی است که از علائم هشدار دهنده سوءاستفاده آگاه باشید و سپس با خیال راحت آنها را برطرف کنید. در زیر برخی از روش هایی که دوستان و خانواده می توانند در تسهیل پایان چرخه سو استفاده کمک کنند، آورده شده است.

جدا کردن قربانیان از سوءاستفاده کنندگان بسیار مهم است.

برای پایان دادن به چرخه سو استفاده شناسایی قربانیان مهم است

اگرچه همه قربانیان خشونت در خانواده با علائم یا نشانه های یکسان مواجه نیستند، اما برخی علائم هشدار دهنده معمول وجود دارد که همه باید از آنها آگاه باشند. سو استفاده جسمی به راحتی قابل تشخیص است زیرا قربانیان ممکن است سابقه جراحات داشته باشند. قربانی ممکن است چندین بار با جراحات به اورژانس مراجعه کند که سعی می کند آنها را نادیده بگیرد.

همچنین، ممکن است آسیب ها یا زخم هایی داشته باشند که در مراحل مختلف بهبودی قرار دارند، که نشان دهنده سو. استفاده مداوم است. کسانی که سو استفاده عاطفی را تجربه می کنند ممکن است علائمی مانند اعتماد به نفس پایین، ترسناک به نظر برسند. تغییرات نامشخصی در الگوهای خواب یا وزن داشته باشند و همیشه عذرخواهی به نظر برسند. تغییرات رفتاری در بیشتر انواع سو استفاده ها معمول است. ممکن است قربانی دور یا منزوی به نظر برسد، ممکن است قرار ملاقات ها یا جلسات را بدون اطلاع قبلی لغو کند، غالباً در کار یا مدرسه غیبت دارد و ممکن است شروع به کناره گیری از خانواده و دوستان خود کند.

صفات احتمالی سوءاستفاده کننده را بشناسید.

لازم به ذکر است که همه افرادی که برخی از ویژگی های زیر را نشان می دهند در نهایت سوءاستفاده نمی کنند. با این حال، وجود بیش از یکی از این ویژگی ها ، به ویژه هنگامی که یک قربانی آشکار وجود داشته باشد. می تواند نشان دهنده وجود تمایلات سوءاستفاده کننده باشد. بسیاری از سوءاستفاده کنندگان دارای ویژگی های خودشیفتگی هستند. این بدان معناست که آنها دوست دارند علی رغم تأیید توسط شخص دیگری، به موفقیت های شخصی خود بپردازند. آنها اغلب دروغ می گویند و دستکاری می کنند.

بسیاری از اوقات، دروغ هایی که آنها می گویند در مورد چیزهای پیش پا افتاده است. بعلاوه، سوءاستفاده کنندگان ممکن است به عنوان نیازمند روبرو شوند، به این امید که دیگران احساس بدی برای آنها داشته باشند. حسادت، كنترل رفتار، خشم یا عصبانیت غیرقابل كنترل و سابقه خشونت یا سو استفاده قبلی نیز می تواند نشانگر تمایلات سوءاستفاده باشد. بیشترسوءاستفاده کنندگان اصرار دارند که کارها را مطابق ترجیحات خودشان انجام دهند و به احساسات قربانی خود توجهی نمی کنند. سو استفاده کنندگان دوست دارند در روابط دوستانه خرابکاری کنند، به دوستان و عزیزان قربانیان خود توهین کنند و اگر کسی آنها را به چالش بکشد بیش از حد دفاعی می شوند.

برای پایان دادن به چرخه سو استفاده حرف بزنید.

چند راه برای پایان دادن به چرخه سو استفاده

اگر مشکوک هستید کسی که می دانید قربانی خشونت خانگی شده است، علائم هشدار دهنده را نادیده نگیرید. شما ممکن است تنها کسی باشید که از طرف آنها صحبت می کند. اشکالی ندارد که سوالاتی مانند “آیا در خانه احساس امنیت می کنید؟” یا بگویم، “اگر شما در معرض خطر هستید، من می خواهم کمک کنم.” به یاد داشته باشید، شما خودتان نباید به سو استفاده کننده نزدیک شوید. در عوض، پیشنهاد دهید که قربانی را به مکانی امن برسانید که در صورت لزوم مقامات مناسب بتوانند وارد عمل شوند. نزدیک شدن یا خطاب به سو استفاده کننده می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد.

اگر شما یک قربانی خشونت در خانواده هستید.

هیچگاه بهانه ای وجود ندارد که به اندازه کافی مناسب برای توجیه خشونت خانگی باشد. اگر در یک رابطه سو استفاده کننده هستید، چرخه می تواند خراب شود. چند راه برای پایان دادن به چرخه سو استفاده می تواند رخ دهد. مهمترین چیز این است که اقدامی انجام دهید که امنیت و رفاه شما را تأمین کند. ایجاد طرحی ویژه نیازهای شما و اجرای آن به چرخه شکنی کمک می کند. به یاد داشته باشید، در حالی که دوستان و خانواده می توانند از شما حمایت کنند، فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که برای فرار از رابطه توهین آمیز چه قدم هایی را بردارید.

برای پایان دادن به چرخه سو استفاده، باید مراحل خاصی را انجام دهید. وقتی انجام آن کار ایمن است، آنجا را ترک کنید. اگر می خواهید خانه خود را ترک کنید، لازم است که وقتی سو استفاده کننده شما از خانه بیرون است، برنامه ریزی کنید. اطمینان حاصل کنید که موارد ضروری مانند گواهی تولد، گواهینامه رانندگی، امور اجتماعی را جمع آوری کرده اید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا