کاهش اضطراب دانش آموزان

اضطراب ممکن است برای برخی از افراد و دانش آموزان در همه مواقع به وجود بیاید. اما برای برخی هم ممکن است در یک زمان خاص این اتفاق بیقتد. در نسل امروزه، مدارس و دانشگاه ها فرصتی را برای تجربه یک زندگی متفاوت برای افراد ، پیدا کردن دوستان جدید و کشف ایده های جالب ایجاد می کنند. با این حال برای دانشجویان دانشگاه  و همچنین دانش آموزان مدارس و والدین که می خواهند نگاهی کوتاه به این مسیر داشته باشند این تغییرات می تواند استرس زا باشد. چرا که در این بخش از زمان به صورت ناگهانی دانشجویان و دانش آموزان از سیستم پشتیبانی سنتی خانواده و دوستانشان جدا می شوند. برای کاهش اضطراب دانش آموزان برنامه هایی پیشنهاد می گردد.

اضطراب در دانش آموزان و دانشجویان  

بر اساس گزارش سالانه مرکز بهداشت روان دانشگاهی دانشگاه پن ایالتی در سال ۲۰۱۷ ، اضطراب و افسردگی دو دلیل شایع در مراجعه دانشجویان و دانش آموزان به خدمات بهداشت روان هستند. در حالی که میزان بروز سایر بیماریهای روانی گزارش شده توسط دانشجویان در دانشگاه یا دانش آموزان در مدارس  کاهش یافته یا ثابت مانده است ، اما اختلال اضطراب درسی افزایش سال به سال را نشان داده است.

اضطراب از نظر دشواری در تشخیص و تشخیص مبتلایان به بیماری های روانی مشابه ممکن است پزشکان و روان شناسان را دچار مشکل کند. افرادی که اضطراب مزمن دارند معمولاً از مکان ها و فعالیت هایی که باعث ایجاد این احساسات می شوند ، اجتناب می کنند که بر کیفیت زندگی آن ها تأثیر منفی می گذارد. آن ها اغلب تأثیر اضطراب در زندگی روزمره خود را نادیده می گیرند ، یا ممکن است به راحتی متوجه نشوند که با یک بیماری روانی بالقوه جدی روبرو هستند.

در ارتباط با کاهش اضطراب دانش آموزان و دانشجویان چه می دانیم؟

اضطراب در دانشگاه ها و مدارس بسیار رایج است. طبق ارزیابی انجام شده توسط سازمان بهداشت سلامت کالج ملی در پاییز سال ۲۰۱۸،  63٪ دانشجویان دانشگاه ها و دانش آموزان مدارس در کشور های مختلف در سال گذشته احساس اضطراب شدید كرده اند. در همان نظر سنجی ، گزارشی توسط یک متخصص بهداشت روان انجام داده اند که میزان درمان دانش آموزان و دانشجویان دچار این اضطراب چگونه بوده است.

شدید ترین افزایش اضطراب در حین انتقال اولیه و روز های اول ورود به دانشگاه یا مدارس اتفاق می افتد. یک مطالعه اخیر نشان داد که پریشانی روان شناختی در بین دانشجویان و دانش آموزان یعنی میزان اضطراب ، افسردگی و استرس آن ها در طول ترم اول دانشگاه یا سال اول تحصیلی به طور مداوم افزایش می یابد و در طول ترم دوم همچنان بالا است. این نشان می دهد که سال اول دانشگاه یا سال اول ورود به مدرسه به خصوص برای شروع یا بدتر شدن اضطراب افراد خطرناک است.

عواملی که باعث افزایش اضطراب دانش آموزان و دانشجویان می شود.

این اختلال توسط بسیاری از عوامل ایجاد می شود. عوامل بسیاری در افزایش خطر اضطراب در میان دانشجویان و دانش آموزان نقش دارد. به عنوان مثال ، اختلال در خواب ناشی از نوشیدن کافئین بیش از حد و مصرف دخانیات با افزایش اضطراب در میان دانشجویان و دانش آموزان ارتباط دارد.  تنهایی همچنین یکی از عواملی است که باعث بروز مشکلات بهداشتی روانی به خصوص اضطراب می شود. عوامل تحصیلی مانند استرس در مدرسه و ترک تحصیل افراد نیز با ناراحتی روانشناختی در بین دانشجویان و دانش آموزان ارتباط دارد. اضطراب در بین دانش آموزان و دانشجویان ممکن است در حال افزایش بیشتری باشد. به نظر می رسد دانشجویان و دانش آموزان امروز بیش از هر زمان دیگری استرس و اضطراب دارند. اخیرا  یک مطالعه در کشورهای مختلف نشان داد که سطح اضطراب در سال های اخیر، به ویژه در میان بزرگسالان جوان افزایش یافته است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که بهزیستی و روند درمانی روانشناختی در میان نوجوانان طی چند سال گذشته کاهش یافته است. کاملاً مشخص نیست که چه عواملی باعث این روند شده است. اگرچه تحقیقات نشان می دهد بین زمان صرف شده برای ارتباطات الکترونیکی (شبکه های اجتماعی ، تلفن های هوشمند) و کاهش رفاه در بین نوجوانان ارتباط زیادی وجود دارد. بنابراین باید سعی کنیم این موارد گفته شده را جایگزین رفتار های مقابله ای سالم تر مانند ورزش کردن، مطالعه کردن، ارتباط برقرار کردن با دوستان و خانواده کنیم. در نهایت همه این عوامل باعث کاهش ارتباط بین دستگاه های الکترونیکی و محصلین می شود.

کاهش اضطراب دانش آموزان و دانشجویان

چه دانشجو یا دانش آموز باشید ، چه والدین دانش آموز و فرد محصل یا یک مدیر باشید، نکات ما در مورد کنار آمدن با اضطراب در دانشگاه یا مدرسه می تواند به شما کمک کند. حتی اگر هنوز دانشگاه را شروع نکرده اید ، فکر کردن درباره این نکات برای آینده می تواند مفید باشد. با این حال اگر نتوانتید کمک مناسبی دریافت کنید، می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.

نکاتی برای کاهش اضطراب دانش آموزان و دانشجویان

از شرایط دوری نکنید.

از رفتن به دانشگاه نترسید دانشکده چالش برانگیز است.  بسیاری از دانشجویان با اجتناب از عوامل استرس زا (کنار گذاشتن کلاس ، ماندن در تمام روز در رختخواب) با این شرایط کنار می آیند. با این حال ، ما می دانیم که اجتناب با گذشت زمان باعث تشدید اضطراب می شود. درعوض ، گام های کوچک برای مزدیک شدن به موقعیت های تحریک کننده اضطراب را تمرین کنید. اگر در یکی از کلاس های درس تان مشکل دارید، سعی کنید از طریق ایمیل برای استاد از او کمک بگیرید. اگر احساس تنهایی می کنید، سعی کنید خود را با شخصی آشنا کنید یا دوستی را برای خودتان انتخاب کنید.

مراقبت از خود را تمرین کنید.

بسیاری از دانش آموزان برای حفظ عادات غذایی سالم ، ورزش مداوم و خواب منظم بدون ساختار خانه تلاش می کنند. اما رفتارهای خودمراقبتی مانند اینها برای تنظیم خلق و خو و کمک به افراد در کنار آمدن با استرس بسیار مهم است. سعی کنید روال مراقبت از خود را تنظیم کنید( ترجیحاً قبل از شروع دانشگاه). بهداشت خوب خوابیدن بسیار مهم است. هر روز یک ساعت ثابت برای خواب تنظیم کنید. از استفاده تختخواب خود برای فعالیتهایی غیر از خواب مانند مطالعه خودداری کنید. کافئین را هنگام عصر محدود کرده و از خوردن نوشیدنی های الکلی جلوگیری کنید، زیرا این موارد باعث سخت خوابیدن می شود.

چگونه می توان به دانش آموزان مضطرب کمک کرد؟

بچه هایی که دائما نگران و مضطرب هستند، عمداً این کار را نمی کنند. سیستم عصبی آن ها به طور خودکار عمل می کند، به خصوص در مورد نگرانی (که اغلب ناشی از جنگ روانی یا رفلکس های روحی است). به همین دلیل عباراتی مانند “فقط آرام باشید” یا “آرام باشید” مفید نیستند. اما با تمرین ، بچه ها می توانند کنترل سرعت مغز همراه با اضطراب خود را به دست بگیرند و معلمان نیز می توانند به آن ها کمک کنند. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید به بچه های مضطرب در کلاس کمک کنید.

نفس کشیدن عمیق را تمرین کنید.

وقتی افراد سرعت تنفس خود را کم می کنند ، سرعت مغز آن ها کاهش می یابد. وقتی به عنوان یک معلم متوجه می شویم که یکی از بچه های کلاس با اضطراب دست و پنجه نرم می کند، باید سعی کنیم اغلب کل کلاس را در یک تمرین تنفسی راهنمایی  کنیم. این به کودکی که بیش از حد مضطرب است و معمولاً به چند بچه دیگر نیز کمک می کند. گاهی اوقات ،این کار را می کنیم فقط به این دلیل که کل کلاس بازیگوشی می کنند و ما باید تمرکز کنیم. نفس های آرام و عمیق کلید اصلی هستند.

کمی استراحت کنید یا به بیرون از کلاس بروید.

بیرون بودن در هوای آزاد همچنین می تواند مغز مضطرب را آرام کند. گاهی اوقات فقط تغییر فضا باعث تفاوت می شود. تنفس هوای خنک یا ایجاد وقت برای متوجه شدن صداهای آرام بخش مانند صدای پرندگان نیز می تواند نگرانی بیش از حد فعال را آرام کند. درخواست از دانش آموزان برای مشاهده دقیق محیط خود می تواند به آن ها کمک کند تا تمرکز خود را از نگرانی ها دور کرده و به چیزی ملموس تر بپردازند. 

در مورد اضطراب خود به راحتی صحبت کنید.

اضطراب را به عنوان چیزی که می خواهید (یا باید) از آن خلاص شوید تنظیم نکنید. این بخشی از زندگی است و تصور اینکه کاملاً از بین برود واقع گرایانه نیست. شما می توانید در اقدامات خود به دانشجویان یا دانش آموزان کمک کنید تا این موضوع را ببینند و درک کنند.

بچه ها را به تحرک و ورزش وادار کنید.

ورزش به هرکسی که احساس اضطراب دارد کمک می کند. اضطراب می تواند در نهایت مانند عصبانیت به نظر برسد.  بنابراین اگر این مسئله را مشاهده کردید ، یک وقفه حرکتی کنید. شما احتمالاً از قبل روش های مورد علاقه خود را برای انجام این کار داشته اید. اما می توانید از ایده های جدید تر هم استفاده کنید.

کمی راه بروید.

اگر اضطراب دارید می توانید روش راه رفتن و گفتگو را امتحان کنید. راه رفتن همراه با تنفس عمیق و دقت به زیبایی های اطراف می تواند مسیر موفقیت شما را هموار نماید.

 
منابع
.health.harvard.edustress.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا