شایع ترین علائم اضطراب در کودکان را بشناسید.

اگر چه علائم اضطراب در کودکان زیاد هستند اما آنها تبحر زیادی در مخفی کردن علائم خودشان دارند. اگر چه اضطراب در کودکان تا حدودی رایج است و آنها در اثر عوامل و شرایط مختلفی مانند تغییرات مکرر خانه یا مدرسه، محیط ناپایدار خانوادگی، مرگ یا بیماری در خانواده یا محیط پر استرس مدرسه دچار اضطراب می شوند و علائم اضطراب را از خودشان بروز می دهند، اما  بررسی های زیادی نشان می دهد که والدین مضطرب به احتمال زیاد کودکان مضطربی خواهند داشت.

بر اساس تحقیقات موجود، اضطراب تقریباً یک کودک از هر هشت کودک را تحت تأثیر قرار می دهد. در حالی که داشتن اضطراب تا حدود زیادی کاملا طبیعی است اما عوارض ناشی از این احساس می تواند بر نحوه یادگیری کودکان و نحوه تعامل آنها با دنیای اطراف تأثیر بگذارد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که اضطراب منجر به ضعف حافظه و عملکرد ضعیف می شود. تشخیص اضطراب در کودکان تا حدودی سخت است. اما شما می توانید با شناخت برخی از شایع ترین علائم اضطراب در کودکان، این مشکل را زودتر تشخیص دهید. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده شایع ترین علائمی که در کودکان نشان دهنده ترس و اضطراب زیاد است را مورد بررسی قرار دهیم.

نشانه های ظریف اضطراب در کودکان

شایع ترین علائم اضطراب در کودکان را بشناسید. || همکده

اضطراب بر افراد در هر سنی از جمله کودکان تأثیر می گذارد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تقریباً 7.1 درصد منبع مورد اعتماد کودکان 3 تا 17 ساله اضطراب را تشخیص داده اند. اگر متوجه افزایش ترس، استرس و نگرانی در کودک خود شده اید، ممکن است از خود بپرسید که آیا او با یک اختلال اضطرابی سروکار دارد یا خیر. توانایی شناسایی علائم و نشانه‌ها اولین گام حیاتی در کمک به کودک شما با اضطراب است.

در تشخیص علائمی که در کودکان نشان دهنده اضطراب زیاد است باید هوشیار باشید، چون شناسایی برخی از این علائم تا حدود زیادی سخت است. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

حواس پرتی

اضطراب در کودکان باعث می شود آنها روی علت اصلی اضطراب تمرکز کنند. همین باعث بروز حواس پرتی، بی قراری و عدم تمرکز در آنها می شود.

اجتناب از موقعیت دردناک

اجتناب از موقعیت یک راهکار بسیار رایجی است که توسط کودکان مضطرب برای اجتناب از موقعیت هایی که آنها را ناراحت می کند استفاده می کنند. حتی این اجتناب می تواند منجر به کاهش فعالیت و عملکرد مناسب کودک شما در مدرسه شود.

رفتار خشونت آمیز

بین اضطراب و پرخاشگری رابطه مستقیمی وجود دارد. به نحوی که اگر فرزند شما نتواند احساسات خود را درک کند، ممکن است عصبانی شود. اضطراب اغلب توسط ترس های زمینه ای ایجاد می شود. در این شرایط اضطراب کودک ممکن است برای کنترل ترس به خشم تبدیل شود. بنابراین خشم می تواند یکی از علائم اضطراب در کودک شما باشد. عصبانی شدن سریع یا رفتار خارج از کنترل ممکن است نشانه ای از ناتوانی آنها در کنترل احساسات خود باشد.

عادات غذایی ضعیف

اضطراب در کودکان می تواند باعث رژیم غذایی ضعیف در آنها شود. به خصوص  اگر کودک شما به تازگی در غذا خوردن مشکل پیدا کرده است و به درستی غذا نمی خورد.

حافظه ضعیف و عدم تمرکز

به طور طبیعی کودکی که اضطراب زیادی دارد نمی تواند تمرکز کند. اضطراب حواس کودکان را پرت می کند و باعث می شود احساس ناراحتی کنند. در این شرایط یادگیری اطلاعات جدید برای آنها سخت تر می شود.

اختلال در خواب

یکی از علائم اضطراب در کودکان که کمتر به آن توجه می شود، عادات بد خوابیدن است. این علائم ممکن است در مشکل خواب رفتن کودک، بیدار شدن مکرر در نیمه شب و کابوس های مکرر منعکس شوند. یک کودک مضطرب نیز ممکن است دچار شب ادراری شود. همچنین تکرر ادرار می تواند نشانه ای از اضطراب کودک شما باشد.

داشتن افکار منفی

افکار منفی دائمی در کودکان می تواند یکی دیگر از نشانه های اضطراب در آنها باشد. به یاد داشته باشید که اضطراب و ترس ارتباط نزدیکی با هم دارند، به این معنی که ترس کودک شما ممکن است به اضطراب او منجر شود.

بروز علائم بیمارهای جسمی

اضطراب در موارد شدید یک احساس قدرتمندی است که می تواند به طرق مختلف بدن کودک را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به بروز علائم مختلفی شود. برخی از علائم فیزیکی اضطراب در کودکان می تواند شامل  دل درد، حالت تهوع، سردرد و تنگی نفس باشد.

علائم اضطراب فراگیر در کودکان

شایع ترین علائم اضطراب در کودکان را بشناسید. || همکده

اختلال اضطراب فراگیر در طول سال های مدرسه، نوجوانی و سال های جوانی شیوع بیشتری پیدا می کند. در این شرایط ممکن است کودکان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر علائم زیر را نشان دهند:

  • نگرانی های غیر قابل کنترل یا بیش از حد مربوط به فعالیت ها و کارهای روزمره
  • نگرانی های غیرواقعی که روی یک شی یا موقعیت خاص متمرکز نشده اند.
  • نگرانی غیرعادی در مورد برآورده کردن انتظارات خانواده، مدرسه یا دوستان

علائم اضطراب جدایی در کودکان

اضطراب جدایی اغلب در سال های پیش دبستانی ظاهر می شود. علائمی که در کودکان ممکن است نشان دهنده اضطراب جدایی باشد، عبارتند از:

  • امتناع از رفتن به مدرسه
  • نگرانی شدید یا ترس در مورد خوابیدن دور از خانه
  • عصبانیت یا وحشت در هنگام جدا شدن از والدین
  • نگرانی یا ناراحتی بیش از حد در هنگام دوری از یک مراقب اولیه یا فکر کردن به دور بودن از او

لالی انتخابی شکل دیگری از اضطراب است که کودکان در موقعیت های خاص صحبت نمی کنند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است آزادانه و اغلب در خانه صحبت کند اما زمانی که در مدرسه است اصلا صحبت نکند. این وضعیت معمولاً قبل از 10 سالگی وجود دارد.

علائم اضطراب یا فوبیای خاص در کودکان

فوبیای خاص ممکن است کودکان را در سنین مدرسه تحت تاثیر قرار دهد. علائمی که باید از آنها آگاه بود عبارتند از:

  • نگرانی یا ترس بیش از حد ناشی از یک موقعیت خاص، مانند یک عمل دندانپزشکی، عبور از روی پل، یا قرار گرفتن در آسانسور
  • ترس یا نگرانی بیش از حد در مورد اشیا مانند حیوانات، حشرات یا آمپول

علائم اضطراب اجتماعی در کودکان

اضطراب اجتماعی به طور کلی در سال های اولیه نوجوانی در حدود 13 سالگی ظاهر می شود. علائمی که باید از آنها آگاه بود عبارتند از:

  • ترس یا نگرانی بیش از حد در موقعیت های اجتماعی
  • ترس از قضاوت یا ارزیابی منفی توسط دیگران
  • اجتناب از موقعیت های اجتماعی و مدرسه

چگونه اضطراب در کودکان تشخیص داده می شود؟

شایع ترین علائم اضطراب در کودکان را بشناسید. || همکده

اگر می‌پرسید که آیا فرزندتان اختلال اضطرابی دارد، اولین قدم گفتگو با پزشک اطفال یا یک روان شناس مجرب و باتجربه در زمینه روان شناسی رشد کودکان از همکده است. آنها احتمالاً یک ارزیابی شامل غربالگری و ابزارهای ارزیابی طراحی شده به طور خاص برای کودکان انجام می دهند. پس از تشخیص، آنها برنامه درمانی مشخصی را که می تواند شامل روان درمانی، دارو و مداخلات سبک زندگی باشد، را به شما ارائه می دهند.

سوالات متداول

علائم اصلی اضطراب در کودکان چیست؟ اضطراب ممکن است به صورت ترس یا نگرانی ظاهر شود، اما همچنین می تواند باعث تحریک پذیری و عصبانیت کودکان شود. علائم اضطراب همچنین می تواند شامل مشکلات خواب و همچنین علائم فیزیکی مانند خستگی، سردرد یا معده درد باشد. برخی از کودکان مضطرب نگرانی های خود را برای خود نگه می دارند و بنابراین، علائم را مخفی می کنند.

آیا اضطراب در کودکان جدی است؟ اضطراب شدید می تواند به سلامت روانی و عاطفی کودکان آسیب برساند و بر عزت نفس و اعتماد به نفس آنها تأثیر بگذارد. آنها ممکن است گوشه گیر شوند و برای اجتناب از چیزها یا موقعیت هایی که آنها را مضطرب می کند، تمام تلاش خود را بکنند.

کودک چقدر زود می تواند علائم اضطراب را نشان دهد؟ اضطراب اجتماعی در کودکان از 7 تا 9 ماهگی شروع و در حدود 31 سالگی برطرف می شود. همچنین ترس از تاریکی، هیولاها، حشرات و حیوانات در کودکان پیش دبستانی، ترس از ارتفاع یا طوفان در کودکان کوچکتر در سن مدرسه و نگرانی در مورد مدرسه و دوستان در سنین مدرسه و نوجوانان بروز پیدا می کند.

سخن آخر

مهمترین چیز در بروز  علائم اضطراب در کودکان این است که آنها تبحر خاصی در پنهان کردن علائم خودشان دارند. در حالی که اضطراب آنها کاملا قابل درمان و کنترل است. کودکان شما به راحتی می توانند راه های کنترل و مدیریت اضطراب را یادبگیرند. فقط کافی است بروز علائم در آنها را جدی بگیرید. مسئله دیگر این است که اضطراب در برخی از کودکان می تواند منجر به بیماری مادام العمر و بروز عوارض خاصی شود. پس برای درمان و یادگیری راهکارهای مدیریت در کودکان خود حتما  از یک روانشناس ویا روانپزشک کمک بگیرید.

منابع
https://www.healthline.comhttps://www.parentmap.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا