کشف نقش های دوستان خود در زندگی

دوستان می‌توانند ما را به چالش بکشند، گیج کنند و حتی گاهی از اینکه چرا آن‌ها را رنجانده‌ایم تعجب می‌کنیم. دوستی بخش مهمی در سلامت ماست، مانند درست غذا خوردن و ورزش کردن. بعلاوه دوستی کمک می‌کند در طول سالیان عمر خود رشد کنیم. دوستانی که در مدرسه داریم به ما یاد می‌دهند صبور باشیم، برای نوبت خود منتظر بمانیم، به هم کمک کرده و سرگرمی‌های جدیدی را امتحان کنیم. وقتی وارد دوران جوانی می‌شویم می‌توانیم چیزهای بیشتری مانند مسئولیت ‌پذیری، یافتن یک مسیر شغلی و داشتن نقش یک مربی را یاد بگیریم. کشف نقش های دوستان خود در زندگی با رسیدن به دهه‌ی چهل و بعد از آن، ما از بالا و پایین‌‌های زندگی درس می‌گیریم و بازهم دوستان هستند که محیطی برای رشد ما فراهم خواهند کرد. دوستی کلیدی برای موفقیت ما در روابط است و می‌تواند به زندگی‌مان هدف دهد.

کشف نقش دوستان در زندگی

  • کمک برای ایجاد ارتباط 
کشف نقش های دوستان خود در زندگی

افرادی که به عنوان دوست وارد زندگی خود می‌کنیم به ما نشان می‌دهند چطور ببخشیم، بخندیم و مکالمه داشته باشیم. این‌ها پایه‌ی هر نوع ارتباط هستند، از ازدواج گرفته تا روابط کاری، همه‌ی این‌ها ریشه در دوستی دارند. ما به خاطر دوستان خود یاد می‌گیریم چگونه با دیگران برخورد داشته باشیم، چه کسانی که مخالف ما هستند و یا کسانی که دیدگاه متفاوتی نسبت به جهان دارند.

ما تنها با دیگران حرف نمی‌زنیم بلکه از آن‌ها یاد می‌گیریم و روال ملاقات افراد جدید را درک کرده و می‌فهمیم چه چیزی آن‌ها را برای ما متمایز کرده است. این افراد به ما کمک می‌کنند تا در حین داشتن امنیت عاطفی از نقطه‌ی آسایش خود خارج شویم تا بتوانیم واقعاً خودمان باشیم.

  • افزایش قدرت فیزیکی و ذهنی 

یکی از قابل ‌توجه‌ترین فواید دوستی این است که ذهن و بدن ما را قوی نگه می‌دارد. در حقیقت مانند تغذیه‌ی سالم و تناسب‌ اندام برای سلامت فیزیکی مؤثر است. تحقیقی جدید نشان داده است داشتن دوست در زندگی حتی به سلامت مغز نیز کمک خواهد کرد.

دوستان کمک می‌کنند با استرس برخورد کنید، انتخاب‌های بهتری در زندگی داشته باشید تا قوی بمانید و اجازه می‌دهند سریع‌ تر مشکلات سلامتی و بیماری‌‌ها درمان شوند.

دوستی برای سلامت روان نیز مفید است. تحقیقی در این زمینه می‌گوید گذراندن وقت با دوستان مثبت دیدگاه ما را بهتر خواهد کرد. این یعنی وقتی تصمیم می‌گیریم زمان خود را با افراد شاد همراه شویم، شادتر خواهیم بود ( دلیلی برای ترک کردن دوستی‌های سمی)

  • کمک در زمان تنهایی 
کشف نقش های دوستان خود در زندگی

دوستان کاملاً تنهایی را درمان نخواهند کرد (این یک باور نادرست متداول است) اما به ما در طول دوران تنهایی کمک می‌کنند. ما یاد می‌گیریم چطور مهربانی را پذیرفته و وقتی نیاز به کمک داریم درخواست کنیم. روزهای سخت در زندگی که بدون دوستانمان بوده‌ است باعث می‌شود قدر دوستانی که در تمام مراحل زندگی همراه ما هستند را بدانیم.

داشتن جریانی ثابت از دوستی باعث می‌شود بفهمیم بعضی دوستی‌ها برای همیشه ماندگار نیستند اما هریک برای ما چیزهای خاصی خواهند داشت. ما خودمان را بهتر می‌شناسیم و چقدر خوب است کسی را داشته باشید، تنها یک نفر، که ما را شناخته و درک می‌ کند. این کلید غلبه بر تنهایی است.

تاثیرات و نقش های دوستان خود را در زندگی کشف کنید | مرکز مشاوره همکده

 

  • بهبود کیفیت زندگی

دوستان می‌توانند سیستم ارزش ‌گذاری ما را تغییر دهند در نتیجه یاد می‌گیریم به زندگی خود معنای بیشتری بدهیم. زمانی را که با دوستانمان می‌گذرانیم با مکالمات عالی، حمایت‌‌های دلسوزانه و خنده و شادی پر می‌کنیم. وقتی وارد روزهای سخت می‌شویم دوستان در مشکلات با ما همفکری و کمک خواهند کرد.

وقتی به موفقیت می‌رسیم به آینده‌ی خوب ما لبخند می‌‌زنند. با داشتن افراد مثبت در زندگی بیشتر به فکر قدردانی بوده و کارهای خوبی برای دیگران انجام خواهیم داد. ما با داشتن دوستان خوب فقط زندگی نمی‌کنیم بلکه رشد خواهیم کرد.

  • دوستی تأثیری بیشتر از چیزی دارد که می‌فهمید
کشف نقش های دوستان خود در زندگی

تأثیر دوستی در زندگی ما قوی بوده و اغلب به درستی قدر تأثیری که دوستان (چه در گذشته یا حالا) در حس ما به خود و مسیرمان در زندگی دارند را نمی‌دانیم. چه متوجه این موضوع باشید یا نه، دوستان شما شخصیت امروزی‌تان را شکل داده‌اند. شما ساخته‌ی دوستانی هستید که حتی شاید دیگر حالا دوستتان نباشند.

  • دوستان به شما مهارت‌های زندگی می‌دهند

دوستی به شما مهارت‌های حیاتی زندگی را خواهد داد، بسیاری از توانایی‌هایی که ما برای موفقیت خود در زندگی نیاز داریم. 

  • دوستان به شرح اولویت‌هایتان کمک می‌کنند

انسان‌ها می‌خواهند دوستانی را پیدا کنند که شبیه به خودشان هستند. این موضوع به قانون کلی دوستی‌های نزدیک اشاره دارد که می‌گوید هرکس جذب فردی شبیه به خود می‌شود. از آنجایی‌ که شما به ‌سادگی گرفتار این نوع دام‌ها خواهید شد باید سعی کنید خودتان را بشناسید تا از این تفاوت‌ها درس بگیرید. با این کار می‌توانید تعداد دوستان خود را بیشتر کرده و برخی از دیدگاه‌های جدید را امتحان کنید.

  • یک دوست باعث یافتن دوستانی جدید خواهد شد

انسان‌ها کسانی که مشهور به خوب بودن و کمک ‌رسانی به دیگران هستند و همچنین کسانی که شبیه به خودشان می‌باشند را دوست دارند. اگر می‌‌خواهید فردی باشید که دوستانی جدید را جذب خود می‌کند این خصوصیات به شما کمک می‌کنند بهتر بتوانید وارد گروه‌های اجتماعی شوید. وقتی دوستان بیشتری داشته باشید می‌توانید از فواید دوستی بیشتر لذت ببرید.

  • دوستان بدون در نظر داشتن جنسیت برای شما مهم هستند

اگر چه تفاوت زیادی بین دوستی‌های مردانه، دوستی زنان و دوستی مرد با زن وجود دارد اما همه خصوصیاتی دارند که می‌توانند روی زندگی شما تأثیر زیادی بگذارند. اگر خود را محدود به یک نوع دوستی کنید پیوندهایی که فراتر از محدودیت‌های جنسی هستند را از دست خواهید داد.

  • دوستان نزدیک در بالا و پایین زندگی به شما کمک می‌کنند

برای بهره بردن از بیشترین فواید دوستی ، برای دوستی‌های نزدیک تلاش کنید. با وجودی که دوستان باعث پیدا کردن دوست جدید خواهند شد اما لازم نیست صدها نفر در طول زندگی به شما کمک کنند. شما باید با زیاد شدن سن این درخت دوستی را هرس کنید تا مطمئن باشید توجه کافی به دوست‌هایی دارید که واقعاً به خوب بودن شما اهمیت می‌دهند.

منابع
psychologytoday.com

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا