تغییرات خلقی در روزهای متفاوت از بارداری

تغییرات خلقی در روزهای متفاوت از بارداری پیچیده است. اما در ادامه برای شما بیان شده است.

سه ماهه ی ابتدای بارداری؛ اشک ها و فراموشکاری

تغییرات خلقی در روزهای متفاوت از بارداری

همزمان با اینکه متوجه می شوید یک نوزاد درون شکم شما رشد می کند می توانید مانند یک ترن هوایی با سرعت زیاد احساسات مختلفی را تجربه کنید: هیجان، ترس، نگرانی، شوق و لذت. علاوه بر خستگی زیاد و حالت تهوعی که در سه ماه ابتدای بارداری رایج است، برای وجود موج عظیمی از هورمون ها، احساسات و وضعیت خلقی شما می تواند سریع تر از یک بازیکن ژیمناستیک المپیک از روی مراحل مختلف عبور کند. استروژن و پروژسترون هردو در ابتدای بارداری به شدت صعود می کنند. این تغییرات تاثیر بزرگی روی وضعیت روحی شما خواهند داشت. ممکن است یک لحظه گریه کنید و لحظه ای بعد شاد باشید. تجربه ی یکی از مادران را در این روزها بخوانید:

 “من دچار وضعیتی شده بودم که آن را ده دقیقه ی سقوط برای خودم نام گذاری کرده بودم. در این زمان تمام استرس های زندگی من به بیشترین حد می رسید و من در طول این ده دقیقه گریه های هیستیریک داشتم. سپس این حالت گذشته و من روزم را با شادی ادامه می دادم”.

با وجودی که گریه های لحظه ای می توانند برای نگرانی های عادی در این دوران باشند؛ آیا می توانم مخارج مالی این نوزاد را تامین کنم؟ آیا بار دیگر می توانم صبح ها تا زمان زیادی بخوابم؟ اما احمقانه ترین چیزها نیز می توانند محرکی برای اشک های شما باشند. (اوه، پنیر من خراب شده است.) برخی مادران می گویند با دیدن پیام های بازرگانی از تلویزیون، عکس های نوزادان در لباس های تبلیغاتی یا یک اهنگ قدیمی در رادیو به گریه می افتند: انفجارهایی از ناراحتی که ممکن است بعدا برای ان به سلامت خود شک کنید.

شما احساساتتان بسیار تحریک پذیر شده اند در نتیجه به هرچیزی واکنش زیادی خواهید داشت. بعد از این گریه های ناگهانی با خودتان فکر می کنید: چه اتفاقی برای من افتاده است؟ این باعث می شود دوباره ناراحت شوید. اما تنها کافی است به یاد داشته باشید این ها عادی هستند و سعی کنید به این کارتان خندیده و از ان بگذرید.

مراحل اولیه ی بارداری علائم مرموز دیگری نیز با خود همراه خواهد شد که مادران به سادگی این مرحله را ” مغز نوزاد ” نام گذاری کرده اند. در این مرحله سطح پروژسترون به بالاترین مقدار خود می رسد، این یک هورمون آرام بخش است اما در کنار آن می تواند باعث فراموشکاری و پرت شدن حواس شود. بیایید نگاهی به تجربه ی مادر دو کودک بیندازیم:

 ” وقتی من فرزند دومم را باردار بودم یک بار لگوهای فرزند اول خود را داخل یخچال گذاشتم”.

تغییرات خلقی در روزهای متفاوت از بارداری – سه ماهه ی دوم بارداری؛ شادی های بی مهار

تغییرات خلقی در روزهای متفاوت از بارداری

بعد از اینکه از سه ماهه ی سخت ابتدای بارداری گذشتید وارد بهترین بخش از این دوران خواهید شد: “سرانجام می توانید به همه بگویید که باردار هستید.” بیماری های صبحگاهی ناپدید شده اند. کم کم بارداری شما مشخص می شود. و این یعنی حتی غریبه ها با شما مانند یک فرد مشهور و یک ستاره رفتار می کنند. و شما به تدریج حرکات نوزادتان را حس خواهید کرد. ایده های کوچکی که در مورد نوزاد خود داشتید برای شما تبدیل به هیجان انگیزترین ایده ها خواهند شد.

اگر جنسیت جنین خود را متوجه شوید این نوزاد برای شما حقیقی تر خواهد شد. در این زمان متوجه می شوید همه جا در مورد شما صحبت می شود. در بین جمع ها شاد بوده و بلند می خندید و همسر خود را در اتاق خواب مسحور می کنید. (گردش خون بیشتر در بدن می تواند باعث شود تمایل جنسی بیشتری داشته باشید.)

سه ماهه ی سوم بارداری؛ دوران سختی و از دست دادن قدرت

تغییرات خلقی در روزهای متفاوت از بارداری

وقتی که به روز زایمان نزدیکتر می شوید به تدریج با بزرگ شدن بدنتان حس شادابی شما تغییر کرده و دیگر خواب راحت برای شما کاری غیرممکن است. شاید حالا شما نگران مکانیسم زایمان باشید (آیا نوزاد من به راحتی به دنیا می آید؟) و در کنار ان تغییرات بزرگ دیگری در گوشه کنار زندگی خود خواهید داشت. در این دوران ممکن است به همه غر بزنید و شکایت کنید، خصوصا به همسرتان که شاید نمی داند در این روزها چطور می تواند به شما کمک کند. ممکن است بعدا از کارهای این روزهای خود پشیمان باشید، مثلا:

“حالا از کار خودم حس خوبی ندارم. وقتی یازده شب همسرم را از خانه بیرون می فرستادم و می گفتم تا وقتی شکلات دلخواه من را پیدا نکردی برنگرد.”

یکی از مهمترین کارهای احمقانه در این دوران جدال زیاد برای تمیز و مرتب بودن است. علت این تمایل هم افزایش سطح اوکسی توسین است، هورمونی که رحم شما را برای زایمان و سینه هایتان را برای شیردهی آماده می کند، و هم احساساتی که برای شما ایجاد شده اند. همه ی دنیای شما در حال تغییر است پس با خودتان فکر می کنید ” من چه چیزی را می توانم کنترل کنم؟ ” شما سعی می کنید دنیایی که به شدت در حال تغییر و تحول است را نظم دهید.

برخی مادران می گویند حس می کنند باید زمین را به حدی بسابند که برق بیفتد و همه ی حوله های داخل کشو را هر روز دوباره مرتب تا کنند. گاهی این غرایز عجیب می تواند باعث کارهای خنده داری شود، مثلا:

” دو هفته قبل از زایمان ناگهان تصمیم گرفتم باید برای تمام افرادی که به دیدن نوزاد می ایند نان درست کنم. من از اینکه چیزی ندارم تا با آن از مهمان ها پذیرایی کنم وحشت کردم در نتیجه ساعت ها در آشپزخانه بوده و حدود 124 عدد کلوچه پختم. ما هنوز هم مقدار از ان را داریم.”

نکاتی برای کمک به شما و تغییرات خلقی در روزهای متفاوت از بارداری

چه از دیدن تبلیغات پوشک هیجان زده می شوید یا مرتبا می خواهید لباس ها را مرتب کنید، راه های زیر به گذر از این کارهای احمقانه کمک می کنند:

  • باید بدانید چه چیزی عادی است. باید بپذیرید شما گاهی شاد هستید، گاه استرس دارید یا بعضی اوقات نگرانید. این ها ربطی به میزان علاقه ی شما به کودکتان ندارد.
  • با مادران دیگر صحبت کنید. می توانید در فضای انلاین یا از طریق افراد دیگر یک گروه حمایتی برای خود پیدا کید. یا یک روز در هفته با دیگر دوستان باردارتان برای یک فنجان قهوه بیرون بروید تا بتوانید کمی تجربیات خود را با هم شریک شوید.
  • بگذارید همسرتان به شما کمک کند. به جای اینکه عصبانی شوید چون همسرتان نمی داند چطور به شما کمک کند به او کمی راهنمایی کنید. (عزیزم وقتی من گریه می کنم دوست دارم برای من یک فنجان چای گیاهی بیاوری و بعد از اتاق بیرون برو)
منابع
parents.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا