پانیک و حالت تهوع

پانیک و حالت تهوع با هم ارتباط دارند. به نحوی که برخی افراد ممکن است در حین حمله پانیک علائم بیماری های زمینه ای مانند حالت تهوع را تجربه کنند. برای همین بسیار از افراد مبتلا به حمله پانیک معتقدند که به بیماری های جسمی شدیدی مبتلا هستند و به دنبال درمان وضعیت روانی خود نمی روند. اما آیا واقعا حمله پانیک منجر به بروز حالت تهوع می شود؟ چگونه می توانیم حالت تهوع ناشی از پانیک را درمان و حتی از بروز آن جلوگیری کنیم؟ برای پاسخ به تمام سوالات و ابهامات در مورد حمله پانیک و حالت تهوع بهتر است ادامه این مقاله از همکده را تا انتها بخوانید.

علت حمله پانیک و حالت تهوع ناشی از آن چیست؟

اولین چیزی که در مورد حالت تهوع و همه علائم حمله پانیک باید به آن توجه کرد این است که افراد مبتلا به حملات پانیک در معرض خطر بروز برخی از علائم فیزیکی قرار دارند. از طرفی هم حالت تهوع می تواند یکی از علائم احتمالی سایر بیماری های زمینه ای به غیر از پانیک باشد. اما به طور کلی علل اصلی حالت توع ناشی از حملات پانیک، عبارتند از:

ناراحتی گوارشی مرتبط با استرس

در هنگام بروز استرس شدید و بیش از حد، سیستم گوارشی بدن ممکن است سریعا تحت تاثیر قرار بگیرد و همین منجر به افزایش آدرنالین و اختلال در عملکرد آنزیم های گوارشی و در نهایت حالت تهوع شود. حملات پانیک ممکن است با استرس زیادی همراه باشند که در نهایت می توانند منجر به حالت تهوع شوند.

رفلاکس اسید

حمله پانیک و حالت تهوع || همکده

افرادی که حملات پانیک و همزمان با بیماری رفلاکس اسید مبتلا هستند، احتمال دارد در زمان بروز این حملات برخی علائم گوارشی را تجربه کنند. از طرفی هم حملات پانیک و اضطراب نیز اسید معده را بیشتر می کند که می تواند منجر به حالت تهوع شود.

حساسیت غذایی

برخی از افراد ممکن است هر چند وقت یکبار با خوردن غذاهای خاص، نوشیدن کافئین و غیره دچار حالت تهوع بسیار خفیفی شوند. این وضعیت در صورت عدم درمان و تشدید بیش از حد می تواند منجر به حالت تهوع و علائم شدیدتر آن مانند استفراغ شود.

ارتباط مغز و دستگاه گوارش

برای برخی افراد جای سوال است که چرا مشکلات روانی مانند ترس و اضطراب منجر به بروز علائم گوارشی مانند حالت تهوع می شوند. به نظر می رسد قسمتی از مغز  یعنی  سیستم لیمبیک ، عصب واگ را فعال می کند.

این عصب که طولانی ترین عصب در سیستم عصبی خودمختار شماست، از مغز تا روده حرکت می کند. عصب واگ در طول این مسیر  از طریق قلب و ریه ها با سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما ارتباط برقرار می کند. سیستم عصبی پاراسمپاتیک به آرامش بدن و همچنین هضم غذا کمک می کند. برای همین ممکن است هر گونه تغییر در مغز منجر به بروز علائمی در دستگاه گوارش بدن شوند.

چگونه از حمله پانیک و حالت تهوع ناشی از آن پیشگیری کنیم؟

پروفسور پل سالکوسکیس، استاد روانشناسی بالینی و علوم کاربردی در دانشگاه باث، می گوید مهم است که اجازه ندهید ترس از حملات پانیک بر شما غلبه کند و منجر به بروز عوارض شود. مطمئنا حملات پانیک به طور موقت بروز می کنند و زیاد جدی نیستند و از بین می روند. در این شرایط بهتر است به خود تان بگویید که علائمی که تجربه می کنید ناشی از اضطراب است. سعی کنید با این ترس خود مقابله کنید و به فعالیت روزمره خودتان ادامه دهید.

کسانی که از حالت تهوع حمله پانیک رنج می برند می توانند برای پیشگیری و حتی مقابله با علائم خود برخی راهکارها را رعابت کنند. البته بهتر است برای پیشگیری از بروز این وضعیت راهکارهایی قبل از شروع حملات پانیک رعایت شوند. برخی از این راهکارها عبارتند از:

مصرف آب به اندازه کافی

ابتدا مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می نوشید. حملات پانیک می تواند منجر به بروز برخی عوارض دیگر و حتی کم آبی بدن و اختلال در دستگاه گوارش بدن شود. برای همین بهتر است برای پیشگیری از بروز حالت تهوع ناشی از حملات پانیک، به مقدار کافی آب بنوشید و از مصرف غذاهایی آماده و فست فودی خود داری کنید.

اما مطمئناً، نکته کلیدی که باید انجام دهید این است که یاد بگیرید حملات پانیک خود را کنترل کنید تا احتمال بروز حالت تهوع ناشی از پانیک را کاهش دهید.

تمرین تنفسی برای حملات پانیک

حمله پانیک و حالت تهوع || همکده

اگر در طول حمله پانیک دچار تنگی نفس و مشکلات تنفسی می شوید بهتر است برای تسکین علائم خود تمرینات تنفسی را انجام دهید، از جمله:

  • تا جایی که می توانید آرام، عمیق و آرام نفس بکشید
  • به آرامی، عمیق و به آرامی از طریق دهان خود نفس بکشید
  • برای برخی افراد مفید است که به طور پیوسته از 1 تا 5 بر روی هر تنفس و هر بازدم بشمارند.
  • چشمان خود را ببندید و روی تنفس خود تمرکز کنید.
  • باید در عرض چند دقیقه احساس بهتری داشته باشید. ممکن است بعد از آن احساس خستگی کنید.

سوالات متداول

آیا ترس و اضطراب می تواند باعث تهوع شود؟

اضطراب می تواند باعث بروز حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی شود.

چگونه بفهمم که حالت تهوع من ناشی از اضطراب است؟

حالت تهوع اغلب نشانه اضطراب یا استرس بیش از حد است. در صورت بروز حالت تهوع ناشی از ترس و اضطراب، بعد از آرام شدن و از بین رفتن علائم ترس، باید مشکل حالت تهوع شما هم برطرف شود. اما اگر حالت تهوع شما در طولانی مدت ادامه پیدا می کنند ممکن است علت دیگری به غیر از اضطراب و ترس داشته باشد.

آیا حالت تهوع اضطرابی از بین می رود؟

این اغلب به میزان استرس یا شدت اضطراب شما بستگی دارد، اما احتمال بروز اضطراب در هر فردی وجود دارد. از آنجایی که حالت تهوع یکی از علائم استرس است و در هنگام آرامش از بین می رود، زیاد نگران کننده نیست مگر اینکه در طولانی مدت ادامه پیدا کند.

سخن آخر

حمله پانیک یک دوره ناگهانی ترس شدید است که می تواند منجر به بروز برخی علائم جسمانی مانند درد قفسه سینه و حتی علائم حمله قلبی شود. اکثر افراد ممکن است در طول زندگی خود یک یا دوبار حملات پانیک را تجربه کنند. اما بروز این حملات در طولانی مدت و به صورت مداوم می توانند منجر به اختلال پانیک شوند. با اینکه حملات پانیک زیاد جدی و خطرناک نیستند اما می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند زندگی افراد داشته باشند.

اگر به طور مداوم علائمی شبیه به حملات پانیک را در طولانی مدت تجربه می کنید، بهتر است برای پیشگیری از بروز علائم جسمانی ناشی از آن مانند حالت تهوع به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. آنها به شما راهکارهایی را آموزش می دهند که بتوانید وضعیت خودتان را در حین بروز حملات کنترل کنید.

منابع
https://www.calmclinic.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا