دخول دردناک برای زنان، علل و درمان

دخول دردناک برای زنان به دلایل متعددی ایجاد می شود از مشکلات ساختاری گرفته تا نگرانی های روانی. بسیاری از زنان در بخشی از زندگی خود دخول دردناک را تجربه کرده اند.

اصطلاح پزشکی برای دخول دردناک دیسپارونیا می باشد که به معنای درد دائمی و تکرارشونده در ناحیه ی تناسلی است که قبل، بعد یا در طول رابطه ایجاد می شود. اگر دخول دردناکی دارید با پزشک خود مشورت کنید. 

علائم

دخول دردناک برای زنان، علل و درمان

اگر دخول دردناک دارید حس خواهید کرد:

  • درد تنها در زمان آغاز دخول
  • درد با هر نفوذ، از جمله زمان استفاده از تامپون
  • درد عمیق در طول وارد شدن آلت
  • درد سوزنده یا تیرکشنده
  • درد شدیدی که حتی تا ساعت ها بعد از رابطه ادامه دارد.

علل دخول دردناک برای زنان

دخول دردناک برای زنان، علل و درمان

علل فیزیکی درد دخول متفاوت اند و بستگی دارند درد در ابتدای رابطه باشد یا دردی عمیق و ادامه دار. فاکتورهای عاطفی نیز با بسیاری از انواع دردهای رابطه در ارتباط اند.

  • درد زمان ابتدای دخول

درد در زمان وارد شدن آلت با فاکتورهای متعددی همراه است از جمله:

  • نداشتن لغزندگی کافی: اغلب این مشکل نتیجه ی کم بود عشق بازی و عدم اماده شدن کافی است. کاهش سطح استروژن بعد از یائسگی یا زایمان یا در طول شیردهی نیز می تواند یک علت باشد.

برخی داروها روی میل جنسی یا برانگیختگی اثر دارند و می توانند لغزندگی را کاهش و رابطه را دردناک سازند. این ها شامل داروهای ضدافسردگی، داروهای  فشارخون بالا، آنتی هیستامین ها، آرام بخش ها و برخی قرص های کنترل بارداری هستند.

  • آسیب یا آزار دیدن: این ها شامل جراحات یا آسیب دیدن بر اثر تصادف، جراحی لگنی، ختنه ی زنان یا برش در طول زایمان برای بزرگ کردن کانال واژن هستند.
  • التهاب، عفونت یا اختلالات پوستی: عفونت در ناحیه ی واژن یا مسیر ادرار می تواند باعث دخول دردناک شود. اگزما یا مشکلات پوستی دیگر در ناحیه ی تناسلی نیز می توانند مشکل ساز باشند.
  • واژینیسموس: اسپاسم غیرارادی ماهیچه های دیواره ی واژن می تواند باعث رابطه ی دردناک شود.
  • نقص های مادرزادی: مشکلی که در زمان تولد وجود داشته است. مانند واژنی که درست شکل نگرفته یا رشد عضوی که دهانه ی واژن را بسته که می توانند باعث درد شوند.
  • درد عمیق دخول دردناک برای زنان

درد عمیق اغلب در طول رابطه ایجاد می شود. در برخی پوزیشن ها این درد بدتر است. علل می توانند موارد زیر باشند:

  • برخی بیماری ها و مشکلات: این لیست شامل آندومتریوز، بیماری های التهاب لگن، افتادگی رحم، عقب افتادگی رحم، فیبروئیدهای رحمی، کیست ها، سندروم روده ی تحریک پذیر، هموروئید و کیست های می باشد. 
  • جراحی یا درمان های پزشکی: زخم های ناشی از جراحی لگنی، از جمله بیرون اوردن رحم می تواند باعث دخول دردناک شود. درمان های پزشکی برای سرطان مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز می توانند باعث تغییراتی شوند که رابطه را دردناک ساخته اند.
  • فاکتورهای عاطفی

وضعیت روانی با فعالیت جنسی رابطه ی نزدیکی دارد بنابراین در درد شما تاثیر خواهند داشت. فاکتورهای عاطفی عبارتند از:

  • عوامل روانی: اضطراب، افسردگی، نگرانی در مورد ظاهر فیزیکی، ترس از صمیمیت یا مشکلات در روابط می توانند باعث کاهش سطح برانگیختگی و احساس ناراحتی یا درد شوند.
  • استرس: ماهیچه های کف لگن در واکنش به استرس منقبض می شوند. این می تواند باعث درد در حین دخول شود.
  • سابقه ی خشونت جنسی: همه ی زنان مبتلا به دیسپارونیا سابقه ی خشونت جنسی نداشته اند اما اگر این اتفاق برای شما افتاده است می تواند در دردتان نقش داشته باشد.

 به سختی می توان گفت آیا فاکتورهای روانی با دیسپارونیای شما در ارتباط اند. درد دخول می تواند باعث ترس از تکرار درد شده و آرام بودن را برای شما دشوار سازد. نتیجه درد بیشتر است. اگر این درد برای شما ادامه داشته باشد ممکن است حتی بخواهید از رابطه اجتناب ورزید.

تشخیص علت دخول دردناک برای زنان

ارزیابی پزشکی برای دیسپارونیا اغلب شامل موارد زیر است:

  • سابقه ی پزشکی: پزشک از شمامی پرسد دردتان از چه زمانی شروع شده دقیقا در کجا درد دارید، چه حسی دارید. آیا این اتفاق در تمام پوزیشن ها برای شما  تکرار می شود. شاید پزشک در مورد سابقه ی سلامت شما، جراحی ها و تجربیات قبلی در زایمان سوال کند.

 این سوالات می توانند راهنمایی برای علت درد شما باشند.

  • تست رحم: در طول تست رحم پزشک می تواند نشانه های مشکلات پوستی، عفونت یا مشکلات آناتومی را بررسی کند. اوسعی می کند با استفاده از فشار آرام روی نواحی تناسلی و ماهیچه های لگن محل درد شما را تشخیص دهد.
  • معاینه ی واژن: با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم برای جدا سازی دیواره های واژن، نیز ممکن است انجام شود. برخی زنان  که رابطه ی جنسی دردناکی دارند در طول معاینه نیز راحت نخواهند بود، هرچقدرهم که پزشک آرام معاینه نماید. هر زمان درد شما خیلی شدید شد می توانید از پزشک بخواهید معاینه را متوقف سازد. 
  • آزمایش های دیگر: اگر پزشک مشکوک به علت خاصی برای رابطه ی دردناک شد شاید سونوگرافی لگنی را تجویز نماید.

رابطه ی دردناک چطور درمان می شود؟

دخول دردناک برای زنان، علل و درمان

برخی درمان ها برای رابطه ی جنسی دردناک در زنان نیاز به درمان پزشکی ندارد. برای مثال رابطه ی دردناک بعد از بارداری می تواند با منتظر ماندن به مدت حداقل شش هفته برای شروع رابطه بعد از زایمان حل شود. حتما آرامش و نداشتن استرس را تمرین کنید. در مواردی که واژن خشک است می توانید از لوبریکانت هایی بر پایه ی آب استفاده نمایید.

برخی درمان ها برای درد زنان نیاز به مراقبت های پزشک دارد. اگر خشکی واژن بر اثر یائسگی است باید از متخصص در مورد کرم های استروژن یا دیگر داروها سوال کنید. علل دیگر دخول دردناک نیز شاید نیاز به داروهای تجویزی داشته باشند.

در مواردی که درد هیچ علت پزشکی ای ندارد سکس تراپی می تواند موثر باشد. برخی افراد باید مشکلاتی مانند احساس گناه، مشاجراتی بر سر موضوعات دیگر یا احساسات بد برای خشونت های جنسی در گذشته را درمان کنند.

اگر علائمی مانند خونریزی، ضایعات تناسلی، عادات ماهانه ی نامنظم، ترشحات واژینال یا انقباضات بی اختیار ماهیچه های واژن را مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر نگرانی های دیگری دارید که باید شرح دهید می توانید به یک مشاوره ی متخصص در زمینه ی سکس مراجعه نمایید.

منابع
webmd.commayoclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا