رابطه ی جنسی دردناک برای زنان یا دیسپارونیا

تمامی مشکلات جنسی مانند دیسپارونیا نیاز به رسیدگی پزشک ندارند. افراد زیادی دارای مشکلات جنسی موقتی هستند که می تواند با مشکلاتی در سلامت فیزیکی یا استرس یا اضطراب در بخش های دیگر زندگی ایجاد شده باشد. اگر به خاطر مشکلی که دارید تحت استرس زیادی قرار گرفته اید یا اینکه می ترسید این مشکل رابطه ی شما را تهدید کند. برای دریافت کمک از یک فرد متخصص نترسیده یا خجالت نکشید. اگر متخصص سلامت فیزیکی نتواند برای مشکلاتی که فراتر از مسائل فیزیکی هستند به شما کمک کند. می توانید نزد یک روان شناس یا مشاور بروید. او می تواند به شما کمک کرده یا در مسیر درست راهنماییتان کند.

هر مشکل جنسی جدیدی که برای بیشتر از چند هفته ادامه یابد ارزش یک بار رفتن تا پزشک متخصص را دارد. او می تواند درمان یا داروهای مرتبطی را به شما پیشنهاد داده یا شما را به یک متخصص مرتبط ارجاع دهد. مانند مشاور ازدواج، روان درمان یا متخصص در روابط جنسی.

رابطه ی جنسی دردناک برای زنان یا دیسپارونیا

برخی از مشکلات خاص نیاز به رسیدگی فوری دارند.

  • برای مثال اگر دخول جنسی برای شما قبلا دردی همراه نداشته و به طور ناگهان دردناک شده است شاید شما دچار عفونت یا دیگر مشکلات سلامت شده باشید که نیاز به رسیدگی فوری دارند.
  • اگر به هر دلیلی باور دارید که ممکن است دچار بیماری های انتقالی جنسی شده باشید شما و همسرتان باید هردو فورا درمان شوید، و البته هر شریک جنسی دیگری که هریک از شما ممکن است داشته باشید.
  • هر واکنش غیرعادی به فعالیت جنسی، مانند سردرد، درد خفیف در قفسه ی سینه یا درد در هر قسمتی از بدن، نیز نشان می دهد باید حتما نزد پزشک متخصص بروید.

رابطه ی جنسی دردناک یا دیسپارونیا برای زنان

رابطه ی جنسی دردناک برای زنان یا دیسپارونیا

درد در زمان دخول یا دیسپارونیا می تواند باعث بروز مشکلاتی در روابط زوجین شود. علاوه بر مسائل پزشکی در رابطه ی دردناک، احتمال این وجود دارد که اثرات عاطفی منفی نیز نقش داشته باشند. بنابراین هر زمان مشکل ایجاد شد باید در اولین فرصت ممکن بررسی شود.

چه چیزی باعث رابطه ی جنسی دردناک در زنان می شود؟

در بسیاری از موارد، اگر لغزندگی واژن به حد کافی نباشد یک زن می تواند رابطه ی جنسی دردناکی را تجربه کند. وقتی این اتفاق افتاد اگر زن کمی آرامش بیشتری پیدا کند، مقدار تحریک جنسی برای او بیشتر شود یا زوجین از لوبریکانت های جنسی استفاده کنند درد می تواند از بین برود.

در برخی موارد اگر یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد زن در حین رابطه ی جنسی درد را تجربه خواهد کرد:
انقباض غیرارادی مهبل یا واژینیسموس
  • این یک مشکل تقریبا متداول است. این مشکل شامل یک انقباض غیرارادی در ماهیچه های واژن است که گاه به خاطر ترس از آسیب دیدن ایجاد می شود.
عفونت های واژینال در دیسپارونیا
  • این شرایط رایج بوده و شامل عفونت های مخمری نیز می شود.
مشکلاتی در دهانه ی رحم (بخش ابتدایی رحم)
  • در این مورد، آلت جنسی می تواند در زمان رسیدن به بیشترین حد از نعوظ به دهانه ی رحم برسد. بنابراین مشکلات با دهانه ی رحم (از جمله عفونت ها) می توانند در زمان نفوذ عمیق الت باعث ایجاد درد شوند.
مشکلات در رحم
  • این ها شامل مشکلاتی مانند فیبروئیدها هستند که می توانند باعث درد در دخول جنسی عمیق شوند.
اندومتریوز
  • این شرایط زمانی ایجاد می شود که بافت هایی شبیه به بافت های دیواره های رحم در بیرون از رحم فرد رشد می یابند.
مشکل در تخمدان ها
  • مشکلات می توانند شامل کیست در تخمدان ها باشند.
بیماری التهاب لگن یا PID
  • در زمان بروز PID، بافت عمیق درونی به شدت ملتهب شده و فشار دخول باعث درد شدیدی خواهد شد.
بارداری خارج از رحم و دیسپارونیا
  • این شرایط بارداری ای است که در ان تخمک بارور شده بیرون از رحم رشد می کند.
یائسگی
  • در زمان یائسگی بافت واژن می تواند رطوبت طبیعی خود را از دست داده و مقداری خشک شود.
دخول جنسی زودهنگام
  • بعد از جراحی یا زایمان.
بیماری های انتقالی جنسی
  • این ها شامل زگیل تناسلی، تب خال تناسلی یا بیماری های جنسی دیگر می شوند.
جراحت در ناحیه ی واژن یا فرج
  • این جراحات شاید شامل یک پارگی در زمان زایمان یا نتیجه ی یک برش (اپیزیوتومی) در بخشی از پوست بین واژن و مقعد در زمان زایمان باشد.
بیماری الودینیا و دیسپارونیا
  • این شرایط مربوط به یک درد شدید است که روی اعضای جنسی بیرونی زن اثر می گذارد. از جمله لگن، کلیتوریس و دهانه ی واژن. این مشکل ممکن است تنها در یک نقطه ایجاد شده یا هر بار روی بخش خاصی از اندام ها اثر بگذارد. پزشکان نمی دانند علت ایجاد این مشکل چیست و هیچ درمانی برای آن شناخته نشده است. مراقبت های فردی در کنار درمان های پزشکی می تواند یک تسکین مناسب برای فرد فراهم کند.

آیا رابطه ی جنسی دردناک در زنان قابل درمان است؟

برخی راه حل ها برای رابطه ی جنسی دردناک زنان نیازی به درمان های پزشکی ندارد. برای مثال رابطه ی دردناک بعد از بارداری می تواند با منتظر ماندن به مدت حداقل شش هفته بعد از زایمان قبل از داشتن دخول حل شود. حتما باید کمی صبر و ملایمت را تمرین کنید. در مواردی که مشکل خشکی واژن یا کمبود مایع لوبریکانت وجود دارد می توانید از لوبریکانت هایی که بر پایه ی آب هستند استفاده کنید.

برخی درمان ها برای درد جنسی در زنان نیاز به مراقبت و نظارت پزشک دارند. اگر خشکی واژن به خاطر یائسگی ایجاد شده است باید از یک متخصص مرتبط در مورد کرم های استروژن یا دیگر داروهای تجویزی سوال کنید. علل دیگری که برای دخول دردناک می باشند شاید نیاز به مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک داشته باشند.

برای مواردی از درد در دخول جنسی که در آن هیچ علت پزشکی پنهانی وجود ندارد، سکس درمانی می تواند برای شما موثر واقع گردد. برخی افراد نیاز دارند مشکلاتی مانند حس گناه، تنش های درونی به خاطر رابطه ی جنسی یا احساساتی که مرتبط با خشونت در گذشته هستند را حل کنند.

رابطه ی جنسی دردناک برای زنان یا دیسپارونیا

اگر هریک از علائمی مانند خونریزی، زخم های تناسلی، عادات ماهانه ی نامنظم، ترشحات واژن یا انقباضات غیرارادی ماهیچه های واژن را داشتید حتما در مورد آن با پزشک صحبت کنید. اگر نگرانی هایی دیگری دارید که باید در مورد آن حرف بزنید. می توانید از پزشکتان بخواهید شما را به یک فرد متخصص یا مشاور با تجربه در زمینه ی رابطه ی جنسی ارجاع دهند.

منابع
webmd.comwebmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا