بهداشت روان و درمانگر با خود مراقبتی

همان طور که برای هر شخصی چه بزرگ و چه کوچک بهداشت جسمانی مهم است بهداشت روانی نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. در دورانی که زندگی می کنیم و به علت وجود ویروس کرونا این نکته را باید بدانید که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن باید روحیه خود را هم بالا ببرید. در واقع هر کی که در این دوران فرآیند خود مراقبتی را به خوبی بلد باشد. یا آموزش دیده باشد به راحتی می تواند از پس این مشکل بر بیاید. بهداشت روان و درمانگر با خود مراقبتی از طریق عوامل مختلفی ایجاد می شود. شما می توانید پیش مشاور بروید. مشکل خود را با او در میان بگذارید تا او راه های مختلف را در جلو پای شما قرار دهد.

بعضی اوقات افراد دچار بیمار هوایی از لحاظ روحی می شوند که اگر به خود کمک نکنند. حتی درمانگران و روان شناسان نیز نمی توانند او را یاری کنند. از آن سمت باید بدانید که مشکلات روانی ممکن است برای همه پیش بیاید یعنی اتفاقی نیست که بگوییم برای یک نفر فقط به وجود خواهد آمد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با بهداشت روان و درمانگر با خود مراقبتی صحبت کنیم.

مراقبت از خود فداکاری ترین فعالیت

تمرین مراقبت از خود ممکن است یکی از فداکاری ترین فعالیت هایی باشد که درگیر آن هستیم. برای متخصصانی که در جهت سلامت روانی دیگران کار می کنند، جایی که هزینه های عاطفی می تواند قابل توجه باشد، دلسوزی نسبت به خود، خودآگاهی و بهبودی ضروری است.

مراقبت از خود یک امر حیاتی است

مراقبت از خود نه تنها برای بهزیستی درمانگر، مشاور یا روانشناس حیاتی است، بلکه بر نتیجه بیمار نیز تأثیر می گذارد. بنابراین وقتی زمان، انرژی و منابع مالی محدود است چگونه می توان فرسودگی و فرسودگی عاطفی را کاهش داد؟ این مقاله تغییرات کوچک اما حیاتی شکل گیری عادت را بررسی می کند که در مراقبت از دیگران تأثیر قابل توجهی از نظر شخصی و حرفه ای دارند.

تمرینات خود ترحمی و بهداشت روان و درمانگر با خود مراقبتی

قبل از ادامه، پیشنهاد می کنیم برای داشتن یک برنامه خود مراقبتی سه تمرین خود-ترحمی را انجام دهید . این تمرینات دقیق و مبتنی بر علم به شما کمک می کند تا مهربانی و عطوفت را که نسبت به خود نشان می دهید افزایش دهید و به شما ابزاری می دهد که به بیماران، دانشجویان یا کارمندان خود کمک کنید تا نسبت به خود ترحم بیشتری نشان دهند.

بهداشت روان و درمانگر با خود مراقبتی

بهداشت روان و درمانگر با خود مراقبتی

ما اغلب تأثیری که سلامت روان فرد بر اطرافیان می گذارد را نادیده می گیریم، اما این امر  بسیار واقعی است. تحقیقات نشان داده است كه والدین كودكان مبتلا به بیماری‌ های روانی خود در معرض ابتلا به مسائل بهداشت روان هستند و طیف وسیعی از احساسات منفی از جمله خود سرزنشگری، عصبانیت و ناامیدی را گزارش می دهند.

نظر اشلی دیویس بوش در ارتباط با این زمینه

اشلی دیویس بوش (2015) می گوید، بدون مراقبت کافی، متخصص بهداشت روان به همان اندازه در معرض خطر “فرسودگی شغلی، ضربه ناجور و خستگی شدید است.  گرچه هشدار جدی است، اما نگرانی واقعی برای هر کسی که تمرکز او بر سلامتی دیگران است اهمیت دارد.

سطح بالای فرسودگی شغلی در پرسنل درمانی  و مشاغل دیگر

گزارشی از سال 1990 نشان داد که پرستاران، درمانگران، مددکاران اجتماعی و روانشناسان در بیمارستان های روانپزشکی با سطح بالای فرسودگی شغلی، افزایش مشکلات بهداشت روانشناختی و کاهش رضایت شغلی رو به رو هستند.  

تحقیقاتی در مورد این موضوع

اخیراً، تحقیقات تشخیص داده است که فرسودگی شغلی در بین متخصصان بهداشت روان ، گرچه شخصاً نگران کننده است، ممکن است بر روی درمان مشتری آن ها نیز تأثیر بگذارد. یافته ها نشان می دهد که ارائه درمان می تواند چالش برانگیز باشد و از نظر عاطفی اتفاقات ناگواری را تحمیل کند و به طور بالقوه منجر به “آسیب دیدگی ناگهانی و فشار روانی ثانویه” شود.

تاثیرات مختلف افسردگی شغلی

نه تنها موارد گفته شده، فرسودگی شغلی می تواند ناشی از فرسودگی شدید عاطفی ناشی از حمایت همدلانه از افراد در پریشانی شدید (معروف به خستگی شفقتی) باشد و با افزایش فشار کاری و فشار زمان، بدتر شود. با این حال، مانند بیماران آن ها، سلامت روان متخصصان می تواند از آموزش و تحقیقات بهره مند شود و در نهایت نتایج بیمار را بهبود بخشد.

مراقبت از خود با خرد فردی

بین 21 تا 67 درصد از کارمندان بهداشت روان که فرسودگی شغلی را تجربه می کنند، مهم این است که درمانگران، روانشناسان و مشاوران هنگام رسیدگی به نیازهای دیگران از خود مراقبت کنند. “مهربان بودن با خود یکی از بزرگ ترین مهربانی ها است.”

مراقبت از خود می تواند برای افراد مختلف معنای مختلفی داشته باشد.

با این حال، مراقبت از خود می تواند برای افراد مختلف معنای مختلفی داشته باشد. در حالی که برخی ممکن است مراقبت از خود را به عنوان یک کار بچگانه یا یک کار اضافی تصور کنند، اما برای دیگران، این زمان بسیار مهم است و کاری دشوار به نظر نمی رسد بلکه از طریق راه حل های مختلف می تواند انجام شود و اشکالی ندارد که شرایط درمانی متفاوت باشد. همه ما متفاوت هستیم. بهداشت روان و درمانگر با خود مراقبتی اهمیت زیادی دارد.

راه های ساده برای مراقبت از خود

بهداشت روان و درمانگر با خود مراقبتی

راه ساده مراقبت از خود برای درمانگران بسیار زیاد است. اشلی دیویس بوش (2015) توصیف مراقبت از خود را در دسته مهم سنتی مراقبت از خود که شامل موارد مختلفی است ارائه می دهد. مانند خوب غذا خوردن، ورزش کافی، تعطیلات، و ایجاد روابط مثبت است. با این حال، هرچند برای رفاه ما ضروری است، چنین مداخلاتی نیاز به تعهد قابل توجهی از وقت، انرژی و اغلب اوقات، پول دارد.

خود مراقبتی را چه چیزی می توان تعریف کرد؟

از طرف دیگر، خود مراقبتی خرد به “روش‌ هایی گفته می شود. که به اندازه کافی ساده باشند تا بتوانند در برنامه موجود، سطح انرژی فعلی و بودجه شما قرار بگیرند.” اجرای چنین تغییرات کوچکی در زندگی شما می تواند مغز شما را به سمت هوشیاری و آرامش بیشتر سوق دهد. باعث ایجاد تغییراتی در تفکر شما شود. بنابراین، بیایید نگاهی دقیق به هر دو بیندازیم.

مراقبت از خود به روش ماکرو

به طور کلی، ترس و وحشت از ماکرو به چهار دسته تقسیم می شود، که برای درمانگر و بیمار به همان اندازه ارزشمند است.

مراقبت های بهداشتی

در غیاب سلامتی، زندگی می تواند یک مبارزه باشد و بر احساسات، شناخت و رفتار ما تأثیر بگذارد. ضرورت خواب خوب به طور گسترده ای پذیرفته شده و تحت تأثیر بهداشت خواب (شیوه های انجام شده در اطراف خواب)، محیط، استفاده از مواد محرک و میزان خواب قرار می گیرد.

سلامتی جسمی و روانی به یک اندازه مهم است

سلامتی جسمی و روانی به یک اندازه مهم است. داشتن تناسب اندام روند پیری را کند می کند. فرایندهای شناختی ما را تیز نگه می دارد و از یک سیستم ایمنی سالم پشتیبانی می کند. غذایی که می خوریم بیشتر بر سلامتی ما تأثیر می گذارد. حفظ یک رژیم غذایی متعادل سالم برای سلامتی جسمی و روانی توصیه می شود.

رفتن به تعطیلات و بهداشت روان و درمانگر با خود مراقبتی

گرفتن وقت مرخصی برای بدن و ذهن بسیار مهم است تا از زندگی عادی خارج شود و از پس اضافه بار خارج شود. طبق انجمن روانشناسی آمریكا (2018)، گرچه این مزایا فقط برای یك دوره كوتاه طول می كشد، “گرفتن مرخصی به بیشتر كارگران کشور ها كمك می كند تا  استرس آن ها  بهبود یابند و اثرات مثبتی را كه باعث بهبود رفاه و عملکرد شغلی آن ها می شود، تجربه كنند.”

تعادل

تمام زمینه های زندگی ما باید مورد توجه قرار بگیرند تا نیازهای ما را برآورده کنند، از تمرکز کافی بر شرایط مفید و جلوگیری از هزینه های بیش از حد بسیار می تواند مفید باشد. روابط ناسالم اغلب موضوع بحث در درمان هستند و می توانند روی رشد و بهبودی تأثیر منفی بگذارند. یک رابطه مثبت به همان اندازه برای بیمار بهداشت روان مفید است.

سرگرمی ها برای فرد

سرگرمی ها تمرکز مثبتی را برای علایق و فرصتی برای پرورش فردیت، ابراز وجود و خلاقیت فراهم می کنند. عضو بودن در یک جامعه و مشارکت در اعمال معنوی (گرچه لزوماً مذهبی نیست) می تواند به ما در ایجاد یک رابطه سالم با دیگران و خودمان کمک کند.

رفتار مناسب با لذت های کوچک زندگی

بهداشت روان و درمانگر با خود مراقبتی

لذت های کوچک زندگی، رنگ، هیجان و عنصری از خودانگیختگی را برای روزهای ما فراهم می کند. “زندگی خود را با جوایز کوچک و لذت های ساده فریاد بزنید یا در واقع به ازای هر اتفاق کوچک مثبتی برای خود جشن بگیرید. بنابراین، چرا واقعا  ما همیشه در مراقبت از خود در حال تلاش نیستیم؟

متخصصان بهداشت روان و روش ماکرو برای بهداشت روان و درمانگر با خود مراقبتی

بسیاری از متخصصان بهداشت روان، وقت، سرمایه یا منابع دیگری برای مراقبت از ماکرو کافی ندارند. آن ها ممکن است احساس کنند که وقت گرفتن و تلاش برای مراقبت از خود وقتی که رنج دیگران را در نظر می گیریم. یک امر تجملی یا در بدترین حالت بی احتیاطی است.

مراقبت نکردن از خود می تواند عملی خودخواهانه باشد.

 با این حال، مراقبت نکردن از خود می تواند عملی خودخواهانه باشد. اگر ما مشکل داشته باشیم، برای کمک به کسی آن ها را  در دسترس خود نخواهیم دید. کار روزانه با کسانی که در حالی که از نظر عاطفی بیش از حد تحت فشار قرار دارند. خستگی دلسوزی را تجربه می کنند باعث رنج می شود.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا