استراتژی های مراقبت از خود

در روان شناسی مراقبت از خود بسیار مهم است. تعاریف متفاوتی در روان شناسی وجود دارد. هر فرد روان شناس و متخصص می داند که فرآیند مراقبت از خود چگونه می تواند به یک فرد کمک کند. همه ما برای پیشرفت و توسعه نیاز به فرایند های مراقبت از خود داریم. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم ارتباطات برای پیشرفت مهم است. هر چه قدر ما بتوانیم ارتباطات سالم تری داشته باشیم می توانیم به موفقیت بیشتری برسیم. افراد می توانند با استفاده از استراتژی های مراقبت از خود ارتباطات خود را بهتر کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که استراتژی های مراقبت از خود  چگونه است؟

مراقبت های فردی در روان شناسی انواع مختلفی دارد و ممکن است شیوه های آن در هر شخصی متفاوت با شخصی دیگر باشد. استراتژی های مراقبت از خود که موضوع امروز مقاله ما است نیز در ارتباط با همین فرآیند صحبت خواهد کرد. یک سری از تعاریف در روان شناسی برای رفتار های دفاعی است. در واقع این تعاریف برای زمانی است که اگر شما یا فردی دچار مشکل شوید بدانید چگونه آن را مدیریت کنید و از خود دفاع کنید. برخی از تعاریف هم برای پیشگیری هستند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط استراتژی های مراقبت از خود صحبت کنیم.

هنگامی که از نظر روحی روانی خوب نیستید مراقبت از خود آسان نیست

هنگامی که از نظر روحی روانی خوب نیستید مراقبت از خود آسان نیست. امتحان شیوه های مراقبت از خود ممکن است غیر ممکن به نظر برسد. گذراندن وقت به تنهایی ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد. اما راه هایی برای مراقبت از خود وجود دارد که سلامت جسمی و روحی شما را بهبود می بخشد. به آن چه مصرف می کنید توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که در مقایسه با غذاهای ناخواسته غذای باکیفیت می خورید. اگر به ارتباط بین غذا و سلامت روانی علاقه دارید، می توانید مقالاتی را که از نظر پزشکی در این زمینه بررسی شده اند، بخوانید. به انجام تمرینات بدنی روزمره بپردازید. مراقبت خوب از خود بخش مهمی از رفاه است.

وقتی با مسائل مربوط به سلامت روان دست و پنجه نرم می کنید مراقبت از خود دشوار است

استراتژی های مراقبت از خود

متأسفانه وقتی با مسائل مربوط به سلامت روان دست و پنجه نرم می کنید، مراقبت از خود دشوار است. به همین دلیل استفاده از استراتژی های مراقبت از خود ضروری است. اضطراب، افسردگی، اختلال دوقطبی یا هرگونه تشخیص سلامت روان دیگر، مراقبت از خود می تواند مشکل باشد. داشتن یک برنامه مراقبتی خوب بدون توجه به وضعیت سلامت روانی شما بسیار مهم است، اما وقتی با علائم بیماری روانی رو به رو می شوید، بسیار مهمتر است. گزارشات پزشکی بررسی شده نشان می دهد که مراقبت از خود می تواند افسردگی را بهبود بخشد. در این جا راه هایی وجود دارد که می توانید از خود مراقبت کنید، حتی وقتی افسرده هستید یا چیزی شبیه حالت مانیک در اختلال دوقطبی را مدیریت می کنید. وقتی برای مراقبت از خود وقت پیدا می کنید، کیفیت زندگی شما بهبود می یابد.

استراتژی های مراقبت از خود احساسی، برای تمرین هنگام ناراحتی بسیار مهم است.

مراقبت از خود احساسی، برای تمرین هنگام ناراحتی بسیار مهم است. شما باید با خودتان مهربان باشید و ذهن و جسم خود را تحت تأثیر قرار ندهید. اگر در بحبوحه افسردگی هستید، انجام هر کاری غیر ممکن است. شما می خواهید به تمرینات مراقبت از خود بپردازید، اما ترسناک است که فکر کنید ممکن است کمکی نکند. علیرغم ترس شما، گام های کوچکی وجود دارد که می توانید برای کمک به خودتان انجام دهید. به جای ایجاد اهداف بزرگ برای خود، با اهداف کوچک دست یافتنی شروع کنید. به خاطر بلند شدن از رختخواب به خودتان پاداش دهید. این یک دستاورد بزرگ برای افرادی است که شرایط روانی دارند. دوستان و خانواده ممکن است در مورد اضطراب یا افسردگی شما را به دلیل “تنبل” یا “بی انگیزه” بودن قضاوت کنند.

این افراد ممکن است درک نکنند که مشکلات بهداشت روانی چقدر می تواند شدید باشد.

این افراد ممکن است درک نکنند که مشکلات بهداشت روانی چقدر می تواند شدید باشد. سعی کنید نگران نظرات دیگران در مورد خود نباشید. این شما هستید که مهم هستید با بلند شدن از رختخواب شروع کنید. پس از انجام این کار، می توانید دوش بگیرید. ممکن است شما فوراً آماده انجام این کار نباشید. شاید لازم باشد ابتدا چیزی بخورید یا در اتاق دیگری بنشینید. بیرون آمدن از اتاق خواب می تواند گامی در جهت مراقبت از خود باشد. با دانستن این که وقتی افسرده هستید همه چیز بیشتر طول می کشد، زمانی را برای انجام کوچک ترین کارها اختصاص دهید. مشارکت در این شیوه های مدیریت مراقبت از خود می تواند به شما بسیار کمک کند.

درد مزمن و استراتژی های مراقبت از خود

استراتژی های مراقبت از خود

مدیریت درد مزمن یک مشکل چالش برانگیز است زیرا دیگران نمی توانند آن را ببینند. آن ها ممکن است درک نکنند که شما چه چیزی را تجربه می کنید. بخشی از مراقبت از خود هنگامی که صحبت از شرایط می شود، این است که تجربیات و احساسات شما واقعی هستند. هنگامی که با درد مزمن زندگی می کنید، آسان نیست که از خود دفاع کنید زیرا ممکن است احساس سوء تفاهم داشته باشید، اما می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. وقتی در مورد وضعیت خود صحبت می کنید، دیگران احساس شما را در سطح ذهن و بدن بهتر درک می کنند. شما از تشخیص خود شکایت نمی کنید بلکه به عزیزان یا همکاران خود در مورد آن‌ چه تجربه می کنید آموزش می دهید.

هنگامی که آن ها با فردی مبتلا به درد مزمن غیر از شما رو به رو می شوند، آن را بهتر درک می کنند. یکی دیگر از عناصر این بیماری این است که شامل مراقبت از خود جسمی و عاطفی است. شما باید به ذهن و بدن خود توجه داشته باشید. اگر از نحوه درمان بیماری خود مطمئن نیستید، با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند به شما در تدوین برنامه مراقبت کمک کند.

فرآیند فعال شدن و مراقبت از خود

وقتی احساس افسردگی می کنید، می تواند منجر به کندی یا بی حالی شود. به همین دلیل است که خود را مجبور به فعالیت کنید. البته آسان نیست، اما نوعی مراقبت از خود است. اولین قدم برای حرکت، پذیرش اساسی است. شما احساس بی حسی یا خستگی خواهید کرد. این واقعیت را بپذیرید که نمی خواهید ورزش کنید یا بیرون بروید، اما به هر حال این کار را انجام دهید. رفتن از حالت ثابت به حالت فعال دشوار است، اما می توانید این کار را انجام دهید. قدم های کوچک بردارید و به آن جا خواهید رسید. همچنین می تواند به هدف مشخصی در ذهن کمک کند. اگر می خواهید فاصله را از بین ببرید، می توانید از استراتژی های مراقبت از خود برای افسردگی استفاده کنید. شاید می خواهید بیرون بروید و برای دویدن بروید. هر نوع ورزش می تواند اضطراب و استرس را تسکین دهد. اما، به یاد داشته باشید که از کوچک شروع کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

لازم نیست از حالت غیرفعال به دویدن ماراتن بپردازید. این فرآیند به شما بستگی دارد که چگونه کار می کنید. آن چه ممکن است کمک کند ایجاد یک برنامه عملی است. شما می توانید با آن نیز سرگرم شوید. یک دسته یادداشت های رنگارنگ ایجاد کنید و مراحل را بنویسید که از عدم فعالیت به عمل منتهی می شود. اولین قدم بلند شدن از رختخواب است. مرحله بعدی پیاده روی به سمت اتاق نشیمن خواهد بود. قدم بعدی خوردن صبحانه است.

هر یک از این مراحل کوچک را روی یک یادداشت بنویسید.

استراتژی های مراقبت از خود

هر یک از این مراحل کوچک را روی یک یادداشت بنویسید. می توانید این یادداشت ها را روی دیوار خود قرار دهید. باید چیزها را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید چرا که این نیز می تواند کمک کند. مهم نیست که این مراحل مهم چقدر کوچک هستند. آن چه مهم است این است که شما گامی در جهت اقدام برداشته اید. وقتی هر کار را انجام می دهید، یادداشت را از دیوار بردارید و آن را در زباله بیندازید. یا می توانید یک نشانگر بردارید و یک علامت چک بنویسید تا بگویید آن را تکمیل کرده اید. شما یکی از ارزشمندترین استراتژی های مراقبت از خود را تمرین می کنید: تسلیم نشدن هنگام احساس افسردگی. وسوسه کننده است که همه چیز را رها کرده و تسلیم افسردگی شویم.

نکته ای در ارتباط با استراتژی های مراقبت از خود

اما وقتی درگیر یکی از استراتژی های مراقبت از خود می شوید که با افسردگی مبارزه می کند، در برابر این وضعیت سلامت روانی پیروز می شوید. قبل از آن که بدانید، به نقطه عطفی دست پیدا خواهید کرد. فناوری یادداشت های post-it را امتحان کنید. این می تواند یکی از استراتژی های مراقبت از خود باشد.

بیرون بروید

افسردگی از نظر خروج از خانه بر افراد تأثیر وحشتناکی دارد. طبق مطالعات انجام شده از نظر پزشکی، افسردگی می تواند از بیرون رفتن بهتر شود. این وسوسه کننده است که بخواهید تمام روز بخوابید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا