5 اشتباه درباره مراقبت از خود

افرادی که از مراقبت از خود انتقاد می کنند اساساً آن را اشتباه درک می کنند. مفهوم خودمراقبتی اخیراً با واکنش های جدی روبرو شده است، اما این عمدتا بر اساس سو تفاهم در مورد مراقبت از خود است. بیایید برخی از کلیشه های منفی در مورد مراقبت از خود را از بین ببریم. اگر مراقبت از خود را زیاده روی یا خودخواهی می دانید، در مورد آن اشتباه فکر می کنید. 5 اشتباه درباره مراقبت از خود در ادامه بیان شده.

5 اشتباه درباره مراقبت از خود

خود مراقبتی نیاز به مولفه های مهم بسیار زیادی دارد. با این حال در برخی مواقع هم می تواند منجر به دیدگاه های اشتباهی درباره افراد شود. در ادامه ما به بررسی برخی دیدگاه ها می پردازیم. خودمراقبتی در زندگی اهمیت یسیار زیادی دارد. برای بهبود روند خودمراقبتی می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

خودمراقبتی معمولاً درمورد معالجه و مراقبت نیست.

افرادی که در مورد مراقبت از خود کلیشه های منفی دارند، اغلب این فکر را در مورد ماساژ ، ماسک صورت یا خرید هدیه و خوراکی برای خود می دانند. گاهی مراقبت از خود ممکن است یکی از این اشکال را داشته باشد. با این حال ، بیشتر اوقات مراقبت از خود دقیقاً همان چیزی است که روی برچسب وجود دارد، مراجعه به دندانپزشک است، جایگزین کردن کفش های فرسوده که باعث آسیب دیدگی پاهای شما می شوند و 2 دلار اضافی برای تهیه یک ناهار سالم و نه خوردن فوری! شاید روند خودمراقبتی این است که با خوشی و مراقبت روحی پشت میز خود باشید. شما می توانید برای خودمراقبتی شب ها بسیار زود تر بخوابید تا اینکه تمام ساعت ها بیدار بمانید و به تماشای شبکه های تلویزیونی مختلف یا سریال ها بنشینید.

مراقبت از خود این نیست که نیاز های خود را بر دیگران مقدم داشته باشید.

یک کلیشه منفی دیگر از خودمراقبتی این است که نیاز های شما را از نیاز های دیگران بالا تر قرار دهید. به عنوان مثال، یک کار اضافی باید در محل کار انجام شود، شما احساس می کنید بیش از حد بار مسئولیت بر دوش خود دارید بنابراین می گویید که نمی توانید این کار را انجام دهید و این کار را به یکی از همکاران خود که بیش از حد پرکار هستند، سپرده می شود. به احتمال زیاد، شما شخصی را ملاقات کرده اید که از خودمراقبتی به عنوان دلیلی استفاده می کند تا دیگران را در اطراف خود جا دهد و اصطلاحاتی را برای فعالیت های مشترک به سایر اعضای یک گروه یا خانواده بگویید ، مانند اینکه بگوید “من نمی توانم بیایم و به کودک خود سخت بگیرم.

گاهی اوقات مراقبت از خود ممکن است نوعی ناراحتی برای شخص دیگری داشته باشد، اما به طور کلی این گونه نیست. اگر شیوه مراقبت از خود به طور مکرر منجر به ایجاد مزاحمت یا دیکته کردن به دیگران می شود، وقت آن است که باید در مورد آن تجدید نظر کنید. اگر اصرار خود مراقبتی شما این است که باید سرعت خود را کم کنید، در نتیجه افراد دیگر می توانند به راحتی بخشی از آن باشند.

خودمراقبتی لیستی از رفتارها نیست. آنچه خود مراقبتی را تشکیل می دهد به شرایط بستگی دارد.

اوایل این هفته نیاز به گرفتن گذرنامه داشتم. من می خواستم یک عکس گذرنامه خوب داشته باشم ، اما همچنین لازم بود که این کار را انجام دهم و از لیست خود خارج کنم، زیرا من قبلاً سعی کرده بودم که این کار را انجام دهم. در این نوع سناریو، مراقبت از خود چگونه خواهد بود؟ در این روند با ذهن خودمراقبت گر می توانم با خودم بگویم: “یک عکس خوب برای من مهم است ، من می خواهم وقت بگذارم و در خانه عکس بگیرم تا بتوانم یک عکس خوب را انتخاب کنم.” یا ممکن است این باشد که من با خودم بگویم ، “من فقط باید این کار را انجام دهم و از لیست خود خارج کنم، بنابراین من با شرایط موجود روبرو می شوم و هر شخص تصادفی که میز عکس را برای انجام این کار کار می کند، بدست آورم.”

یکی از این انتخاب ها ذاتاً بیشتر  از دیگری خود مراقب نیست. زیرا مراقبت از خود اغلب به موقعیت بستگی دارد. اگر ماه ها می گذرد که شما وقت خود را برای انجام کاری غیر عینی و غیرمهم مهم صرف کرده اید ، فقط به این دلیل که این کار برای شما مهم بوده است ، پس مهمترین انتخاب شخصی شما این است که این تجربه را به خودتان بدهید. در مواقعی دیگر ، آزادی ذهنی از بین بردن یک احساس خسته کننده برای انجام ممکن است نیاز مبرم شما باشد. مراقبت از خود غالباً به معنای داشتن شناخت شخصی و انعطاف پذیری روانشناختی برای انتخاب بهترین گزینه برای شماست که ممکن است در زمان های مختلف متفاوت باشد.

مراقبت از خود به اندازه رفتار های شما به فکر شما نیز مربوط می شود.

5 اشتباه درباره مراقبت از خود

اینکه چقدر احساس مراقبت از خود می کنید حداقل به همان اندازه که رفتار های خود را انجام می دهید و انجام نمی دهید به گفتگوی خودتان بستگی دارد. به طور خاص، تحقیقات زیادی در مورد اهمیت مهارت های خود شفقت وجود دارد. ممکن است از رفتار های قبلی خود احساس گناه ، شرم یا پشیمانی کنید.

به واقع فکر اهمیت بسیار زیادی در زمینه مراقبت از خود دارد و می تواند در مسیر مهمی به شما احساسات مناسبی بدهد. فردی که مهارت مراقبت از خود خوب است، می تواند در هنگام دستیابی به هدفی معنادار، احساس اضطراب کند و بتواند خودش را از طریق نحوه حرکت به جلو با این احساس اضطراب به جای انصراف ، تأیید کند.

نکته قابل توجه

اقدامی را در این زمینه برای بهبود شرایط خود انجام دهید. در این روند شما قادر هستید که به آرامی خود را به یک مسیر جایگزین و دارای اهمیت بالا هدایت کنید.

مراقبت از خود فقط انجام فعالیت های انفرادی نیست، بلکه اغلب اجتماعی است.

یکی از پرورشی ترین کار هایی که افراد می توانند برای خود انجام دهند جستجوی ارتباط انسانی در پاسخ به استرس است نه اینکه خود را منزوی کنند. این موضوع حتی در مورد افراد درونگرا نیز صدق می کند. ایده اغلب افراد در مورد مراقبت از خود این است که این کاری است که آن ها بصورت خصوصی انجام می دهند مانند این کار که برای خود از ماسکی تقویت کننده استفاده کنند یا در روز بیست دقیقه از زمان خود را صرف مراقبه های مختلف کنند. حتی اگر یک شخص دارای رفتار درون گرایانه باشد، رسیدگی به دیگران در هنگام داشتن استرس، کاری بسیار مهم است که باید در کارنامه رفتاری وی حضور داشته باشد.

مراقبت از خود غالباً شامل این است که دیگران را کمی به دنیای درونی و ذهنی خود راه دهید، با افراد مهمی که اخیراً به اندازه کافی ندیده اید تماس برقرار کنید یا در واقع دوستان صمیمی خود را که معمولاً از طریق اینترنت با آن ها ارتباط دارید ببینید یا با آن ها صحبت کنید. اگر مراقبت از خود عمدتاً کاری است که به صورت خصوصی انجام می دهید، سعی کنید به این فکر کنید که اشکال اجتماعی بیشتر از خودمراقبتی ممکن است برای شما باشد. به واقع شما می توانید با اراتباط برقرار کردن با افرادی که کم تر با آن ها در ارتباط هستید، گفت و گو های عمیق تری را تجربه کنید. شما می توانید به دنبال ورزشی باشید که درگیری بسیاری برای شما داشته باشد. بنابراین شما می توانید احساس اجتماع بیشتری داشته باشید، نه اینکه همیشه به تنهایی ورزش کنید.

نکته قابل توجه

در بعضی مواقع، خودمراقبتی انفرادی دقیقاً همان چیزی است که شما برای بازیابی از یک روز تحریک بیش از حد نیاز دارید ، اما افراد درونگرا و سایر افرادی که به خودکفایی عاطفی اهمیت می دهند ، نباید از مزایای اشکال اجتماعی مراقبت از خود غافل شوند. اگر اشتیاق به ارتباط دارید و همچنین به قطع ارتباط با افراد دیگر نیاز دارید ، پس با نگه داشتن گیاه روی میز و تماشای آن در هنگام استرس، می توانید با طبیعت ارتباط برقرار کنید تا هورمون های استرس شما کاهش یابد.

 

 

منابع
psychologytoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا