سلامت روان و زندگی با HIV

تقریبا همه ی افراد در بخشی از زندگی خود دچار چالش هایی در سلامت روان می شوند. استرس های مهم مانند: مرگ یکی از عزیزان، جدایی، از دست کار یا جابجایی محل زندگی می تواند تاثیر بزرگی روی سلامت روان داشته باشد. داشتن بیماری های جدی مانند HIV می تواند منبع بزرگ دیگری برای استرس باشد. شاید متوجه شوید تشخیص HIV حس سلامت شما را به چالش کشیده و روی وضعیت سلامت روان شما تاثیر گذاشته است. HIV و برخی عفونت های فرصت طلب می توانند روی سیستم عصبی شما اثر گذاشته و باعث تغییراتی در رفتارتان شوند. سلامت روان و زندگی با HIV کمی سخت است.

سلامت روانی مناسب کمک می کند زندگی خود را به بهترین شکل گذرانده و برای درمان موفق HIV ضروری است. برای کمک به مدیریت سلامت روان باید بدانید چه زمان، چگونه و کجا به دنبال دریافت کمک باشید. بسیری از مشکلات سلامت روان قابل درمان بوده و افراد زیادی که درگیر این مشکلات هستند کاملا بهبود یافته اند.

یکی از متداول ترین مشکلات روحی که بیماران مبتلا به HIV با آن مواجه می شوند افسردگی است. افسردگی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و علائم آن می توانند روی زندگی روزانه اثر بگذارند. هردو شرایط مرتبط با HIV و داروهای آن می توانند باعث بروز افسردگی شوند.

علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس گناه، بی ارزشی یا ناامیدی
  • خیلی زود بیدار می شوید یا زیاد می خوابید.
  • برای به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل دارید.
  • احساس خستگی می کنید، حتی بعد از خواب خوب
  • در مورد خودکشی یا آسیب زدن به خودتان فکر می کنید.
  • احساس ناراحتی یا اضطراب همیشگی یا در اغلب اوقات
  • زودرنج شده اید، به سادگی می ترسید یا بی قرار می شوید.
  • در تمرکز کردن، به یاد آوردن جزئیات یا تصمیم گیری مشکل دارید.
  • از زمان های عادی دیگر بیشتر یا کمتر می خورید یا اصلا اشتها ندارید.
  • دوست ندارید کارهایی که قبلا برای شما لذت بخش بوده اند را انجام دهید.
  • درد در بدن، سردرد یا مشکلات معده را تجربه می کنید که با درمان بهبود نمی یابد.

مشکلات دیگر در سلامت روان عبارتند از: اختلال اضطراب، اختلالات خلقی و اختلالات شخصیتی، برای دریافت درک کاملی از مشکلات روانی خاص و علائم آن ها می توانید کمی بیشتر در اینترنت تحقیق کنید.

سلامت روان و زندگی با HIV – در شرایط بحرانی کمک بگیرید.

سلامت روان و زندگی با HIV

در این زمان مشکلات زندگی می توانند روی فرد فشار بیاورند. برخی حس می کنند در یک شرایط بد گرفتار شده اند، احساس ناامیدی داشته و یا فکر می کنند چیزی ندارند که بخواهند برای آن زندگی کنند. اگر شما افکاری شبیه به این داشته یا در مورد آسیب زدن به خود یا کشتن خودتان فکر می کنید باید بدانید شما تنها نیستید و اوضاع می تواند تغییر کند. حمایت های اجتماعی رایگانی برای کمک به افراد در این شریط وجود دارد.

همچنین می توانید:

  • با متخصص سلامت خود در زمینه ی درمان HIV تماس بگیرید.
  • از یک متخصص دیگر در این زمینه نیز کمک بگیرید.
  • به سراغ دوستان نزدیک یا کسانی که دوستشان دارید بروید.
  • با یک رهبر دینی یا کسی که او را باور دارید در ارتباط باشید.

با متخصص درمانی خود در زمینه ی HIV صحبت کنید.

اگر هریک از علائم بالا را تجربه کردید با پزشک متخصص در تماس باشید. او ممکن است از شما سوالاتی بپرسد تا احساسات شما را ارزیابی کرده و داروهایی را تجویز کند که به افسردگی یا اضطراب کمک کرده یا شما را به متخصص سلامت روان ارجاع دهد.

اگر از داروهای ضدویروسی (ART) استفاده می کنید یا برای دریافت این دارو برنامه ریزی دارید به موارد زیر توجه کنید:

  • گاهی ART می تواند اضطراب شما را کاهش دهد زیرا اینکه بدانید از خودتان مراقبت می کنید می تواند باعث ایجاد حس امنیت شود.
  • با این وجود برخی داروهای ضدویروس می توانند علائمی از افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب ایجاد کرده و حتی برخی مشکلات سلامت روان را حادتر کنند. برای اینکه بتوانید بهتر چگونگی تاثیر احتمالی درمان HIV روی سلامت روان خود را درک کنید با پزشکتان مشورت داشته باشید. همچنین شاید بفهمید کاری هست که برای این عوارض جانبی می توانید انجام دهید.
  • بعلاوه برخی داروها برای مشکلات سلامت روان یا اختلالات خلقی می توانند با داروهای ART در تداخل باشند.

آزادانه و صادقاه با متخصص درمانی خود ر مورد وضعیت روانی تان صحبت کنید در نتیجه او می تواند به شما کمک کند حمایتی که لازم دارید را پیدا کنید. در مورد هر تغییری در مورد طرز تفکر خود یا چگونگی احساساتی که نسبت به خود دارید و در کل زندگی تان صحبت کنید.

برنامه ها و متخصصان در سلامت روان و زندگی با HIV

سلامت روان و زندگی با HIV

از آنجایی که مشکلات سلامت روان متداول هستند بسیاری از نهادها می توانند در مورد سلامت روان به شما کمک کنند. اگر علائمی از افسردگی یا دیگر مشکلات روانی را دارید با پزشک متخصص، مددکار اجتماعی یا مشاور در این مورد صحبت کنید. این افراد می توانند شما را نزد متخصصی ارجاع دهند که مراقبت های لازم را برای شما فراهم نماید.

همچنین می توانید عضویت در  یک گروه حمایتی را انتخاب کنید.

گروه های حمایتی عبارتند از:

  • اول: گروه های حمایت از سلامت روان؛ یک گروه سازمان یافته از افرادی که در محیطی ایمن و راحت با یکدیگر دیدار دارند تا بتوانند حمایت روانی لازم برای اعضای گروه را فراهم سازند.
  • دوم: گروه های حمایتی HIV؛ یک گروه سازمان یافته از کسانی که با HIV زندگی می کنند و در محیطی مناسب و امن یگدیگر را ملاقات می کنند تا از افراد دیگری که با HIV زندگی می کنند حمایت نمایند.

با یک متخصص آموزش دیده و با تجربه در زمینه ی سلامت روان کار کنید تا در مورد گزینه های درمانی اطلاعات بیشتری به دست اورید، مانند داروها یا روش های درمانی دیگر. شما و پزشک متخصصتان می توانید با هم برنامه ای تهیه کنید که به شما کمک کند سلامت روان خود را دوباره به دست اورده و آن را حفظ کنید.

راه های دیگر برای کمک به بهبود سلامت روان و داشتن حس خوب عبارتند از:

  • ورزش کنید؛ورزش منظم مسلما می تواند به بهبود علائم افسردگی و کاهش استرس شما کمک کند. زمانی که شما ورزش می کنید مغزتان موادی شیمیایی به نام اندروفین را از خود آزاد می سازد. این مواد شیمیایی وضعیت روحی شما را بهبود خواهند بخشید.
  • مدیتیشن؛ تحقیقات اخیر نشان داده اند مدیتیشن تمرکز ذهنی می تواند به کاهش افسردگی، اضطراب و استرس کمک کند.

شاید ساختن یک برنامه ی فعالانه و شدنی برای بهبود سلامت روان بتواند به شما کمک کند.

منابع
hiv.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا