بهترین راه ها برای درمان علائم HIV (قسمت اول)

بهترین راه ها برای درمان علائم HIV چه هستند؟ آیا روشی برای درمان آن وجود دارد؟ در ادامه این مقاله بررسی این موضوع را انجام می دهیم.

آیا من مبتلا به ویروس HIV هستم؟

تنها راهی که بتوانید با اطمینان بگویید آیا شما مبتلا به این ویروس هستید یا نه انجام تست می باشد. با وجودی که این ویروس می تواند علائمی را ایجاد کند اما این راه قابل اطمینانی نیست تا ورود ویروس به بدن را تایید کند. در حقیقت برخی افراد اصلا هیچ علامتی ندارند. بنابراین حتی اگر هیچکدام از علائم فیزیکی عفونت را نداشتید اگر فکر می کنید در خطر ابتلا هستید همیشه باید تست انجام دهید.

آیا من در خطر ابتلا به ویروس HIV هستم؟

بهترین راه ها برای درمان علائم HIV (قسمت اول)

شما از طریق تماس مستقیم با برخی از انواع مایعات بدن دچار HIV می شوید؛ خون، مایع منی، مایعات قبل از انزال، مایعات واژینال، مایعات مقعدی و شیر مادر. بزرگترین خطرات داشتن رابطه ی جنسی واژینال یا مقعدی بدون استفاده از کاندوم یا استفاده از سوزن مشترک با کسی است که مبتلا به HIV می باشد. اما چیزهای دیگری نیز می توانند احتمال ابتلای شما به این ویروس را افزایش دهند.

اغلب پیشنهاد می شود اغلب افراد در سنین بین 13 تا 64 سالگی برای رعایت جوانب احتیاط حداقل یک بار تست HIV را انجام دهند. اما بهترین راه ها برای درمان علائم HIV چیست؟

بعلاوه باید سوالات زیر را از خودتان بپرسید و اگر جواب شما به هریک از این سوالات مثبت بود باید تست HIV را انجام دهید:
  • آیا تا کنون دچار تجاوز جنسی شده اید؟
  • آیا تا به حال دچار هیچگونه بیماری جنسی شده اید؟
  • ایا تا به حال پزشکان هپاتیت یا بیماری سل را برای شما تشخیص داده اند؟
  • آیا با کسی رابطه ی جنسی داشته اید که پاسخ او به هرکدام از این سوالات مثبت باشد؟
  • آیا داروهایی را با سوزن یا سرنگ مشترک با افراد دیگر برای خود تزریق کرده اید؟ ( از جمله هورمون ها، استروئیدها، و سیلیکون ها )
  • آیا تا به حال با کسی که مبتلا به HIV بوده یا فردی که وضعیت ابتلای او به این ویروس برای شما مشخص نیست رابطه ی جنسی محافظت نشده داشته اید؟

علئم و نشانه های HIV کدام اند؟

بهترین راه ها برای درمان علائم HIV (قسمت اول)

هیچ دو فرد مبتلا به HIV علائم یکسانی ندارند. و برخی از بیماران ممکن است اصلا هیچ علامتی را تجربه نکنند. اما عفونت می تواند به مرور زمان باعث ایجاد تغییرات متداولی شود:

  • در چند هفته ی ابتدایی: بین هفته های یک تا چهار بعد از اینکه فرد مبتلا به این ویروس شده باشد شاید علائمی شبیه به بیماری آنفولانزا را تجربه کند که برای یک تا دو هفته ادامه دارند. دلیل این اتفاق این است که بدن به ویروس HIV واکنش نشان می دهد و سیستم ایمنی بدن شما در تلاش برای مبارزه با آن است.
علائم در این مرحله عبارتند از:
  • تب
  • سردرد
  • گلودرد
  • تورم غدد
  • ناراحتی معده
  • لکه های پوستی یا جوش
  • درد در ماهیچه ها و مفاصل
به یاد داشته باشید حتی اگر این علائم را دارید حتما به این معنا نیست که HIV شما مثبت خواهد بود.

بیماری های متفاوت زیادی هستند که می توانند باعث ایجاد این مشکلات شوند. اگر فکر می کنید ممکن است این ویروس وارد بدن شما شده باشد با یک پزشک در مورد انجام تست HIV مشورت داشته باشید. برای یافتن بهترین راه ها برای درمان علائم HIV تست مهم است.

در مراحل اولیه ی عفونت HIV حتما باید بدانید که شاید تست HIV نتیجه ی درستی برای شما نشان نداده باشد.

جدود سه تا دوازده هفته لازم است تا علائم ویروس خود را در تست های عادی برای عفونت نشان دهند، این تست ها انتی بادی های مقابل HIV را در بدن اندازه می گیرند. یک روش اسکن جدید که تست اسید نوکلئیک نام دارد می تواند در مراحل اولیه ی بیماری، خود ویروس را تشخیص دهد اما این تست گران بوده و اغلب برای تست های عادی HIV استفاده نمی شود.

اگر فکر می کنید اخیرا توسط ویروس آلوده شده اید اجازه دهید مرکز آزمایشگاه یا پزشک شما این موضوع را بداند.

بعلاوه هربار رابطه ی جنسی برقرار می کنید حتما کاندوم استفاده داشته باشید و گام های لازم دیگر برای پیشگیری از پخش شدن ویروس را بردارید.

ماه ها تا سال ها بعد از عفونت.

پس از اینکه اولین مرحله ی بیماری گذشت اغلب افراد مبتلا به ویروس HIV حس سلامت کامل دارند. اما به این معنا نیست که ویروس رفته است. حدود ده سال طول می کشد تا علائم دیگر خود را نشان دهند. در طول این زمان ویروس هنوز فعال است و سلول های جدیدی در بدن شما را عفونی می کند.

بعد از ده سال زندگی با ویروس HIV، ویورس به سیتم ایمنی بدن شما آسیب زیادی رسانده است. حالا به احتمال بیشتری شما دچار عفونت هایی می شوید که باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها عامل آن هستند زیرا بدنتان دیگر آنقدر قوی نیست تا بتواند با ان ها مبارزه کند. این نشانه ی است که می گوید عفونت شما از مرحله ی HIV گذشته و تبدیل به ایدز شده است.

شاید شما هریک از این علائم را داشته باشید:
  • تب
  • اسهال
  • کاهش وزن
  • تعریق شبانه
  • عفونت های مکرر
  • مشکلات پوست و دهان
  • سرفه ای که متوقف نمی شود.
  • بیماری ها و مشلات جدی در سلامت

باز هم این علائم می توانند نشانه ای از بیماری های دیگر بوده و لزوما به معنی ابتلا به HIV یا ایدز نیستند. برای اطمینان باید تست انجام شود.

درمان زودهنگام کلید زنده ماندن و زندگی کردن با ویروس HIV است. در طول بیست سالی که درمان های ترکیبی استفاده می شوند، میزان زنده ماندن در بین افرادی که دچار ویروس شده و درمان را ادامه داده اند به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تحقیقات نشان داده اند میزان زندگی با HIV در بیمارانی که تحت درمان منظم هستند تفاوتی با کسی که اصلا دچار این ویروس نیست ندارد.

بهترین راه ها برای درمان علائم HIV

بهترین راه ها برای درمان علائم HIV (قسمت اول)

شما مبتلا به ویروسHIV هستید. حالا علائمی را تجربه می کنید که قبلا اصلا نداشتید. شاید بدون دلیل وزن کم کنید و یا به نظر می رسد نمی توانید از دست سرفه های مزاحم راحت شوید.

چرا احساس بیماری دارید؟

شاید HIV شما تحت کنترل نباشد. این اتفاق اغلب زمانی می افتد که شما از درمان ضدویروسی یا ART استفاده نمی کنید، داروهایی که با ویروس مبارزه می کنند. با این وجود اگر داروهای خود را درست مصرف نکرده یا داروها برای شما موثر نباشند نیز ممکن است این اتفاق بیفتد.

وقتی HIV بدون هیچ کنترلی رشد می کند مقدار ویروس در خون زیاد شده و به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می رساند. این ویروس سلول هایی به نام CD4s را از بین خواهد برد. بدون مقدار کافی از این سلول در بدن، بدن شمابرای مبارزه با عفونت های رایج و دیگر مشکلات سلامت که در حالت عادی به راحتی مدیریت می شوند مشکل خواهد داشت.

اگر علائم جدیدی را تجربه کردید با پزشک خود در تماس باشید. او می تواند بفهمد مشکل کجاست و راه هایی پیدا کند که کمک کنند حس بهتری داشته باشید.

 

منابع
webmd.comwebmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا