چک لیست مراقبت از ازدواج

همه ما می دانیم که نادیده گرفتن نیاز های تعمیر و نگهداری خودرو، دستوری برای فاجعه های بزرگ تر است. حتی موارد کوچیکی مانند نشت کم روغن یا لنت ترمز فرسوده، می تواند شرایط خودرو را خطرناک کرده یا آن را از کار بیندازد.‌ آیا می دانید که در مورد ازدواج هم باید همین نگرانی ها را داشته باشید؟! چک لیست مراقبت از ازدواج نشان می دهد هر چه زمان می گذرد، روابط درست همانند اتومبیل ها، دچار فرسایش می شوند. اگر چیز های کوچکی که به اشتباه رخ می دهند را نادیده بگیرید؟

ممکن است خود را در معرض خرابی بزرگی در ازدواج و رابطه تان قرار دهید.‌ از این رو در این مقاله ما به بررسی چک لیست مراقبت از ازدواج می پردازیم. پس از پایان این مقاله شما با شرایط و نکاتی آشنا می شوید که می تواند در مسیر بهبودی رابطه تان به خوبی پیش برود. با این حال در صورت بروز مشکلات اساسی تر می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید.‌ مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

چک لیست مراقبت از ازدواج چیست؟

تعمیر و نگهداری یک رابطه به رفتار های منظمی گفته می شود که توسط شرکا در تلاش برای با هم ماندن انجام می شود. هر چه بیشتر به عنوان یک زن و شوهر در نگهداری رابطه تلاش و کوشش داشته باشید، شانس طول عمر روابط شما افزایش خواهد داشت. محققان لورا استافورد و دانیل جی مجموعه ای از رفتار ها را شناسایی کرده اند که وقتی مرتبا بررسی و نگهداری می شوند، می توانند کیفیت رابطه را افزایش دهند.

چک لیست مراقبت از ازدواج: نگهداری روابط

چک لیست مراقبت از ازدواج

از آن جا که هیچ چراغ چشمک زن قرمزی وجود ندارد که به ما بگوید چه زمانی نیاز به توجه است. این چک لیست به ما کمک می کند تا بتوانیم گرمای رابطه را به خوبی پیش ببریم. حتی وقتی همه چیز خوب است این لیست لازم است ک می تواند از آغاز جلوی مشکل را بگیرد یا از همان ابتدا آن را حل کند. در واقع چک لیست به ما کمک می کند قبل از این که یک مسئله تبدیل به مشکلی بزرگ شود، شکاف ها را بپوشانیم. چک لیست مورد نظر ما عبارتند از:

چک لیست مراقبت از ازدواج: مثبت بودن در زندگی مشترک

اگر نسبت فعل و انفعالات مثبت به منفی ۱۰ به یک باشد می توان گفت که شرایط ایده آل است. هر چه مثبت تر باشید، می توانید بهتر باشید. اما مثبت بودن در این زمینه دقیقا به چه معناست؟ این حالت همیشه به معنای گرمای عشق در ازدواج نیست، بلکه بیشتر به نحوه برخورد شما با همسرتان مربوط است. اگر مخالف مسئله ای هستید، آیا می توانید به آنچه همسرتان به اشتراک می گذارد، گوش دهد؟ آیا می توانید گفت و گوی سمی را به بحث مناسبی تغییر دهید؟! آیا وقتی همسرتات را می بینید می تواتید به جای یک فکر منفی، تفکری مثبت داشته باشید؟ توجه داشته باشید که بوسه، در آغوش گرفتن یا تماس بدنی دوست داشتنی همه باعث افزایش نسبت مثبت شدت نی سود و به حفظ جو گرم و صمیمی در ازدواج کمک بسیار زیادی می کند.

چک لیست مراقبت از ازدواج: نشان دادن گشودگی در یک رابطه

یکی از مهم ترین نکات دیگری که می تواند شما را در مسیر داشتن ازدواج و رابطه ای موفق پیش ببرد، نشان دادن گشودگی در یک رابطه است. اما منظور ما از گشودگی چیست و چرا آن را در چک لیست مورد نظر خود آورده ایم؟! آیا شما پذیرای شریک زندگی خود هستید؟ هنگامی که شریک زندگی شما نیاز دارد چیزی در مورد روز خود به اشتراک بگذارد یا ایرادی بگیرد، آیا می توانید آنچه را که آن ها به اشتراک می گذارند، به درستی بشنوید؟! اکثر زوجین وقت زیادی را با هم می گذرانند. اما اگر از این ارتباطات مراقبت نکنید، می تواند در هنگام اشتراک همسرتان از فضا خارج شده و مشکلاتی در این بین پدید آید. ممکن است قبلا این فکر یا احساس را شنیده باشید. زوجین موفق می توانند با مهارت گوش دهند و سوالات خوبی را برای ایجاد یک مکالمه جذاب بپرسند.

اطمینان خاطر در چک لیست ازدواج

آیا احساس می کنید وقتی شرایط سخت می ‌شود، می توانید روی شریک زندگی خود حساب کنید تا صحبت های خود را با او در میان بگذارید؟ آیا شما قادر به حمایت از شریک زندگی  خود هستید و می توانید به این بیندیشید که به شانه ای برای تکیه کردن نیاز است؟! یک شریک حمایتی نیاز به مهارت گوش دادن خوب دارد. دانستن زبان عشق شریک زندگی و اطمینان از بهبود مخزن عشق برای رابطه بسیار خوب است.

تقسیم وظایف و مسئولیت ها در چک لیست مراقبت از ازدواج

این نوع حفظ روابط نیاز به مهارت تصمیم گیری مستحکم دارد. اکثر زوج های متاهل دارای یک خانه مشترک هستند، که به نوبه خود به این معنی است که آن ها مسئولیت های زیادی دارند. زوج های موفق می توانند تصمیم بگیرند و از طریق لیست کار هایی که انجام می دهند، با ظرافت کار می کنند. این نوع مهارت ها عملی می شوند، خوشبختانه ماهیت مشترک زندگی مشترک فرصت های زیادی را برای این نوع امور فراهم می کند!

شرایط سرگرم کننده ای برای رابطه خود داشته باشید.

ممکن است اوضاع شما در رابطه خوب باشد اما باز هم ممکن است که نیاز به احیای روحیه رابطه وجود داشته باشد. این روز ها همه ما آن قدر مشغول هستیم که اغلب فراموش می کنیم به شاخص سرگرمی و رفتار های سرگرم کننده نگاهی بیندازیم. ما ممکن است آخر هفته خود را برای کار ها و وقت آزاد خود را برای کودکان ، نوه ها، سرگرمی ها یا محل کار استفاده کنیم. اما در مورد کار هایی که قبلاً انجام می دادیم و لذت ایجاد می کرد، مانند رقص، پیاده روی ، اردو زدن، پیک نیک، به کنسرت رفتن و غیره، اهمال کاری می کنیم. در حالی که این موارد تاثیر بسیار زیادی در رابطه ما خواهد داشت. علاوه بر این باید بتوانیم زمانی را به فعالیت های تک نفره خود اختصاص دهیم تا روحیه مان تقویت شود.

چیز جدیدی را امتحان کنید.

گاهی اوقات مسیرهای قدیمی دیگر فریبنده نیستند و یک مسیر جدید لازم است. هنگامی که زوجین چیز جدیدی را با هم امتحان می کنند می تواند بهبودی رابطه خود را به دقت مشاهده نمایند. یک سرگرمی جدید، نوع خاصی از تعطیلات، زبان خارجی جدید و یا نمونه هایی از این مسائل می تواند شما را در این مسیر کمک نماید. یکی از بهترین پیش بینی کننده ها در ازدواج های خوب داشتن ایده های متنوع در زمان های گوناگون است. فعالیت های قدیمی ممکن است خسته کننده باشند و این خستگی می تواند در یک رابطه مانند ابر خاکستری حل شود. اگر مدتی با هم کار جدیدی انجام نداده اید همین حالا این کار را انجام دهید. وقت را هدر ندهید و برای با هم بودن چیز جدیدی را امتحان کنید.

رمانتیک بودن ها را یادآوری کنید.

چک لیست مراقبت از ازدواج

به این فکر کنید که هر چند وقت یک بار می گویید دوستت دارم، به تعداد دفعات بوسه هنگام ملاقات یا ترک یکدیگر توجه کنید. اگر هر کدام از این ها را در رابطه خود کم رنگ می بینید برای بهبود آن تلاش کرده و فضای رمانتیک خود را بهبود بخشید. یادآوری فضا های رمانتیک می تواند شادی بخش رابطه شما باشد. این بخش یکی از اصلی ترین گزینه ها در چک لیست ازدواج شما می باشد. از این رو به هیچ عنوان آن را دست کم نگیرید.

درباره اهداف خود صحبت کنید.

روابط به رویا ها احتیاج دارند. آن ها ممکن است رویا هایی در مورد سفر یک عمر، در مورد زندگی مدتی در جای دیگر یا خرید اتومبیل یا خانه روستایی باشند که هر دو همیشه می خواستید. هدف هر چه باشد، مهم این است که با هم خواب ببینیم و ببینیم که آیا، حتی اگر در آینده دور باشد، احتمال تحقق آن رویا وجود دارد. پس درباره اهداف خود صحبت کرده و آن ها را جدی بگیرید.

سخن آخر

در این مقاله ما بحث مهمی را در ارتباط با ازدواج و روابط زوجین مطرح کردیم. این چک لیست شامل موارد خاصی است و شما با دقت در آن ها می توانید نهال رابطه خود را رشد دهید. با این حال توصیه اساسی ما مراجعه به متخصصان در این زمینه و زوج درمان گر ها است. از این رو شما می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

 

 

منابع
aarp.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا