اپیزودمانیک چیست؟

اپیزودمانیک وضعیت عاطفی است که حداقل برای حدود 1هفته ادامه خواهد داشت و در ان شاهد وضعیت روحی تحریک پذیر، زودرنج و حساسی از فرد خواهیم بود. علائم اختلال مانیا عبارتند از افزایش تغییرات خلقی، تحت تاثیر قرار گرفتن اعتماد به نفس، کاهش نیاز به خواب، افکار مخرب و پریشان، مشکل در حفظ تمرکز، افزایش فعالیت های هدف دار و مشارکت بیشتر در فعالیت های لذت بخش. این علائم مانیک به طور قابل توجهی روی فعالیت های روزانه ی فرد تاثیر خواهند داشت.

فردی که اپیزود مانیک را تجربه می کند اغلب خود را درگیر فعالیت های هدف داری خواهد کرد که فراتر از فعالیت های روزانه ی او می باشند. اغلب افراد احساسات مانیک را به شکل احساس سرخوشی زیاد توصیف می کنند و می گویند که می توانند هرکاری را انجام داده یا به هرچیزی که می خواهند برسند. این دیدگاه کمی بیش از حد خوش بینانه است اما تنها احت تاثیر بیماری و هورمون هاست.

نکته مهم درباره اپیزودمانیک

 ان ها به شیوه ای رفتار می کنند که با توجه به رفتار همیشگی شان عادی نیست و افراد دیگر می توانند این غیرعادی بودن را تشخیص دهند.

احساسات مانیک که فرد تجربه می کند باید به قدری شدید باشندکه باعث بروز مشکل یا ناتوانی در فعالیت های روزانه و عملکرد کاری شان و یا ارتباط با دوستان و خانواده، عملکرد در مدرسه و دیگر بخش های مهم زندگی شود.این علائم نباید نتیجه ی مصرف مواد یا هر داروی دیگری باشند.

اختلال دوقطبی قابل درمان شدن است و اغلب برای ان ترکیبی از داروها (داروهایی که تثبیت کننده ی وضعیت روحی نامیده می شوند.) و روان درمانی استفاده می شود.

علائم خاص اپیزودمانیک

اپیزودمانیک چیست؟  | مرکز مشاوره همکده

برای اینکه بتوان اپیزودمانیک را تشخیص داد نیاز است حتما سه مورد یا بیشتر از علائم زیر حضور داشته باشند:

  • زیاد شدن ایده ها و تجربیات فردی
  • بالا رفتن عزت نفس یا احساس بزرگ نمایی
  • توجه فرد سریعا به سمت موضوعات غیرمهم یا نامرتبط پرت می شود.
  • از وضعیت عادی بیشتر صحبت کرده یا برای ادامه ی صحبت خود تحت فشار زیادی است.
  • کم شدن نیاز برای خوابیدن (برای مثال فرد تنها بعد از سه ساعت خواب حس می کند دیگر نیازی به استراحت کردن ندارد.)
  • زیاد شدن فعالیت های هدف دار (خصوصا فعالیت های اجتماعی، کاری یا در مدرسه و یا حتی فعالیت های جنسی) یا زیاد شدن تحریکات روانی
  • زیاد شدن مشارکت در فعالیت های لذت بخش که نیاز به پتانسیل بالایی برای عواقبی دردناک دارد (برای مثال شرکت کردن در فعالیت های آزاد و بی بند و بار بودن، بی احتیاطی در فعالیت های جنسی یا سرمایه گذاری های تجاری احمقانه)

بالا رفتن اعتماد به نفس

اغلب در فرد دیده می شود و از حد اعتماد به نفس فردی بی اهمیت تا احساس بزرگ نمایی و غرور متغیر است و ممکن است به حد هذیان و توهمان نیز برسد. این افراد ممکن است در مورد موضوعاتی نظر بدهند که در ان هیچ دانش و اطلاعاتی ندارند (برای مثال چگونه می توان به کشور دیگری مهاجرت کرد) با وجود کمبود هرگونه تجریه یا نبوغ فرد ممکن است اقدام به به نوشتن یک رمان یا آهنگسازی برای یک سمفونی کرده یا اقدام به تبلیغات برای یک اختراع غیرممکن کند. توهمات و هذیان های بزرگ نیز در این بین متداول است ( برای مثال داشتن رابطه ای خاص با خدا یا تصور داشتن یک شخصیت عمومی و مشهور سیاسی، مذهبی یا فردی مورد علاقه ی مردم)

این افراد به طور دائم نیاز کمی به خوابیدن را حس می کنند. این فرد اغلب بعد از چند ساعت خواب زودتر از همیشه بیدار شده و احساس انرژی و هشیاری بیشتری دارد. زمانی که اختلال خواب شدید می شود فرد بدون نیاز به خواب برای چند روز به فعالیت خود ادامه داده و اصلا احساس خستگی نمی کند.

صحبت های اپیزودمانیک

اغلب بلند و سریع بوده و به سختی می توان ان را قطع کرد.  در مکالمه فرد بیشتر از لغات درست انتخابی از اصواتی که از خود درمی اورد استفاده کند ( برای مثال صدای غریدن ) اگر وضعیت خلقی فرد آزاردهنده تر شود سخنان او با شکایات، جملات آزاردهنده یا صحبت هایی از روی عصبانیت همراه خواهد شد.

زیاد شدن سرعت تفکر و اپیزودمانیک

اغلب سرعت فکر کردن او به قدری شدید می شود که نمی تواند آن را بیان کند. فرد مبتلا به اپیزود مانیک ممکن است به سادگی تمرکز خود را از دست دهد.

زیاد شدن مشارکت در فعالیت های هدف دار

 اغلب شامل برنامه ریزی زیاد و مشارکت زیاد در چندین فعالیت است (برای مثال جنسی، حرفه ای، سیاسی، مذهبی) افزایش تمایلات، فانتزی ها و رفتارهای جنسی نیز اغلب مشاهده می شود. فرد ممکن است به طور همزمان وارد چندین فعالیت تجاری شود بدون اینکه به ریسک های آشکار یا نیاز به کامل کردن هر کار با رضایت فکر کند.

  اغلب فرد در اجتماع بیشتر مشارکت دارد ( برای مثال بازسازی روابط با دوستان قدیمی یا تماس با دوستان و حتی افراد غریبه تر در طول شب و روز ) بدون اینکه به طبیعت آسیب رسان و مخرب این روابط توجهی داشته باشد. همچنین ممکن است فرد از خود تحریکات روانی نشان دهد یا برای شرکت همزمان در چند مکالمه احساس پریشانی و آشفتگی داشته باشد. ( برای مثال صحبت کردن با تلفن و با فردی دیگر به طور همزمان ) برخی افراد نامه های زیادی با موضوعات مختلف برای دوستان، شخصیت های مشهور یا رسانه های اجتماعی می نویسند.

اپیزودمانیک چیست؟  | مرکز مشاوره همکده

نکته مهم

خوش بینی های وسیع و بدون هیچ تضمین وقدرت تضمین کم همه منجر به مشارکت زیاد در فعالیت های لذت بخش  می شوند، مانند خرید برای سرخوشی، رانندگی های بی دقت، سرمایه گذاری های تجاری احمقانه و رفتارهای جنسی غیرعادی برای فرد، حتی اگر این فعالیت ها به احتمال زیاد با عواقب ترسناکی همراه باشند. فرد ممکن است لوازم غیرضروری زیادی بخرد ( برای مثال بیست جفت کفش، وسایل زینتی گران قیمت ) بدون اینکه پول پس اندازی داشته باشد. رفتارهای جنسی غیرعادی می توانند شامل خیانت یا وارد شدن در رابطه با افراد غریبه باشد.

اپیزودمانیک چیست؟  | مرکز مشاوره همکده

اپیزود مانیک در هر فرد می تواند متفاوت با فرد دیگر باشد اگر شما اختلال مانیک را تجربه می کنید، در اوج بیماری شاید متوجه علائم خود نباشید. در نتیجه بهترین راه برای مقابله با مانیک این است که برنامه ریزی داشته باشید. این ها گام هایی هستند که باید بردارید.

  • به دنبال یک تیم درمانی باشید.

اپیزودمانیک چیست؟  | مرکز مشاوره همکده

اگر فکر می کنید مبتلا به اختلال مانیک هستید اولین و مهم ترین کاری که باید انجام دهید تماس با یک متخصص سلامت روان است.اگر نکران نزدیک شدن به اپیود مانیک هستید در اولین فرصت ممکن  با یک پزشک متخصص دیدار داشته باشید.

  • شناخت داروهایی که به شما کمک می کنند.

اغلب متخصصان سلامت اپیزودمانیک مانیای حاد را با داروهایی به نام داروهای ضدروان پریشی درمان می کنند. این داروها علائم مانیک را سریع تر از داروهای تثبیت وضعیت خلقی کاهش خواهند داد. با این وجود درمان طولانی مدت با داروهای تثبیت کننده ی وضعیت روخی می توانند به پیشگیری از بازگشت علائم اپیزودمانیک در آینده کمک کنند.

اگر قبلا از این داروها استفاده کرده و با روش اثرگذاری ان ها روی خود اشنایی دارید بهتر است اطلاعات را به پزشک خود منتقل سازید.

  • اجتناب از محرک هایی که مانیای شما را بدتر می کنند.

 اجتناب از این داروها می تواند به حفظ تعادل عاطفی شما کمک کند.

  • داشتن برنامه ی منظم برای خواب و غذا

اپیزودمانیک چیست؟  | مرکز مشاوره همکده

وقتی با اختلال دوقطبی زندگی می کنید داشتن یک ساختار در زندگی روزانه اهمیت زیادی دارد. این شامل دنبال کردن رژیم غذایی سالم و اجتناب از کافئین و غذاهای قندی است که می توانند روی وضعیت خلقی شما اثر بگذارند.

داشتن خواب کافی می تواند به اجتناب از اپیزودهای مانیک کمک کند. بعلاوه شدن بروز هر اپیزود را کاهش خواهد داد.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
healthline.compsychcentral.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا