تیپ شخصیتی تدارکاتچی

تیپ شخصیتی تدارکاتچی کیست؟

تیپ شخصیتی تدارکاتچی فردی است با خصوصیات شخصی درون گرا، اهل تفکر و قضاوت کردن و هشیار. این افراد دوست دارند محافظه کار باشند و در عین حال خودرای هستند و البته با داشتن دیدگاهی منطقی نسبت به زندگی. آن ها با دقت مراقب کارهای خود هستند و با اهدافی روشن و علمی دست به عمل می زنند.

افراد تدارکاتچی از حدسیات و فرضیه سازی خوششان نمی آید، به جای آن ترجیح می دهند اطراف خود را انالیز و تحلیل کنند، حقایق را چک کرده و به سطح عملی از کارهای دست یابند. شخصیت های تدارکاتچی اصلا بدون منطق نیستند و وقتی تصمیمی را گرفتند، ان ها روی حقایق لازم برای رسیدن به هدف خود تکیه می کنند، و از دیگران انتظار دارند آن ها نیز فورا شرایط را درک کرده و وارد عمل شوند. تیپ شخصیتی تدارکاتچی در مقابل بی تفاوتی ها صبر کمی دارد، اما زمانی که روال انتخابی اش با نظریات غیرعملی به چالش کشیده می شوند به سرعت بیشتری صبر خود را از دست خواهد داد، خصوصا اگر به جزئیات کلیدی بی توجه باشد، اگر این چالش ها زمان گیر شوند فرد تدارکاتچی با نزدیک تر شدن به زمان تعیین شده برای پایین عصبی تر خواهد شد.

اگر به شهرت خوب خود اهمیت می دهید با این افراد خوب همراه شوید…

وقتی که تیپ شخصیتی تدارکاتچی می گوید که می خواهد کاری را انجام دهد، این کار را خواهد کرد، او با هر بهایی که برای خودش داشته باشد به تعهداتش عمل خواهد کرد و با کسانی که برای حرف خود و دیگران احترام نگذاشته و به قول هایشان عمل نمی کنند مشکل خواهد داشت. ترکیبی از تنبلی و عدم صداقت ساده ترین راه برای دیدن روی بد فرد تدارکاتچی است.

افراد تدارکاتچی ذهنی فعال و برپایه ی حقایق دارند و قوانین و تکیه بر خود را بر تکیه بر فرد یا چیز دیگری ترجیح می دهد.

نکته مهم

برای فرد تدارکاتچی صداقت بسیار مهم تر از ملاحظات عاطفی است و این تلاش کورکورانه باعث می شود افراد دیگر به اشتباه به این تصور برسند که فرد تدارکاتچی شخصیتی سرد و حتی ربات گونه دارد. کسانی که در این تیپ شخصیتی جای دارند برای بیان احساسات و یا محبت کردن به دیگران مشکل دارند اما این ایده که آن ها اصلا احساسی ندارند و یا بدتر، اصلا شخصیت خوبی ندارند، کاملا آسیب رسان و نادرست خواهد بود.

برای آن ها تنها بودن بهتر است از ماندن در جایی اشتباه …

تیپ شخصیتی تدارکاتچی

اینکه فرد تدارکاتچی وقت و انرژی زیادی را صرف هدف خود می کند خصوصیتی عالی است. او اجازه دارد به بهترین ها دست یابد اما در عین حال یک ضعف کلیدی که باعث می شود افرادی از فرد تدارکاتچی سوءاستفاده کنند. آن ها این کار را جزء وظایف فرد القا می کنند تا بتوانند خودشان کار راحتی داشته باشند.

فرد تدارکاتچی شاید متوجه شود همکاران و یا حتی دوستان و نزدیکان مسئولیت های خود را به آن ها واگذار می کنند و می دانند ان ها همیشه کارها را تا آخر انجام خواهند داد. اما ممکن است قبل از اینکه شواهد دیدنی بتوانند تمام ماجرا را بگویند زمان زیادی بگذرد.

اگر آن ها همسر یا همکاری داشته باشند که مرتبا کارهایشان را تحسین و تمجید می کند، کسی که از استقلال، درخشش و قدرت ذهنی آن ها لذت می برد، فرد تدارکاتچی متوجه می شود نقش تثبیت کننده ی او واقعا نقشی رضیت بخش است و متوجه خواهد شد او بخشی از سیستمی است که در حال کار کردن می باشد.

 

نقاط قوت

  • صداقت و روراستی

  • بی عیبی و کمال هسته ی شخصیت فرد تدارکاتچی است.
  • اراده ی قوی و وظیفه شناس

  •  صبر و مصمم بودن، باعث می شود فرد تیپ شخصیتی تدارکاتچی بتواند بر موانع و محدودیت ها غلبه یابد.
  • بسیار مسئولیت پذیر

  • صداقت یک تمایل قوی برای افراد تدارکاتچی است و ان ها وظایف خود را برای افراد و سازمان هایی که به آن قول داده بودند انجام خواهند داد.
  • آرام و صبور هستند

  • هیچکدام از قول ها مفهوم زیادی نخواهند داشت و محقق نمی شوند اگر افراد تدارکاتچی با دیدن کوچکترین نشانه از مشکل و سختی صبر خود را از دست دهند – آن ها در جای خود استوار مانده و تصمیم هایی منطقی و شفاف می گیرند. اولویت های افراد فاکتوری است که در این روال در نظر گرفته می شود و افراد تدارکاتچی سعی می کنند با استفاده از قابلیت ها و خصوصیات فردی خود بهترین ها را بسازند، اما این تصمیمات با کارایی و موثر بودن ذهن گرفته می شوند تا همدلی. مشابه همین موضوع در مورد انتقادات وجود دارد، چه از خودشان و چه دیگران.
تیپ شخصیتی تدارکاتچی | مرکز مشاوره همکده
  • اجرای درخواست ها

  •  راهنمایی های نامشخص و افرادی که قوانین را می شکنند این تلاش را زیر سوال می برند و به ندرت فرد تدارکاتچی می تواند این ها را تحمل کند. ساختار و قوانین قابلیت اطمینان و اعتماد را پرورش می دهد. هرج و مرج و آشوب باعث ایجاد موانع غیرقابل دیدن و تاخیرات خواهد شد.
  • می توانند در تمام حرفه ها باشند

نقاط ضعف تیپ شخصیتی تدارکاتچی

تیپ شخصیتی تدارکاتچی | مرکز مشاوره همکده
  • لجباز و یک دنده

  • بی احساس 

  • همیشه بر اساس قوانین پیش می روند

  • اهل قضاوت کردن هستند

  • اغلب بدون دلیل خود را مقصر دانسته و سرزنش می کنند

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
16personalities.com16personalities.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا