صداقت و تاثیر آن بر فرزندان

صداقت یعنی زمانی که حقیقت را گفته و عملتان نیز درست باشد. صداقت و تاثیر آن بر فرزندان باعث می شود، بچه هایی متفاوت داشته باشیم. اما صداقت چیست؟ بسیاری از کودکان تصور می کنند صداقت چیزی به جز دروغ نگفتن نیست. اما صداقت معنای پیچیده تری نیز دارد که نشان می دهد فرد راستگو کارهایی که در اصل اشتباه هستند را انجام نمی دهد. اگر کاری که انجام می دهید خلاف قانون است یا مجبورید کاری که انجام داده اید را پنهان کنید زیرا به دردسر افتاده اید، یعنی صداقت کامل در ان ندارید. در نتیجه می توان گفت صداقت یعنی صحبت کردن و عمل درست. بیایید ببینیم هرکدام از انواع صداقت چه معنایی دارند.

اولین بخش از صداقت در مورد چیزی است که می گویید.

صداقت و تاثیر آن بر فرزندان

صداقت صحبت کردن در مورد حقیقت است. گفتن چیزهایی که واقعی نیستند یا فکر می کنید ممکن است درست نباشند یا اینکه مجبورید حقیقت را به نوعی پنهان کنید، همه ی این ها به نوعی دروغ هستند. دروغ گفتن صداقت داشتن نیست زیرا چیزی گفته اید که درست نیست.

نمونه هایی از چیزهایی که به معنای دروغ گفتن هستند این ها می باشند:

  • صداقت یعنی در مورد دیگران چیزهایی که درست نیستند را نگویید. اگر در مورد کسی شایعه درست کرده یا شایعه ی افراد دیگر را با فرد سومی در میان بگذارید شما صداقت ندارید.
  • صداقت داشتن یعنی شما کارهای خودتان را می پذیرید، حتی اگر برایتان مشکل ایجاد می کنند. اگر قبول نکردید که کارتان اشتباه بوده در حالی که واقعا می دانید این طور است شما صداقت ندارید.
  • صداقت یعنی توضیح دهید یک اتفاق واقعا چطور افتاده است. اگر اتفاقی را طوری تعریف کنید که متفاوت از چیزی باشد که در حقیقت رخ داده است یعنی شما صداقت ندارید.

صداقت در کاری که انجام می دهید.

وقتی کاری انجام می دهید که از نظر اخلاقی می دانید درست نیست یا باید کارهایتان را به خاطر اینکه می دانید اشتباه هستند پنهان کنید، شما فرد صادقی نیستید. صداقت داشتن یعنی طوری رفتار کنید که می دانید انجام آن به این شکل صحیح است.

این بخش از تعریف صداقت شامل مخفی نکردن حقیقت (پنهان کاری)، نشکستن قوانین برای رسیدن به منافع شخصی ( تقلب) و برنداشتن چیزی است که متعلق به شما نمی باشد (دزدی) و هر فعالیت دیگری که آن را پنهان می کنید زیرا برخلاف چیزی است که می دانید از نظر اخلاقی صحیح است.

صداقت داشتن با خودتان چه معنایی دارد؟

صداقت و تاثیر آن بر فرزندان

یک بخش بزرگ از صداقت چیزی است که می گویید و کاری که در مقابل دیگران انجام می دهید. اما بخش دیگر از تعریف صداقت این است که با خودتان هم به همان شکل رفتار می کنید. صداقت داشتن با خودتان یعنی واقعا می دانید چرا این کار را می کنید یا چیزی که به خودتان می گویید واقعا درست است یا نه.

  • اگر کاری را انجام داده و سعی می کنید خودتان را قانع کنید که واقعا کار اشتباهی انجام نداده اید یا کارتان آن قدر ها هم بد نبوده است با خودتان صادق نیستید.

مثالی از داشتن صداقت و صداقت و تاثیر آن بر فرزندان

می توانید با کمک مثال های زیر برای خود تعریفی از صداقت داشته باشید.

  • در این شرایط صداقت چه معنایی دارد؟

شما یک میز را شکسته اید. مادرتان می پرسد چه کسی میز را شکست و شما می گویید این کار را انجام داده اید.

پاسخ صادقانه: صداقت یعنی گفتن حقیقت، بنابراین پذیرش شکستن میز عملی صادقانه است.

بیایید در هر شرایطی صادق باشیم.

توصر کنید شما جعبه ی موسیقی مورد علاقه ی مادرتان را شکسته اید زیرا در خانه مشغول توپ بازی بودید. وقتی او به خانه بیاید به دنبال توضیحی از شما خواهد بود. در این شرایط چه انتخاب هایی دارید؟ می توانید به او بگویید اصلا نمی دانید طور این اتفاق افتاده است یا می توانید صادق بوده و بگویید واقعا چرا این جعبه ی موسیقی شکسته است.

در زندگی بسیار پیش می آید که شما با انتخاب بین گفتن حقیقت یا دروغ درگیر می شوید. گاهی این دروغ ها واقعا فریبنده هستند. شما می خواهید دروغ بگویید زیرا نمی خواهید به دردسر بیفتید یا در برخی موارد نمی خواهید به احساسات فرد مقابلتان آسیب بزنید. اهمیتی ندارد در چه موقعیتی قرار دارید، در هر صورت صداقت داشتن و گفتن حقیقت بهترین گزینه است.

چرا راستگویی اهمیت دارد؟

چرا مهم است که مرتبا حقیقت را بگویید؟ خوب در کل شما دوست دارید به عنوان فردی راستگو شناخته شوید. فردی که قابل اعتماد است می توان برای شنیدن حقیقت روی او حساب کرد. صداقت و راستگویی باعث می شوند شما به عنوان یک فرد صادق ارزشمند باشید. شما دوست دارید بتوانید همیشه بین دوستان و خانواده فرد محترمی به حساب بیایید.

اگر اغلب دروغ بگویید افراد در مورد چیزهایی که می گویید شروع به تحقیق کرده و شاید دیگر حرف های شما را باور نکنند. در حقیقت فکر می کنند شما همیشه دروغ می گویید حتی اگر واقعا حقیقت را بیان می کنید.

آموزش رفتار صادقانه به کودک

ما باید به کودکان خود کمک کنیم تا عادات سالمی داشته باشند و یکی از بهترین عادات برای آن ها راستگویی است. در اینجا راه هایی آورده شده است تا با کمک آن داشتن صداقت را به کودک خود آموزش دهید.

  • برای گفتن حقیقت به او پاداش دهید.

به عنوان والدین، اغلب سریعا کودک را سرزنش می کنید. اما برای تشویق او همینقدر سرعت ندارید. پاداش دادن برای راستگویی می تواند شامل تشویق و بغل کردن باشد.این کار باعث ایجاد اعتماد به نفس شده و کودک را وادار به داشتن رفتاری مثبت می کند. محبت شما هیچوقت برای کودک زیاد نیست.

گاه صداقت داشتن نیاز به تشویق زیادی دارد. اگر کودک دروغ آسیب رسانی به زبان آورد به او یادآوری کنید که اشتباها دروغ گفته و چرا این کارش غلط بوده است. به همین شکل تشویق کودک برای راستگویی و گفتن آن به دیگران نیز اهمیت دارد. بگذارید کودکتان بداند شما به خاطر صداقتش به او افتخار می کنید.

  • صداقت و تاثیر آن بر فرزندان – می توان این روش را امتحان کنید.

به نوبت به زمانی در گذشته اشاره کنید که راست نگفته اید. این می تواند شامل گفتن یک دروغ کوچک یا حتی پنهان کردن بخشی از حقیقت باشد. به عنوان والدین، می توانید این مثال را از دوران کودکی خود بیاورید. وقتی این مورد را مطرح کردید باهم در مورد تاثیر عدم صداقت خود حرف زده و ببینید می توانستید چه واکنش متفاوتی را داشته باشید. این کار شما چه اثری روی خودتان یا دیگران داشته است؟

  • درست صحبت کنید.

به کودکان خود یاد دهید شما از دیگران بد نمی گویید. اگر چیز خوبی برای گفتن در ذهن ندارند به ان ها یاد دهید چطور کلمات خود را کنترل کرده و چیزی نگویند. البته همیشه می توانید چیز مثبتی برای بیان کردن در مورد فردی دیگر داشته باشید.

  • حتی حقایق سخت را باید بیان کنید.

اخلاقیات مهم تر از اجتناب از آسیب رساندن به کسی است که اشتباهی کرده است. کار اشتباه همیشه اشتباه است. برای مثال بهترین دوست پسر شما در امتحان تقلب کرده و پسرتان از آن خبر دارد او وظیفه دارد نزد دوست خود رفته و او را به ترک این کار نصیحت کند. او با این کار به خودش و افراد دیگری که واقعا مطالعه کرده اند آسیب می زند. اگر حرف شما را قبول نکرد باید در مورد این اتفاقات با معلم خود صحبت کنید. این جا گفتن حقیقت شاید برای شما سخت باشد.

  • صداقت و تاثیر آن بر فرزندان – برای او مدل سازی کنید.

مانند همه ی موضوعات دیگر شما مدل رفتاری او هستید. شما دوست ندارید کودکتان بشنود که دروغ گفته اید. با حقیقت و صداقت زندگی کنید. اگر کودکتان متوجه شود شما دروغ های کوچکی می گویید که برای کسی خطری ندارد او حس می کند همیشه دروغ گفتن ایرادی ندارد. وقتی او عادت به گفتن دروغ های کوچک کرد این عادت تبدیل به دروغ های بزرگتر خواهد شد. همیشه برای گفتن حقیقت و یافتن ان پیشقدم باشید.

کودکان با نگاه کردن به کارهای بزرگترهایی که برایشان احترام قائل هستند ارزش ها را یاد می گیرند. توجه نزدیکی به مدل سازی صداقت و درستی در تمام تعاملات روزانه ی خود داشته باشید. دقت کنید چه زمانی کارهای شما در راستای پیام هایی که می رسانید نیستند. همه ی افراد همیشه کامل نیستند. می توانید از این لحظات استفاده کرده و آن را به عنوان مدلی برای راستگویی و اگاهی از رفتارهای خود به کار ببرید.

  • آن ها را آزمایش نکنید.
صداقت و تاثیر آن بر فرزندان

حتی اگر به منظور تست کردن کودکتان باشد، سوالاتی نپرسید که به کودک شما فرصت برای عدم صداقت بدهد. شما می بینید دخترتان آب میوه اش را روی مبل می ریزید. نیازی نیست از او بپرسید ” آیا تو با آب میوه ات رو مبل را لک انداختی؟” این کار باعث می شود او باور کند راه دیگری داشته و شاید بتواند تقصیر را گردن فرد دیگری بیندازد. تنها از او بخواهید مبل را تمیز کند. او فرصت کافی برای گفتن حقیقت را دارد.

  • صداقت و تاثیر آن بر فرزندان – به او عواقب کار را بگویید.

همه ی ما خطا و اشتباه داریم و کودکان نیز اشتباه ی کنند. آن ها به شما دروغ می گویند و شما در نهایت متوجه دروغشان می شوید. شما حتما باید برای این کار عواقبی برای کودک در نظر داشته باشید، چیزی که به خاطر اشتباهش برای او ایجاد می شود. قوانین مناسب باید تعیین شده و دنبال شوند. قوانین را حتما اجرا کنید تا کودک بفهمد ارزشش را ندارد که دروغ بگوید.

  • اشتباهات را درست کنید.

سوق دادن کودک به سمت عدم صداقت فرصت خوبی برای آموزش دادن به اوست. از او بپرسید چرا حس می کرد نیاز است دروغ بگوید. به او توضیح دهید دروغ گفتن چطور به روابط اسیب می زند زیرا باعث عدم اطمینان شده و جلب اعتماد دوباره کار بسیار سختی است. با او در مورد کارهایی که باید متفاوت انجام می داده است صحبت کنید.

  • روی قول هایتان بمانید.

اگر می خواهید به شما اعتماد شود روی قول هایی که می دهید بمانید. به کودک خود یاد دهید کسی باشد که به چیزی که می گوید دقت دارد. وقتی قولی داد دیگر نمی تواند آن را بشکند. بهترین راه برای آموزش این کار با مدل سازی در رفتار خودتان است.

  • صداقت و تاثیر آن بر فرزندان – مراقب وسایل افراد دیگر باشید.

مسائل مالی می توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند. بهترین قانون این است که به کودک خود از سنین کم یاد دهید چه چیزهایی برای او هستند. چه چیزهایی افراد دیگر پیش او دارند. درست نیست او یک بازی را قرض بگیرد و هیچوقت ان را برنگرداند. قرض گرفتن چیزی ایرادی ندارد اما همیشه باید آن را برگردانید.

  • دوستانی راستگو برای او پیدا کنید.

از قدیم گفته اند ” دوستانت را به من نشان بده و من آینده ات را تو نشان خواهم داد” اگر دوستان کودک شما اهل دروغ گفتن و تقلب کردن هستند او نیز این کارها را خواهد کرد. اما اگر دوستان کودکتان راستگو و روراست باشند پسر یا دختر شما نیز همانطور یا حتی بهتر خواهد بود. در مورد هریک از دوستان کودکتان که دروغ می گوید گوش شنوایی داشته و در دوستی با او دخالت کنید.

منابع
talkingtreebooks.comstudy.commcc.gse.harvard.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا