منبع کنترل و زندگی شما

منبع کنترل به میزان احساس افراد در مورد کنترل خود بر وقایعی که زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد ، اشاره دارد. وقتی در زندگی خود با یک چالش روبرو هستید ، آیا احساس می کنید که بر نتیجه کار کنترل دارید؟ یا اعتقاد دارید که به سادگی در دست نیرو های خارجی هستید؟ اگر اعتقاد دارید که بر آن چه اتفاق می افتد کنترل دارید ، بنابراین آن چه روانشناسان از آن به عنوان منبع کنترل داخلی یاد می کنند ، دارید.

نکته قابل توجه

اگر اعتقاد دارید که هیچ کنترلی روی آن چه اتفاق می افتد ندارید و متغیر های خارجی مقصر هستند ، در این صورت شما چیزی را دارید که به عنوان منبع کنترل خارجی شناخته می شود. منبع کنترل شما می تواند نه تنها نحوه پاسخگویی شما به وقایع رخ داده در زندگی ، بلکه همچنین انگیزه شما برای اقدام نیز تأثیرگذار باشد. اگر اعتقاد دارید که کلید های سرنوشت خود را در دست دارید ، به احتمال زیاد برای تغییر وضعیت خود در صورت لزوم اقدام خواهید کرد. اگر از طرف دیگر ، شما معتقدید که نتیجه کار از دست شما خارج شده است ، ممکن است کمتر به سمت تغییر  پیش بروید. از این رو منبع کنترل اهمیت بسیاری دارد. 

منبع کنترل چیست؟

منبع کنترل مفهومی در روانشناسی است که شرح می دهد آیا فکر می کنید شرایط زندگی شما تحت کنترل شماست یا خیر.

فیلیپ زیمباردو ، روانشناس در کتاب روانشناسی خود در سال 1985 توضیح داد: “یک منبع جهت گیری کنترل ، اعتقادی است در مورد اینکه آیا نتایج اقدامات ما به آن چه انجام می دهیم (جهت گیری کنترل داخلی) یا به وقایع خارج از کنترل شخصی ما (جهت گیری کنترل بیرونی) بستگی دارد.”  در سال 1954 ، جولیان روتر ، روانشناس ، اظهار داشت كه رفتار ما با پاداش و مجازات كنترل می شود و این عواقب اعمال ما است كه اعتقادات ما را درباره دلایل اصلی این اقدامات تعیین می كند.

اعتقادات ما در مورد آنچه باعث اعمال ما می شود ، بر رفتار ها و نگرش های ما تأثیر می گذارد.

در سال 1966 ، روتر مقیاسی را منتشر کرد که برای اندازه گیری و ارزیابی منبع کنترل خارجی و داخلی طراحی شده است. مقیاس از انتخاب اجباری بین دو گزینه استفاده می کند و پاسخ دهندگان را ملزم می کند فقط یکی از دو امکان را برای هر مورد انتخاب کنند. در حالی که مقیاس به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است ، اما مورد انتقاد قابل توجهی از سوی کسانی قرار گرفته است که معتقدند منبع کنترل را نمی توان با چنین مقیاس ساده ای کاملاً درک یا اندازه گیری کرد.

منبع کنترل داخلی در مقابل خارجی

توجه به این نکته مهم است که منبع کنترل یک پیوستار است. هیچ کس منبع کنترل 100 درصدی خارجی یا داخلی ندارد. در عوض ، بیشتر مردم در جایی از پیوستار بین دو حد قرار می گیرند. این خصوصیات افرادی است که دارای منبع کنترل داخلی یا خارجی غالب هستند. مکان داخلی کنترل بیشتر مسئولیت اقدامات خود را بر عهده می گیرند.

منبع کنترل داخلی

هنگامی که یک منبع کنترل داخلی دارید ، فکر می کنید که شرایط زندگی شما تحت کنترل شماست. به احتمال زیاد موفقیت خود را به عملکرد خود نسبت می دهید و احتمالاً کارهایی را که انجام داده اید به عنوان دلایل عدم موفقیت شناسایی می کنید.

منبع کنترل خارجی

از طرف دیگر ، هنگامی که یک منبع کنترل خارجی دارید ، فکر می کنید که اتفاقات خوب یا بد ، موفقیت یا شکست به دلیل عوامل خارجی اتفاق می افتد. شانس ، سرنوشت ، بازار – اینها همه دلایلی است که افراد با یک منبع کنترل خارجی در مورد اینکه چرا اشتباهی اتفاق افتاده است یا رخ نداده است. آنها خود را دارای قدرت بیش از شرایط خود نمی دانند ، بنابراین شکست یا موفقیت خود را به تلاش خود نسبت نمی دهند.

تفاوت های منبع کنترل خارجی و داخلی

باید بدانید که تفاوت هایی بین منبع کنترل خارجی و منبع کنترل داخلی وجود دارد.

کنترل داخلی

  • کمتر تحت تأثیر نظرات دیگران قرار بگیرید.
  • برخی افراد هنگامی که اجازه کار با سرعت خود را دارند اغلب در انجام وظایف بهتر عمل می کنند.
  • معمولاً احساس قوی خودکارآمدی داشته باشید
  • تمایل داشته باشید که برای رسیدن به چیزهایی که می خواهند سخت کار کنید
  • در مقابل چالش ها احساس اطمینان کنید.
  • تمایل دارید که از نظر جسمی سالم باشید.
  • شادتر بودن و استقلال بیشتر بودن را گزارش دهید.
  • غالباً در محیط کار موفقیت بیشتری کسب کنید.

منبع کنترل خارجی

  • نیروهای خارجی را مقصر شرایط خود می دانند.
  • اغلب موفقیت یا شانس را برای هر موفقیتی اعتبار دهید.
  • باور نکنید که آن ها می توانند با تلاش خود وضعیت خود را تغییر دهند.
  • غالباً در برابر شرایط دشوار احساس ناامیدی یا ناتوانی کنید.
  • بیشتر مستعد تجربه درماندگی هستند.

منبع کنترل شما چه نقشی در زندگی شما بازی می کند؟

منبع کنترل داخلی اغلب به طور مترادف با “تعیین سرنوشت” و “اختیار شخصی” استفاده می شود. تحقیقات حاکی از آن است که مردان دارای منبع کنترل درونی بالاتری نسبت به زنان هستند و با افزایش سن افراد نیز منبع کنترل داخلی تر می شوند. کارشناسان دریافته اند که به طور کلی ، افرادی که دارای منبع کنترل داخلی هستند ، وضعیت بهتری دارند. با این حال ، یادآوری این نکته نیز مهم است که همیشه درونی با “خوب” برابر نیست و همیشه با “بد” برابر نیست.

در برخی شرایط ، داشتن یک منبع کنترل خارجی می تواند چیز خوبی باشد. به ویژه هنگامی که سطح صلاحیت فرد در یک منطقه خاص قوی نیست. به عنوان مثال ، شخصی که در ورزش وحشتناک است ، اگر دارای یک منبع کنترل داخلی قوی باشد ، ممکن است از عملکرد خود احساس افسردگی یا اضطراب کند. اگر این فرد فکر کند “من از نظر ورزشی بد هستم و به اندازه کافی تلاش نمی کنم” ، ممکن است در شرایطی که نیاز به شرکت در دو و میدانی دارند ، مانند هنگام کلاس تربیت بدنی ، احساس استرس کنند. با این حال ، اگر این فرد در حین انجام چنین فعالیت هایی (“بازی خیلی سخت است!” یا “خورشید در چشمان من بود!”) تمرکز بیرونی داشته باشد ، احتمالاً احساس آرامش و استرس کمتری خواهند داشت.

نکته قابل توجه

از آنجا که احساس کنترل بر شغل و زندگی ما استرس را کاهش می دهد ، حتی سلامت جسمی ما را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. یک مطالعه گسترده بر روی 7،400 کارمند نشان داد که کسانی که احساس می کنند کنترل مهلت های تعیین شده توسط افراد دیگر را کنترل نمی کنند 50٪ بیشتر از همتایان خود خطرابتلا به بیماری قلب کرونر دارند. از آنجا که افرادی که دارای یک منبع کنترل داخلی هستند ، بین عمل و سلامتی خود یک خط مستقیم می بینند ، بنابراین بیشتر تمایل به فعالیتی دارند که باعث سلامتی آنها می شود ، مانند خوب غذا خوردن ، ورزش و قرار ملاقات های منظم با پزشک.

آیا شما یک منبع کنترل خارجی یا داخلی دارید؟ منبع کنترل شما در کجا قرار می گیرد؟

چشم انداز های زندگی

جملات زیر را انتخاب کنید و مجموعه ای را که به بهترین وجه دیدگاه شما از زندگی را توصیف می کند انتخاب کنید.

چشم انداز 1

  • من اغلب احساس می کنم کنترل کمی بر زندگی ام و آنچه برای من اتفاق می افتد دارم.
  • مردم بندرت آنچه را که شایسته آن است ، بدست می آورند.
  • ارزش تعیین اهداف یا برنامه ریزی ندارد زیرا ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد که از عهده من خارج باشد.
  • زندگی یک بازی شانس است.
  • افراد نفوذ اندکی در وقایع جهان دارند.

اگر گفته های بالا دیدگاه شما راجع به زندگی به بهترین شکل نشان می دهد ، پس احتمالاً تمایل دارید که یک منبع کنترل خارجی داشته باشید.

چشم انداز 2

  • اگر سخت کار کنید و خود را به هدفی متعهد کنید ، می توانید به هر چیزی برسید.
  • چیزی به نام سرنوشت و سرنوشت وجود ندارد.
  • اگر سخت درس می خوانید و از آمادگی بالایی برخوردار هستید ، می توانید در امتحانات نتیجه خوبی بگیرید.
  •  شانس ارتباط چندانی با موفقیت ندارد؛ این بیشتر یک موضوع فداکاری و تلاش است.
  • در طولانی مدت ، افراد تمایل دارند آن چه را که در زندگی سزاوار آن هستند بدست آورند.

اگر گفته های بالا به بهترین وجه چشم انداز شما از زندگی را نشان می دهد ، پس به احتمال زیاد یک منبع کنترل داخلی دارید.

کلمه پایانی

منبع کنترل شما می تواند تأثیر عمده ای در زندگی شما داشته باشد ، از نحوه کنار آمدن با استرس گرفته تا انگیزه شما برای به عهده گرفتن مسئولیت زندگی. در بسیاری از موارد ، داشتن یک منبع کنترل داخلی می تواند چیز خوبی باشد. این بدان معناست که شما معتقدید اعمال خودتان تأثیرگذار است. اگر تمایل دارید که بیشتر یک منبع کنترل خارجی داشته باشید ، شروع به کار فعال برای تغییر نحوه مشاهده شرایط و رویداد ها برای شما مفید خواهد بود. به جای اینکه خود را به عنوان یک تماشاگر منفعل که در جریان زندگی گرفتار شده مشاهده کنید ، به اقداماتی فکر کنید که می تواند در نتیجه تأثیر بگذارد.

منابع
betterhelp.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا