تداخل دولوکستین و الکل

در دنیایی که زندگی می کنیم یکی از مواردی که همیشه مورد توجه روان شناسان بوده است اعتیاد است. اما ایا شما واقعا می دانید که اعتیاد چیست؟ در نظر خیلی افراد اعتیاد فقط  به مواد مخدر یک نوع اعتیاد خطرناک است. این طرز فکر اشتباه است. گاهی اوقات افرادی را ممکن است در طول زندگی خود بشناسید که اعتیاد های فوق‌العاده وحشتناکی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که اعتیاد به پرخاشگری یا عصبانیت دارند. برخی هم ممکن است دچار اعتیاد به الکل باشند. اعتیاد به الکل بسیار خطرناک است و در نهایت همان تاثیرات مواد مخدر را بر روی بدن افراد خواهد گذاشت. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا تداخل دولوکستین و الکل بی خطر است؟

 خصوصا که روح و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا ترکیب Cymbalta (دولوکستین) و الکل بی خطر است؟ صحبت کنیم.

Cymbalta نام تجاری دولوکستین، مهار کننده بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI) است

Cymbalta نام تجاری دولوکستین، مهار کننده بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI) است که برای درمان انواع بیماری ها از جمله اضطراب و افسردگی تجویز می شود. همچنین برای درمان فیبرومیالژیا، درد عصبی و درد مزمن استفاده می شود. همچنین ممکن است برای درمان سندرم خستگی مزمن، کمردرد و بی اختیاری ادراری ناشی از استرس، بدون نسخه تجویز شود. این دارو می تواند تأثیرات مختلفی بر بدن شما بگذارد و در صورت مخلوط کردن آن با الکل یا سایر مواد ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند. اگر در حال حاضر Cymbalta مصرف می کنید، مهم است که از عوارض جانبی احتمالی، تداخل و خطرات مخلوط کردن این دارو با الکل مطلع باشید.

آیا تداخل دولوکستین و الکل وجود دارد؟

آیا ترکیب Cymbalta (دولوکستین) و الکل بی خطر است؟

نگرانی در مورد نوشیدن هنگام مصرف Cymbalta خطر بالقوه آسیب کبدی است. این به طور کلی بیشتر برای افرادی که مشروب زیاد مصرف می کنند یا سابقه سوء مصرف شدید یا مزمن الکل دارند بیشتر نگران کننده است. در حالی که افزایش اختلالات روانی اغلب هنگام مخلوط کردن دارو با الکل نگران کننده است، سازنده اظهار داشت که Cymbalta باعث اختلال در مهارت های ذهنی و حرکتی ناشی از الکل نمی شود. این بدان معنا نیست که هیچ خطری وجود ندارد. الکل ممکن است به افزایش علائم مربوط به خلق کمک کند یا حتی ممکن است در درمان شما اختلال ایجاد کند.

مشورت با پزشک در ارتباط با این زمینه

اگر از Cymbalta استفاده می کنید و می خواهید بدانید که آیا نوشیدن یک یا دو نوشیدنی الکلی بی خطر است یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید. از آن جا که آن ها وضعیت و سابقه شما را درک می کنند، می توانند براساس نیازها و سلامتی شما توصیه هایی را ارائه دهند. آن ها همچنین می توانند برخی از خطرات احتمالی مخلوط کردن Cymbalta و الکل را به شما اطلاع دهند. این خطرات در زیر فهرست شده است.

خطر آسیب کبدی از عوارض تداخل دولوکستین و الکل

آیا ترکیب Cymbalta (دولوکستین) و الکل بی خطر است؟

الکل و Cymbalta می توانند منجر به آسیب کبدی شوند. مصرف همزمان این دو ماده می تواند این خطر را افزایش دهد. کبد شما مواد مصرفی را تجزیه کرده و سموم را از بدن شما خارج می کند. از آن جا که الکل حاوی تعدادی سم است، مصرف مزمن در نهایت می تواند کبد شما را بیش از حد کار کرده و منجر به آسیب کبدی شود. Cymbalta همچنین با آسیب کبدی مرتبط است. طبق اطلاعات تجویز شده توسط FDA برای Cymbalta، این دارو برای افرادی که به طور منظم الکل مصرف می کنند توصیه نمی شود. افرادی که سابقه مشکلات کبدی یا آسیب کبدی دارند، متابولیسم این دارو کاهش می یابد برخی از علائم آسیب احتمالی کبد عبارتند از:

  • درد شکم
  • ادرار تیره رنگ
  • خستگی
  • خارش پوست
  • تهوع و استفراغ
  • زرد شدن پوست یا چشم ها

در صورت مشاهده هر یک از این علائم در هنگام مصرف Cymbalta، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

بدتر شدن عوارض جانبی با تداخل دولوکستین و الکل

تداخلات دارویی گاهی اوقات می تواند عوارض جانبی ناخواسته هر ماده را افزایش دهد. FDA گزارش می دهد که هنگامی که Cymbalta و الکل مصرف می شوند تا حداکثر اثرات آن ها همزمان باشد، استفاده از Cymbalta باعث اختلال حرکتی یا روانی ناشی از الکل نمی شود.  با این حال، ترکیب این دو ماده ممکن است به بدتر شدن سایر عوارض جانبی کمک کند.

عوارض جانبی رایج Cymbalta عبارتند از:

  • یبوست
  • کاهش اشتها
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سردرد
  • بیخوابی
  • حالت تهوع
  • خواب آلودگی

اگر در حین مصرف Cymbalta الکل مصرف می کنید، ممکن است متوجه چنین علائمی شوید.

افزایش علائم افسردگی و اضطراب، از عوارض تداخل دولوکستین و الکل

در حالی که Cymbalta اغلب برای درمان افسردگی تجویز می شود، در برخی موارد می تواند خلق و خو را بی ثبات کند. هنگامی که با الکل ترکیب شود، ممکن است اثر دارو را کاهش دهد. این می تواند منجر به بدتر شدن علائم افسردگی و اضطراب شود. برخی از علائم خلقی که ممکن است در نتیجه شدت آن افزایش یابد عبارتند از:

  • تغییر در خلق و خو
  • تغییرات در خواب
  • احساس اضطراب یا وحشت
  • تحریک پذیری
  • افکار خودکشی

در حالی که به نظر می رسد الکل می تواند در کوتاه مدت منجر به بهبود خلق و خو شود، اما به احتمال زیاد در بلندمدت به افزایش علائم خلقی مانند افسردگی و اضطراب کمک می کند. کودکان، نوجوانان و جوانان نیز ممکن است افکار و رفتارهای خودکشی را افزایش دهند، به ویژه هنگامی که برای اولین بار Cymbalta را شروع کردند. اگر الکل در حین مصرف دارو مصرف شود، ممکن است این خطر را افزایش دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر شما یا یکی از عزیزان با حملات پانیک دست و پنجه نرم می کنید، برای اطلاع از امکانات پشتیبانی و درمان در منطقه خود با روان شناسان و متخصصان صحبت کنید و برای ارائه خدمات بهداشت روانی (SAMHSA) به سایت های مختلف مراجعه کنید. برای دریافت منابع بیشتر سلامت روان به مقالات قبلی ما مراجعه کنید.

مصرف Cymbalta برای ترک الکل

اگر در حال تلاش برای ترک نوشیدنی هستید یا به تازگی ترک کرده اید، با پزشک خود در مورد این که آیا Cymbalta ممکن است یک گزینه باشد صحبت کنید. برخی تحقیقات نشان می دهند که دولوکستین ممکن است در کاهش رفتارهای مشابه اضطراب و مصرف الکل مفید باشد، که ممکن است. به عنوان یک درمان در هنگام ترک الکل مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که درمان با دوز پایین دولوکستین مصرف الکل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این مطالعه همچنین نشان داد که این کاهش در نوشیدن نیز با کاهش رفتارهای مربوط به اضطراب همراه بود.

اگر از نوشیدنی های الکل استفاده می کنید، هرگز نباید Cymbalta یا سایر داروهای حاوی دولوکستین را بدون مشورت اولیه با پزشک خود مصرف کنید. پزشک شما می تواند سلامت شما را ارزیابی کرده و بر اساس نیازها و موقعیت منحصر به فرد شما، روند خروج را راهنمایی کند.

آزمایش تداخل دولوکستین و الکل

آیا ترکیب Cymbalta (دولوکستین) و الکل بی خطر است؟

اگر به فکر آزمایش Cymbalta برای افسردگی، اضطراب یا سایر بیماری ها هستید، گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید. حتماً از خود بپرسید که آیا مشروب خوردن یا مصرف داروهای دیگر در حین مصرف Cymbalta مناسب است یا خیر. همچنین باید مطمئن شوید که در مورد سایر داروها، مکمل ها یا موادی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. سایر موادی که می توانند با Cymbalta تداخل داشته باشند عبارتند از سایر داروهای ضد افسردگی، رقیق کننده خون و مخمر سنت جان. ممکن است پزشک توصیه کند که در طول درمان اولیه خود از مصرف الکل اجتناب کنید یا به شما توصیه کند که در حین مصرف دارو فقط مقادیر کمی الکل مصرف کنید. یا ممکن است توصیه کنند که بر اساس سابقه سلامت جسمی و روحی خود به طور کلی از آن اجتناب کنید.

قطع مصرف دارو Cymbalta

اطمینان حاصل کنید که مصرف داروهای ضد افسردگی خود را متوقف نکنید یا دوز خود را بدون صحبت با پزشک خود تغییر ندهید. اگر از Cymbalta یا نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید، همیشه مهم است که از خطرات احتمالی هنگام مصرف الکل یا مصرف داروهای دیگر مطلع باشید. نحوه مصرف هر دارو متفاوت است، بنابراین تصور نکنید که هنگام خوردن یک داروی ضد افسردگی دیگر مشروب خوردن مشکلی ندارد که هنگام مصرف چیزهای دیگر، الکل مصرف کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پزشک شما ممکن است درمان های دیگری مانند مشاوره یا داروهای طراحی شده برای کمک به کاهش میل به الکل و علائم ترک را توصیه کند.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا