آیا سنگ اندازی یا stonewalling نوعی سواستفاده است؟

روابط ممکن است روی حیله و تزویر باشد. آن ها نیاز به صبر و حوصله زیاد و ارتباط خوب دارند. هر دوی شما می خواهید با هم یاد بگیرید و رشد کنید. اما وقتی همسرتان از گفتگو یا همکاری با شما امتناع ورزد چه می کنید؟ آیا سنگ اندازی یا stonewalling نوعی سواستفاده است؟ برای پاسخ به این سوال، ما به تعریف اساسی سنگ اندازی و چگونگی تأثیر این عادت مضر بر هر دو فرد در رابطه نگاه خواهیم کرد. بعداً، ما نکاتی را برای تغییر عادت های شما ارائه خواهیم داد اگر شما کسی هستید که همسرتان را تحت سنگ اندازه قرار می دهید و یا اگر شما را با روش هایی سنگ اندازی کنند می توانید چه کار کنید.

سنگ اندازی چیست؟

شخصی که دیوار های سنگی را ایجاد می کند از درگیر شدن در بحث، حل مسئله یا همکاری اجتناب می کند. آن ها ممکن است آرام و بی صدا بنشینند در حالی که شما بیشتر و بیشتر عصبانی می شوید زیرا احساس شنوایی ندارید. یا ممکن است همه آنچه را که می گویید رد کنند، انگار که با روشی کسل کننده، بی دلیل یا “از هیچ چیز معامله بزرگی انجام داده اید”. در حالی که سعی می کنید نگرانی ها را برطرف کنید، شخصی که اقدام به سنگ اندازی می کند، مانند شما مهم نیست یا چیز ارزشمندی برای گفتن به او ندارید.

چگونه Stonewalling را تشخیص دهیم؟

آیا سنگ اندازی یا stonewalling نوعی سواستفاده است؟

مردان معمولاً کسانی هستند که در یک رابطه دچار سنگ اندازی می شوند. زنان معمولاً واکنش سنگینی به سنگ اندازی نشان می دهند، در حالی که مردان معمولاً اینگونه نیستند. هنوز هم ممکن است بین هر دو نفر اتفاق بیفتد. چگونه می فهمید که این کاد در روابط شما اتفاق می افتد؟ به رفتار همسرتان نگاه کنید ، اما به رفتارهای خود نیز نگاه کنید. به عهده گرفتن مسئولیت رفتار خود اهمیت بالایی دارد، همانطور که انتظار می رود شریک زندگی شما مسئولیت آن را به عهده بگیرد، یک قسمت اساسی در هر رابطه مثبت و سالم است.

وقتی کسی شما را  درگیر سنگ اندازی می کند.

این حالت می تواند در برخی مواقع مشهود باشد. هر چند گاهی ممکن است متوجه نشوید که شریک زندگی شما وقتی شما را  دچار این حالت می کند چه می کند. در اینجا برخی از علائم سنگ اندازی در یک رابطه وجود دارد:

  • با انتقاد از شریک زندگی خود مکالمات جدی را شروع می کنید.
  • همسرتان هنگام صحبت شما را نادیده می گیرد.
  • شریک زندگی شما هر وقت بخواهید جدی صحبت کنید ناگهان مشغول کار دیگری می شود و از برقراری ارتباط چشمی با شما امتناع می ورزد و چشمانش را می چرخاند.
  • شریک زندگی شما بسیار کم صحبت می کند و وقتی صحبت می کنند معمولاً برای دفاع از خود و سرزنش شما است.
  • هنگامی که همسرتان به شما گوش نمی دهد، علائم فیزیولوژیکی مانند افزایش ضربان قلب را تجربه می کنید و نگرانی های شما را بدون گوش دادن به آن ها برطرف کرده و  نگرانی های شما را مسخره کرده و حاضر نیست مسئولیت سنگ‌اندازی خود را به عهده بگیرد.

هنگامی که شما در حال سنگ اندازی شخصی هستید، چه اتفاقی می افتد؟

گر شخص دیگری را دچار سنگ اندازی کرده باشید، ممکن است متوجه نشوید که با او چه می کنید. این احتمال وجود دارد که شما این رفتار را از والدین خود یاد گرفته باشید، بنابراین فکر می کنید این یک قسمت طبیعی از یک رابطه است. شما می توانید رفتار خود را تغییر دهید و رابطه شادتری داشته باشید ، اما ابتدا باید رفتار خود را تصدیق کنید. در اینجا برخی از علائم برای تماشا وجود دارد:

  • هنگامی که شریک زندگی شما سوالی می پرسد یا نگرانی شما را ابراز می کند، بلافاصله احساس تدافعی می کنید.
  • شما به هر قیمتی از بحث و جدال اجتناب می کنید.
  •  “درست” بودن برای شما آنقدر مهم است که مایلید رابطه را به خطر بیندازید.
  • شما برای دور ماندن از مشکلات وسواس دارید.
  • شما بیشتر از اینکه به حل مشکلات بپردازید ، دغدغه اجتناب از درگیری را دارید.

اثرات سنگ اندازی در روابط

حتی اگر می دانید چگونه سنگ تراشی را تعریف کنید، ممکن است برای شما چیز بزرگی به نظر نرسد، اما سنگ اندازی کردن یکی از مخرب ترین عادت های یک رابطه است. در حقیقت، وقتی شرکا برای مقابله با مشکلات رابطه خود به سنگ تراشی اعتماد می کنند، این معمولاً نشان دهنده یک جدایی قریب الوقوع است.

تأثیرات بر روی شخصی که دچار سنگ اندازی می شود.

شخصی که دچار سنگ انداری می شود، احساس آسیب و عصبانیت می کند. آن ها از تلاش برای شنیدن ناامید می شوند و ممکن است شروع به سنگ اندازی کنند. با این حال، از آنجا که مردان معمولاً به همان روش زنان به این عمل پاسخ نمی دهند، زنانی که در مقابل سنگ‌انداری می کنند، احساس خاموش بودن خواهند داشت. وقتی کسی به طور منظم سنگسار  عاطفی می شود، ممکن است در ارزش خود به عنوان یک فرد شک کند یا احساس کند که دیوانه شده است. این یک پاسخ طبیعی است زیرا دیوار سنگی نوعی روشنایی گاز است.

آن ها نه تنها احساس اخراج بودن دارند، بلکه ممکن است احساس بی ارزشی، ناتوانی و ناامیدی کنند. این تجربه می تواند احساس گیجی و ضعف در آن ها ایجاد کند و این امر ترک رابطه را برای آن ها دشوار می کند. متناوباً، ممکن است آنقدر احساس عصبانیت در آن ها ایجاد کند که هرچه زودتر آنجا را ترک کنند. پس از ترک، آنها ممکن است به کمک یک متخصص بهداشت روان نیاز داشته باشند.

آیا سنگ اندازی نوعی سواستفاده محسوب می شود؟

آیا سنگ اندازی یا stonewalling نوعی سواستفاده است؟

تا به این جا ما اطلاعات دقیقی را در ارتباط با سنگ اندازی و تعاریف مربوط به آن به ذست آورده ایم. ما متوجه شدیم که سنگ اندازی، برای افراد و همچنین رابطه بسیار مضر است. اما آیا می توانیم آن را نوعی سو استفاده در نظر بگیریم؟ روانشناسان، سنگ اندازی را رفتاری می وانند که قربانی در آن تحقیر می شود، به او بی احترامی می گردد و شخص دچار بی ارزشی می گردد. از این رو برای این که بدانیم، آیا این عمل سواستفاده است یا خیر باید منظور از سواستفاده عاطفی را هم بفهمیم.

سواستفاده عاطفی در مقابل سنگ اندازی

سواستفاده عاطفی چندین مشخصه اساسی دارد. این روش سیستماتیک منجر به دستکاری های عاطفی می شود. سواستفاده عاطفی صربحا رفتاری غیرجسمی است. در عوض، خشکنت به شکل آسیب کلامی و عاطفی خود را نشان می داد. زمانی که شما سنگ اندازی و سواستفاده عاطفی را مقایسه می کنید، ممکن است متوجه این مسئله شوید که برخی افراد، بدون قصد سنگ اندازی می کنند.

اگر چه همه سنگ انداز ها قصد صدمه زدن ندارند اما برخی از آن ها می خواهند به شخص مقابل، آسیب برسانند. به همین دلیل آن ها آسیب زا ترین حرف ها را برای گفتن یا انجام دادن انتخاب می کنند. آن ها سنگ اندازی می کنند زیرا از تسلیم امتناع دارند. برخی افراد حتی از درد عاطفی که ایجاد می کنند هم آگاه هستند. سنگ اندازی ممکن است رایج باشد، اما سالم نیست. افرادی که ازدواج شادی دارند از سنگ اندازی استفاده نمی کنند یا به ندرت استفاده می کنند.

آیا در سنگ اندازی همه چیز به کلام ما بستگی دارد؟

آیا سنگ اندازی یا stonewalling نوعی سواستفاده است؟

افرادی که عادت به سنگ اندازی دارند، معمولا از این روش برای جدا شدن از شریک زندگی خود استفاده می کنند.‌ در هر رابطه سالم داشتن هویت شخصی از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که از پاسخ دادن به شریک زندگی خود امتناع می کنید، شما فردی برجسته و خوب نیستید. در عوض شما خود را به عنوان یک دیوار سخت، خالی و تسلیم ناپذیر معرفی می کنید. لازم نیست همه چیز را به شریک زندگی خود بگویید، اما هنگامی که تصمیم می گیرید، چیزی را به اشتراک نگذارید، باید از راه خود خارج شوید تا به شریک زندگی خود کمک کنید آن را درک کند و بپذیرد. از این رو بهتر است این کار را از طریق ارتباط برقرار کردن انجام دهید نه از روش سنگ اندازی. پس اگر می خواهید رابطه ای شاد و سالم داشته باشید به این نکات ریز توجه نمایید.

سخن آخر

اگر در رابطه ای قرار دارید که سنگ اندازی در آن بسیار است، قدم بعدی شما می تواند این باشد که چگونه در بروز این مشکل سهیم هستید؟! برای تصمیم گیری در ارتباط با شریطی که گرفتار آن هستید باید با دقت پیش بروید‌. اگر عزت نفس پایینی دارید، زیرا همسرتان به طور عادی شما را دچار سنگ اندازی می کند، بهبود شرایط سخت خواهد بود. از این رو یک مشاور می تواند به شما کمک کند تا نحوه برقراری ارتباط را از نزدیک بررسی کرده و مهم ترین نکات را ذکر نماید. از این رو شما می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید.‌ مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

 

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا