چگونه می توان نزدیکی یا وابستگی بیش از حد را در رابطه متوقف کرد

انسان ها در یک بخش از دوران زندگی خودشان طبیعتا وارد رابطه هایی می شوند. حتی افرادی که خجالتی هستند نیز بعد از مدتی دوست دارند وارد یک  رابطه شوند. نکته مهم این است که ما باید در هنگام ورودپ به رابطه و در حین رابطه یک سری چهارچوب ها را برای خودمان در نظر بگیریم. این به خاط این است که شما تبدیل به یک فرد که بیش از حد وابسته داست نشوید. در ادامه این مقاله ما قصد داریم این وابستگی بیش از حد در روابط را متوقف کنیم.می خواهیم بداینم چگونه می توان نزدیکی یا وابستگی بیش از حد را در رابطه متوقف کرد.

برای بهبود روابط خود می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

چگونه می توان نزدیکی یا وابستگی بیش از حد را در رابطه متوقف کرد.

در این مقاتله، ما قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه می توانید چسبیدن به رابطه خود را متوقف کنید. در حقیقت، اگر این نکات را رعایت کنید، نه تنها احساس وابستگی کمتری به شریک زندگی خود خواهید داشت، بلکه روابط سالم تری نیز ایجاد خواهید کرد. ما چیزهای زیادی برای پوشش دادن داریم بنابراین شروع می کنیم.

آیا در روابط خود بیش از حد وابسته و نیازمند هستید؟

چگونه می توان نزدیکی یا وابستگی بیش از حد را در رابطه متوقف کرد

قبل از این که بتوانید روی یک مشکل کار کنید، لازم است ابتدا خود را به خوبی بررسی کرده، شرایط را تشخیص دهید و ویژگی های خود را بشناسید. وابستگی بیش از حد، نیازمندی، یا تصرف در رفتارهایی مانند موارد زیر دیده می شود.

  • خیلی سریع در یک رابطه حرکت می کنید
  • حسادت غیر منطقی نسبت به افراد در زندگی همسرتان
  • بیش از حد به شریک زندگی خود پیام دهید
  • فعالیت مداوم شریک زندگی خود را نظارت کنید
  • بی توجهی به دوستان، خانواده یا حتی کار برای گذراندن وقت با شریک زندگی خود

ممکن است بسیاری از افراد از این رفتارهای منفی آگاه نباشند و یا حاضر به اعتراف به خود نیستند که وابسته هستند. اگرچه طبیعی است که به نیمه دیگر خود عشق بورزید و بخواهید آن را ابراز کنید، اما تنها تمرکز و توجه بیش از حد به کسی می تواند ناسالم و خفقان آور باشد.

آیا شریک زندگی شما تنها گزینه ای است که به زندگی شما معنا یا هدف می بخشد؟

اگر این شرایط را دارید، ممکن است مشکلی داشته باشید. وابستگی بیش از حد نشانه آسیب روحی است. هنگامی که افراد به دنبال نزدیکی، حمایت عاطفی یا اطمینان مداوم از یک منبع خارجی هستند، ممکن است عزت نفس پایینی داشته باشند یا ترس از کنار رفتن داشته باشند. باید بدانید که در انکار ماندن اوضاع را بهبود نخواهد بخشید. پس از پردازش و پذیرفتن دانش وابستگی و نیازمند شدن، می توانید اقدامات لازم را برای تغییر رفتار خود انجام دهید. پس چگونه می توان نزدیکی یا وابستگی بیش از حد را در رابطه متوقف کرد؟ در ادامه به بررسی مواردی در این زمینه می پردازیم.

رفتارهای وابستگی را شناسایی کنید

تشخیص این که وابستگی بیش از حد می تواند ناسالم باشد اولین قدم برای مسئولیت پذیری در برابر آن است. واقعاً شرم آور نیست که بپذیرید اگر بیش از حد نیازمند هستید زیرا احتمالاً دلایل موجهی در مورد دلیل وجود شما وجود دارد.  روابط خوب ارزشمند و نادر است ، بنابراین وابستگی بیش از حد ممکن است نشان دهنده این باشد که شما می خواهید در مراقبت از شریک زندگی خود پیش قدم باشید، البته تا حدی شدید. با این حال، هنوز هم خوب است که دقیقاً بدانید کدام رفتار ها را باید اصلاح کنید تا بتوانید آن ها را یاد بگیرید.

عادات معمول وابستگی بیش از حد
  • در همه جا با شریک زندگی خود برچسب گذار گونه برخورد می کنید
  • اگر تصمیم بگیرند بدون شما به جایی بروند، عصبانی می شوید
  • پرسیدن تعدادی سوال کنجکاوانه
  • “تحقیق” در مورد محل نگهداری آن ها و پیگیری آن ها
  • بررسی مداوم آن ها در شبکه های اجتماعی
  • وسواس در مورد ارسال پیام کوتاه از شریک زندگی خود
  • اگر بلافاصله از آن ها پاسخی نگیرید، اعتماد تان از بین می رود یا بدترین چیز را تصور می کنید
  • خود را از دیگران جدا کنید تا فقط برای شریک زندگی خود وقت بگذارید
  • از دست دادن علاقه به علاقه ها و سرگرمی های قبلی
  • در حال رشد حسادت نسبت به همکاران یا دوستان جذابشان هستید
  • قربانی خوشبختی خود برای آن ها

هنگامی که دقیقاً آن چه را باید تغییر دهید شناسایی کردید، برای ایجاد تغییر در این عادت ها راحت تر خواهید بود. ما می خواهیم بدانیم چگونه می توان نزدیکی یا وابستگی بیش از حد را در رابطه متوقف کرد؟

 با اقدامات زیر اجازه دهید شریک زندگی شما آزاد باشد

وقتی کسی بیش از حد نیاز خود وابسته باشد ، این باور ذاتی را دارد که اگر با دیدگاه نزدیک تری به عزیزش برسد، احتمال از دست دادن او کمتر است. اما وقت آن است که این نظریه را بشوییم و به سخنان معروف نویسنده ریچارد باخ توجه کنیم: “اگر کسی را دوست دارید، او را آزاد کنید. اگر آن ها برگردند مال شما هستند ؛ اگر نه، هرگز برای شما نبودند. ” منظور ما از “آزاد” پایان دادن به رابطه نیست. در این حالت آزدا به معنای اعتماد کافی به شخص دیگر در رابطه است تا بتواند روز خود را بدون این که به شما پیام کوتاه دهد چندین بار در ساعت (یا پیامک به آن ها ارسال کنید) بروید.

  • با مردم ملاقات کنید بدون این که نگران باشید با چه کسانی هستند
  • از طرف خود تصمیم بگیرید بدون این که احساس از دست دادن قدرت کنید
  • در صورت تمایل رسانه های اجتماعی آن ها را خصوصی نگه دارید
  • به روشی رفتار کنید که هنوز درک نمی کنید اما این را به هیچ وجه تهدیدکننده خود نمی دانید

در صورت نیاز با شرکای سابق خود در تماس باشید (مانند فرزندپروری مشترک یا اتفاقات مشترک در خانواده مانند مرگ) بدون این که احساس حسادت کنید همه ما می توانیم توافق کنیم که اقدام بهترین راه القا تغییر است، بنابراین روند وابستگی بیش از حد  کمتری را با اجازه دادن به شریک زندگی خود برای انجام موارد بالا شروع کنید.

بیاموزید که به شریک زندگی خود اعتماد کنید

در پاسخ به این سوال که چگونه می توان نزدیکی یا وابستگی بیش از حد را در رابطه متوقف کرد باید اعتماد کنید. یکی از عناصر سازنده یک رابطه مستحکم، سالم و راضی کننده اعتماد است. یعنی اعتقاد داشته باشید طرف مقابل در کنار شما قرار دارد و روحیه شما خوب است. با علم به این که آن ها به همان اندازه که شما هستید به انجام این رابطه متعهد هستند و تمام توان خود را برای حفظ شادی و امنیت شما به کار می گیرند.

به طور کلی، هرچه اعتماد بیشتری به دیگری داشته باشید، اضطراب رابطه شما کمتر می شود. گاهی اوقات، طرف مقابل کاری را انجام داده یا گفته است که باعث شده ایمان خود را نسبت به او از دست دهید. از طرف دیگر، تجربیات زندگی شما ممکن است به شما یاد داده باشد که اعتماد به دیگران ایده خوبی نیست. به هر حال، اگر به رابطه خود اعتماد ندارید، واضح است که این وضعیت باید توسط هر دوی شما حل شود.

بهترین راه برای انجام رفع وابستگی چیست؟

از طریق گفتگوی رو در رو در مورد آن.

با برقراری ارتباط با یکدیگر، می توانید در مورد این که چرا شما (یا شریک زندگی خود) بیش از حد وابسته اید و می توانید در مورد آن صحبت کنید به بحث بپردازید. شاید شما هر دو فقط باید به یکدیگر اطمینان دهید که واقعاً به یکدیگر اعتماد دارید و سپس محدودیت هایی را تعیین کنید (بعداً به این موضوع خواهیم پرداخت). در مکالمه خود باید 2 هدف داشته باشید:

  • شریک زندگی شما از این موضوع آگاه می شود که چرا اعمال یا گفته های او باعث از دست دادن اعتماد شما شده است.
  •  برنامه ای برای جلوگیری از چنین شرایطی در آینده برای خودتان طراحی کنید.

درک کنید که “وابستگی بیش از حد ” چه عواقبی دارد.

باور غلط: وابستگی بیش از حد و نیاز به شما و معشوق شما نزدیکتر می شود. با این روش چگونه می توان نزدیکی یا وابستگی بیش از حد را در رابطه متوقف کرد؟

آن ها خواهند دید که شما چقدر آنها را دوست دارید و از آن ها مراقبت می کنید، بنابراین سعی می کنند که آن را متقابلاً پاسخ دهند و تمام عشق شما را به شما بازگردانند. اگر این افسانه ای است که انگیزه شماست ، واقعیت این است که چسبندگی نتیجه معکوس دارد. شریک زندگی شما می تواند از خود راضی شود زیرا آن ها می دانند شما همه چیز را برای آن ها کنار می گذارید. آن ها تلاش خود را برای ایجاد رابطه متوقف می کنند و از قدرت خود بر شما لذت می برند

. به احتمال بسیار زیاد (یا کمتر) این است که همسرتان احساس فشار کند زیرا انتظار دارید نیازهای عاطفی شما را برآورده کند. آن ها از این تصور که تنها منبع زندگی و خوشبختی شما هستند، احساس خفگی می کنند. آن ها به جای ماندن با شما احساس گرفتار شدن می کنند و سعی می کنند فرار کنند. به یاد داشته باشید، شما فقط بخشی از زندگی آنها هستید و نه تمام زندگی آن ها  عکس این نیز درست است. داشتن برنامه ها، اهداف و رویاهایی که برای خود ایجاد می کنید، رابطه را برای شریک زندگی خود آسان تر می کند، زیرا آن ها مجبور نیستند شما را همیشه بپوشانند.

با شریک زندگی خود مرزها را تعیین و رعایت کنید.

راز شکست دادن ترس شما ساده است: با ترس روبرو شوید و ببینید چقدر بی معنی است. شاید از آن خوشتان نیاید اما شریک زندگی شما دور از زندگی است. این یک واقعیت است که بسیاری از افراد وابسته زمان سختی برای کنار آمدن با آن ها دارند. آن ها نمی خواهند شریک زندگی خود با دوستان شان شام بخورد، فیلم ببیند یا حتی یک بار با او حداقل بدون آن ها بیرون بیاید. شما باید به همسرتان فضا بدهید و مرزها را تعیین کنید تا جایی را برای زندگی هایی که قبل از ورود دیگری به زندگی تصور می کنید، محدوده ایجاد کنید.

 

 

منابع
hackspirit.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا