غلبه بر وابستگی عاطفی |‌ چگونه بر وابستگی عاطفی غلبه یابیم؟

مقابل شدن با این حقیقت اصلا چیز ساده ای نیست، شاید به هیچ عنوان در این موضوع شما مقصر نباشید اما این چالشی است که حتما باید با ان برخورد کنید. تمرکز اصلی در اینجا روی وابستگی متقابل است، که در ان تمایل شدید به تکیه کردن زیاد روی فرد یا افراد دیگری دارید که منجر به روابطی ناسالم خواهد شد. در عین حال باید دید غلبه بر وابستگی عاطفی چه شرایطی دارد؟

راه های غلبه بر وابستگی عاطفی خود 

  • سعی کنید مسئولیت شاد بودنتان را به گردن دیگران نیندازید.

چگونه بر وابستگی عاطفی غلبه یابیم | مرکز مشاوره همکده

کسانی که زیاد مطمئن نیستند چطور از نظر عاطفی باید از خودشان مراقبت کنند به احتمال بیشتر به دنبال فرد دیگری برای انجام این کار می روند. مهم نیست این فرد چقدر باعث می شود شما حس خوبی داشته باشید، هنوز هم بهتر است از نظر عاطفی به خودتان تکیه کرده و این رابطه را برای خود قوی کنید، نه اینکه بخوهید زیاد روی افراد دیگر حساب کنید.

 زمانی که احساس نیاز دارید کمی استفاده از قدرت ادراک می تواند به شما کمک کند. برای مثال اگر فردی به پیام شما پاسخ نداد می توانید با خودتان فکر کنید ” چرا به پیام من جواب نداده است؟ “

  • غلبه بر وابستگی عاطفی، سعی کنید کمی بیشتر برای خودتان حضور داشته باشید.

چگونه بر وابستگی عاطفی غلبه یابیم | مرکز مشاوره همکده

همه ی ما نیاز اولیه ای برای ارتباط با افراد دیگر داریم و ایجاد دوستی ها و روابط خوب ارزش دارد. با این وجود حتما باید یاد بگیرید چطور از خودتان مراقبت کنید. و موضوع مهم و راه حل شما در مورد وابستگی کمتر این است که تشخیص دهید نیازهای شما مهم هستند و اگر به آن ها بی توجه باشید رفع نخواهند شد. وابستگی اغلب نتیجه ی بی توجه بودن به نیازهای خودتان و بعد بی توجهی به خودتان است.

در اینجا راه های اصلی برای مراقبت عاطفی بیشتر از خودتان آورده شده است:

  • یک علاقه مندی، کنجکاوی، یادگیری، اکتشاف و هیجان جدید برای شما
  • ایجاد لیستی از استراتژی های تطابقی سالم و عوامل پرت کننده ی حواس
  • نیازهای خود را شناخته و برای حفظ سلامت و آرامشتان به خود قول دهید.
  • یافتن یا اجیاد یک گروه حمایتی که بتوانید در ان احساسات خود را دنبال کنید.
  • برای زمان خالی خود برنامه ریزی کرده و کمی تفریح برای خودتان داشته باشید.
  • نیازهای خود را مرتبا مدیریت کرده و مانند یک شغل با استراتژی با آن برخورد کنید.
چگونه بر وابستگی عاطفی غلبه یابیم | مرکز مشاوره همکده
  • غلبه بر وابستگی عاطفی، بخش آسیب پذیر شخصیت خود را بشناسید.

دور راندن احساسات و افکار باعث ایجاد یک شکاف در زمان ارتباط با خودتان می شود. یک راه عالی برای پر کردن این شکاف تمرین توصیف خودتان از طریق ضبط کردن صدا یا نوشتن است. شروع به شناخت خودتان از طریق توصیف خود نقطه ی شروعی برای چگونگی دوست شدن با خودتان است.

شناخت شخصیت خودمان اط طریق توصیفات صادقانه و بدون حذفیات از افکار و احساساتمان اولین گام برای درک خود است. زمانی که شما نتوانید خودتان را توصیف کنید احساس بیهوده بودن خواهید داشت. 

خیلی مهم است که به خودتان اجازه دهید کمی آسیب پذیر باشید زیرا درون خود واقعا این را حس می کنید و این آسیب پذیری را بدون واکنش داشتن مقابل خودتان، به عنوان یک انسان، توصیف کنید.

  • تمرین دوست داشتن والدین بودن خودتان

چگونه بر وابستگی عاطفی غلبه یابیم | مرکز مشاوره همکده

می توانید با کمک کردن به خود با جملات محبت امیز این کار را انجام دهید. در این نقطه شما به عنوان یک بزرگسال مسئولیت پذیر احساسات خود را توصیف می کنید، کسی که بیشترین تلاش را برای مراقبت از کودک درون خود انجام می دهد. حتی اگر نمی دانید باید چه کار کنید می توانید به آرامی بگویید “من حدس می زنم ….” یا حتی می توانید کمی جلوتر رفته و به کودک درونتان قولی بدهید.

  • برای غلبه بر وابستگی عاطفی، با تمرکز روی تنفس آرام و عمیق از این وابستگی ها عبور کنید.

رابطه ی شما با هرچیزی که شدیدا روی آن تکیه داشته یا به ان علاقه مندید یکی از شدیدترین درگیری های شماست. و در نتیجه راه حل تمرین کردن برای جدا شدن از ان فرد در زمان حال است.

گاهی متوجه می شویم در دنیای درونی وابستگی ها و واکنش های عاطفی گیر کرده ایم. بهترین راه بری رهایی از هرچیزی این است که همه چیز را کنار بگذاریم و سعی کنیم تمرکز خود را کاملا تغییر دهیم تا به ذهنمان از وابستگی زیاد برای کنترل شدن یا اتصال به هر چیز یا هرکس جلوگیری کنیم. شما می توانید این کار را با تمرکز زیاد روی تنفس خود انجام دهید تا تنفس روی هرچیز به جز نفس و بدن شما شروع به محو شدن کند.

  • نیازهای خود را با قرار دادن به مسئولیت دیگران پیچیده نکنید.

یک گام مهم در راه آزاد شدن این است که اجازه دهید افراد دیگر کاملا آزاد باشند نه اینکه بخواهید در مورد رفتار آن ها رنجش های آشکار یا پنهان داشته باشید. شاید از دست کسی که در شرایط بحرانی کنارتان نبوده است یا به نوعی شما را ناراحت کرده عصبانی شوید اما این راه حل مناسب برای موقعیت شما نیست.

 در موقعیت مشکل مشابهی شما یک نیازمند عاطفی می شوید. می توانید از دیگران درخواست کمک کنید اما نباید توقعی داشته باشید زیرا این حقیقت سخت است که هیچ کس واقعا مسئول چیزی برای شما نیست.

بخشی از راه حل شما این است که به سادگی بپذیرید افراد دیگر در مرود دوستی ها، روابط، درک و انسانیت محدودیت هایی دارند. شاید برای ان ها سخت باشد در مورد کمک کردن به کسانی که هنوز یاد نگرفته اند به خودشان کمک کنند مثبت بمانند و البته اصلا اشتباه از جانب آن ها نیست. برای

  • برای غلبه بر وابستگی عاطفی، الگوهای مخرب دوران کودکی خود را شناخته و دور بیندازید.

چگونه بر وابستگی عاطفی غلبه یابیم | مرکز مشاوره همکده

آینده ی شما مانند گذشته تان نخواهد بود. شما دوست ندارید در گذشته گم شوید اما شناخت آن می تواند به شما کمک کند از الگوهای فکری، احساسی و رفتاری که ممکن است در زمان نداشتن ایده ای برای برخورد با مشکلات داشته اید فاصله بگیرید.

شاید در حقیقت جایگزینی برای یک مشاور خوب نباشد زیرا این فرد می تواند در زمانی که در یک رابطه با مشکلاتی در مورد مسئولیت پذیری قرار دارید به شما کمک کرده و بفهمد چه چیزی برای شما بهتر است اما در طولانی مدت هدف شما فراموش کردن گذشته است نه اینکه بگذارید احساسات شما را کنترل کند.

منابع
wisemushroom.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا