چگونه دست از انتقاد دیگران برداریم ؟

انتقاد، سمی در یک رابطه‌ی سالم است. در حالی‌ که اگر رفتار یک نفر به شما آسیب می‌رساند، بیان حس بد شما ایرادی ندارد اما انتقاد زیاد می‌تواند به مرور زمان در هر رابطه‌ای باعث تنش شود. در ابتدا روی رفتار خود کار کنید تا قبل از شروع انتقاد جلوی آن را بگیرید. بعد از آن اگر کسی شما را آزار می‌دهد راه‌های مؤثری برای صحبت پیدا کنید. در نهایت به خودتان آموزش داده و هر فرضیه‌‌ای که دارید و باعث شده است فردی انتقادی باشید را تغییر دهید. چگونه دست از انتقاد دیگران برداریم ؟

تغییر رفتار خودتان

قبل از حرف زدن فکر کنید.

چگونه دست از انتقاد دیگران برداریم ؟

قبل از انتقاد کمی مکث کرده و ببینید آیا واقعاً لازم است چیزی بگویید. اگر کسی کاری کرده که عصبی شده‌اید آیا واقعاً باید به آن اشاره کنید؟ گاهی بهتر است از بی‌ملاحظگی‌‌های کوچک بگذرید. چند نفس عمیق کشیده و به جای انتقاد کردن اتاق را ترک کنید.

واقع‌ گرا باشید.

افراد انتقادی اغلب انتظارات بالایی از اطرافیان خود دارند. شاید تمایل شما به انتقاد کردن ریشه در انتظارات زیاد شما از بقیه دارد. اگر دیدید دائماً از دیگران ناامید شده یا توسط آن‌ها اذیت می‌شوید شاید باید توقعات خود را تغییر دهید.

کارهای دیگران را به خودتان نگیرید.

اغلب افراد انتقادی دوست دارند حوادث اطراف را به خود نسبت دهند. این کار می‌تواند باعث شخصی کردن کارهای اطرافیان شود. اگر فردی شما را عصبی کرد یا زندگی شما را سخت کرده است، دوست دارید از آن فرد انتقاد کنید. با این وجود به یاد داشته باشید افراد دیگر، زندگی و مشکلاتی شخصی و جداگانه دارند. اگر کسی کاری انجام داده که شما را اذیت کرده است بیشتر وقت‌ها کارهای او با هدف اذیت شما نبوده‌ است.

افراد را از کارهایشان جدا کنید.

افراد انتقادی اغلب قربانی فیلتر کردن هستند. این یعنی شما تنها روی جنبه‌های منفی یک موقعیت یا شخص تمرکز می‌کنید و نمی‌‌توانید نکات خوب را در کنار آن بدی‌ها ببینید. شاید این باعث شود دائماً از دیگران انتقاد کنید. اگر دیدید در مورد شخصیت یک نفر حدس می‌زنید این کار را متوقف کنید. سعی کنید یک کار اذیت کننده را از کسی که انجامش داده جدا کنید. همه‌ی ما گاهی رفتارهای بدی داریم اما تنها یک کار نمی‌تواند انعکاسی از شخصیت ما باشد.

روی نکات مثبت تمرکز کنید.

گاهی انتقادی بودن نتیجه‌ی انتخاب شما برای چگونه دیدن یک موقعیت است. همه‌ی افراد معایب و نقص‌هایی دارند. با این وجود اکثر افراد خصوصیات خوبی دارند که بیشتر از این معایب است. سعی کنید روی ویژگی‌‌های خوب یک فرد تمرکز کنید نه خصوصیات بد.

داشتن یک نگرش مثبت می‌تواند روش واکنش به استرس را تغییر دهد. احساسات منفی باعث فعال شدن آمیگدال خواهند شد، یک محرک قوی برای حس استرس و اضطراب. اگر زیاد درگیر این حس باشید برخوردهایی منفی با دیگران خواهید داشت. کار کردن برای ایجاد یک نگرش مثبت می‌تواند کمک کند انتقاد کردن از دیگران را کنار بگذارید.

صحبت‌های مؤثرتری داشته باشید.

به جای انتقاد، بازخورد نشان دهید

همان‌ طور که گفته شد برخی افراد مشکلاتی دارند که باید به آن‌ها گفته شود. دوستی که مرتباً برای پرداخت قبض‌هایش تأخیر دارد شاید بتواند از راهنمایی شما استفاده کند. همکاری که همیشه برای قرارها دیر می‌‌رسد باید روی مدیریت زمانی خود کار کند. با این وجود بازخورد می‌تواند متفاوت از انتقاد باشد.

وقتی مشکل را بیان می‌کنید روی پیشنهادهایی تمرکز داشته باشید که می‌‌توانند به بهبود اوضاع فرد کمک کنند. این کار بسیار مؤثرتر از انتقاد است، انسان‌ها به جملات سازنده واکنش بهتری دارند، به آن‌ها اثرات کارشان را گفته و از تشویق استفاده کنید و انتقاد را کنار بگذارید.

چگونه دست از انتقاد دیگران برداریم ؟ مستقیماً بگویید چه می‌خواهید.

چگونه دست از انتقاد دیگران برداریم ؟

مکالمات غیر موثر اغلب باعث انتقادهایی سنگین می‌شوند. اگر به کسی درست نگویید چه می‌خواهید نباید انتظار داشته باشید او خودش بداند. حتماً چیزی که می‌خواهید را مستقیم و با احترام بگویید. این کار نیاز به انتقاد در آینده را از بین خواهد برد.

از جملات « من » استفاده کنید.

در هر رابطه‌ای شرایط سخت وجود خواهد داشت. اگر شخصی به احساسات شما آسیب ‌زده یا ناراحتتان کرده است باید آن را بگویید. به جای انتقاد کردن با استفاده از جملات دارای « من » مشکل را بیان کنید. جملات « من » جمله‌هایی هستند که به شکلی بیان می‌شوند که بیشتر روی احساسات شخصی شما تمرکز دارند، نه قضاوت یا مقصر دانستن.

چگونه دست از  انتقاد دیگران برداریم ؟ | مرکز مشاوره همکده

دیدگاه او را نیز در نظر بگیرید.

قضاوت و انتقاد دست در دست هم هستند. اگر زیاد از دیگران انتقاد می‌کنید شاید دیدگاه فرد دیگر را در نظر نمی‌گیرید. قبل از انتقاد خودتان را جای او بگذارید. به سادگی سعی کنید شرایط را از نقطه‌ نظر او ببینید.

دنبال راه‌حلی مفید برای مشکل باشید.

در نهایت یک راه خوب برای کنار گذاشتن انتقاد این است که راه‌ حلی برای مشکلی که با دیگران دارید پیدا کنید. انتقاد باید برای یافتن راه‌ حلی مؤثر برای یک موقعیت منفی باشد. اینکه تنها انتقاد کنید به شما کمکی نخواهد کرد.

به سمت جلو حرکت کنید

چگونه دست از انتقاد دیگران برداریم ؟ فرضیات خود راجع به دیگران را به چالش بکشید

ما همیشه در مورد بقیه حدس‌‌هایی داریم. فرضیات زیاد می‌توانند باعث انتقادهای بسیار شوند. در طول روز هر زمان دیدید در حال انتقاد از کسی هستید خود را به چالش بکشید.

روی خودتان کار کنید

چگونه دست از انتقاد دیگران برداریم ؟

آیا در زندگی شما چیزهایی هست که آن را بر سر اطرافیان خود خالی می‌‌کنید؟ اگر از شغل، رابطه، زندگی اجتماعی یا دیگر جنبه‌های زندگی خودتان راضی نیستید سعی کنید مشکلات را شرح دهید. استرس یک نگرش منفی می‌تواند روی سلامت کلی شما اثر بگذارد و باعث شود نتوانید استرس را مدیریت کنید. این باعث ارتباطات اجتماعی ضعیف خواهد شد. اگر برای اینکه فردی مثبت‌‌تر باشید تلاش کنید، در برخورد با دیگران بهتر خواهید بود. شما می‌توانید با روشی مؤثرتر با اختلاف‌ها کنار بیایید.

به خودتان آموزش دهید

افراد زیادی ناتوانی‌هایی مخفی دارند. قبل از قضاوت یا انتقاد از یک فرد، صبر کرده و احتمال این را در نظر بگیرید که او درگیر مشکلی است که شما نمی‌‌توانید ببینید.

  • همکاری که بی ‌ادب به نظر می‌رسد زیرا مکالمات کوتاهی با دیگران ندارد شاید دچار اضطراب اجتماعی باشد. دوست شما که مرتباً در مورد گربه‌ها حرف می‌زند شاید در طیف اوتیسم قرار دارد. دانش‌آموزی در کلاس جبر که مرتباً یک سؤال را تکرار می‌‌کند شاید ناتوانی‌هایی در یادگیری دارد.
  • کمی زمان خود را برای یافتن اطلاعاتی در اینترنت صرف کنید که در مورد ناتوانی‌های پنهان صحبت می‌کنند. قبل از حدس و گمان در مورد شخصیت یک نفر، به خودتان یادآوری کنید انسان‌های زیادی با بیماری‌هایی درگیرند که دیگران نمی‌بینند.

چگونه دست از انتقاد دیگران برداریم ؟ در صورت نیاز سراغ درمان بروید

اگر حس کردید انتقاد شما ریشه در شاد نبودنتان دارد نیاز به درمان وجود خواهد داشت. برای مثال شرایطی مانند افسردگی می‌تواند باعث شود فوران‌هایی از خشم نسبت به دیگران داشته باشید. درمان کمک می‌‌کند بهتر بتوانید احساسات خود را مدیریت کرده و کمتر انتقاد کنید.

  • اگر دیدید نیاز به درمان وجود دارد می‌‌توانید به یک پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید در لیست بیمه‌ی خود پزشک‌هایی برای این کار پیدا کنید.
  • اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید شاید بتوانید از مشاوره‌ی مدرسه یا دانشگاه خود استفاده کنید.
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا