تعیین انتظارات واقع بینانه

تعیین انتظارات از خود برای زندگی شما مفید است، اما آنها باید واقع بینانه باشند. خودگویی مثبت، تمرین قدردانی و رها کردن، تنها چند راه هستند که می توانید روی بهبود زندگی و رفاه خود تمرکز کنید. انتظارات از خود می تواند وضوح، جهت و مسئولیت پذیری را فراهم کند. این انتظارات باید واقع بینانه باشند و روی اهداف بلندمدت شما تمرکز کنند. ممکن است پیمایش انتظارات سخت باشد، اما برخی نکات می توانند به شما در رسیدن به موفقیت کمک کنند. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده به بررسی تعیین انتظارات واقع بینانه می پردازیم. مرکز مشاوره همکده برای مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی به شما کمک می کند.

تعیین انتظارات واقع بینانه

جنبه منفی توقعات از خود این است که می توانند منجر به اجتناب، سردرگمی یا ترس شوند. بدون راه‌های مثبت برای تعیین و حفظ انتظارات، ممکن است با موانعی روبرو شوید که شما را از رسیدن به هدف باز می‌دارد. در حالی که گاهی اوقات مدیریت انتظارات دشوار است، آنها شما را برای موفقیت آماده می کنند. شما می دانید که برای چه چیزی تلاش کنید و همیشه اهداف خود را در ذهن داشته باشید. این انتظارات همچنین به شما این امکان را می دهد که موفقیت و رفاه خود را کنترل کنید.

نکاتی برای تعیین انتظارات از خود

هنگام تعیین انتظارات از خود، واقع بین بودن ضروری است. اگر واقع بین نباشید ممکن است خودتان را برای شکست آماده کنید. نکات زیر را در نظر بگیرید تا به شما در تعیین انتظاراتی که کارآمد و قابل دستیابی هستند کمک کند:

انتظارات را زودتر تعیین کنید

وقتی زودتر انتظارات خود را مشخص کنید، خواهید فهمید که باید به کدام سمت بروید. همچنین آهنگ را برای سرعت و تلاش های خلاقانه شما تنظیم می کند و در عین حال مسئولیت پذیری را تشویق می کند. می توانید کمی وقت بگذارید و به آنچه برای خود و زندگی خود می خواهید فکر کنید. سپس، انتظارات خود را بر اساس آنچه از زندگی می خواهید بسازید.

تعیین انتظارات واقع بینانه – رها کردن را بیاموزید

وقتی انتظارات خود را برآورده نمی کنید، می تواند منجر به احساسات منفی شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، رها کردن می‌تواند به شما در تمرکز مجدد و رسیدن به اهدافتان کمک کند. رها کردن به این معنی نیست که باید احساسات خود را نادیده بگیرید. در عوض، به این معنی است که باید احساسات خود را بپذیرید و در حالی که برای غلبه بر آنچه اتفاق افتاده تلاش می کنید، رها کنید.

همچنین می توانید تمرین کنید که انتظارات از موقعیت ها و افراد دیگر را کنار بگذارید. یکی از راه هایی که می توانید این کار را انجام دهید این است که به خودتان یادآوری کنید که نمی توانید دیگران را کنترل کنید. شما فقط مسئول زندگی خود هستید و ممکن است همیشه انتظارات بیرونی را برآورده نکنید. و این اشکالی ندارد.

خودگویی مثبت را تمرین کنید

هنگام تعیین انتظارات از خود، ممکن است نحوه صحبت خود را در نظر بگیرید. اگر افکار و خودگفتاری شما شامل اظهارات منفی باشد، می تواند در توانایی شما برای به انجام رساندن هدفتان اختلال ایجاد کند. افکار شما می توانند احساس خوبی در شما ایجاد کنند یا شما را پایین بیاورند. اگر خودگویی منفی را تجربه می کنید، سعی کنید طرز فکر خود را تغییر دهید و روند افکار مضر را دوباره بیان کنید. با تعیین انتظارات واقع بینانه می توانید به مدیریت شرایط بپردازید.

همچنین می‌توانید زمانی که خودگویی منفی وارد می‌شود، یک دفتر خاطرات داشته باشید. افکار و احساسات خود را بنویسید و به خود فرصت دهید تا کلماتتان را بررسی کنید. همچنین می توانید از ژورنال خود برای موارد زیر استفاده کنید:

  • اهداف خود را بنویسید
  • پیشرفت خود را پیگیری کنید
  • جملات تاکیدی مثبت را در دفتر خود بنویسید

به خودتان زمان و لطف بدهید

در حالی که تعیین ضرب الاجل خوب است، اما شکست ها اتفاق می افتد. ممکن است در بازه زمانی برنامه ریزی شده خود به اهداف خود نرسید و اشکالی ندارد. دادن زمان و لطف به خود به شما این امکان را می دهد که به اهداف خود برسید و انتظارات خود را بدون تجربه فرسودگی برآورده کنید. انتخاب عقب انداختن مهلت‌ها یا تمدید بازه زمانی می‌تواند مفید باشد، حتی اگر نمایان شدن زمان بیشتری طول بکشد. احساس ناامیدی ممکن است باعث شود احساس کنید باید سریعتر پیش بروید و سخت تر کار کنید، اما این یک برنامه واقع بینانه نیست.

فدا کردن استراحت و اوقات فراغت می تواند توقعات خود و زندگی شما را مختل کند. انتظارات واقع بینانه مستلزم انعطاف پذیری است. انتظارات سفت و سخت همیشه واقع بینانه نیستند زیرا هرگز نمی دانید چه زمانی همه چیز می تواند تغییر کند. این فرصت را در نظر بگیرید که به خود فرصت دهید تا برنامه را تغییر دهید تا شرایطتان را تطبیق دهید.

تعیین انتظارات واقع بینانه – روی آنچه به دست آورده اید تمرکز کنید

احساس ناامیدی از خود می تواند منجر به انتظارات غیر واقعی شود. اگر این اتفاق بیفتد، می توانید به آنچه که به دست آورده اید فکر کنید و به شما کمک کند تا همه چیز را در چشم انداز خود نگه دارید. این می تواند به شما کمک کند تا از کاری که انجام می دهید لذت ببرید، زیرا بدانید که در این مسیر پیشرفت کرده اید.

قدر آنچه از قبل دارید بدانید

هنگام تعیین انتظارات از خود، می توانید بر قدردانی از آنچه در حال حاضر دارید تمرکز کنید. به جای اینکه به آنچه می خواهید فکر کنید، می توانید چیزهایی را که در حال حاضر دوست دارید در نظر بگیرید. تمرکز فقط بر روی آنچه می خواهید می تواند باعث شود چیزهای خوب زندگی خود را فراموش کنید و رفاه شما را مختل کند. اگر از پذیرفتن چیزهایی که دارید دست نکشید، ممکن است زمان کمی برای سرگرمی‌ها، دوستان و عزیزانتان و شادی‌های کوچک در زندگی باقی بماند. تمرکز بر زمان حال می تواند به شما کمک کند راه هایی را که قبلاً به انتظارات خود رسیده اید، تشخیص دهید.

تعیین انتظارات واقع بینانه – ایجاد اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس می تواند به شما در غلبه بر چالش ها کمک کند. این به شما کمک می‌کند تا انتظارات واقع بینانه‌ای داشته باشید، زیرا می‌دانید لیاقت و توانایی خود را دارید. زمانی که احساس اعتماد به نفس می کنید، به احتمال زیاد آنچه را که می خواهید بخواهید. همچنین می تواند به شما در پیگیری علایق خود کمک کند و به شما کمک کند انتظاراتی را که از زندگی خود دارید برآورده کنید.

یک مطالعه بزرگ سال 2020 منبع معتبری از 674 دانش آموز مکزیکی الاصل بین کلاس پنجم و یازدهم، نشان می دهد که دانش آموزانی که عزت نفس بالاتری داشتند در نمرات خود بهبودهایی نشان دادند. به نوبه خود، گرفتن نمرات بهتر و نمرات آزمون می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد.

کنار آمدن با انتظارات دیگران

شما تنها کسی نیستید که از خودتان انتظاراتی دارد. افراد دیگری در زندگی شما ممکن است استثنائات غیر واقعی را به شما تحمیل کنند و آرامش و رفاه شما را مختل کنند. روابط شما با انتظاراتی همراه است، اگرچه برخی ممکن است ناخودآگاه باشند. روابط با امید به خود و دیگران همراه است، بنابراین افراد نزدیک به شما ممکن است از شما بخواهند که به ایده آل های آنها عمل کنید.

شما مجبور نیستید فشار را احساس کنید و این انتظارات را بپذیرید، زیرا یافتن راه هایی برای کنار آمدن با آنها می تواند وضعیت را بهبود بخشد. یک مطالعه بزرگ در سال 2021 بر روی جوان های 18 تا 29 ساله نشان داد که بین عقب ماندن در مراحل عطف بزرگسالی، اضطراب و افسردگی همبستگی مثبت وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که برآورده نشدن انتظارات درک شده از همسالان در مورد نقاط عطف بزرگسالی احتمالاً می تواند باعث افزایش اضطراب شود. و برآورده نشدن انتظارات درک شده از جامعه و والدین می تواند علائم افسردگی را افزایش دهد.

تعیین انتظارات واقع بینانه – درک اینکه انتظارات از کجا می آیند

اگر یکی از نزدیکان شما انتظارات غیر واقعی داشته باشد، اگر بدانید این انتظارات از کجا سرچشمه می گیرند، می تواند کمک کننده باشد. آنها ممکن است آن را از:

  • خانواده خود
  • جامعه
  • تجربیات شخصی

دریافت کنند. در حالی که درک اینکه از کجا آمده است نباید نظر شما را تغییر دهد، اما می تواند به شما در درک طرف مقابل کمک کند. سپس، می توانید در مورد احساس متفاوت خود صحبت کنید و به آنها اجازه دهید دیدگاه شما را ببینند. این می تواند به آنها کمک کند تا انتظارات خود را تنظیم کنند و رابطه شما با آنها را بهبود بخشد.

در نظر بگیرید که آیا انتظارات سالم هستند یا خیر؟

وقتی شما و طرف مقابل انتظارات سالمی داشته باشید، می تواند باعث رشد رابطه شود. اما اگر انتظارات غیر واقعی باشد، می تواند مانع توسعه و ایجاد مشکلات شود. تعیین اینکه آیا انتظارات سالم هستند یا خیر مستلزم در نظر گرفتن این موارد است:

  • مناسب، منصفانه و بی ضرر
  • انعطاف پذیر و صبور
  • انجام پذیر
  • دارای پذیرش
  • با احترام
  • صادقانه
  • سازنده

با تعیین انتظارات واقع بینانه می توان به موارد مختلفی در زندگی دست پیدا کرد.

به تلاش ادامه بدهید

هیچ کس کامل نیست و ممکن است بلافاصله انتظارات را برآورده نکنید. اگر تشخیص دهید که انتظارات آن شخص از شما سالم است، می توانید به این فکر کنید که آیا آن چیزها را می خواهید. اگر چنین است، تا رسیدن به هدف و برآورده کردن انتظارات تلاش کنید. مهم است که این تلاش را به خاطر بسپارید. برآورده کردن انتظارات غیر واقعی می تواند در رفاه شما اختلال ایجاد کند. کنار آمدن با انتظاراتی که دیگران از شما دارند، مستلزم در نظر گرفتن واقع بین بودن آنهاست.

نگاه نهایی بر تعیین انتظارات واقع بینانه

تعیین انتظارات واقع بینانه برای خود می تواند زندگی و رفاه شما را بهبود بخشد. این شامل تعیین استانداردها، اما صادق بودن در مورد آنچه می توانید در یک بازه زمانی خاص انجام دهید، می باشد. انتظارات واقع بینانه به شما کمک می کند تا زندگی خود را بهبود ببخشید و بهترین استفاده را از آن ببرید. هنگامی که انتظارات واقع بینانه دارید، می توانید آنچه را که از اهداف خود می خواهید کشف کنید. این فرآیند فکری ممکن است به شما کمک کند تا دریابید که قبلاً به اهداف خود رسیده اید. سپس، می توانید موارد جدیدی را تنظیم کنید که امکان توسعه و تحقق بیشتر را فراهم می کند.

بالا بردن سطح توقعات می تواند باعث بی اعتبار کردن خود شود. انتظارات واقع بینانه را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین زندگی خود را داشته باشید و بدون تجربه فرسودگی شغلی به اهداف خود برسید. اگر چیزهایی که می گویید و دیدگاهی که خود را می بینید نشان دهنده ارزش خود نیست، ممکن است وقت آن رسیده باشد که دیدگاه جدیدی داشته باشید. تحریف های شناختی رایج، مانند تعمیم بیش از حد، می تواند بر احساس شما تأثیر بگذارد. اما استراتژی هایی وجود دارد که به شما در مدیریت انتظارات مختلف کمک می کنند. در این راستا می توانید با متخصصان ما در مرکز مشاوره همکده همراه شوید.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا