ایجاد شادی در کودکان | چگونه کودکانی شاد داشته باشیم؟

اینکه بتوانید به فرزندان خود کودکی شاد و سالمی را بدهید می تواند پایه ای برای موفقیت آن ها در زندگی باشد. اما بسیاری از والدین متعجب اند که در دنیای امروزی چطور می توانند کودکانی شاد را پرورش دهند؟ ایجاد شادی در کودکان شرایط خاصی دارد.

تربیت کردن و پرورش دادن کودکان شاد به این معنا نیست که به آن ها لذت های آنی یا سپاس گزاری های ممتد داشته باشید. در حقیقت دقیقا برعکس این است.

کودکان شاد مهارت هایی دارند که به ان ها اجازه می دهید از شادی های طولانی مدت در زندگی لذت ببرند. ان ها می توانند در تلاش برای رسیدن به اهداف خود از رضایت و شادی پایداری بهره مند شوند.

شما می توانید با ایجاد مهارت های لازم برای یک زندگی سالم و عادات خوب به به کودکان خود کمک کنید. این ها راه هایی برای پرورش کودکانی شاد هستند.

ایجاد شادی در کودکان- او را تشویق به بازی بیرون از خانه کنید.

قدرت بازی کردن بیرون از خانه را دست کم نگیرید. دویدن در میان علف ها، بالا رفتن از درخاتن، نشستن روی تاب و بازی کردن و رفتن روی خاک ها و گل بازی برای کودکان شما خوب است.

تحقیقات نشان داده اند رایحه ای که همراه با طبیعت است، مانند درختان کاج، شاخه های بریده شده و اسطوخودوس می تواند وضعیت روحی کودک شما را بهبود بخشد. بنابراین می توانید کودک خود را تشویق کنید بیرون از خانه و در فضای آزاد کتاب بخواند یا تکالیف خود را در ایوان خانه انجام دهد تا شادی او بیشتر شود.

بازی کردن بیرون از خانه می تواند مهارت های اجتماعی کودک شما را بهبود بخشد. تحقیقی منتشر شده در سال 2017 نشان داده است کودکانی که زمان خود را صرف بازی کردن در بیرون از خانه کرده اند همدلی، همراهی و کنترل فردی بهتری نسبت به دیگران کودکان دارند که این ها مهارت های اجتماعی مهمی هستند.

کودکانی که مهارت های اجتماعی بهتری دارند به احتمال بیشتر از روابطی سالم لذت خواهند برد. یکی از تحقیقات نشان داده اند کودانی که مهارت های اجتماعی بهتری دارند دو برابر احتمال دارد بتوانند به دانشگاه راه یابیند و به احتمال کمتری مصرف مواد، چاقی و خشونت را تجربه خواهند کرد.

بنابراین بازی بیرون از خانه را برای خود یک عادت کنید. حتی اگر هوا زیاد خوب نباشد کودک خود را تشویق کنید دوچرخه سواری کنند، با کودکان همسایه بازی کنند و در فضای خوبی بیرون از خانه بدوند.

ایجاد شادی در کودکان – کم کردن زمان دیدن تلویزیون و دیگر وسایل الکترونیکی

چگونه کودکانی شاد داشته باشیم

شاید شما اصرار زیادی داشته باشد که ساعت ها را صرف بازی کامپیوتری کرده و اینطور احساس شادی می کند. اما گذراندن زمان زیاد در مقابل وسایل الکترونیکی برای سلامت روان کودک شما خوب نیست.

تحقیقی صورت گرفته در سال 2018 نشان داد کودکانی که زمان کمتری را مقابل وسایل دیجیتال گذرانده و زمان بیشتری به فعالیت های غیردیجیتال سپری می کنند، مانند ورزش، کارهای مدرسه، خدمات مذهبی و دیگر فعالیت های بدون دیجیتال شادتر خواهند بود.

محدودیت های واضح و مشخصی را برای زمان کودک خود مقابل وسایل دیجیتال تعیین کنید. اگر او تلفن همراه دارد دسترسی او به تلفن در زمان دیگر فعالیت ها در خانواده، نشستن در ماشین یا زمانی که بیرون از خانه بازی می کند را محدود نمایید. و راهنمایی در مورد زمانی که می تواند صرف تلویزیون دیدن و استفاده از کامپیوتر کند را مشخص نمایید.

ایجاد شادی در کودکان – تمرین سپاس گزاری

افزودن سپاس گزاری در زندگی هر روزه می تواند به کودکان شما کمک کند افرادی شادتر و سالم تر شوید. اما به یاد داشته باشید تفاوت بزرگی بین گفتن ممنونم و معنی واقعی آن وجود دارد.

تحقیقی صورت گرفته در سال 2012 نشان داده است افراد شکرگذار از روابطی بهتر لذت می برند و این می تواند کلیدی برای یک زندگی شادتر باشد. یکی از بهترین راه ها برای کمک به کودکان برای شادتر شدن این است خودتان سپاس گزاری را مدل سازی کنید.

وقتی کسی برای شما لطفی می کند تشکر و سپاس گزاری خود را بیان کنید. شرح دادن این سپسا گزاری برای کودکتان باعث می شود او نیز همان را از شما یاد بگیرد.

صحبت کردن در مورد چیزهایی که برای ان حس سپاسگزاری دارید را یک عادت خانوادگی کنید. سه چیزی که برای آن شکرگذار هستید را در زمان شام مطرح کنید یا وقتی در رختخواب در مورد نعمت هایی که دارید باهم حرف می زنید. این کار کمک می کند کودکان یاد بگیرند به دنبال چیزهایی باشند که در زندگی روزانه می توانند بابت ان سپاس گزار باشند.

عادت کنید یادداشت های تشکر بفرستید. به جای اینکه تنها نام فرد را بنویسید کودک خود را تشویق کنید تا چیز خاصی که می خواهد بابت ان از فرد تشکر کند را تعیین نماید.

توقعات زیادی داشته باشید، البته نه خیلی زیاد

شاید ساعت ها مطالعه کردن برای یک امتحان یا تمرین برای یک آلت موسیقی زیاد لذت بخش نباشد اما کودکانی که به دنبال کارهای سخت می روند به احتمال بیشتری زندگی شادتری خواهند داشت.

توقعات شما تاثیر بزرگی روی خواسته های کودک شما و به چالش کشیدن خودش برای رسیدن به آن ها دارد. کودک شما سخت تلاش می کند توقعات شما را برآورده سازد، تا زمانی که توقعات شما منطقی باشند.

تحقیقات نشان داده اند زمانی که والدین توقعات تحصیلی زیادی از کودکان خود دارند آن ها در مدرسه عملکرد بهتری داشته و زمانی بیشتری را برای کارهای سخت پافشاری می کنند. توقعات بالا می توانند مرتبط با عملکرد اجتماعی و تحصیلی باشند.

اما مهم است به یاد داشته باشید نباید انتظار کمال را داشته باشید. گذاشتن مرزی خیلی بالا برای کودک می تواند یک مانع باشد.

اینکه از کودک خود توقع عالی بودن داشته باشید خطر مشکلات در سلامت روان را زیاد خواهد کرد. او ممکن است اگر حس کند مرز خیلی بالایی برای او در نظر گرفته اید کاملا تلاش برای اهداف را متوقف کند.

چگونه کودکانی شاد داشته باشیم | مرکز مشاوره همکده

ایجاد شادی در کودکان – آموزش کنترل فردی

خوردن یک کلوچه ی بیشتر، انجام دادن تکالیف برای تفریح در کنار دوستان یا زیاد دیدن تلویزیون به جای انجام کارهای خانه می تواند لذتی موقت به کودک شما بدهد. اما در زولانی مدت کمبود کنترل فردی بیشتر به او کمک خواهد کرد.

تحقیقی در سال 2014 نشان داده است کسانی که کنترل فردی بهتری دارند وضعیت روحی بهتری خواهند داشت.

از همه جالب تر اینکه محققان نشان داده اند کسانی که کنترل فردی بیشتری دارند مانند افراد دیگر خود را در موقعیت های خطرناک قرار می دهد. ان ها برای شاد بودن موقت ریسک نمی کنند.

در سنین کم قانون گذاری برای خود را به کودکتان یاد دهید. در همین حین به او یاد دهید با وسوسه های زیاد خود را اسیر نکند.

مشخص کردن کارهایی در خانه

شاید کودک شما تمیز کردن میز یا گردگیری اتاق نشیمن را حالا دوست نداشته باشد. اما مشخص کردن وظایف برای او می تواند فاکتوری کلیدی در کمک کردن به رسیدن به شادی طولانی مدت باشد.

یکی از تحقیقات نشان داده اند دادن وظایفی به کودکان در سنین سه تا چهار سالگی بزرگترین شاخص برای موفقیت طولانی مدت است.

شاید علت این باشد کودکانی که وظایفی را در خانه دارند حس می کنند کار مهمی داشته و این کمک می کند احساس ارتباط بیشتری با خانواده داشته باشند. این حس نزدیکی و ارتباط می تواند به ان ها کمک کند از نظر روانی در زمان برخورد با سختی ها قوی بمانند.

کارهای خانه می توانند به کودکان درس های زیادی بدهند مانند مسئولیت پذیری و همکاری در کارها. ان ها همچنین می توانند یاد بگیرند باید خود را با کارهای کسل کننده تطابق داده و یا اینکه می توانند حتی در زمانی که اساس ناامیدی دارند بازهم به تلاش خود ادامه دهند.

مرتب کردن تختخواب و تمیز کردن آشپزخانه می تواند به او احساس موفقیت داده و نشان دهد حتی اگر کم سن هستند بازهم می توانند در کارها تفاوتی ایجاد کنند.

کارهای مشخصی را در خانه مشخص مرده و از کودک خود بخواهید ان را انجام دهد. و با این کار به آن ها کمک می کنید مهارت هایی برای زندگی یاد بگیرند که به ان ها کمک می کنند در بزرگسالی زندگی شادتری داشته باشند.

ایجاد شادی در کودکان – در کنار هم غذا بخورید.

چگونه کودکانی شاد داشته باشیم

وقتی کودک شما تمرینات ورزشی دارد، بازی می کند یا دیگر فعالیت های فوق برنامه را انجام می دهد می تواند چیزی برای خود برده و در زمان متفاوتی غذا بخورد. اما غذا خوردن به عنوان یک خانواده می تواند یکی از بهترین چیزها برای پرورش دادن کودکانی شاد باشد.

تحقیقات نشان داده اند وعده های غذایی مرتب در کنار خانواده می تواند به شدت همراه با وضعیت خلقی مثبت در بزرگسالی باشد. تحقیقی دیگر نشان داده است نوجوانانی که در کنار خانواده ی خود غذا می خورند در اینده دیدگاهی مثبت تر خواهند داشت.

وعده های غذایی خانواده میز می تواند بهبودی برای سلامت فرد باشد. کودکانی که با والدین خود غذا می خورند به احتمال کمتری اضافه وزن داشته یا دچار اختلالات غذایی می شوند. نوجوانانیی که با والدین خود غذا می خورند به احتمال کردن مشکلات مرتبط با اعتیاد یا مشکلات رفتاری را تجربه خواهند کرد.

اگر در وعده های غذایی نمی توانید به عنوان خانواده در کنار هم باشید نگران نشوید. اغلب تحقیقات نشان داده اند کودکان حتی با چندبار غذا خوردن در هفته در کنار والدین می توانند از مزایای این کار بهره مند شوند.

بیش از حد کودکان را آزاد نگذارید.

خریدن هدایای زیادی در عیدها برای کودک یا دادن هرچیزی که می خواهد در حقیقت او را شاد نخواهد کرد. در حقیقت آزاد گذاشتن زیاد کودکان می تواند روی سلامت روان آن ها تاثیر زیادی داشته باشد.

برخی تحقیقات نشان داده اند کودکانی که زیاد آزاد هستند به احتمال بیشتری احساس نارضایتی شدید را تجربه خواهند کرد. ان ها شاید برای تشخیص تفاوت میان نیازها و خواسته های خود مشکل داشته باشند و در نتیجه فکر می کنند شادی ریشه در چیزهای مادی دارد.

بنابراین نباید هرچیزی که کودک می خواهد را به او بدهید. شاید او برای خریدن جدیدترین تلفن همراه، یک برند بهتر لباس و یا یک دوچرخه ی بهتر به شما اصرار کند و بخواهید با این کار ان ها را شاد کنید اما تحقیقات خلاف این را نشان داده اند.

به آن ها فرصت دهید تا خودشان امتیاز کسب کند. آن ها وقتی برای رسیدن به چیزی سخت تلاش کنند بهتر قدردان آن خواهند بود، نه چیزهایی که به ان ها بدهید.

و به جای وسایل بیشتر روی تجربیات تمرکز کنید. تحقیقات نشان داده اند کسانی که شادتر هستند زمان و پول خود را صرف ایجاد خاطرات می کنند نه جمع کردن ان ها.

ایجاد شادی در کودکان – به عنوان یک خانواده ورزش کنید.

چگونه کودکانی شاد داشته باشیم | مرکز مشاوره همکده

چه در کنار خانواده برای یک پیاده روی شبانه بروید یا ویدئوهای تمرینی را در اتاق نشیمن انجام دهید، ورزش می تواند همه ی افراد خانواده را شاد کند.

تحقیقی در سال 2018 نشان داده است نوع ورزش برای این هدف اصلا اهمیتی ندارد. ایروبیک، حرکات کششی یا تمرینات تعادلی و وزنه برداری همه باعث شادی شما خواهند شد.

اما شاید فکر کنید نیازی نیست باهم ورزش کنید، به هرحال کودک شما تمرینات ورزشی انجام می دهد. اما ورزش کردن ممکن است شما را والدینی شادتر و شادتر کند که می خواهند کودکانی شاداب داشته باشند.

منابع
verywellfamily.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا