چگونه کودکانی شاد داشته باشیم ؟

شادی امتیاز بزرگی است که روی کارایی شما اثر دارد. به طور متوسط کسانی که شاد هستند در کار و زندگی عاشقانه به نسبت دیگر افراد موقث‌تر هستند. آن‌ها کارایی بهتر و اعتبار کاری بالاتری داشته و حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. این افراد به احتمال بیشتری ازدواج کرده و وقتی ازدواج می‌کنند بیشتر از آن راضی هستند، در ادامه به نکاتی برای داشتن کودکان شاد تر اشاره خواهیم کرد. چگونه کودکانی شاد داشته باشیم؟

چگونه کودکانی شاد داشته باشیم؟

خودتان شاد باشید

چگونه کودکانی شاد داشته باشیم ؟

اولین گام برای داشتن کودکانی شادتر، کمی خودخواه بودن است. اینکه چقدر شما شاد هستید روی شادی و موفقیت کودک شما اثر دارد. تحقیقات گسترده‌ای نشان داده‌اند ارتباط قابل ‌توجهی بین مادرانی که افسرده هستند با خروجی‌های منفی در کودک وجود دارد، مانند تأثیر در کارها و دیگر مشکلات رفتاری. افسردگی والدین می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات رفتاری در کودک شود. همچنین باعث می‌شود والدین کمتر برای کودک مؤثر باشند.

آموزش ایجاد روابط

هیچ‌کس اهمیت یادگیری در مورد روابط را تکذیب نمی‌کند، اما چقدر باید والدین زمان بگذارند تا به کودکان نحوه‌ی برخورد با دیگران را آموزش دهند؟ باید گفت زمان زیادی نمی‌برد، می‌توان این کار را با تشویق کودک به انجام کارهای کوچکی که همراه با یک دلی هستند شروع کرد. این کار نه تنها باعث ایجاد مهارت‌های ضروری و تبدیل کودک به انسانی بهتر خواهد شد، بلکه تحقیقات نشان داده‌اند در طولانی‌مدت کودکتان را فردی شادتر خواهد کرد.

برای بهبود چگونگی رفتار با کودک می‌توانید این مقاله را مطالعه بفرمایید

انتظار تلاش داشته باشید نه عالی بودن

چگونه کودکانی شاد داشته باشیم ؟

والدینی که مرتباً روی دستاوردها تأکید زیادی می‌کنند به احتمال بالاتری در مقایسه با کودکان دیگر، کودکانی افسرده، مضطرب و خشن خواهند داشت.

بیشتر کودکانی که مرتباً برای هوش بالای خود تحسین می‌ شوند به دنبال پازل‌های ساده‌تر می‌روند و آن‌ها خطر اشتباه کردن و از دست دادن شهرت باهوش بودن خود را نمی‌‌پذیرند. از طرف دیگر بیشتر از 90 درصد کودکانی که برای فکر کردن و استفاده از ذهن خود تشویق شده‌اند پازل سخت را انتخاب می‌کنند.

وقتی کودک را برای تلاش و کار سختی که باعث رسیدن به چیزی شده است تحسین می‌‌کنید او می‌خواهد کار خود در این فعالیت را ادامه دهد. او به خاطر نگرانی از اینکه چقدر باهوش به نظر خواهد رسید کار یادگیری را کنار نمی‌‌گذارد.

آموزش خوش‌بینی

کودک ده‌ساله‌ای که به او طرز تفکر و درک مثبت از جهان آموزش داده شده باشد، احتمال بروز افسردگی در او نصف دیگر کودکان خواهد بود. خوش‌بینی ارتباط نزدیکی با شادی دارد و این دو می‌توانند حتی یکسان در نظر گرفته شوند.

با مقایسه‌ی فرد خوش ‌بین و بد بین متوجه می‌شوید فرد اول:

  • در مدرسه، کار یا ورزش موفق‌تر است
  • سالم‌تر بوده و زندگی طولانی‌تری دارد
  • از ازدواج خود راضی‌تر است
  • به احتمال کمتری دچار افسردگی و اضطراب می‌شود

آموزش هوش عاطفی به کودک

هوش عاطفی یک مهارت است نه خصوصیتی که با آن متولد شده باشید. کودکانی که فکر می‌کنند، به طور طبیعی به این درک می‌‌رسند که احساسات آن‌ها مانعی برای موفقیتشان نخواهد بود.

اولین گام ساده اینکه وقتی کودک احساس عصبانیت یا ناامیدی دارد این کار را بکنید: همدردی کردن، نام‌گذاری روی حس او و ارزش ‌گذاری برای آن.

در مورد کودکان به آن‌ها کمک کنید حس خود را بشناسند و بگذارید بدانند این احساسات ایرادی ندارند ( حتی اگر با رفتار بدی همراه شده باشد ).

چگونه کودکانی شاد داشته باشیم ؟ | مرکز مشاوره همکده

ایجاد عادات شاد

ما به مورد ششم رسیدیم و چیزهای زیادی هستند که باید به یاد داشته باشید. ما می‌توانیم با ایجاد عادات خوب بر همه‌ی این موارد غلبه یابیم. فکر کردن به تمام این کارها باعث می‌شود سخت به نظر برسند اما اگر تبدیل به عادت شوند به‌ سادگی انجام خواهند شد.

اما چگونه به کودک خود کمک کنید عادات سالمی پیدا کند؟ این‌ها راه‌های قدرتمندی هستند:

حذف محرک‌ها: وسوسه‌ها و عوامل حواس ‌پرتی را از راه خود دور کنید

آن را عمومی کنید: اهداف خود را برای افزایش حمایت اجتماعی نشر دهید.

هر بار یک هدف داشته باشید: هدف‌های زیاد باعث انحراف قدرت اراده خواهد شد.

ادامه دهید: انتظار نداشته باشید سریع به هدف برسید. زمان لازم است. شکست‌هایی وجود خواهد داشت. این عادی است. به تلاشتان ادامه دهید.

زمان بیشتری برای بازی کودکان

چگونه کودکانی شاد داشته باشیم ؟

این روزها زیاد در مورد آگاهی ذهن و مدیتیشن می‌شنویم و هردو به نسبت قوی هستند.

اینکه کاری کنیم کودکان هریک را یاد بگیرند می‌تواند تبدیل به یک چالش شود. اما کدام بهتر خواهد بود؟

کودکان اغلب خودشان وقتی بازی می‌کنند آگاهی ذهن دارند، کاملاً از لحظه‌ای که در آن هستند لذت می‌برند، اما امروزه کودکان زمان کمتری را صرف بازی چه داخل خانه و چه بیرون می‌‌کنند. در طول دو دهه‌ی اخیر کودکان به طور میانگین در هفته کمتر از هشت ساعت زمان آزاد برای بازی داشته‌اند.

زمان بازی تنها برای تفریح کردن نیست بلکه برای یادگیری و رشد کودک لازم است. تحقیقات نشان داده‌اند کاهش شدید در زمان بازی کودکان بخشی از علت کاهش رشد شناختی و عاطفی در آن‌هاست. بعلاوه برای کمک به یادگیری، تعدیل شخصی بازی‌های بدون ساختار نیاز است ( با بزرگ‌ترها یا بدون آن‌ها ) و جهت بهبود سلامت عقلی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی کودک بازی کردن ضروری است. بازی‌های بدون ساختار کمک می‌کنند کودک یاد بگیرد چگونه در گروه باشد، چیزی را به اشتراک بگذارد، اختلافات را حل کند، احساسات و رفتار خود را تنظیم کند، صحبت کرده و از خودش دفاع کند.

چگونه کودکانی شاد داشته باشیم ؟ آماده کردن محیط برای شاد بودن

شاید نخواهید این را قبول کنید اما ما بسیار تحت تأثیر محیط اطرافمان هستیم حتی بیشتر از آنچه متوجهش باشیم.

یک راه ساده برای کنترل بهتر محیط اطراف کودک و اینکه بتوانید اثرات شادی روی تلاش‌های آن‌ها را به حداکثر برسانید چیست؟

تحقیقات نشان داده‌اند ارتباطی قوی بین شادی و ندیدن تلویزیون وجود دارد. محققان نشان داده‌اند افراد شاد نسبت به افرادی که شاد نیستند کمتر به دیدن تلویزیون تمایل دارند. نمی‌دانیم آیا دیدن تلویزیون باعث شاد نبودن فرد می‌شود یا اگر فرد زیاد شاد نباشد بیشتر تلویزیون خواهد دید. اما می‌دانیم که فعالیت‌های زیادی هستند که به کودکان کمک می‌‌کنند انسان‌هایی شاد و متعادل باشند. اگر کودک ما تلویزیون می‌بیند در واقع کاری نمی‌کند که بتواند او را در طولانی‌مدت شادتر سازد.

پیشنهاد می‌کنیم مطالب این مقاله را در خصوص رفتارهای کودکان نوپا نیز مطالع بفرمایید

چگونه کودکانی شاد داشته باشیم ؟ باهم شام بخورید

گاهی تمامی علوم آن چیزهایی که پدربزرگان ما از در کنار هم بودن می‌دانستند را تأیید می‌کنند. بله، غذا خوردن در کنار خانواده اهمیت دارد. این سنت ساده کمک می‌کند فرزندان بهتری داشته و شادتر باشند.

تحقیقات نشان داده‌اند کودکانی که همراه با خانواده غذا می‌خورند ثبات عاطفی بیشتری داشته و به احتمال کمتری گرفتار اعتیاد مواد مخدر یا الکل می‌شوند. آن‌ها نمرات بهتری کسب می‌کنند. کمتر دچار علائم افسردگی می‌شوند، خصوصاً در دختران در سنین بلوغ. همچنین کمتر دچار خشونت شده یا اختلالات غذایی پیدا می‌کنند. حتی وعده‌های غذایی در کنار هم باعث می‌شوند کودکان برای امتحان بهتر مطالعه کنند. حتی در تحقیقات روی وابستگی‌های بعدی به خانواده نیز مشخص شده است این عادت اثرگذار می‌باشد.

آموزش تأدیب نفس (قانون‌گذاری برای خود)

 تأدیب نفس در موفقیت آینده‌ی کودک بیشتر از هوش او اثرگذار خواهد بود و به همین علت است که اهمیت زیادی دارد.

توانایی کودک در سن پیش از دبستان برای عقب انداختن چیزی که از آن لذت می‌برد «منتظر ماندن برای خوردن مارشمالوی دوم»، هوش، موفقیت او در مدرسه و مهارت‌های اجتماعی در بزرگ‌سالی را پیش‌بینی می‌کند. حداقل این مهارت روی این موارد اثر دارد، زیرا مهارت‌های تأدیب نفس یادگیری و پردازش اطلاعات را برای فرد ساده‌تر خواهد کرد.

بعلاوه کودکانی که می‌دانند چگونه نفس خود را کنترل کنند بهتر با ناامیدی و استرس برخورد کرده و حتی مسئولیت‌پذیری بیشتری در اجتماع خواهند داشت. به بیان دیگر تأدیب نفس نه تنها باعث موفقیت در مدرسه و رفتار مؤدبانه بر سر میز شام می‌شود بلکه باعث شادی بیشتر، دوستان زیاد و بالا رفتن فعالیت در اجتماع خواهد شد.

منابع
time.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا