درک زبان بدن | چگونه زبان بدن را درک کنیم؟

درک زبان بدن می تواند منجر به روابطی نزدیک تر شود. زیرا مکالمات غیرشفاهی شامل بیش از شصت درصد از معنای ارتباطات بین فردی را تشکیل می دهند. دقت به سیگنال هایی که فرد با زبان بدن خود ارسال می کند و توانایی خواندن موثر این نشانه ها یک مهارت خیلی مفید است. با کمی دقت و توجه بیشتر، می توانید یاد بگیرید چطور درست زبان بدن را بخوانید. با تمرین کافی می تواند تبدیل به خصلت شما شود.

روش یک از پنج

خواندن نشانه های عاطفی

چگونه زبان بدن را بخوانیم
برای درک زبان بدن به گریه کردن نگاه کنید.

 اغلب گریه بر اثر احساسات شدید خواهد بود. گاه گریه ای نشانه ای از ناراحتی یا سوگواری است اما گریه کردن می تواند نشانه ای از خوشحالی نیز باشد. از این رو در زمان ارزیابی گریه شما باید به دنبال نشانه های دیگر نیز باشید تا علت اصلی گریه کردن را متوجه شوید.

  • البته ممکن است گریه در تلاش برای جلب همدردی دیگران یا برای فریب دادن باشد. اصطلاحا این حالت را اشک تمساح می نامند، یک اصطلاح که بنا به باور نادرستی ایجاد شده است که کروکودیل ها وقتی صید می شوند گریه می کنند.
به دنبال نشانه های عصبانیت یا تهدید باشید.

 نشانه های تهدید شامل ابروهایی به شکل v ( اخم کردن ) بوده و فرد خود را به شما نزدیک می کند.

  • دست به سینه بودن و با خشم نزدیک شدن به شما می تواند نشانه ی دیگری از عصبانیت فرد باشد.
برای درک زبان بدن به دنبال نشانه های اضطراب باشید.

وقتی انسان ها استرس دارند حرکات صورت و پلک زدن آن ها بیشتر شده و دهانشان یک خط باریک تر دیده خواهد شد.

  • کسانی که اضطراب دارند ممکن است دستان خود را مشت کرده و حالت بی قرار داشته باشند. آن ها نمی توانند یک جا بی حرکت بمانند.
  • اضطراب می تواند باعث شود گاه فرد بی اختیار پاهای خود را به زمین زده یا مرتبا پاهایش را تکان دهد.
به دنبال نشانه هایی از خجالت کشیدن باشید.

خجالت می تواند با اجتناب از تماس چشمی یا تغییر مسیر دید، پایین انداختن سر یا حتی لبخندهای کنترل شده و عصبی خود را نشان دهد.

  • اگر یک نفر زیاد به پایین و به زمین نگاه می کند شاید خجالت کشیده و یا ترسیده است. همچنین انسان وقتی ناراحت است یا سعی می کند موضوعی عاطفی را پنهان کند به پایین نگاه خواهد کرد. در کل وقتی یک نفر به زمین نگاه می کند در حال فکر کردن و حس کردن احساسات ناخوشایندی خواهد بود.
مراقب هر نشانه ای از غرور باشید.

 فرد با یک لبخند کوچک، خم کردن سر به سمت عقب و گذاشتن دست ها روی ران پا به نوعی غرور خود را نشان خواهد داد.

روش دو از پنج

خواندن نشانه های ارتباطی درک زبان بدن

چگونه زبان بدن را بخوانیم
ارزیابی فواصل، لمس کردن و یا دوری کردن.

این یک راه برای گفتگو در ارتباطات بین فردی است. نزدیکی فیزیکی و لمس نشانه هایی از دوست داشتن، محبت و عشق هستند.

  • کسانی که در ارتباطی نزدیک هستند نیاز به فضای شخصی کمتری نسبت به افراد غریبه دارند
  • در اغلب فرهنگ ها هیچ چیز به اندازه ی فضای شخصی اهمیت ندارد. البته به یاد داشته باشید حد فاصله ای که در برخی فرهنگ ها نزدیک خوانده می شود در برخی دیگر زیاد نزدیک تلقی نخواهد شد.
چشمان فرد را بخوانید.

تحقیقات نشان داده اند وقتی افراد وارد مکالمات جالب می شوند چشمان آن ها 80 درصد مواقع روی صورت فرد مقابل متمرکز می ماند، آن ها تنها روی صورت فرد تمرکز ندارند بلکه برای چند دقیقه روی چشمان او خیره خواهند شد. سپس به سمت بینی و لب ها رفته و دوباره به چشم های او برمی گردند. ممکن است هرازگاهی در این بین به میز نیز نگاه کنند اما همیشه دوباره به چشمان فرد مقابل برخواهند گشت.

  • وقتی فرد در طول مکالمه مرتب به اطراف نگاه می کند یعنی از این صحبت خسته شده و همین حالا نیز زیاد به حرف های شما دقت ندارد.
  • گشاد شدن مردمک های چشم یعنی فرد به موضوعی که در حال گفتگو است علاقه دارد. البته به یاد داشته باشید مصرف برخی مواد باعث این اتفاق خواهند شد، مانند الکل، کوکائین، آمفتامین، LSD یا لایزرژیک اسید دی متیل آمید (یک روان گردان) و…
  • ارتباط چشمی می تواند به عنوان نشانه ای برای اعتماد نیز استفاده شود. ارتباط چشمی مداوم نشان می دهد فرد از پیامی که سعی در ارسال ان دارد بسیار آگاه است. کسی که قصد فریب دادن یک نفر را دارد ممکن است تماس چشمی خود را قطع کند. همچنین تلاش برای نداشتن تماس چشمی می تواند علامت بزرگی از دروغ گفتن باشد. البته به یاد داشته باشید همانطور که قبلا گفته شد در مورد ارزیابی ارتباط چشمی و دروغ گویی شخصیت های فردی بسیار متفاوت هستند.
به حالت بدنی این فرد دقت کنید.

 اگر کسی دستان خود را پشت سر یا گردنش گذاشته به این معنا تفسیر می شود که برای شنیدن موضوع صحبت اماده است و یا اینکه در حالتی راحت به پشت تکیه داده می باشد.

  • اغلب انداختن دست ها یا پاها روی هم نشانه ای از مقاومت و قدرت پذیرش کم مقابل فرد دیگر می باشد. در کل وقتی بدن در چنین حالتی قرار می گیرد نشان می دهد که از نظر روانی، فیزیکی و عاطفی می خواهد خود را از این فرد فاصله دهد.

روش سه از پنج

خواندن نشانه های جذب برای درک زبان بدن

تماس چشمی را ارزیابی کنید.

برقراری تماس چشمی نشانه ای از جذب شدن است. در این حالت فرد چیزی بیشتر از حد طبیعی ( شش تا ده بار در دقیقه ) پلک می زند.

  • چشمک زدن می تواند نشانه ای از جذب شدن یا عشق باشد؛ البته به یاد داشته باشید این یک نشانه با تفسیرهای مختلف در فرهنگ های متفاوت است. برخی فرهنگ ای آسیایی چشمک زدن را درست ندانسته و آن را نوعی بی ادبی می دانند.
مراقب حالات خاص در صورت باشید.

لبخند زدن یکی از واضح ترین نشانه های جذب بدن است. البته باید مطمئن باشید تفاوت بین لبخند ساختگی با لبخندی حقیقی را می دانید. مثلا می توان گفت لبخندهای ساختگی زیاد عمیق نبوده و نمی توان اثرات ان را در اطراف چشم ها دید. لبخند واقعی باعث چروک های ریزی اطراف چشمان فرد خواهد شد. وقتی فرد لبخندی ساختگی می زند شما این چروک ها را نخواهید دید.

  • بالابردن ابروها نیز می تواند نشانه ای از جذب شدن باشد.
حرکات، حالات بدن و طرز ایستادن فرد را در نظر داشته باشید.

 اغلب افرادی که به یکدیگر جذب شده اند تلاش دارند تا فاصله ی خود با هم را کم کنند. این می تواند به معنای خم شدن به سمت فرد مقابل باشد و حتی مستقیم تر بوده و با لمس همراه شود. یک ضربه ی آرام یا گرفتن بازوی فرد می تواند نشانه ای از علاقه به او باشد.

  • همچنین می توان با قرار گرفتن پاهای فرد به سمت فردی دیگر یا قرار گفتن مقابل چیزی که او دوست دارد این علاقه را درک کرد.
  • قرار گرفتن کف دست ها به سمت بالا نیز می تواند نشان از علاقه ی رمانتیک داشته باشد زیرا نشانه ای از پذیرا بودن اوست.
مراقب تفاوت های جنسیتی در نشان دادن علاقه باشید.

 مردان و زنان می توانند در نشان دادن علاقه ی خود از طریق زبان بدن تفاوت هایی داشته باشند.

  • مردان اغلب به سمت جلو خم شده و خود را به سمت فرد مورد علاقه شان متمایل می کنند در حالی که زنان با عقب کشیدن خود و خم شدن به سمت پشت این علاقه را بروز می دهند.
  • مردی که شیفته ی یک فرد شده است ممکن است دستان خود را روی سرش با زاویه ی نود درجه قرار دهد.
  • وقتی یک زن از خود علاقه نشان می دهد دست های او باز بوده و ممکن است بخشی از بدن بین چانه و لگن را لمس کند.

روش چهار از پنج

خواندن نشانه های قدرت برای درک زبان بدن

چگونه زبان بدن را بخوانیم
  1. مراقب ارتباط چشمی باشید؛ ارتباط چمشی، یک کانال در خواندن نشانه های بدن، راه اصلی برقراری ارتباط بین افراد مختلف در مورد تسلط و قدرت است. کسانی که می خواهند بر فرد دیگر غلبه داشته باشند به او خیره شده و با برقراری ارتباط چشمی مستقیم و دائم با او حرف می زنند. او آخرین فردی است که این ارتباط چشمی را قطع می کند.
  • اگر می خواهید قدرت خود را ارزیابی کنید باید به یاد داشته باشید ارتباط چشمی دائم می تواند آزاردهنده باشد.
  1. ارزیابی حالات صورت؛ فردی که می خواهد قدرت را در دست گیرد از لبخند زدن خودداری کرده و با جدیت صحبت نموده و شاید به جای آن اخم کرده یا لب هاش را جمع کند.
  2. ارزیابی حالات بدن و طرز ایستادن؛ حالت بدن می تواند نشانه ای از قدرت جویی و تسلط باشد، اشاره کردن به دیگران و از استفاده از حالاتی که در چشم باشند راهی برای نشان دادن قدرتتان است. بعلاوه وقتی فرد به جای اینکه راحت بایستد می خواهد خود را بلندتر و قوی تر نشان دهد. این نشانه ای از علاقه به بروز قدرت است.
  • افراد سلطه جو اغلب محکم دست می دهند. این افراد دست خود را روی پاهایشان گذاشته و کف دست به سمت بالا قرار می گیرد. ان ها محکم دست شما را گرفته و این نشانه ای از علاقه به کنترل کردن است.

روش پنج از پنج درک زبان بدن

خواندن زبان بدن

باید بدانید خواندن زبان بدن یک کار پیچیده است.

رفتارهای غیرشفاهی خودشان پیچیده هستند زیرا هر انسان منحصر به فرد بوده و خود را به شکل متفاوتی نشان خواهد داد. خواندن زبان بدن می تواند چالش برانگیز باشد زیرا برای تفسیر نشانه هایی که افراد دیگر برای شما می فرستند باید تصویر کاملی از ان ها داشته باشید. برای مثال آیا این فرد امروز اشاره کرده است که با همسر خود دعوایی داشته و یا در کارش ارتقا نگرفته است؟ یا در تمام وقت شام به طور قابل توجهی مضطرب بوده؟

وقتی زبان بدن افراد دیگر را تفسیر می کنید حتما باید هرجا ممکن بود شخصیت، فاکتورهای اجتماعی، رفتارهای شفاهی و وضعیت او را نیز در نظر بگیرید.

درست است که همیشه به این اطلاعات دسترسی نخواهید داشت اما این ها برای خواندن زبان بدن مفید خواهند بود. انسان ها پیچیده هستند پس نباید از اینکه چطور خودشان را به شکل پیچیده ای با بدنشان نشان می دهند تعجب کرد.

شما می توانید خواندن زبان بدن را با دیدن یک برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه ی خود مقایسه کنید.

شما تنها یک صحنه از این برنامه را نمی بینید بلکه برای اینکه بتوانید درست معنای هر صحنه را درک کنید باید همه ی بخش ها را نگاه کنید.  باید قسمت های قبلی، تاریخچه ی شخصیت ها و کل فیلم را در ذهن داشته باشید. در مورد خواندن زبان بدن نیز باید تصویر کامل تری از فرد در ذهنتان باشد.

به تفاوت های فردی دقت داشته باشید.

وقتی صحبت از زبان بدن می شود هیچ تناسب خاصی برای همه ی افراد وجود ندارد. اگر می خواهید بتوانید زبان بدن افراد دیگر را درست تفسیر کنید شاید باید کمی ابتدا آن فرد را بشناسید. چیزی که برای یک نفر درست است شاید همیشه برای فرد دیگر درست نباشد.

  • برای مثال برخی افراد وقتی دروغ می گویند چشمان خود را از شما می گردانند؛ در حالی که برخی دیگر سعی می کنند حتی از مواقع عادی ارتباط چشمی بیشتری داشته باشند تا کسی برای دروغ گفتن به آن ها مشکوک نشود.
منابع
m.wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا