چگونه بدون داشتن خانواده خوب، زندگی خوبی بسازید

شما نمی توانید خانواده ی خود را انتخاب کنید اما می توانید تصمیم بگیرید چطور اعضای خانواده می توانند روی زندگی شما اثر بگذارند. برای داشتن یک زندگی خوب بدون حمایت خانواده، شما باید حلقه ی دوستان و آشنایان خود را بزرگتر کنید. در کل زمان کمتری را با افراد منفی بگذرانید، از جمله خانواده ی شما. با توجه به رفتارهایی که می پذیرید یا قبول ندارید باید برای خود محدودیت هایی بگذارید. چگونه بدون داشتن خانواده خوب، زندگی خوبی بسازید؟

ایجاد یک حلقه ی اجتماعی حمایتی

چگونه بدون داشتن خانواده خوب، زندگی خوبی بسازید | مرکز مشاوره همکده

به دوستان خود اعتماد کنید.

بعد از اینکه از نزدیکان خود آسیب دیدید باید در بیرون از خانواده کسانی را بشناسید که رفتاری خوب و مثبت دارند. کمی زمان گذاشته و به روزهایی فکر کنید که کسی به شما کمک کرده است. اسم آن ها را نوشته و بار دیگر با هم ملاقاتی داشته باشید تا بتوانید دوباره به دیگران اعتماد کنید. سپس به دنبال دوستانی باشید که علایق مشترکی با شما دارند و در رسیدن به اهدافتان از شما حمایت خواهند کرد.

شب هایی را بیرون از شهر بگذرانید.

به صورت گروهی به دنبال فعالیت های جدیدی بروید که از آن لذت می برید. این تجربیات شما را به هم نزدیک کرده و موضوعات بیشتری فراهم می سازد تا در اوقات بیکاری درباره ی آن حرف بزنید. اگر دوستانتان مشغله ی زیادی دارند خودتان تنهایی به شام یا سینما بروید. لذت بردن از کارهای خودتان نیز اهمیت زیادی دارد.

چگونه بدون داشتن خانواده خوب، زندگی خوبی بسازید؟ دعوت دیگران را بپذیرید.

اگر دوستی از شما خواست همراه با او به فعالیتی رفته یا در کلاسی شرکت کنید جواب مثبت بدهید. اینکه نشان دهید در زمان خوشی همراه آن ها هستید باعث می شود وقتی مشکلی وجود دارد نیز بهتر به شما اعتماد کنند. جواب مثبت دادن باعث می شود وقتی می خواهند سراغ فعالیت شادی بروند به یادتان بیفتند. اگر نتوانستید در آن برنامه شرکت کنید خودتان بار دیگر برای این کار برنامه بذارید تا باعث شوید بفهمند شما مشتاق به شرکت در این برنامه ها هستید. و این یعنی می توانید به عنوان یک منبع عاطفی و رازدار به آن ها تکیه کنید.

عضویت در کلوب های فعالیت های شاد

اگر با خانواده ی خود زندگی می کنید می توانید عضو گروه های دیگری شوید تا کمی زمان مثبت را دور از خانه بگذرانید. وقتی بیرون از خانه و مدرسه هستید باید به دنبال راه هایی باشید تا اجتماعی تر شده و حلقه ی اجتماع خود را از خانواده فراتر ببرید. می توانید در فضای آنلاین در نزدیکی محل زندگی خود به دنبال کسانی باشید که علایق یا سرگرمی های مشترکی با شما دارند.

شرکت در کلاس ها برای یادگیری چیزی جدید

چگونه بدون داشتن خانواده خوب، زندگی خوبی بسازید | مرکز مشاوره همکده

یادگیری یک فعالیت جدید مغز شما را زنده و مشغول نگه می دارد. همچنین با بهبود اعتماد به نفس و توانایی حل مشکلات باعث تقویت سلامت روانی شما خواهد شد. می توانید در فضای آنلاین به دنبال کلاس هایی برای بزرگسالان در نزدیکی محل زندگیتان باشید. اگر نوجوان یا کم سن هستید خواهید دید کلاس هایی مخصوص نوجوانان یا جوانان برگزار می شود.

زمانی برای کارهای داوطلبانه

این کار باعث می شود ببینید همه در زندگی خود مشکلاتی دارند. می توانید در حین این کار یک فعالیت جدید جذاب برای خودتان پیدا کنید، مثل آشپزی یا نقاشی. برای فرصت های کار داوطلبانه در نزدیکی محل زندگی خود در فضای آنلاین گشته و یا برای اطلاعات بیشتر با مراکز مربوطه تماس بگیرید.

چگونه بدون داشتن خانواده خوب، زندگی خوبی بسازید | مرکز مشاوره همکده

از حلقه ی منفی دور بمانید.

کمی فاصله بین شما و خویشاوندانتان

اگر با خانواده ی خود زندگی می کنید سعی کنید باهم به جای مشترکی نروید، مانند نشستن با هم در اتاق نشیمن. اگر دور از آن ها زندگی می کنید سعی کنید کمتر یکدیگر را ببینید. فاصله ی بین  تماس های تلفنی یا پیامک های خود را بیشتر و بیشتر کنید. با دعوت نکردن یا نرفتن به انجا فاصله ی فیزیکی بیشتری ایجاد کنید. شما انرژی زیادی دارید و با دور کردن افراد منفی از خودتان می توانید آن را صرف انسان های مثبت تر کنید.

یادتان باشد نه بگویید.

بخشی از ایجاد محدودیت این است که یاد بگیرید چه نوع انسانی هستید و می خواهید چه کاری را برای افرادی خاص انجام دهید. اگر می خواهید با کسی ارتباط داشته باشید باید خودتان برای آن برنامه بگذارید. با این کار آن ها متوجه می شوند شما چطور راحت هستید. اگر خانواده از شما خواستند کاری کنید که به شکلی به سلامتتان آسیب می زند تنها بگویید نه. نیازی به توضیح نیست زیرا خودتان انتخاب می کنید چطور وقتتان را بگذرانید.

چگونه بدون داشتن خانواده خوب، زندگی خوبی بسازید ؟ نزد یک مشاور بروید.

چگونه بدون داشتن خانواده خوب، زندگی خوبی بسازید | مرکز مشاوره همکده

اگر به مدرسه می روید می توانید نزد مشاور مدرسه بروید که اغلب رایگان است. گاهی صحبت با یک فرد بی طرف به شما کمک خواهد کرد. یا اگر نگران هستید رفتار شما مانند والدینتان شود باید به سراغ مشاورمتخصص بروید. می توانید هر زمان خواستید از مشاور کمک بگیرید و می توان با خانواده یا تنها نزد مشاور رفت.

مراقب سلامت عاطفی خود باشید.

چگونه بدون داشتن خانواده خوب، زندگی خوبی بسازید | مرکز مشاوره همکده

در تعطیلات خود را مشغول نگه دارید.

گذراندن تاریخ ها و روزهای مهم، مانند سالگردها و تعطیلات، دور از خانواده می تواند برای شما سخت باشد. برای اینکه در طول این دوران ذهن خود را مشغول نگه دارید می توانید ساعات بیشتری را به کار کردن بگذرانید یا برنامه ای پر از فعالیت های اجتماعی داشته باشید. مشغول بودن به شما یادآوری می کند که فردی سازنده با یک زندگی خوب هستید.

بدانید بعضی روزها سخت خواهد بود.

هر زمان که شما مشغول برخورد با مشکلات شخصیتان باشید خواهید دید بعضی روزها بهتر از روزهای دیگر هستند. سعی کنید در یک روال هفتگی، نه روزانه، به ثبات ذهنی برسید. اگر یک روز حس خوبی نداشتید خودتان را سرزنش نکنید. در آن روز با نوشتن درباره ی ناراحتی خود آن را از یاد ببرید، بگذارید کمی گریه کنید یا با یک دوست مورد اطمینان حرف بزنید. این بخشی از فرایند درمان شماست. سپس سعی کنید راهی بیابید تا روز بعد برای شما خاص تر باشد. برای مثال می توانید به یک رستوران مورد علاقه ی خود بروید.

به روش های سالم تعامل دقت داشته باشید.

اگر تمام زندگی با منفی بودن و عدم کارایی مناسب محاصره شده بودید باید کمی زمان بگذارید تا راه های مثبت و سازنده برای برخورد با افراد دیگر را دریابید. کمی مطلب درباره ی روابط سالم بخوانید. در مورد خودتان صبور بوده و انتظار چند اشتباه در این مسیر را داشته باشید.

چگونه بدون داشتن خانواده خوب، زندگی خوبی بسازید؟ روی آینده تمرکز کنید.

شما نمی توانید گذشته را کنترل کنید اما می توانید به آینده ی خود شکل دهید. کمی نشسته و لیستی از اهداف سریع و ثابت برای زندگی شخصی و کاری خود تهیه کنید. این لیست را جایی بگذارید که ببینید، مثلا روی دیوار اتاق، وهر زمان به یکی از آن ها رسیدید برای خود جشن کوچکی بگیرید.

هدف شخصی شما شاید رفتن به باشگاه برای سه باردر هفته باشد. یا شاید می خواهید هر هفته یک فیلم ببینید یا کمی در شهر خوش بگذرانید.

اهداف خود را به گام های کوچک تر و قابل دسترس تری تقسیم کنید تا احتمال وقوع هریک بالاتر باشد. این کار باعث پیشرفت شما شده و انگیزه تان را حفظ می کند.

مدل های مثبت را تشخیص دهید.

اگر شما یک فرد بزرگسال کم سن هستید به اطراف خود نگاهی بیندازید تا کسانی را بیابید که می توانید به آن ها احترام گذاشته و دنباله روی آن ها باشید. این فرد می تواند کسی باشد که زمان زیادی را کنار او گذرانده اید، مانند معلم شما. یا شاید کسی که شخصا او را نمی شناسید، مانند یک قهرمان حرفه ای.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا