چگونه رفتار دیگران را تغییر دهیم

اگر می خواهید دوست شما سریع‌تر به پیام‌هایتان جواب دهد یا دوست دارید دیگر با دهان باز چیزی نجود، می‌دانید تغییر دادن رفتار یک نفر کار سختی است. این کار غیرممکن نیست اما باید بدانید تنها رفتارهای خاصی هستند که شما می‌توانید در افراد دیگر تغییر دهید. در نهایت شما می‌توانید تنها در خودتان تغییراتی ایجاد کنید تا امیدوار باشید تأثیر مثبتی روی اطرافیان داشته باشد. چگونه رفتار دیگران را تغییر دهیم؟

رفتار را بشناسید.

رفتاری که می‌خواهید تغییر دهید را برای خود برجسته کنید. اگر تنها می‌خواهید بگویید “کمتر انسانی آزاردهنده باش” یا “بیشتر به من پیام بده” به نتیجه‌ای که می‌خواهید می‌رسید. رفتاری که می‌خواهید تغییر دهید را نوشته و ببینید چگونه می‌خواهید آن را عوض کنید.

  • برای مثال به‌جای اینکه به دوستتان بگویید “کمتر دیگران را اذیت کن” برنامه‌ای بریزید و از او بخواهید” در مکالماتی که بخشی از آن نیستی نپر و حرف دیگران را قطع نکن”

چگونه رفتار دیگران را تغییر دهیم ؟‌ببینید آیا او تغییر را می‌پذیرد.

چگونه رفتار دیگران را تغییر دهیم

در نهایت شما نمی ‌توانید فرد را مجبور به کاری کنید. شما تنها می‌ توانید چیزهایی در خودتان را تغییر دهید. این ایده مربوط به هردو شماست، شما و فردی که قصد تغییر دادنش را دارید. ببینید آیا آن فرد می‌ خواهد عوض شود و به توانایی خود برای تغییر باور دارد. از او مستقیماً نپرسید. به جای آن سعی کنید بفهمید آیا احتمال اینکه او بخواهد عوض شود وجود دارد.

  • در برخی مواقع می ‌توانید از دوستان و کسانی که این رفتار او را می‌شناسند سؤال کرده و ببینید او قبلاً برای تغییر این رفتارش چه کار کرده است.اگر او چندین بار سعی داشته سیگار را ترک کند شاید پذیرای راه دیگری نیز باشد. اگر او قبلاً سعی کرده باشد حداقل می ‌دانید پذیرای تغییر خواهد بود.
  • شما باید ببینید او درباره‌ی این موضوع و کلاً زندگی چه می ‌گوید. اگر او از این چنین جملاتی استفاده می ‌کند، ” من همیشه چاق خواهم بود ” یا ” حدس می ‌زنم من آدم باهوشی نیستم”،  شاید او فکر نمی‌ کند که می ‌تواند عوض شود.

به او بگویید رفتارش اذیتتان می‌کند.

شاید او نمی‌داند این رفتارش شما را ناراحت می‌کند. زمانی که آرام هستید، وقت کافی برای صحبتی طولانی دارید و در مورد چیزی که می‌خواهید بگویید فکر کرده‌اید وقتی برای صحبت با او بگذارید. صدای خود را بالا نبرده یا فریاد نزنید.

بدانید چه چیزی را می‌توانید کنترل کنید.

شما می‌توانید چیزهای خاصی را در مورد خودتان تغییر دهید. وقتی می‌خواهید فرد دیگری را عوض کنید می‌توانید چیزی در خودتان را تغییر دهید تا انگیزه ‌ای به او بدهید که خودش را تغییر دهد.

بپذیرید برخی چیزها را نمی‌توان عوض کرد.

چگونه رفتار دیگران را تغییر دهیم

گاهی با وجود تلاش‌های زیاد شما آن فرد تغییری نخواهد کرد. باید بدانید اگر فرد تغییرات دلخواه شما را نمی‌خواهد نمی‌توانید او را مجبور به آن کنید. شما می‌توانید در تلاش برای تغییر فرد چیزی بگویید اما شما یک عامل تغییر هستید، نه خود آن. اهمیت ندارد چند بار به دوستتان گفته ‌اید بند کفشش را ببندد، او اگر نخواهد این کار را نخواهد کرد.

چگونه رفتار دیگران را تغییر دهیم؟ اگر رفتارش عوض نشود می‌توانید او را بپذیرید؟

احتمال اینکه فرد مقابل شاید هیچ‌ وقت عوض نشود را در نظر بگیرید. زیرا این احتمال وجود دارد. زندگی با این رفتار برای شما چطور خواهد بود؟ آیا ممکن است بتوانید رفتار خود را عوض کرده و خود را با او تطبیق دهید؟ آیا راه‌های دیگری هستند که روی آن کار کنید؟ از خودتان بپرسید می‌توانید آن فرد را همان‌ طور که هست بپذیرید. اگر نمی ‌توانید این رفتار را قبول کنید باید این رابطه را به پایان برسانید.

چگونه رفتار دیگران را تغییر دهیم | مرکز مشاوره همکده

به او اطلاعاتی از رفتارش بدهید که تشویقی برای تغییر باشند.

حتی اگر آن فرد بداند شما رفتارش را دوست ندارید، شاید تنفر شما از آن رفتار برای اینکه او بخواهد عوض شود کافی نباشد. در تلاش برای تغییر ذهنیت او برای عوض کردن رفتارش، سعی کنید در مورد این عادت به او اطلاعاتی دهید که با آن تعریف رفتارش به نظر نامطلوب دیده‌ شده و از دیدگاه او ارزش تغییر کردن داشته باشد.

چگونه رفتار دیگران را تغییر دهیم

آگاهی  از رفتار منفی اش را زیاد کنید.

شاید این فرد حتی نداند این کار اشتباه را می ‌کند و به همین علت پذیرای تغییر آن باشد. برای مثال شاید وقتی دوستتان با دهان باز چیزی می‌ خورد می‌ خواهید دیوانه شوید، اما اگر او برای همه‌ی عمرش این کار را کرده است متوجه کارش نیست. به او به آرامی یادآور شوید که چه کار نادرستی می‌کند و چگونه می‌تواند این عادت را کنار بگذارد. مؤدب باشید.

بازخوردی مثبت نشان دهید.

در شروع فرایند تغییر در فرد، بازخورد مثبت بهتر است زیرا او را تشویق می‌کند تا برای رسیدن به هدف بیشتر با شما همکاری کند. همچنین روابط شما با هم را بهبود خواهد بخشید.

چگونه رفتار دیگران را تغییر دهیم ؟‌پاداش برای رفتار خوب

اگر فردی که در تلاش برای تغییر او هستید کاری می ‌کند که از او می‌ خواستید ( یا رفتاری که دوست نداشتید را کنار گذاشته است ) به او جایزه دهید. اگر همسرتان برای یک هفته سیگار نکشید او را به جایی ببرید که دوستش دارد، مانند بازی گلف. وقتی فرد کار درستی انجام می ‌دهد به جای اجبار منفی از نیروی تشویقی استفاده کنید.

  • به هر شکلی که فرد متوجه می شود او را تشویق کنید. تشویق فیزیکی خوب است، کلمات محبت‌آمیز، هدیه، انجام دادن کاری برای او… در ارتباط دانستن رفتار خوب به شما باعث هیجان‌زده شدن فرد گشته و در نتیجه زندگی او بهتر خواهد شد.

ساده‌تر کردن کارهای خوب 

تغییر رفتار به معنای از بین بردن وسوسه‌ ها نیست. اگر دوستتان می‌خواهد وزن کم کند او را از بستنی خامه ‌ای عصر جمعه محروم نکنید. اگر در تلاش هستید تا همسرتان در زمان مشخص به محل قرار رسیده و بدقول نباشد به او زمان کافی بدهید تا بتواند خود را از محل کار به آنجا برساند.

گروهی پشتیان برای فرد تدارک ببینید.

تأثیر این تکنیک به رفتاری بستگی دارد که سعی در تغییرش دارید. برای کاری مانند ترک سیگار، کاهش وزن، یا رهایی از اعتیاد، این گروه پشتیبان می‌توانند به فرد کمک کنند انگیزه‌ی خود را حفظ کرده و برای رسیدن به هدف خود در اجتماع شرکت داشته باشد.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا